نمای ترکیبی ؛ ایده ای مدرن و خاص!

نمای-ترکیبی؛-ایده-ای-مدرن-و-خاص

نمای ترکیبی به نوعی از نماکاری ساختمان گفته می شود که در آن از چند نوع متریال و نیز طراحی با سبک های مختلف استفاده می شود. به طور مثال در نمای ترکیبی ممکن است از چند نوع مصالح مثل آجر نسوز، کامپوزیت، چوب یا سنگ استفاده شود. این نوع نماکاری ها به دلیل ترکیب چند نوع مصالح مورد استفاده نماهای ترکیبی گفته می شود.

نمای ترکیبی چیست؟

نمای ترکیبی چیست؟

نمای ساختمان یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های یک ساختمان محسوب می شود. نما تاثیر زیادی علاوه بر زیبایی ساختمان، بر قیمت و ارزش ساختمان دارد. از همین رو تلاش می شود از بهترین متریال و مصالح برای ایجاد یک نمای زیبا و خاص برای ساختمان استفاده شود.

نمای ترکیبی نیز یکی از انواع نمای ساختمان است که در آن از دو یا چند نوع مصالح ساختمانی برای شکل دادن به آن استفاده می شود. استفاده ترکیبی از چوب، کامپوزیت، آجر نسوز سفید صدفی، سرامیک، سنگ و… از جمله مصالح پرکاربرد  در نمای ساختمان به شمار می آید.

در ترکیب این نوع نماها با هم می توان از سنگ در کنار آجر، سنگ در کنار کامپوزیت، ترکیب فلز و سنگ، آجر و چوب، سیمان و آجر، سیمان و شیشه، چوب و کامپوزیت یا چوب و سنگ و… استفاده کرد. توجه کردن به همنشینی و رنگ مصالح در کنار هم در نتیجه نهایی کار بسیار موثر است.

به طور مثال در نوعی از نماهای ترکیبی که از آجر و سنگ استفاده می شود می توان گفت در زمره نماهای بسیار مناسب برای اقلیم ایران به شمار می آید. که علاوه بر زیبایی دارای عمر طولانی است. استفاده از این نوع مصالح به دلیل مواد اولیه طبیعی دوستدار محیط زیست نیز به شمار می آید. کیفیت آجر و سنگ در کنار هم به حفظ انرژی کمک می کند از همین رو به عنوان عایق حرارتی نیز به شمار می آید.

این مصالح مقاومت خوبی نیز در برابر باد و باران دارند. این موارد از نکات مهمی است که شما در زمان انتخاب طرح نهایی نما مورد بررسی قرار دهید. البته که استفاده از این مصالح از نظر هزینه کمی گران تمام می شود  و نصب آن نسبت به انواع دیگر مصالح است. اما در کنار همه مزیت ها و معایب در نهایت می توانید بهترین ایده و طرح را برای اجرای نماهای ترکیبی موجود انتخاب کنید.

تهیه مصالح با کیفیت برای نما اهمیت زیادی دارد. به ویژه آنکه قصد استفاده از انواع آجر را در نما داشته باشید. در این صورت لازم است که با توجه به تنوع اقلیمی ایران بهترین نوع آجر را به تناسب آب و هوای منطقه مدنظر انتخاب کنید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر از جمله فروشگاه های عرضه و فروش انواع آجر در کشور است که بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی با آن در حال همکاری و عقد قرارداد هستند. در صورت نیاز به خرید آجر نما می توانید با کارشناسان تماس بگیرید و برای ثبت سفارش و خرید یا استعلام قیمت آجر هماهنگ کنید.

? مطالعه بیشتر: بهترین آجر برای باربیکیو کدام است؟ ?

انواع نمای ترکیبی

انواع نمای ترکیبی

نمای ترکیبی به لحاظ نوع طراحی و مصالح کاربردی انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین نوع آن اشاره می شود:

استفاده از دو یا چند نوع مصالح برای ساخت نما: در نوعی از دسته بندی نماهای ترکیبی می توان مصالح و متریال کاربردی در آن را مبنای دسته بندی قرار داد. در این نوع از انواع مختلفی از مصالح برای شکل دادن به نما استفاده می شود. کاربرد مصالح مختلف علاوه بر زیبایی ظاهری بر کیفیت کار نیز تاثیر دارد. خلاقیت در کنار طراحی زیبا می تواند این همنشینی چند نوع مصالح را بسیار چشم نواز کند. در این نوع نما از مصالح مختلفی مثل سیمان، آجر، سنگ، سرامیک، انواع فلزات، شیشه و… استفاده می شود.

استفاده از دو یا چند روش و تکنیک برای ساخت نما: غالبا این نوع نما ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن است. به کار بردن ترکیب سنت و مدرنیته در کنار رنگ و طرح های شکیل بسیار جذاب و زیبا است. البته باید دقت شود در کاربرد و ترکیب این دو سبک یا دیگر سبک ها افراط صورت نگیرد. چرا که در این صورت نه تنها نتیجه کار زیبا نخواهد بود بلکه به نوعی می تواند سیما و منظر ناخوشایندی نیز برای بیننده داشته باشد.

? مطالعه بیشتر: پایایی بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

مزایای نمای ترکیبی

مزایای نمای ترکیبی

استفاده از این نوع نما برای هر ساختمانی می تواند مزیت های فراوانی علاوه بر زیبایی کار به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن ها عبارت است از:

  • زیبایی چشم نواز و خاص
  • کاربرد چند نوع مصالح در کنار هم
  • کاهش هزینه های نماکاری ساختمان
  • افزایش ارزش اقتصادی ساختمان
  • کاهش مصرف انرژی ساختمان
  • ایجاد نمایی ترکیبی از چند نوع متریال و سبک

? مطالعه بیشتر: بادبند در ساختمان چیست و چه تاثیری بر سازه دارد؟ ?

نمای ترکیبی چه کاربردی دارد؟

نمای ترکیبی چه کاربردی دارد؟

استفاده از نمای ترکیبی می تواند به اشکال مختلف و برای ساختمان هایی با کاربری های مختلف انجام شود، از مهمترین مکان هایی که از این نوع نما در آن استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان های مسکونی
  • تجاری
  • اداری
  • گالری ها و نمایشگاه های هنری
  • ساختمان های صنعتی
  • ویلاها
  • تالارهای اجتماعات و عروسی
  • باشگاه های ورزشی
  • کافه ها و رستوران ها
  •  

کلام آخر

نمای ساختمان یکی از قسمت های اثرگذار علاوه بر زیبایی، بر ارزش اقتصادی ملک است. علاوه بر اینکه با استفاده از ترکیب چند نوع مصالح می توان هزینه های ساخت و ساز را تا حد زیادی کاهش داد. با این وجود بسیار مهم است که در ایجاد این نوع نما نهایت دقت و ظرافت در نظر گرفته شود.

عدم افراط در کاربرد برخی مصالح یا سبک ها در کنار داشتن خلاقیت در طراحی و اجرا تا حد زیادی نتیجه کار را دلخواه و زیبا می کند. نکته مهمی که برای اجرای این طرح وجود دارد اینکه از متریالی با کیفیت استفاده شود. نمای ساختمان دائما در معرض آب و هوا است از همین رو باید توانایی تحمل اقلیم آب و هوایی محیط را داشته باشد.

در این زمینه لازم است در زمان خرید انواع متریال فروشگاه معتبر و دارای تضمین کیفیت مصالح را انتخاب کنید. تا علاوه بر زیبایی نمای نهایی از نظر کیفی  و کمی متضرر نشوید.