ساب آجر نما چیست ؟ مزایا و معایب آن

ساب آجر نما چیست ؟ مزایا و معایب آن

استفاده از آجر نما برای بخش بیرونی ساختمان اگرچه زیبایی خاصی برای ساختمان به همراه دارد اما به دلیل آلودگی های محیطی اعم از دود خودروها و آلودگی بیش از حد هوا، این آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان ها دچار کثیفی و افت زیبایی ظاهری می شود. در این شرایط باید از ” ساب آجر نما ” برای تمیز کردن آجر به کار رفته در نمای ساختمان استفاده شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت  “ساب آجر نما چیست ؟ مزایا و معایب آن ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

ساب آجر نما چیست ؟

ساب آجر نما چیست ؟

فرقی نمی کند شما از چه نوع آجری در نمای ساختمان استفاده کنید. آجر نسوز یا هر آجر دیگر نیاز دارد که پس از چند سال، تمیز شود یا به اصطلاح ساب زنی شود. اگرچه امروزه از آب ساب نیز برای پیشگیری از کثیف شدن آجرها استفاده می کنند، اما آجرهای قدیمی که امکان آب ساب کردن آن وجود ندارد، می توان از ساب زنی برای آن استفاده کرد. در واقع بهترین راه برای تمیزکردن آجرنما استفاده از ساب زنی است که باید حداقل سالی یکبار انجام شود تا کثیفی ها روی آجرنما عمیق نشود.

در شرایطی ممکن است آجر انگلیسی یا انواع دیگر آجر به کار رفته در نمای ساختمان در مجاورت آفتاب نباشد، در این موارد ممکن آجرها آلوده به کپک یا خزه شود. از همین رو علاوه بر آب، باید از مواد ضدعفونی کننده نیز برای تمیزکردن سطح آجرها استفاده شود. برخی بر این تصورند که استفاده از فرچه های سیمی یا برخی لوازم زبر و خشن سطح آجر را تمیزتر می کند. اما به هیچ عنوان این کار را نکنید چرا که علاوه بر تغییر رنگ آجرها امکان زنگ زدگی نیز وجود دارد.

نکته مهمی که در ساب زنی آجرنما باید مورد توجه قرار دهید، نوع آجری است که برای سطح مورد نظر استفاده شده است. در واقع شما اگر شما هم میخواهید با خرید آجر نمای ساختمان را از این متریال بسازید، حتما به تمیز کردن سطح آن نیز توجه کنید. به طور کلی روش های مختلفی برای ساب زنی وجود دارد که می توان به تناسب نوع آجر هر کدام از این روش ها را استفاده کرد:

استفاده از دستگاه واتر جت: این دستگاه آب را با فشار روی سطح آجری نمای ساختمان می پاشد، از همین رو لایه برداری عمیقی صورت می گیرد. علاوه بر آن می توان با استفاده از وسیله ای برس مانند علاوه بر فشار آب، سطح آجرها را از هرگونه آلودگی تمیز کرد.

استفاده از سند بلاست: ساب زنی آجر دکوراتیو به کار رفته در نمای ساختمان با استفاده از سند بلاست که  تلفیق شن و ماسه است، می توانید سطح آجرها را از هرگونه آلودگی پاک کنید.

? بیشتر بدانید: آیا آجر نسوز شوره می زند؛ ۲ دلیل و ۴ روش برای رفع آن?

آشنایی با اصول ساب ‌زنی آجر نما

اگر بخواهید از روش ساب زنی برای ساختمان های آجر نما استفاده کنید، باید بدانید که ساب زنی با چه هدفی و چرا انجام می شود. علاوه بر اینکه آجرنما به مرور دچار آلودگی و کثیفی می شود، عدم تابش نور خورشید می تواند به مرور منجر به رشد کپک یا خزه روی آجرها شود. در چنین شرایطی ساب زنی کمک می کند که علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری آجر و تمیز شدن سطح آن، استحکام و مقاومت آن نیز افزایش پیدا کند. البته شما روش های مختلفی را می توانید برای ساب زنی سطح آجر به کار بگیرید، انتخاب این روش بستگی به نوع آجر و میزان آلودگی آجرنما دارد.

آشنایی با اصول ساب ‌زنی آجر نما

نکات مهم در زمان ساب ‌زنی آجر نما

نکات مهمی که باید درباره ساب زنی انواع آجر نما مانند آجر شاموتی  مورد توجه قرار دهید عبارت است از:

  • تمیز کردن نمای آجری حداقل سالی یکبار برای پیشگیری از تجمع آلودگی ها
  • دقت بالا در تمیز کردن آجرهای کپک زده با استفاده از ترکیب آب ژاول و آب یا دیگر محلول های ضدعفونی کننده
  • استفاده از برس اسکراب برای آجرهای خزه گرفته
  • عدم استفاده از برس های سیمی برای تمیز کردن سطح آجر نما

مزایا و معایب ساب آجر نما

از مهمترین مزایای ساب آجر نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ زیبایی نمای آجری ساختمان
  • پیشگیری از خراب شدن و ایجاد مشکل در نمای آجری

مزایا و معایب ساب آجر نما

این روش می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد، که البته این معایب از ساب زنی نیست بلکه از اشتباهاتی است که طی ساب زنی می تواند انجام شود. به طور مثال استفاده از برس های سیمی یا محلول ها و شوینده های غیر استاندارد و نامناسب برای آجر می تواند نتیجه خوشایندی برای نمای آجری ساختمان به همراه نداشته باشد. از همین رو حتما از روش های استاندارد و توسط افراد خبره برای ساب زنی نمای آجری استفاده کنید.

نتیجه گیری

هر چه میزان کیفیت آجر به کار رفته در نمای ساختمان بهتر باشد طبیعتا جذب آلودگی کمتر و تمیز کردن آن راحت تر است. از همین رو بهترین کاری که می توانید انجام دهید انتخاب آجر مناسب برای نمای ساختمان می باشد. انتخاب آجر مناسب هم باید از شرکت های معتبر و برندهای شناخته شده باشد. شرکت اصفهان آجر یکی از تولیدکننده ای مطرح و خوشنام آجر در کشور است که می توانید از محصولات آن برای پروژه های ساختمانی استفاده کندی. نکته دیگر اینکه استفاده از آجر برای ساختمان نیازمند مراقبت است. اگرچه آجر یکی از مصالح بادوام ماندگار می باشد اما این به معنای بی تفاوتی نسبت به حفظ و نگهداری آن نیست. شما باید به صورت دوره ای و منظم حداقل سالی یکبار نمای ساختمان را ساب زنی کنید. که در این مقاله به طور کامل در این باره توضیح دادیم.

? بیشتر بدانید: شستشوی آجر نما + آموزش شستن نماهای آجری?

 

? سوالات متداول ?

۱- بهترین روش های ساب زنی آجر نما چیست؟
استفاده از دستگاه واتر جت و نیز روش سندبلاست بهترین روش های ساب زنی نماهای آجری می باشد.

۲- مراحل ساب زنی چیست؟
تمیز کردن سطح آجر از آلودگی های فیزیکی
استفاده از روش مناسب برای ساب زنی آجر
استفاده از شوینده و محلول های ضدعفونی مناسب
عدم استفاده از فرچه سیمی

۳- مهمترین مزیت ساب زنی آجر نما چیست؟
حفظ زیبایی نمای آجری ساختمان
پیشگیری از خراب شدن و ایجاد مشکل در نمای آجری