معرفی انواع آجر سفال

معرفی انواع آجر سفال

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنوع مصالح ساختمانی و کیفیت آن نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. در این میان انواع آجر نما نیز با کیفیت و تنوع بیشتری همچنان یکی از مصالح ساختمانی محبوب به شمار می آید. به طوری که می بینید در ساخت بسیاری از ساختمان ها از ” انواع آجر سفال” استفاده می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت “معرفی انواع آجر سفال” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

آجر سفالی چیست؟

آجرهای سفالی مانند آجر قزاقی یا آجرهای دیگر با اهداف مختلفی تولید می شود. از آنجا که این آجرها وزن کم و مقاومت فشاری بالایی دارند از همین رو می توان از انواع مختلف آن برای بخش های زیربنایی و حتی نماکاری ساختمان به راحتی استفاده کرد. در ترکیب این آجرها از خاک رس، سیل یا هر دو این موارد استفاده شده است. نکته مهمی که لازم است درباره آجرهای سفالی بدانید، نحوه تولید آن به دو روش سنتی و صنعتی است.

طبیعتا تولید این آجرها به روش صنعتی از کیفیت و مقاومت بیشتری برخوردار است. اشکال مختلف آجرهای سفالی را می توان در بازار خریداری کرد. آجرهای سفالی سوراخ دار، توپر، نازک و… از جمله انواع این آجر است که در بازار به فروش می رسد. این اجر به دلیل پخت در درجه حرارت های بسیار بالا می تواند به عنوان آجر نسوز نیز برای ساخت شومینه و باربیکیو و… نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آجر سفالی چیست؟

استفاده از این آجرها مزیت های زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها عبارت است از:

  • عایق صوتی و انرژی بودن این آجرها
  • نمای ساده و مرتب
  • مقاومت و استحکام بالای ساختمان
  • نصب آسان
  • ابعاد استاندارد و پرتی کم
  • وزن کم
  • حمل آسان

? پیشنهاد ویژه: تفاوت آجر و سفال در چیست؟ ?

انواع آجرهای سفالی

انواع آجرهای سفالی موجود در بازار براساس دسته بندی های مختلف شناخته می شوند. انواع این آجرها عبارت است از:

انواع آجرهای سفالی

 انواع آجرهای سفالی از نظر کاربرد

در صورتیکه بخواهید انواع آجرهای سفالی را براساس کاربرد آن بشناسید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفالی تیغه ای: این آجر از ترکیب خاک رس، شن و آهک تولید شده و در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد خشک می شود. ابعاد مختلفی از این نوع آجر در بازار وجود دارد که شنا می توانید برای جدا کردن دیوارهای خارجی ساختمان یا دیوارهای حائل بین فضای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار دهید. از مهمترین مزیت هایی که می توان درباره این آجر برشمرد مربوط به کیفیت، دوام و ماندگاری بالای آن و نیز مقاومت زیادی است که در برابر رطوبت، ضربه و فشار دارد.
  • سفالی فوم دار: نوع دیگری از انواع آجرهای سفالی آجرهایی است که وزن پایینی دارند از همین رو می توان برای ساختمان های سبک به راحتی استفاده کرد. این آجرها دارای عایقی از یونولیت است که به آن تیغه یونولیت دار نیز گفته می شود. شما می توانید از این برای استحکام بیشتر ساختمان های سبک استفاده نمایید. این آجر ها نیز در ابعاد متنوعی در بازار عرضه می شود.
  • سفال سقف: کمترین میزان مصرف آجرهای سفالی مربوط به این نوع است که عمدتا در سقف ساختمان و بین دو تیرچه قرار می گیرد. دلیل محبوبیت کم این آجرها، وزنی است که به ساختمان تحمیل می کند.

انواع آجرهای سفالی از نظر کیفیت

در یک دسته بندی دیگر آجرهای سفالی از نظر کیفیت شناخته می شوند. شاید برای شما جالب باشد که این آجرها در سه درجه با کیفیت تا کیفیت پایین به فروش می رسد، که شما می توانید بر اساس نیاز و بودجه خود هر یک از این موارد را خریداری کنید. آجرهای درجه یک عمدتا برای نماکاری داخلی و خارجی ساختمان به کار می رود، کاربرد و نصب آن نیز مانند انواع دیگر آجر مثل آجر انگلیسی است که می توانید به راحتی برای زیباسازی بصری ساختمان استفاده کنید. درجه دو این آجر برای مصارف داخلی ساختمان و نوع ویژه و ممتاز آن که مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما و گرما دارد می تواند به عنوان کفپوش برای معابر، پیاده روها، کانال های فاضلاب و… استفاده کرد.

انواع آجرهای سفالی از نظر رنگ

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آجرهای سفالی را براساس رنگ آن نیز می توانید خریداری کنید. این آجرها در طیف های رنگی مختلف روشن تا تیره در بازار عرضه می شود. از مهمترین ویژگی های این پارامتر رنگبندی یکسان در سراسر آجر است. در صورتی که رنگ آجر یکسان نبود نشان دهنده عدم پخت آجر در شرایط گرمایی مناسب است که در نهایت از کیفیت آن نیز می کاهد.

انواع آجر از نظر ابعاد

یکی از مهمترین فاکتورهای دسته بندی آجرهای سفالی مربوط به ابعاد آن است. این پارامتر تاثیر مستقیم بر قیمت آجر دارد. علاوه بر اینکه بر کیفیت و نوع استفاده از آن نیز تاثیرگذار است. آجرهای سفالی از نظر ابعاد غالبا در اندازه های استاندارد ۵.۵، ۷، ۸/، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر در بازار وجود دارد.

کاربردهای آجر سفالی

از آجرهای سفالی می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  • ساخت تیغه های جدا کننده و دیوار چینی
  • ساخت دیوارهای باربر
  • ساخت طاق های ضربی بین تیرآهن
  • نماکاری داخلی و خارجی ساختمان
  • سقف های تیرچه بلوکی

کاربردهای آجر سفالی

? پیشنهاد ویژه: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها ?

نکات مهم در هنگام خرید آجر سفالی

اگر قصد خرید آجر سفالی یا هر نوع آجر دیگری را دارید، باید نکات مهم زیر را مدنظر قرار دهید:

رنگ آجر

یکی از مهمترین پارامترها در زمان خرید این محصول رنگ آن است. در صورتی که رنگ آجر یکسان نبود نشان دهنده عدم پخت استاندارد یا حرارت مناسب است. این یعنی علاوه بر رنگ نامناسب، این آجر از نظر کیفیت نیز پایین است.

بافت آجر

مورد دیگر بافت آجر است که نشان دهنده مقاومت آن نیز خواهد بود. دانه های آجر نباید درشت یا خیلی ریز باشد. داشتن تخلخل یا شکل دانه ای نشان دهنده کیفیت و استحکام پایین آجر است.

محاسبه تعداد آجر

این موضوع کمی تخصصی است از همین رو در زمان خرید باید از نظر یک کارشناس خبره استفاده کنید. در صورتی که ندانید چه میزان آجر برای پروژه مدنظر کافی است ناچار به پرداخت هزینه های اضافه یا دوباره کاری خواهید شد.

سطح آجر

سطوح آجرهای تولید شده باید صاف، یکدست و هم اندازه و بدون فرورفتگی یا برجستگی باشد. به ویژه اگر قرار است این آجر در نمای داخلی یا خارجی استفاده شود حتما به این موضوع دقت کنید.

نکات مهم در هنگام خرید آجر سفالی

نتیجه گیری

یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز استفاده از آجرهای سفالی است که از ساخت دیوارها تا نمای آن کاربرد دارد. از همین رو کیفیت بالای آن کمک می کند تا علاوه بر زیبا شدن ساختمان، استحکام و مقاومت آن نیز تا حد زیادی افزایش پیدا کند. شرکت اصفهان آجر یکی از شرکت های تولید کننده و عرضه کننده آجر در کشور است که شما می توانید انواع آجرهای سفالی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ازاین شرکت خریداری کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان شرکت اصفهان آجر تماس بگیرید.