تفاوت آجر و سفال در چیست؟

تفاوت آجر و سفال در چیست؟

خرید آجر یکی از مواردی است که در زمان ساخت و ساز ضروری است. بستگی به نوع کاربرد و سازه ای که قرار است در آن آجر به کار برود می توان از آجر سفال یا نما استفاده کرد. نکته مهمی که باید برای خرید هر نوع آجری مورد توجه قرار دهید اطلاع از تفاوت آجر و سفال است. چرا که هر کدام از این موارد کاربرد خاصی دارد و براساس ویژگی های آن ماندگاری و دوام آن نیز متفاوت است. در این مقاله شما را با تفاوت آجر و سفال آشنا خواهیم کرد.

سفال چیست؟

آجر سفال یا سفال خشت های قدیمی است که صدها سال پیش انسان ها از آن استفاده می کردند. امروزه فناوری تولید سفال تا حد زیادی پیشرفت کرده و تولید آن متفاوت از نمونه های قدیمی است. امروزه سفال از طریق اکسترود با خاک رس تولید می شود. آجرهای سفالی به شکل بلوک های تو خالی هستند که پس از قالبگیری در کوره پخته می شود. از مهمترین مزیت هایی که این آجرها دارند کاهش زمان خشک شدن، قیمت ارزان، حمل و نقل آسان و جذب کم رطوبت است. این سفال ها در سازه های مختلف به صورت افقی با ملات به یکدیگر می چسبند.
صرفه جویی در هزینه نیروی کار، عایق حرارتی، انرژی و صوت نیز از دیگر مزیت های آجرهای سفالی می باشد.

? پیشنهاد ویژه: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها ?

آجر چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به بیان تفاوت سفال و آجر بپردازیم، باید تعریفی از هر کدام از این مصالح داشته باشیم. آجر نیز به انواعی از سفال گفته می شود که در ابعاد کوچکتر ساخته می شود. در واقع اندازه و ملات دو پارامتر اساسی در تفکیک آجر از سفال می باشد. آجرها انواع مختلفی دارد. آجرهای سفالی و سیمانی دو نوع پرکاربرد آجر است که بسته به کاربرد آن می توانید یکی از موارد را انتخاب کنید. به طور مثال آجر نما از آجرهای سفالی است.
به طور مثال آجر سه گل در مقایسه با آجر سیمانی از نظر متریال به کار رفته در تولید آن متفاوت است.

آجر چیست؟

تفاوت آجر با سفال

پس از تعاریفی که برای هر کدام از موارد آجر و سفال شد، نوبت به بررسی تفاوت آجر و سفال است و مهمترین تفاوت هایی که آجر و سفال با هم دارند عبارت است از:

مقاومت فشاری: یکی از مهمترین فاکتورهای تمایز و تفاوت این دو متریال مقاومتی است که در برابر فشار متحمل می شوند. همانطور که می دانید مقاومت آجرهای سفالی به مراتب بیشتر از آجرهای سیمانی است از همین رو اگر این آجرها با ملات نگهدارنده مناسبی برای ساخت سازه مورد استفاده قرار گیرد مانند آجر لفتون سالیان متمادی ماندگاری دارد. به طور کلی مقاومت فشاری آجر سفالی حدود ۳ برابر آجرهای بتنی است.این ویژگی کمک می کند تا دوام و ماندگاری آجر تا سالهای زیاد که گاهی صدها سال است، ادامه داشته باشد. نمونه این موضوع را می توان در آثار تاریخی و باستانی مشاهده کرد.

نرخ جذب: جذب رطوبت یکی از فاکتورهایی است که برای بررسی تفاوت سفال و آجر مورد توجه قرار می گیرد. سفال قابلیت جذب رطوبت را به اندازه ۱۵ تا ۳۵ گرم در دقیقه در هر مترمربع را دارد، این در حالی است که در آجرهای بتنی این عدد به ۴۰ تا ۸۰ گرم در دقیقه در هر ۳۰ متر مربع می رسد. با این شرایط می توان گفت آجرهای بتنی بیشتر از آجرهای سفالی جاذب رطوبت می باشد. نمونه آن ماندگاری رطوبت باران روی دیوارهای سیمانی است که بیشتر از دیوارهای آجری است.

میزان انبساط و انقباض: بسیاری از مصالح ساختمانی در شرایط آب و هوایی و دمایی دچار انقباض و انبساط می شوند. آجر سفالی پس از استفاده در ساختمان به مرور زمان منبسط می شود، برعکس آجرهای سیمانی که پس از خشک شدن به مرور زمان منقبض می شود از همین رو شاهد ترک خوردن این سازه ها هستیم.موضوعی که در سازه های سفالی نمی بینیم.

رنگ و بافت: تنوع رنگی در آجرهای سفالی به مراتب بیشتر از آجرهای سیمانی است. در واقع می توان گفت هم طرح و هم رنگ آجرهای سفالی دست مشتری را در انتخاب باز می گذارد. محدودیتی که در آجرهای سیمانی وجود دارد چرا که سیمان رنگ پذیری خوبی ندارد.

وزن: وزن آجر سفالی به مراتب کمتر از آجرهای سیمانی است. وزن یک بلوک سیمانی حدود ۱۵ کیلو است در حالی که در آجرهای سفالی با همان ابعاد وزن آن به ۲.۲ کیلوگرم می رسد. از همین وزن زیادی به ساختمان تحمیل نمی شود. این وزن کمتر آجرهای سفالی نیز در نصب و چیدمان آن نیز سرعت بیشتر پروژه را به همراه دارد.

دوام و ماندگاری: میزان ماندگاری آجرهای بتنی حدود ۶ تا ۱۰۰ سال است اما آجرهای سفالی مانند آجر نسوز بیش از هزار سال نیز دوام دارد بدون اینکه آسیبی در این مدت متوجه آن باشد.

قیمت: یکی از مهمترین تفاوت های این دو آجر در قیمت آن است. در کنار تمام مزیت های آجر سفالی قیمت مقرون به صرفه آن را نیز باید اضافه کنید، این آجرها در مقایسه با آجرهای بتنی قیمت کمتری دارد. از همین رو برای دیوارچینی استفاده از بلوک های سفالی استفاده می شود.

? پیشنهاد ویژه: آجر سنتی (قزاقی) چیست؟?

تفاوت آجر با سفال

سفال بهتر است یا آجر؟

پس از همه توضیحاتی که درباره تفاوت آجر و سفال گفته شد الان دیگر به خوبی با تعریف آجر و سفال آشنا هستید و می دانید که کدام یک می تواند برای ساختمان مناسب باشد. آجرهای سیمانی و آجرهای سفالی به دلیل کاربرد بالایی که در ساخت و ساز دارند از همین رو اطلاع از جزییات آن می تواند کمک کننده باشد.
آجرهای سفالی به دلیل قیمت پایین، وزن کم، مقاومت بالای فشاری و رطوبتی و بسیاری از ویژگی های دیگر در مقایسه با آجرهای بتنی یا سیمانی برتری دارند از همین رو امروزه این مزیت ها در کنار نصب و حمل و نقل آسان آن باعث شده تا مشتریان از انواع این آجرها مانند آجر ده سوراخ بیشتر استفاده کنند.

تفاوت آجر با سفال

جمع بندی

خرید انواع آجرها برای ساخت و ساز ساختمان یکی از مهمترین مواردی است که ممکن است با آن مواجه شوید. اطلاع از تفاوت آجر و سفال به شما کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. همانطور که در این مقاله گفته شد این دو متریال با یکدیگر تفاوت هایی دارند که باعث می شود در زمان ساخت و ساز انتخاب شما تحت تاثیر قرار گیرد. به طور مثال به دلیل وزن بالای آجرهای بتنی طبیعتا برای سازه های بلند مرتبه انتخاب آن می تواند وزن زیادی را به ساختمان تحمیل کند.

در عوض آجرهای سفالی علاوه بر وزن کمتر، هزینه کمتر و مزایای دیگری را برای شما به همراه دارد که کمک می کند اولویت شما برای انتخاب باشد. علاوه بر این ممکن است بخواهید ساختمانی ویلایی را بسازید در این شرایط شاید انتخاب آجرهای بتنی انتخاب بهتری باشد. در مجموع هدف شما از نوع کاربرد آجر مورد نظر می تواند تاثیر مستقیم بر انتخاب گزینه بهتر دارد.

در صورتی که قصد خرید هر کدام یک از آجرهای سفالی یا بتنی را دارید می توانید از کارشناسان شرکت پیشگامان آژمان تدبیر مشاوره لازم را دریافت کنید و در صورت تصمیم برای خرید اقدام به ثبت سفارش کنید.

 

? سوالات متداول ?

مهمترین تفاوت های آجر و سفال چیست؟

آجر و سفال در مواردی مانند مقاومت فشاری، نرخ جذب، میزان انبساط و انقباض، رنگ و بافت، وزن و قیمت با هم تفاوت های زیادی دارند.

قیمت کدام یک بهتر است آجر سفال بهتر است یا آجر سیمانی؟

به طور کلی یکی از مهمترین مزیت ها و البته تفاوت هایی که این دو با هم دارند قیمت آن است. قیمت آجر سفالی به مراتب مناسب تر و مقرون به صرفه تر از آجرهای سیمانی می باشد.

آجر سفال بهتر است یا سیمان؟

از آنجا که ماندگاری و دوام آجر سفالی بیشتر از آجر سیمانی است از همین رو در بسیاری از سازه ها از آجرهای سفالی استفاده می شود. علاوه بر دوام و ماندگاری، نصب، مقاومت آن آجرهای سفالی بیشتر و مناسب تر است.