آجر سنتی (قزاقی) چیست؟

عکس اصلی

شیل و ماسه مواد اولیه آجر سنتی یا همان آجر قزاقی هستند. به دلیل تنوع طبیعی در انواع خاک، هر منطقه آجری با ظاهری خاص تولید می‌کند، از خاکستری مایل به قهوه ای در جنوب شرقی تا قرمز در شمال شرقی؛ و این دلیل اصلی تفاوت رنگ در آجر سنتی است. البته لازم به ذکر است که تولید کنندگان همچنین از زغال سنگ و منگنز برای تقویت و تغییر رنگ آجر قزاقی استفاده می‌کنند.

آجرسازی سنتی با قالب گیری دستی با آسیاب کردن شیل – نه خاک رس – به پودر در آسیاب پاگ و در حالی که آب سرد اضافه می‌شود، شروع می‌شود. کارگران مخلوط خمیری را می‌ریزند و ورز می دهند و در قالب‌های چوبی قرار می‌دهند. پس از ۲۴ ساعت خشک شدن، قالب‌ها و آجر‌ها در کوره ای با دمای تقریبی ۲۰۰۰ فارنهایت به مدت ۲۴ ساعت دیگر پخته می‌شوند.

آجر سنتی و انواع آن

آجر‌ها به قدری رایج هستند که ما به سختی از آن‌ها چشم پوشی می‌کنیم، اما در مناطقی از کشور که سنگ ساختمانی محلی مناسبی ندارند، از آجر برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. آجر مهمترین مصالح ساختمانی بادوام از زمان رومیان بوده است. هنوز به عنوان ماده انتخابی برای بسیاری از پروژه‌های جدید، به ویژه توسعه‌های مسکن مورد علاقه است.

انواع آجر سنتی

استفاده درست و به جا از آجر حتی در نما، زیبایی خیره کننده ای به بنای شما خواهد داد که حتی می‌تواند بسیار مدرن و به روز باشد. آجر‌های سنتی انواع مختلف در ابعاد مختلف و رنگ‌های مختلف تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند.

آجر سنتی آن‌هایی هستند که در کناره استاندارد نشده باشند. ابعاد و رنگ آجرهای سنتی از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. این نوع آجر‌ها معمولا توسط انسان و به دست ساخته می‌شوند و در کوره های آجر پزی پخته و سپس طی مدتی خشک شده و آماده مصرف می‌شوند.

طول آن‌ها از ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر متغیر است و عرض آن‌ها از ۱۰ تا ۱۳ سانتی متر متغیر است ضخامت آن‌ها از ۵ سانتی متر تا ۷.۵ سانتی متر متغیر است. خود آجر‌های سنتی (قزاقی) به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • آجر قزاقی سفید
  • آجر بهی
  • آجر کف‌فرش
  • قزاقی طرح‌دار
  • آجر پلاک
  • آجر دور ستون

آجر‌های مدولار

آجر‌های مدولار که می‌توانند نوعی آجر نما نیز یاشند؛ مطابق با اندازه تعیین شده که توسط دفتر موسسه استاندارد هند است تولید می‌شوند. هندوستان اندازه اسمی آجر‌های مدولار ۲۰ سانتی متر × ۱۰ سانتی متر × ۱۰ سانتی متر است در حالی که اندازه واقعی آجر‌ها ۱۹ سانتی متر × ۹ سانتی متر × ۹ سانتی متر است. 

طبقات آجر

از نظر کمی و کیفیت، آجر سنتی بنایی به سه دسته زیر طبقه بندی می‌شوند.

  • آجر درجه یک
  • آجر درجه دو
  • آجر درجه سه

آجر درجه یک

آجر‌های درجه یک آنهایی هستند که کاملاً با اندازه استاندارد آجر‌های مدولار مطابقت دارند، یعنی ۱۹ سانتی متر × ۹ سانتی متر × ۹ سانتی متر. آجر‌های خوب از خاک پلاستیکی با مقدار خوب که رسوبات نمکی آزاد است تولید‌می شوند.

آن‌ها رنگ یکنواخت خوبی دارند، به خوبی می‌سوزند، و صدای زنگ سخت زمانی که دو آجر محکم‌تر زده می‌شود، منتشر می‌شود. آن‌ها عاری از ترک، نقص براده‌ها و ماژول‌های آهک هستند. وقتی یک ساعت در آب غوطه ور می‌شوند، بیش از یک ششم وزن خود آب جذب نمی‌کنند.

آجر درجه دو

آجرهای درجه دو نیز با اندازه استاندارد مطابقت دارند، اما از نظر شکل و رنگ ناچیز، نامنظم هستند. آن‌ها همچنین کاملاً سفت هستند و هنگامی که دو آجر به هم می‌چسبند صدای زنگ پخش می‌شود. وقتی یک ساعت در آب غوطه ور می‌شوند، بیش از یک چهارم وزن خود آب جذب نمی‌کنند.

آجر درجه سه

این‌ها مواردی هستند که از نظر اندازه، شکل و پوشش کاملاً نامنظم هستند. آن‌ها به طور کامل نمی‌سوزند، به همین دلیل رنگ آن‌ها قرمز مایل به زرد است. این آجر‌ها قدرت خرد شدن کمی دارند. آن‌ها برای آجرکاری با کیفیت استفاده نمی‌شوند.

کاربرد های آجر قزاقی

کاربرد آجر قزاقی

هرچه جامعه ما پیچیده‌تر و مدرن‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد که بیشتر عکس آن را دوست داریم! هر چه بیشتر می‌گذرد، اقلام دست ساز و محلی برای پر کردن و دکوراسیون خانه‌ها و پوشش ساختمان‌هایمان را ترجیح می‌دهیم که البته دیزاین با آجر سنتی نیز یکی از انواع آن است.


? مطالعه بیشتر: مصالح مدرن برای نماهای سنتی ?


آجر قزاقی را از مواد طبیعی و به صورت دستی می‌سازند که به علت فرم ساده، کاربرد‌های متفاوتی دارد. از جمله این کاربرد‌ها عبارت است از:

  • نماسازی سنتی
  • کف‌سازی
  • محوطه‌سازی انواع ساختمان‌ها
  • فضاسازی سنتی و کلاسیک در ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • نمای خارجی انواع ساختمان
  • نماهای 
  • در انواع طراحی‌ها

قیمت آجر های سنتی

با توجه به توضیحات داده شده، متوجه شدید که آجر سنتی و قزاقی، انواع و اقسام، ابعاد، رنگ‌ها و مدل‌های متفاوتی را دارا هستند و از این رو نمی‌توان به طور دقیق قیمت آجر را ذکر کرد.

اما به طور کل می‌توان گفت که این نوع مصالح ساختمانی، علی رغم زیبایی خاصی که دارند، پر هزینه نبوده و با کمترین امکانات نیز قابل اجرا هستند. در صورتی که قصد خرید آجر را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم حتما از مراکز معتبر آن را تهیه کنید تا از خریداری جنس نامرغوب پیشگیری کنید.

آجرهای سنتی را کجا استفاده کنیم؟

از آجرهای سنتی در نمای داخلی، خارجی، کف و ساختمان سازی استفاده می‌شود. در صورتی که شما در حال طراحی رستوران‌های سنتی و یا هر محیط سنتی دیگری باشید، استفاده از این آجر‌ها بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

بهترین محل استفاده از آجر سنتی

آجرهای قزاقی به خوبی حال و هوای سنتی را برای محیط‌های مختلف به خصوص برای قشر ما یرانیان ایفا می‌کنند. در ادامه به کاربردهای بیشتر آجر قزاقی در محیط‌های مختلف اشاره می‌کنیم:

۱- در نمای داخلی

  • اتاق خواب‌ها
  • آشپزخانه
  • سرویس بهداشتی
  • دیوار پشتی تلویزیون
  • دیوار تزئینی نشیمن
  • راهرو
  • ستون

استفاده از آجر سنتی (قزاقی) در نمای داخلی خانه

۲- در نمای خارجی

استفاده از آجر سنتی را در نماهای ساختمان‌های مختلف به خصوص ساختمان‌های قدیمی به وفور می‌توانید پیدا کنید. میزان مقاومت و پایداری آجر نسبت به سایر مصالح ساختمانی برای هیچ شخصی پوشیده نیست. برای اثبات این قضیه فقط کافی است به متریال بنا های قدیمی توجه کنید تا متوجه شوید اکثر آن‌ها از آجر ساخته شده بودند مثل دیوار چین یا خانه پروین اعتصامی!

با چینش خاص این آجرها می‌توانید نما‌هایی خاص، شیک، مدرن و حتی سنتی به بنای خود بدهید. در صورت استفاده از آجر برای نمای اصلی ساختمان، بهتر است از آجر دکوراتیو استفاده کنید. این آجرها نمای مدرن تری دارند و بسته به نوع کاربری ممکن است مناسب‌تر باشند.

۳- در کف

آجرهایی که در کف سازی استفاده می‌شوند، ابعاد متفاوتی نسبت به آجرهای دیگر دارند. متداول‌ترین ابعاد برای آجرهای کف، ۱۰ در ۱۰ و ۲۰ در ۲۰ می‌باشد. در هنگام استفاده ار آجر برای کف سازی، شما می‌توانید از آجر نسوز نیز بهره ببرید.

جالب است بدانید که استاندارد اندازه آجر در هر کشور با کشوری دیگر متفاوت است! به طور مثال استرالیا بزرگ‌ترین بلوک ها را استاندارد قرار داده است در حالی استاندارد آمریکا در اندازه هر بلوک، کوچک‌ترین است.

جمع بندی

آجر نوعی بلوک است که برای ساخت دیوارها، سنگفرش ها و سایر عناصر در بنایی استفاده می شود. اصطلاح آجر به درستی به یک بلوک متشکل از خاک رس خشک شده اشاره می‌کند، اما در حال حاضر به طور غیر رسمی برای نشان دادن سایر بلوک های ساختمانی پخته شده شیمیایی نیز استفاده می شود.

آجر قزاقی یا همان آجر سنتی را می‌توان با استفاده از ملات، چسب و یا با در هم بستن آن‌ها به هم متصل کرد. آجرها معمولاً در آجرکاری در طبقات، انواع، مواد و اندازه‌های متعددی تولید می‌شوند که بسته به منطقه و دوره زمانی متفاوت است و در مقادیر عمده تولید می‌شوند.


? چند ایده جالب: ایده هایی برای استفاده از آجر نما داخل خانه ?


بلوک اصطلاح مشابهی است که به یک واحد ساختمانی مستطیلی متشکل از مصالح مشابه اشاره دارد، اما معمولاً بزرگتر از آجر است. آجرهای سبک (که بلوک‌های سبک نیز نامیده می شوند) از سنگدانه‌های رس منبسط شده ساخته می‌شوند.

آجرهای پخته شده یکی از ماندگارترین و مستحکم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که گاهی از آن به عنوان سنگ مصنوعی یاد می‌شود و از حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفته است. آجرهای خشک شده با هوا، که به آجرهای گلی نیز معروف هستند، سابقه قدیمی‌تری از آجرهای پخته دارند و دارای یک ماده اضافی از چسب مکانیکی مانند کاه هستند.

آجرها در قالب‌ها و الگوهای متعددی به نام باند، که در مجموع به عنوان آجرکاری شناخته می‌شوند، چیده می‌شوند و ممکن است در انواع مختلف ملات گذاشته شوند تا آجرها را در کنار هم نگه دارند تا ساختاری بادوام ایجاد کنند.