عوامل موثر بر رنگ آجر

عوامل موثر بر رنگ آجر

استفاده از آجر نما برای ساختمان ها یکی از مهمترین و پرطرفدارترین نوع مصالح ساختمانی به شمار می آید. ماندگاری، هزینه مقرون به صرفه و تنوع رنگ آجر از مهمترین علل انتخاب آن برای نمای ساختمان به شمار می آید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید شما می توانید برای طراحی نمای ساختمانی از ترکیب مختلف رنگ آجر استفاده و ظاهر ساختمان خود را از حالت سنتی به مدرن و انواع طراحی های مدرن تبدیل کنید.

? مطالعه بیشتر: موارد تاثیر گذار بر عمر سوله ?

تنوع رنگی در آجر نسوز

تنوع رنگی در آجر نسوز

شاید در طراحی و معماری های باستانی و سنتی ایران آجر نما سنتی را زیاد دیده باشید. این آجرها غالبا یک رنگ و یک شکل بوده اند. اما امروزه تنوع رنگی آجرها محدود نیست و شما می توانید طیف مختلف رنگی را برای خرید آجر پیش رو داشته باشید.

رنگ آجر یکی از مهمترین عوامل در انتخاب آن برای خرید و استفاده در ساختمان به شمار می آید. اما نکته مهم این است که بدانید دلیل تنوع رنگی در آجر نسوز نما چیست. آیا این رنگ طبیعی است یا خیر. این موضوع به شما کمک می کند تا در زمان خرید به کیفیت رنگ آن به دلیل مجاورت نور خورشید ونیز برف و باران توجه بیشتری داشته باشید.

بسیاری از آجرها اگر رنگ آن ها مناسب نباشد به مرور زمان تغییر رنگ می دهند و زیبایی اولیه را ندارند. از همین رو حتما برای شما هم مهم است که اقدام به خرید آجری کنید که تغییر رنگ ندهد و طی سالهای طولانی زیبایی خود را حفظ کند. بی توجهی به این موضوع نه تنها در طولانی مدت می تواند بر زیبایی نمای ساختمان تاثیر منفی داشته باشد بلکه ممکن است از نظر کیفی نیز تخریب شود که همه این مسائل می تواند هزینه زیادی را برای ترمیم و مرمت به همراه داشته باشد.

نکته مهم درباره رنگ های آجر طبیعی بودن رنگ آن به دلیل وجود برخی مواد معدنی است، از همین رو طی سال های طولانی هیچ تغییر رنگی در آن ها رخ نمی دهد و این موضوع در آجرهای نسوز نما یکی از علل انتخاب برای نما است.

در صورتی که اقدام به خرید آجرهایی با رنگ های غیرطبیعی کنید به مرور زمان دچار رنگ پریدگی و از دست دادن رنگ می شوند.

نکته مهمی که ا ابتدای این متن همواره بر آن تاکید شد لزوم توجه به طبیعی بودن رنگ‌آجر در زمان خرید است. در شرایطی که تخصصی در این زمینه نداشته باشید می توانید خرید خود را شرکت های تولید کننده  و عرضه کننده آجر  با کیفیت است، انجام دهید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر یکی از شرکت های معتبر تولید و عرضه انواع آجر سفال در کشور است که می توانید با اطمینان خاطر خرید خود را از آن انجام دهید. شما می توانید جهت استعلام قیمت آجر نسوز و انجام ثبت سفارش با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

 نکته مهمی که درباره عوامل موثر  برای همه طیف های رنگی آجر مورد توجه است عوامل سه گانه ای هستند که در فرایند تولید آجر موثر و در نهایت می تواند رنگ های مختلفی را به همراه داشته باشد . این عوامل سه گانه موثر بر رنگ و لعاب آجر عبارت است از:

ترکیب شیمیایی خاک اولیه، عناصر افزودنی و درجه حرارت پخت.

در ادامه عوامل سه گانه موثر بر رنگ آجرهای نسوز نما به طور کامل شرح داده می شود.

? مطالعه بیشتر: نمای پارامتریک و هر آنچه باید از آن بدانید! ?

ترکیب شیمیایی خاک اولیه

ترکیب شیمیایی خاک اولیه

رنگ آجر یکی از فاکتورهای متاثر از مواد اولیه شیمیایی است. در واقع ترکیبات شیمیایی به کار رفته در ساخت آجر می تواند تا حد زیادی رنگ و لعاب آجر را تعیین کند و حتی بر ماندگاری آن اثربخش باشد. به طور مثال استفاده از آهن یکی از ترکیباتی است که به طور عمده در تولید آجر نسوز استفاده می شود که با ایجاد حرارت اکسید شده و باعث قرمز شدن رنگ آجر می شود.

گاهی نیز با کاهش دمای آهن طیف رنگی مختلفی از قرمز برای آجر ایجاد می شود. در واقع اکسید شدن آهن تحت دماهای مختلف می تواند منجر به تولید آجر هایی با طیف های رنگی مختلف شود. این ترکیبات می تواند با دیگر عناصر افزودنی دایره رنگی آجر را افزایش دهد.

نکته مهم در تثبیت رنگ آجر به طور مثال رنگ قرمز عوامل مختلفی

دخیل اند از جمله:

مواد معدنی به کار رفته در تولید آجر

روش قرار دادن آجرها برای پخت در کوره

میزان حرارت پخت آجر

جو کوره برای پخت آجر

ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آجر

عناصر افزودنی

عناصر افزودنی

یکی از نکات دیگری که بر رنگ آجر تاثیرگذار است مربوط به عناصری است که برای ساخت آجر به کار می رود. استفاده از اکسیدهای فلزی مثل منگنز، کروم، آنتیموان، مس، کبالت و گاهی ترکیب کبالت و منگنز ترکیب رنگی متنوعی را در آجر ایجاد می کند که همگی منشا طبیعی دارند و به مرور زمان تغییر رنگ نمی دهند.

استفاده از این عناصر فلزی می‌تواند آجرهایی به رنگ های قهوه ای، صورتی، زرد، سبز، آبی یا سیاه را ایجاد کند که این تنوع رنگی دست مصرف کننده را برای طراحی زیبای نمای ساختمان با آجر نسوز نما باز می گذارد.

? مطالعه بیشتر: عیار بتن چیست و چه تاثیری بر سازه دارد؟ ?

درجه حرارت پخت

درجه حرارت پخت

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از مهمترین عوامل موثر در رنگ‌آجر درجه حرارتی است که در آن پخت آجر صورت می گیرد. این درجه حرارت به گونه ای تنظیم می شود که آجر علاوه بر پخت کامل به درجه ثبات رنگ نیز برسد و در طولانی مدت رنگ آن در مجاورت هوای سرد و گرم تغییری پیدا نکند.

عوامل موثر بر ماندگاری رنگ آجر نسوز

رنگ آجر باید طبیعی باشد. بدان معنا که آجرها به دلیل داشتن مواد معدنی خاص دارای ترکیب رنگی متفاوت می شوند. در نظر داشته باشید در صورتی که از رنگ های غیرطبیعی در رنگ آجر استفاده شده باشد به مرور زمان این رنگ در مجاورت نور خورشید یا برف و باران کمرنگ می شود.

در مجموع می توان مهمترین علل ماندگاری رنگ آجر نسوز در موارد زیر برشمرد:

عدم استفاده از رنگ های مصنوعی

طبیعی بودن رنگ های آجر نسوز

عناصر افزودنی مناسب

میزان حرارت مورد استفاده در پخت آجر

ترکیبات شیمیایی اولیه در پخت آجر