موارد تاثیر گذار بر عمر سوله

موارد تاثیر گذار بر عمر سوله

حتما تا به حال نام سوله را شنیده‌اید یا ممکن است از نزدیک هم آن را دیده باشید. سوله سازه‌ای با کاربردهای بسیار گسترده است که در این مطلب قصد داریم به معرفی آن بپردازیم و عوامل موثر بر عمر سوله را بررسی کنیم. عمر سوله یک فاکتور مهم برای افرادی است که با این نوع سازه سر و کار دارند.

سوله چیست؟

در پاسخ به این سوال می‌توان سوله را نوعی سازه ساده معرفی کرد که در ساده‌ترین حالت دارای سقف و درب است. این سازه‌ها معمولا با مصالح ساده‌ای همچون آجر ساخته می‌شوند و بیشتر به عنوان انبار استفاده می‌شوند.

سوله می‌تواند دائمی یا موقت باشد که سوله‌های موقت را می‌توان جابجا کرد اما سوله‌های دائمی همیشه ثابت هستند. می‌توان سوله‌ها را در قسمت‌های مختلفی ساخت و حتی برخی از شرکت‌ها در زمینه ساخت و اجاره سوله فعالیت می‌کنند. اگر خودتان قصد ساخت سوله را دارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر برای خرید آجر سفال اقدام کنید که برای سوله مناسب است.
به طور کلی سوله یک ساختمان بدون ستون با سازه‌ای سبک و یک طبقه است که می‌تواند چند صد متر یا چند صد هزار متر باشد و برای مصارف مختلفی مورد استفاده شخصی، صنعتی، تجاری و … قرار گیرد.

? مطالعه بیشتر: قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟ هر آنچه باید قبل از عایق سازی بدانید! ?

چه مواردی بر عمر سوله تاثیرگذار است؟

چه مواردی بر عمر سوله تاثیرگذار است؟

عوامل زیادی در عمر سوله موثر است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مصالح مورد استفاده، کیفیت ساخت و رعایت استانداردها و اصول ساخت و ساز سوله اشاره کرد. به عنوان مثال مکانی که سوله در آن ساخته می‌شود، مصالح به کار رفته در آن، فونداسیون سازی اصولی، اجرای اصولی اسکلت، دیواره‌ها و سقف سوله و … در عمر مفید سوله تاثیر زیادی خواهد داشت.

به عنوان مثال اگر سازنده سوله قصد استفاده از آجر نسوز انگلیسی برای ساخت سوله را دارد باید با کاربرد صحیح این نوع آجر آشنا باشد. به طور کلی رایج ترین آجرها برای ساخت سوله، آجرهای سوراخ داری مانند آجر سه گل هستند که ویژگی‌های خاصی برای سوله سازی دارند.

استفاده از آجرهای سوراخ دار باعث می‌شود سازه نهایی بسیار سبک بوده و استحکام کافی را داشته باشد. از طرفی مهم است که آجر شوره نداشته باشد و پس از چند سال دچار ریزش نشود. همچنین باید عایق حرارتی خوبی بوده و در برابر آتش سوزی تا حد ممکن مقاوم باشد. در کنار همه این ویژگی‌ها، یک آجر مناسب برای سوله باید قیمتی مقرون به صرفه نیز داشته باشد.

آجر لفتون یکی از آجرهای مناسب سوله سازی است که کلیه ویژگی‌های فوق را داشته و یک گزینه مناسب در ساخت سوله و افزایش عمر مفید آن است.

در فرایند ساخت سوله مهم است که مصالح را با قیمتی مناسب تهیه کنید. برای این کار باید مواردی مانند قیمت آجر سه گل یا قیمت ورق گالوانیزه را از یک منبع معتبر و قابل اعتماد دریافت کنید تا هزینه بیش از حد پرداخت نکنید.

? مطالعه بیشتر: آزبست، خطری خاموش در نزدیکی ما ?

کاربرد سوله

کاربرد سوله

همان طور که گفتیم سوله‌ها کاربردهای مختلفی دارند که با توجه به اندازه، محیطی که در آن ساخته شده و نیاز موجود، کاربرد آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال ممکن است یک سوله کوچک در یک باغ به عنوان انباری مورد استفاده قرار گیرد و یک سوله دیگر به طور مستقل در محلی ساخته شود و به عنوان ساختمان مرغداری استفاده شود.

از اصلی‌ترین کاربردهای سوله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که هر یک با توجه به نوع کاربرد، الزامات و استانداردهای ساخت مخصوص به خود را دارد:

  • کارگاه
  • انبار
  • مرغداری
  • ورزشگاه
  • گلخانه
  • و …

با توجه به این که سوله یک ساختمان بدون ستون و سبک است، اغلب برای مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که لازم است بدون ستون بوده و سقف بلندی داشته باشند.

? مطالعه بیشتر: سازه Lsf چیست؟ بررسی مهم ترین نکات آن?

نکات مهم هنگام ساخت سوله

نکات مهم هنگام ساخت سوله

برای ساخت سوله نکات مهمی وجود دارد که باید رعایت شوند تا سوله از استحکام کافی برخوردار باشد. این نکات عبارت‌اند از:

  • در ساخت سوله مهم است که ساخت فونداسیون و پی ریزی به خوبی و طبق استانداردها انجام شود. در این نوع سازه‌ها فونداسیون از نوع منفرد است و توسط شناژ به هم وصل می‌شوند.
  • در سقف سوله معمولا باید از ورق‌های گالوانیزه استفاده شود که دارای آستر پشم شیشه هستند.
  • برای ساخت بدنه سوله از مصالح مختلفی می‌توان استفاده کرد اما مهم است که مواردی مانند سرعت اجرا، قیمت، تاثیر مصالح در وزن نهایی سازه، عایق بودن در برابر حرارت و آب و … در نظر گرفته شود.
  • به خاصیت انعطاف پذیری و سازگاری سازه توجه کنید. سازه‌هایی که از مصالح فلزی ساخته شده‌اند اغلب آسان‌تر از سازه‌های آجری و سنگی قابلیت تغییر و ارتقا دارند.
  • سازگاری با محیط زیست نیز یک عامل مهم در ساخت سوله است. بهتر است در ساخت سوله از مصالحی استفاده شود که قابل بازیافت هستند و به طبیعت آسیبی وارد نمی‌کنند. به عنوان مثال فولاد علاوه بر این که یک ماده مقاوم و باکیفیت برای ساخت و ساز است، قابل بازیافت است و با محیط زیست سازگاری دارد.
  • مکان نصب سوله یک مورد مهم است که هم در فونداسیون سازی آن و هم در پیش رفتن بقیه مراحل تاثیرگذار است. مهم است که برای ساخت سوله زمینی با مقاومت قابل قبول انتخاب کنید تا عمر مفید سوله نیز افزایش یابد؛ در غیر این صورت در نهایت سازه چندان مستحکمی نخواهید داشت.
  • طراحی و اجرای صحیح و اصولی اسکلت سوله از موارد مهمی است که به طور مستقیم در میزان ماندگاری ساختمان سوله اثرگذار است. طراحی و اجرای درست اسکلت باعث می‌شود ساختمان به خوبی در برابر فشاری که از سوی عوامل جوی به آن وارد می‌شود مقاومت کند و دچار ریزش نشود.

? مطالعه بیشتر: عایق بندی ساختمان و مهم ترین نکات که قبل از انجام باید بدانید! ?

انواع سوله

انواع سوله

سوله‌ها انواع مختلفی دارند که در این قسمت به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • سوله‌های خرپایی: سوله های خرپایی سوله‌هایی بسیار باکیفیت هستند که اجرای آنها بسیار دشوار است و در ایران کمتر از سایر انواع سوله‌ها دیده می‌شود. طراحی و اجرای سوله خرپایی باید تماماً تحت نظر مهندس‌های خبره انجام شود؛ زیرا اجرای اشتباه آن ممکن است خطر خرابی سوله و وارد شدن خسارت جدی مالی و جانی را به دنبال داشته باشد.

نکته جالب درمورد سوله خرپایی، مقرون به صرفه بودن آن است؛ با این حال اجرای آن کار هر کسی نیست و نمی‌توان به سادگی یک سوله خرپایی با قیمت مناسب ساخت!

  • سوله تیر ورقی: سوله‌های تیر ورقی پرکاربردترین سوله‌ها در ایران هستند اما در سایر نقاط دنیا به ندرت از آنها استفاده می‌شود. این نوع سوله‌ها از قدیمی‌ترین نسل‌های سوله هستند و البته در بسیاری از موارد هم صرفه اقتصادی ندارد و سازه‌ای سنگین به شمار می‌رود.
  • سوله یو بی ام (UBM): سوله‌های یو بی ام جدیدترین نسل سوله هستند. در این نوع سازه از ورق گالوانیزه به عنوان مصالح اصلی استفاده می‌شود که با دستگاه زیمر (Simer) این ورق‌ها به هم متصل و دوخته می‌شوند.

سوله UBM معمولا به شکل تونل بوده و با پلی اورتان عایق می‌شوند؛ همه این موارد به علاوه عدم استفاده از فولاد، منجر به پایین بودن قیمت تمام شده سازه می‌شود.

نکته قابل توجه این است که این نوع سوله‌ها را نمی‌توان برای مصارفی مانند مرغداری و دامداری، دارویی، بیمارستانی، درمانگاهی و مواد خوراکی استفاده نمود که علت آن استفاده پلی اورتان است. پلی اورتان جاذب بو و باکتری بوده و ممکن است محیطی بیماری زا ایجاد کند؛ به همین دلیل در موارد فوق نمی‌توان از سوله‌های یو بی ام استفاده کرد.