قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟ هر آنچه باید قبل از عایق سازی بدانید!

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟ هر آنچه باید قبل از عایق سازی بدانید!

جواب این پرسش که «قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟» ناگفته پیداست چرا که ایزوگام در واقع قیرگونی ارتقا یافته است به صورت کارخانه ای و از پیش آماده شده تولید شده و مهر استاندارد دریافت کرده است.
با این حال ممکن است هنگامی که در اجرا و تصمیم‌گیری با سوال «قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟» مواجه شویم؛ انتخاب ما قیرگونی باشد.
امروزه ساختمان سازی نسبت به گذشته از پیچیدگی های بسیار بیشتری برخوردار شده است. تنوع مصالح و اضافه شدن مصالح جدید و ارتقا یافته به مجموعه مصالح قبلی، با در نظر گرفتن ثابت نبودن قیمت‌ها، ساختمان‌سازی را به امری بسیار تخصصی تبدیل کرده است.
شاید همه ما می‌دانیم با وجودی که قیر به عنوان عایق رطوبتی کف آشپزخانه استفاده می‌شود، ایزوگام عایق رطوبتی مناسب‌تری برای ضد آب کردن پشت بام است. در این مقاله تنها به مقایسه دو نوع عایق رطوبتی متمرکز شده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مولفه‌های تاثیرگذار در انتخاب این دو نوع عایق ساختمانی، یعنی قیرگونی و ایزوگام، بیشتر بدانیم.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام نام تجاری عایق ضد رطوبت است که بر پایه قیر ساخته شده است. بسته به کیفیت ایزوگام، قیر به کار رفته در آن نیز متفاوت است.
این عایق علاوه بر غیر شامل دو لایه بافت و پلی استر نیز بوده و با پلیمرهای S.B.S و A.P.P تقویت شده است. ویژگی‌های مذکور موجب مقاومت بیشتر ایزوگام در برابر سرما و گرما و مزایای بسیار زیاد دیگری شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

علاوه بر ایزوگام، دنیای مصالح ساختمانی، تخصصی‌تر از چنین تفکیک‌های ساده‌ای است. مثلا سازنده ساختمان همانطور که قصد خرید آجر لفتون را دارد باید از قیمت آجر ده سوراخ نیز مطلع باشد و در عین حال بداند که نوعی آجر به نام آجر نسوز به دنیای آجر، از آجر سفال گرفته تا آجر نما اضافه شده است.

جهت استعلام قیمت آجر و یا خرید آن می توانید با اصفهان آجر در تماس باشید.

چرا ایزوگام انجام می شود؟

چرا ایزوگام انجام می شود؟

ایزوگام یک عایق ضد رطوبت از پیش ساخته شده است که برای عایق کردن سطوحی چون سقف، استخر و غیره در برابر رطوبت و آب و باران به کار می‌رود.
ایزوگام به صورت رول های آماده ۱۰ متری با مهر استاندارد در بازار به فروش می رسد. همپوشانی این رول ها مانع از ایجاد درز بر کف بام می‌شود و همین نکته موجب بسیار مناسب بودن ایزوگام برای عایق کردن مساحت‌های بزرگ شده است.

✔️ مطالعه بیشتر: آزبست، خطری خاموش در نزدیکی ما

مزایا و معایب ایزوگام

مزایا و معایب ایزوگام

به طور کلی ایزوگام غیر قابل نفوذ‌تر و در عین حال مقاوم‌تر از قیرگونی است ضمن اینکه ضمن اینکه سبکتر از قیرگونی بوده و ضخامت کمتری نیز دارد مگر اینکه از قیرگونی یک لایه استفاده شود که در این صورت نیز از دوام قیرگونی کاسته می‌شود.
به جهت امکان تردد روی قیر، معمولاً از یک لایه آسفالت روی قیرگونی پشت بام استفاده می‌شود که این خود بر سنگینی قیرگونی می‌افزاید.
ایزوگام‌ها در کارخانه ساخته شده و مهر استاندارد دریافت می‌کنند در حالیکه هیچ نظارت خاصی بر روی نصب قیرگونی وجود ندارد.
تولید کارخانه‌ای ایزوگام‌ها موجب ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان ایزوگام و افزایش کیفیت تولید می‌شود در حالیکه قیرهای تولیدی برند خاصی نداشته و پشتیبانی کیفیتی‌ای در مورد آنها صورت نمی‌گیرد.
در بخش دیگری از این مقاله به تفصیل در مورد مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی صحبت خواهیم کرد.
در مقایسه قیرگونی و ایزوگام نمی توان گفت که عیب خاصی برای ایزوگام وجود دارد جز اینکه تعمیر نقطه ای سطح قیرگونی شده راحت‌تر است و اگر ایزوگام نیاز به تعمیر داشته باشد برجستگی ایجاد شده در محل تعمیر، موجب تشکیل حوضچه می‌شود.

قیرگونی چیست؟

قیرگونی چیست؟

قیر ماده ای با نفوذپذیری کم در برابر حرارت است که هم به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارد و هم به صورت مصنوعی در پالایشگاه‌ها با حذف بخش های سبک تر از نفت خام (گاز مایع، بنزین و گازوئیل) به‌دست می‌آید.
قیر قدیمی‌ترین نوع عایق‌بندی نفتی است. قیرگونی به معنی استفاده کردن گونی به هنگام قیراندود کردن سطوح، جهت انجام تمیزتر و بهتر آن است. نوع و کیفیت گونی به کار رفته می‌تواند متفاوت باشد.

✔️ مطالعه بیشتر: سازه Lsf چیست؟ بررسی مهم ترین نکات آن

چرا قیرگونی انجام می شود؟

از آنجا که قیر یک عایق رطوبتی است، قیراندود کردن سطوح باعث ضد آب شدن آنها می شود. استفاده از گونی در لابلای قیر به منظور تثبیت و مسطح شدن قیر روی کف و کمک به انسجام و پایداری آن انجام می‌شود.

مزایا و معایب قیرگونی

مزایا و معایب قیرگونی

از مزیتهای قیرگونی می‌توان به مناسب بودن آن برای فضاهای کوچک، در دسترس بودن مواد لازم و و ارزان تر بودن آن در صورت کافی بودن تعداد لایه های کم برای قیرگونی اشاره کرد. این در حالی است که ابزاری که برای قیرگونی لازم است بیشتر از ابزار لازم برای ایزوگام است و بنابراین این روش از جهت تهیه ابزار، گران تر از ایزوگام می باشد.
همچنین در ادامه مقایسه قیرگونی و ایزوگام نباید گفت که نصب ایزوگام راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و فضای کار مرتب و تمیز باقی می‌ماند و بنابراین علاوه بر اینکه برای نصاب راحتی بیشتری به همراه دارد مزاحمت برای همسایگان نیز کمتر می‌باشد به ویژه اینکه استفاده از قیر گونی با دود و آلایندگی نیز همراه است. همچنین داغی قیر موجب می‌شود که کار کردن با آن خطرناک تر باشد.
قیر به دلیل خاصیت نرم و روان شدن در برابر حرارت، مقاومت کمتری در برابر خورشید دارد که همین موجب دوام کمتر و عمر کوتاه تر آن نیز می شود به طوری که عمر مفید آن کمتر از ۱۰ سال است و این در حالی است که ترمیم متناوب آن نیز مشکل و دارای هزینه قابل توجه و همراه با مزاحمت برای همسایگان است.

✔️ مطالعه بیشتر: عایق بندی ساختمان و مهم ترین نکات که قبل از انجام باید بدانید!

انواع قیرگونی

انواع قیرگونی

قیرگونی به صورت یک لایه، دو لایه یا سه لایه (از قیر) انجام می‌شود و تعداد لایه‌های گونی نیز در انواع قیرگونی، یک یا دو لایه است. گرچه افزایش لایه ها یا استفاده مناسب از گونی موجب دوام بیشتر قیرگونی می‌شود اما از سوی دیگر وزن قیرگونی را نیز افزایش می‌دهد و این در حالی است که سازه باید تحمل این وزن را داشته باشد به همین دلیل ضخامت قیرگونی نباید از ۲ تا ۳ سانتیمتر تجاوز کند.
بنابراین لزوماً با افزایش تعداد لایه‌های قیرگونی نمی توان موجب با دوام تر شدن قیرگونی شد و ممکن است ما برای بادوام تر کردن قیرگونی محدودیت های ناگزیری داشته باشیم ضمن اینکه افزایش لایه‌ها موجب افزایش هزینه قیرگونی نیز می شود که حتی ممکن است از هزینه ایزوگام نیز بالاتر رود و این در حالی است که ایزوگام سبک‌تر از قیرگونی است.
گفتنی است قیر انواع بسیار متعددی دارد که از برخی از این انواع برای عایق کردن پشت بام استفاده می‌شود. به هنگام انتخاب قیر برای این منظور باید مولفه هایی چون آب و هوای منطقه و میزان تردد روی آن سطح را در نظر گرفت.

قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

در پاسخ به این سوال که «قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟» باید مولفه‌هایی را در نظر داشت از جمله بودجه‌ای که برای عایق‌بندی در نظر گرفته‌ایم، نوعی سطحی که قرار است قیرگونی شود، مساحت کف و … .
مثلاً برای عایق کردن پشت بام ایزوگام مناسب‌تر از قیرگونی است که یکی از دلایل آن مقاومت بیشتر ایزوگام در برابر حرارت خورشید نسبت به قیرگونی است این در حالی است که برای فضاهای کوچک یا کف استخر که در برابر حرارت خورشید واقع نشده، ممکن است قیرگونی مناسب تر باشد.
برخی از مهمترین مزیت های ایزوگام نسبت به قیرگونی عبارتند از:

  • با دوام تر بودن
  • مقاوم تر بودن در برابر خورشید و سرما
  • نفوذ ناپذیر تر بودن در برابر رطوبت
  • سبک تر بودن
  • نصب راحت تر و تمیز تر
  • مقاومت بیشتر در برابر حلال های نفتی
  • ظاهر یک دست سر و زیباتر
  • نصب کم خطر و ایجاد آلایندگی های محیط زیستی کمتر
  • مزاحمت کمتر برای همسایگان
  • مقاومت بیشتر در برابر پارگی در صورت نشست ساختمان و…

✔️ مطالعه بیشتر: نمای سبز ساختمان چیست – بررسی مزایا و معایب آن

استفاده از گونی در قیرگونی با امکان پوسیدگی تار و پود گونی همراه است و امکان نفوذ رطوبت به لایه های زیرین نیز افزایش می‌یابد بنابراین قیرگونی از دوام کمتری نسبت به ایزوگام برخوردار است.
قیر در مقایسه با ایزوگام از روندگی بیشتری برخوردار است بنابراین اجرای آن سخت‌تر است همچنین سطح عایق کاری شده غالباً مسطح و صاف و یکدست نمی‌شود. از آنجا که ایزوگام ظاهری زیباتر و یکدست‌تر را ایجاد می‌کند بنابراین برای اجرا در مناطقی مثل پشت بام و دیوار های خارجی از قیرگونی مناسب‌تر است.