عایق بندی ساختمان و مهم ترین نکات که قبل از انجام باید بدانید!

عایق بندی ساختمان و مهم ترین نکات که قبل از انجام باید بدانید!

در عایق بندی ساختمان، عایق به عنوان ماده‌ای تعریف می‌شود که برای با ایجاد مانعی بین داخل خانه و فضای بیرون، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. عایق‌های ساختمانی در انواع مختلف موجود هستند و برای اهداف مختلفی از جمله عایق بندی سرما و گرما و‌یا صدا استفاده می‌شوند. عایق بندی مناسب خانه می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند. هنگام صحبت در مورد عایق، درک اینکه چگونه بر رسانایی، انتقال حرارت و همرفت جریان هوا که نقش مهمی در بهره‌وری انرژی و راحتی خانه شما دارد، تاثیر می‌گذارد، مهم است. جریان هوا به داخل یا خارج از خانه شما، شامل حرکت هوا از طریق شکاف‌ها و سوراخ‌های دیوارها و اتاق‌ها ، درها، پنجره‌ها و سایر درزها است. نشت هوا و صدا یک مشکل بزرگ در بسیاری از خانه‌ها است که موجب اتلاف انرژی و درز صداهای مزاحم به داخل خانه می‌شود. برای جلوگیری از این منظور عایق بندی ساختمان ضروری است. اما اساساً عایق بندی در ساختمان چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

منظور از عایق بندی ساختمان چیست؟

منظور از عایق بندی ساختمان چیست؟

در ساخت و ساز ساختمان، اشکال مختلف عایق به عنوان وسیله‌ای برای کاهش انتقال انرژی حرارتی از طریق دیوارها، سقف‌ها و کف گنجانده شده است. به زبان ساده، این روش کمک می‌کند تا فضای داخلی خانه در زمستان گرم شده و دارای تهویه مطبوع در تابستان باشند. کاهش انتقال انرژی حرارتی برای کنترل هزینه‌های انرژی نیز ضروری است. همه مصالح ساختمانی از جمله انواع آجر و به خصوص آجر نسوز دارای خاصیت عایق ذاتی هستند، اما مواد اضافی به طور خاص در مراحل ساخت ساختمان ادغام می‌شوند تا عایق بیشتری را به دیوارها، کف‌ها و سقف‌ خانه‌ها اضافه کنند. از لحاظ تاریخی، بسیاری از مواد مختلف به عنوان عایق مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنها اکنون به نفع مصالح مدرن و کارآمدتر کنار گذاشته شده‌اند. نوع عایق کاری که هنگام طراحی و ساخت ساختمان انتخاب می‌کنید به آب و هوای منطقه و نوع ساختمان در حال ساخت شما بستگی دارد.

عایق ساختمان به معنای ماده‌ای است که عمدتاً برای مقاومت در برابر جریان گرما طراحی شده است که بین حجم شرطی شده یک ساختمان و حجم های بدون شرط مجاور یا بیرون نصب می‌شود. عایق بندی ساختمان شامل محصولاتی مانند عایق حرارتی پشم شیشه، عایق حرارتی سلولوزی،عایق‌های پلی استایرن، عایق‌های کامپوزیت فایبر گلاس و کامپوزیت است که در عایق سقف، کف، فونداسیون و دیوار استفاده می‌شود، اما محدود به آن نمی‌شود. اصطلاح عایق بندی همچنین شامل محصولات عایق مورد استفاده برای بهبود اثربخشی حرارتی پوشش‌های ساختمانی می‌شود.

? همچنین بخوانید: نمای سبز ساختمان چیست – بررسی مزایا و معایب آن ?

انواع عایق ساختمانی

انواع عایق ساختمانی

عایق‌ها موادی هستند که برای جلوگیری از انتقال گرما یا صدا از یک منطقه به منطقه دیگر طراحی شده‌اند. عایق‌ها معمولاً برای حفظ گرما و یا صدا در داخل یا خارج از خانه یا محدود کردن آن به بخش‌های خاصی از خانه استفاده می‌شود. عایق‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف کار کنند، اما معمولاً در ساختار آن‌ها از موادی استفاده می‌شود که از میلیون‌ها محفظه کوچک هوا تشکیل شده‌اند. هوای ساکن در میان عایق‌های ساختمانی عملکرد بسیار خوبی دارد و هوای محبوس شده همان چیزی است که به اکثر انواع عایق‌ها مقاومت حرارتی بالایی بخشیده است.

عایق حرارتی برای کنترل گرما

عایق حرارتی معمولاً در دیوارها و سقف‌ها، به ویژه دیوارهای بیرونی خانه که در آن گرما اتلاف می‌شود، استفاده می‌شود. ایده اصلی عایق حرارتی این است که یک طرف عایق گرمتر از طرف دیگر باشد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوا در فصول مختلف متفاوت است، عایق کاری شما باید با اصول طراحی صحیح همراه شود. اگر محل زندگی شما همیشه گرم یا سرد است، عایق خانه شما باید با در نظر گرفتن این موضوع در طراحی گنجانده شود.
به منظور به حداقل رساندن تلفات انرژی حرارتی در صنعت و همچنین در ساخت و ساز ساختمان، عایق حرارتی به طور گسترده‌ای مورد استفاده واقع می‌شود. هدف استفاده از عایق حرارتی کاهش ضریب انتقال حرارت با افزودن موادی با رسانایی حرارتی کم است. عایق حرارتی در ساختمان‌ها عامل مهمی برای دستیابی به آسایش گرمایی برای ساکنین آن است. عایق حرارتی باعث کاهش اتلاف حرارت ناخواسته و همچنین کاهش گرمای ناخواسته در فصل تابستان می‌شود. بنابراین عایق حرارتی می‌تواند انرژی مورد نیاز سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را کاهش دهد. باید توجه داشت که هیچ ماده‌ای وجود ندارد که بتواند به طور کامل از تلفات گرما جلوگیری کند، بلکه فقط می‌توان آن را به حداقل رساند. استفاده از آجر سه گل در ساخت ساختمان‌ها، پشم شیشه، عایق حرارتی سلولزی، عایق‌های حرارتی پلی یورتان، عایق‌های حرارتی پلی استایرن، پنل‌های عایق دار، بلوک‌های بتنی عایق حرارتی، تری دی پنل و بلوک‌های ایربتن از جمله انواع عایق‌های حرارتی رایج برای کاهش اتلاف انرژی گرمایی در ساختمان‌ها هستند. برای خرید این عایق‌ها و انواع آجر از جمله خرید آجر دکوراتیو ( برای زیباسازی فضای داخلی و عایق بندی ساختمان) و خرید آجر لفتون می‌توانید به فروشگاه‌های تجهیزات ساختمانی مراجعه نمایید.

? همچنین بخوانید: انواع ملات ساختمانی و بررسی کاربرد هرکدام ?

عایق صوتی

عایق‌ها را می توان برای کنترل صدا نیز استفاده کرد. عایق‌های صوتی تا حد زیادی دو کاره هستند و به کنترل کاهش اتلاف انرژی و کاهش صداهای مزاحم در خانه، کمک می‌کنند. عایق صوتی معمولاً در دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها استفاده می‌شود، اما عایق‌های صوتی تخصصی معمولاً برای کاربردهای خاص (مثلاً سینمای خانگی) در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سر و صدای خارجی ناشی از جاده‌های شلوغ، فرودگاه‌ها، خطوط قطار یا ماشین‌آلات صنعتی زیاد است، ممکن است بخواهید به روش‌های تخصصی از درز این صداها به داخل خانه خود جلوگیری کنید. اقدامات عایق صوتی، به ویژه برای پنجره‌ها، سقف‌ها و دیوارها، می‌تواند تفاوت زیادی در سلامت روانی و آرامش شما ایجاد کند. عایق‌های صوتی نیز در انواع مختلفی تولید شده و‌به بازار عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به عایق‌های صوتی کامپوزیت فایبرگلاس و مواد معدنی، عایق‌های صوتی پانل گچی، عایق‌های صوتی پانل آکوستیک و همچنین عایق‌های صوتی ویسکوالاستیک اشاره کرد.

عایق رطوبتی

عایق‌های رطوبتی نیز نقش مهمی در عایق بندی ساختمان دارند که از انواع آن‌ها می‌توان به عایق‌های رطوبتی قیر و گونی، عایق‌های رطوبتی ایزوگام، عایق‌های رطوبتی اپوکسی، عایق‌های رطوبتی پایه سیمان و عایق‌های رطوبتی پلی پروپلین اشاره کرد.

? همچنین بخوانید: انواع سنگ ساختمانی، بررسی کاربرد و معرفی محبوب ترین آنها ?

روش های عایق بندی ساختمان

روش های عایق بندی ساختمان

احتمالاً اولین نوع عایق که مردم به آن فکر می‌کنند پشم شیشه یا پشم سنگ است. بسیاری از عایق‌های ساختمانی، پانل‌های سبکی از مواد هستند که به طور معمول در فضاهای دیوار یا در سقف ساختمان قرار می‌گیرند. این عایق‌ها از مواد فیبری ساخته شده‌اند و با به دام انداختن حباب‌های کوچک هوا در داخل الیاف‌ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شوند. به طور معمول انواع مختلفی از روش‌های عایق بندی ساختمان وجود دارد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به پشم شیشه، پشم سنگ، عایق‌‌های سلولزی، عایق‌های پلی استایرن حجیم شده، پانل‌های پیش ساخته، عایق‌های فوم PVC، عایق‌های ورقه‌ای موجدار،‌ عایق‌های ورقه‌ای چند لایه، عایق‌های اسفنج اوره فرم آلدئید، عایق‌های پلی استایرن حجیم شده با پوشش فلزی، عایق‌های پلی استایرن حجیم شده به همراه بتن و انواع دیگر اشاره کرد.

چرا باید ساختمان را عایق بندی کنیم؟

چرا باید ساختمان را عایق بندی کنیم؟

عایق‌ها به یک معیار صرفه جویی در انرژی اشاره دارد که مقاومتی در برابر جریان گرما و صدا و رطوبت را فراهم می‌کنند. به طور طبیعی، گرما از یک فضای گرمتر به یک فضای سردتر جریان می‌یابد. با عایق کاری ساختمان‌ها می‌توان اتلاف حرارت ساختمان‌ها را کاهش داد. عایق بندی ساختمان‌ها دارای مزایای متعددی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه و افزایش راحتی می‌باشد. موانع انجام اقدامات صرفه جویی در انرژی به هزینه‌های سرمایه گذاری نسبتاً بالا و زمان و تلاش مورد نیاز برای تحقق صرفه جویی در انرژی بستگی دارد. انواع مختلفی از عایق‌ها در برابر اتلاف گرما در آب و هوای سرد وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های فنی و هزینه‌ها و مزایای مالی خاص خود را دارند. اقدامات عایق بندی ساختمان‌ها به طور کلی یکی از مقرون به صرفه‌ترین اقدامات صرفه جویی در انرژی است. عایق‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی نقش مهمی در عایق بندی ساختمان دارند و باعث کاهش هزینه‌های انرژی، جلوگیری از انتقال صداهای مزاحم و رطوبت و سرما می‌شوند.

? همچنین بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ مراحل ساخت ساختمان به زبان ساده!?

بهترین عایق چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین عایق چه ویژگی هایی دارد؟

با عایق کاری ساختمان‌ها می‌توان اتلاف حرارت ساختمان‌ها را در هوای سرد یا آب و هوای سرد کاهش داد و آب و هوای گرم‌تر، گرمای اضافی را کاهش داد. بنابراین، عایق کاری نیاز به گرمایش یا سرمایش خانه را محدود می‌کند. تلفات حرارتی یا مازاد گرما به دلیل تفاوت بین دمای هوای داخل و خارج ایجاد می‌شود. به طور طبیعی، گرما از یک فضای گرم‌تر به یک فضای سرد‌تر جریان می‌یابد و دماها به دمای تعادل همگرا می‌شوند. هدف عایق کاهش سرعت این همگرایی دما به منظور کاهش نیاز به گرمایش یا سرمایش است. بهترین عایق‌های ساختمانی از اتلاف انرژی گرمایی در فصول سرد سال جلوگیری کرده و مانع از نشت گرما به فضای داخلی می‌شوند. همچینن بهترین عایق‌ها ساختمان را در برابر خطرات و آسیب‌های محیطی مقاوم می‌سارند.

انواع مختلفی از اقدامات عایق بندی فضای ساختمان‌ها وجود دارد. اقدامات عایق کاری ساختمان‌های مسکونی در زیر شرح داده شده است: عایق‌های دیوار، عایق‌های سقف و انباری‌ها وعایق کاری کف ساختمان. عایق کاری دیوار، سقف و کف را می توان با تثبیت مواد عایق به دیوار، سقف یا کف، در داخل یا بیرون، انجام داد. صفحات عایق برای دیوارها، سقف‌ها و کف نیاز به انواع مختلفی از اقدامات عایق بندی دارند. برای مثال، ساختمان‌ها ممکن است دیوارهای حفره‌ای داشته باشند که از دو پوسته تشکیل شده‌اند که توسط یک فضای توخالی از هم جدا شده‌اند. این فضا مقداری عایق را فراهم می‌کند، اما می توان آن را با مواد عایق اضافی، به عنوان مثال فوم، پر کرد تا اثر عایق را بهبود بخشد. عایق سقف برای سقف‌های مسطح با عایق برای سقف‌های شیب دار متفاوت است. کف‌ها معمولاً از چوب یا بتن ساخته می‌شوند که هر کدام به اقدامات عایق خاصی نیاز دارند. همچنین سن یک ساختمان عامل مهمی در تعیین نوع عایق و نحوه نصب آن است.

? همچنین بخوانید: نشست ساختمان و علائم آن + چگونه از نشست ساختمان جلوگیری کنیم؟ ?

عایق بندی در و پنجره‌ها و درهای خارجی تاثیر زیادی بر نیازهای گرمایش و سرمایش ساختمان دارند. مواد، پوشش‌ها و طرح‌های جدید منجر به بهبود چشمگیر بهره‌وری انرژی در پنجره‌ها و درهای جدید با عملکرد بالا شده است. پنجره‌های جدید با کیفیت بالا ممکن است تا شش برابر بیشتر از پنجره‌های با کیفیت پایین‌تر و قدیمی‌تر بازده انرژی داشته باشند. برخی از آخرین پیشرفت‌ها در مورد پنجره‌های جدید شامل شیشه‌های دو جداره، استفاده از دو یا چند صفحه شیشه یا وسایل دیگر برای عایق‌سازی، و پوشش‌های با تابش کم است که جریان انرژی مادون قرمز را از ساختمان به محیط کاهش می‌دهد و مانع از انتقال صداهای مزاحم به فضای داخلی ساختمان شده و آرامش بیشتری برای اعضای خانه فراهم می‌آورند.

آب بندی ترک‌ها یکی دیگر از اقدامات عایق کاری که میزان اتلاف حرارت را کاهش می‌دهد، آب بندی ترک‌ها در پوسته ساختمان است. ترک‌ها باعث نفوذ هوای سرد از بیرون یا نشت هوای گرم به بیرون می‌شوند. می‌توان از نوارها یا مواد دیگر برای آب بندی ترک‌ها در قسمت‌های متحرک مانند پنجره ها و درها و در مکان‌هایی که قطعات مختلف ساختمانی به یکدیگر متصل شده اند استفاده کرد. به دلیل تنوع اقدامات عایق، آجرها و عایق‌های فایبرگلاس یک گزینه مناسب برای عایق بندی ساختمان است که به طور کلی تقریبا برای هر ساختمانی در دسترس است. زیرا بیشتر ساختمان‌ها از نظر عایق بندی فضایی برای بهبود دارند. آجرهای انگلیسی یکی از مصالح با دوام در عایق بندی ساختمان‌ها است. قیمت آجر انگلیسی نسبت به سایر مصالح عایق بندی ساختمان‌ها مناسب‌ است که آن را به یک‌ گزینه عالی در عایق بندی ساختمان‌ها تبدیل کرده است.