انواع سنگ ساختمانی، بررسی کاربرد و معرفی محبوب ترین آنها

انواع سنگ ساختمانی، بررسی کاربرد و معرفی محبوب ترین آنها

در سال‎های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و معرفی مصالح جدیدی که دارای کیفیت و دوام بیشتری نسبت به انواع قدیمی خود هستند، شاهد پیاده‌سازی و اجرای انواع پروژه‌های ساختمانی زیبا و متنوع بوده‎ایم. هر کدام از انواع سنگ ساختمانی که در این پروژه‌ها بکار گرفته می‌شوند، دارای ویژگی‌ها و کاربرد منحصربه فرد خود هستند.
در این صفحه، می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های انواع سنگ ساختمانی و کاربرد هر کدام از آن‎ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

ویژگی‌های یک سنگ ساختمانی مناسب

ویژگی‌های یک سنگ ساختمانی مناسب

ویژگی‌هایی که یک سنگ ساختمانی خوب باید داشته باشد عبارتند از:

  • بافت سنگ: بافت سنگ ساختمانی می‌بایست یکدست و سالم باشد و هیچگونه ترک و رگه‌ای روی آن دیده نشود.
  • جذب آب: سنگ مناسب سنگی است که جذب آب زیادی نداشته باشد و با قرارگیری در آب، از هم متلاشی نشود.
  • تمیز بودن: سنگ مناسب سنگی است که از مواد طبیعی یا مصنوعی آلوده ساخته نشده باشد.
  • پایداری در برابر عوامل طبیعی: عوامل طبیعی مانند باران، یخبندان، باد و… نباید بر روی کیفیت سنگ تاثیر بگذارند و آن را فرسایش دهند.
  • پایداری مکانیکی: فشار سنگ ساختمانی می‌بایست بیشتر از سایر مصالح مانند آجر شیل و… باشد. به عبارتی، فشار کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی ‎متر، نباید باعث خرابی و ترک خوردگی سنگ شود.

چنانچه قصد خرید آجر سه گل یا انواع آجر دیگر را دارید، از شما دعوت می‌کنیم با کارشناسان فروش ما در اصفهان آجر، در تماس باشید.

? مطالعه بیشتر: ۰ تا ۱۰۰ مراحل ساخت ساختمان به زبان ساده! ?

انواع سنگ ساختمانی

انواع سنگ ساختمانی

یکی از انواع مصالح پرکاربردی که برای زیباسازی بیشتر نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، آجر دکوراتیو است. چنانچه می‌خواهید نمای ساختمان متفاوتی داشته باشید، می‌توانید از انواع سنگ‌های تزیینی مخصوص نمای ساختمان استفاده کنید.
همانطور که آجرها و سایر مصالح ساختمانی انواع مختلفی دارند، سنگ‌های ساختمانی نیز دارای انواع مختلفی می‌باشند.
انواع سنگ ساختمانی از لحاظ کیفیت، جنس، رنگ و طرح، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از رایج‌ترین سنگ‌هایی که در ساخت و ساز به کار می‌روند عبارتند از:

۱. سنگ مرمر

سنگ مرمر را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سنگ‌های ساختمانی نامید. این سنگ آهکی، رنگی تقریبا سفید و شفاف دارد و به دلیل مقاومت نسبتا خوبی که در برابر شرایط جوی از خود نشان می‌دهد، در پروژه‌های ساختمانی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به دلیل اینکه هوازدگی و تابش نور خورشید می‌توانند باعث کدر شدن این سنگ مرمر شوند، معمولا از این نوع سنگ در سازه‌ها و پوشش داخلی ساختمان استفاده می‌شود. می‌توانید پس از اتمام دیوار‌های داخلی که با آجر لفتون ساخته شده‌اند، با پوشش سنگ مرمر، نمای دیوار را تکمیل نمایید.

۲. سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی سنگ آتشفشانی است که دارای مقاومت و استحکام قابل توجهی می‌باشد. به دلیل مقاومت زیاد این نوع سنگ، می‌توان از آن برای پوشش کف ساختمان و پله‌ها استفاده نمود. علاوه بر این، به دلیل خاصیت ضدآب و زیبایی خاصی که دارد، می‌توان از آن برای پوشش نمای ساختمان نیز استفاده نمود.

? مطالعه بیشتر: نشست ساختمان و علائم آن + چگونه از نشست ساختمان جلوگیری کنیم؟ ?

۳. سنگ تراورتن

تراورتن نوعی سنگ بسیار زیبا و مقاوم است که هم برای پوشش نمای داخلی و هم برای پوشش نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع سنگ برای ساخت نمای پله، کفپوش، سرویس بهداشتی و… استفاده می‌شود.
نمای ابر و بادی تراورتن، قیمت مناسب و تخلخل بالای آن، باعث شده که یک عایق عالی برای انواع سازه‌ها محسوب شود.

۴. سنگ کوارتز

کوارتز جزو سنگ‌های دگرگونی است که بر اثر فشار و دمای زیاد در لایه زیرین زمین شکل گرفته است. مقاومت، سختی بالا و ظاهر بسیار نزدیک آن به سنگ مرمر، باعث شده که علی‎رغم قیمت نسبتا بالایی که در مقابل سایر سنگ‌ها دارد، افراد زیادی تمایل داشته باشند که در نمای بیرونی یا داخلی ساختمان‎شان، از آن استفاده نمایند.

۵. سنگ مرمریت

سنگ مرمریت کاملا متفاوت از سنگ مرمر است. با اینکه سنگ مرمریت کاملا ضد آب است، اما در برابر باران‌های اسیدی و هوازدگی، مقاومت بسیار پایینی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل، فقط برای نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ مرمریت به ۳ دسته سنگ ابری، سنگ کریستال و سنگ چینی تقسیم‌بندی می‌شود.

? مطالعه بیشتر: روف گاردن چیست؟ زیبا ترین ایده های روف گاردن! ?

۶. ماسه سنگ

ماسه سنگ جزو سنگ‌های رسوبی است که از تجمع و فشرده شدن ماسه در کف جویبار‌ها ساخته می‌شود. ماسه سنگ از نظر رنگ دارای تنوع بسیاری است و می‌توانید آن را در رنگ‌های خاکستری، سفید، زرد، قهوه‌ای و قرمز تهیه نمایید. به دلیل مقاومت بالای ماسه سنگ، معمولا از آن برای ساخت کفپوش، پوشش سقف، دیوارپوش و… استفاده می‌شود.

۷. سنگ گابرو

سنگ گابرو نوعی سنگ آذرین درونی است که معمولا برای نمای ساختمان و کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ گابرو دارای بافت درشت و رنگ‌های سبز، سیاه و خاکستری تیره است. از سنگ کابرو به دلیل سطح صیقلی و زیبایی که دارد، برای ساخت کاشی کف، کابینت، سنگ نما و… استفاده می‌شود.

۸. سنگ آنتیک

این سنگ جزو مصالح تزئینی به شمار می‌رود و از خرده‌های سنگ تراورتن تشکیل می‌شود. به دلیل ماهیت تزئینی‌ای که سنگ آنتیک دارد، معمولا از آن برای ساخت و تزئین نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها و باغ آرایی استفاده می‌شود.

۹. سنگ چینی/سنگ کریستال

سنگ چینی که به آن سنگ کریستال نیز گفته می‌شود، نوعی از سنگ‌های دگرگونی است که دارای بلورهای ریز می‌باشد. ناخالصی‌های موجود در این سنگ، باعث ایجاد رگه‌های زیبای رنگ‌های صورتی، قرمز، سبز، خاکستری و زرد در بافت آن شده است.
به دلیل مقاومت بالا، خاصیت ضد آب و تخلخل کمی که سنگ چینی دارد، می‌توان از آن در محیط‌های مرطوب مانند مناطق با آب و هوای شرجی، استخر، سرویس بهداشتی و… استفاده نمود.

? مطالعه بیشتر: ۵ مورد از جالب ترین کاربردهای غیر سازه ای آجر! ?

۱۰. سنگ ازاره/ سنگ تیشه

سنگ ازاره که با نام سنگ تیشه نیز شناخته می‌شود، نوعی سنگ مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت است که معمولا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در ساختمان، در قسمت پایین دیواره‌ها تعبیه می‌شود.

۱۱. سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی یا سنگ اونیکس، جزو سنگ‌های تزئینی به شمار می‌رود و از ترکیب مواد افزودنی و سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شود. به دلیل وزن کمی که این نوع سنگ دارد، حمل و نقل و نصب آن بسیار راحت‌تر از انواع دیگر سنگ‌ها است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ مصنوعی عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت زیاد؛
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت؛
  • تنوع زیاد؛
  • پیاده‌سازی راحت؛
  • مقاومت بالا در برابر دمای بسیار کم؛
  • مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید و شرایط جوی مختلف.

۱۲. سنگ گنیس

گنیس نوعی سنگ دگرگونی است که دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و طول عمر بالا می‌باشد. به دلیل ویژگی‌های منصر به فرد گنیس، از آن در ساخت روسازی و ساخت کفپوش‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

? مطالعه بیشتر: درصد مشارکت در ساخت در سال ۱۴۰۱ و مهم ترین قوانین آن ?

۱۳. سنگ دیوریت

سنگ دیوریت از جنس سنگ‌های آذرین است و به دلیل مقاومت بالایی که دارد، معمولا از آن برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان، کفپوش و ساخت پله‌ها استفاده می‌شود. سنگ دیوریت در رنگ‌های خاکستری، خاکستری مایل به سبز و خاکستری تیره موجود است و بافت و دانه‌های روی آن، به وضوح دیده می‌شوند.

۱۴. سنگ توف

سنگ توف نیز یکی از سنگ‌های آتشفشانی است که دارای مقاومت نسبتا کمی است. چسبندگی بین ذرات این سنگ کم است و به همین دلیل، در برابر هوازدگی یا تغییرات شدید آب و هوایی مقاوم نیست و پوسته پوسته می‌شود. با این حال، زیبایی این نوع سنگ باعث شده که از آن برای ساخت و تکمیل نمای ساختمان و سازه‌های مختلف استفاده شود.

۱۵. سنگ گیوتین/ سنگ قیچی

سنگ گیوتین یا سنگ قیچی، نوعی سنگ دکوراتیو و تزئینی است که از تکه‌های سنگ تراورتن ساخته می‌شود و معمولا در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۶. سنگ بادبر/سنگ مالون

سنگ بادبر نوعی سنگ مقاوم و با طول عمر بالا است که معمولا از آن برای ساخت نمای بیرونی ساختمان، تونل‌سازی، پل‌سازی و… استفاده می‌شود. این نوع سنگ در برابر ضربه و عوامل محیطی بسیار مقاوم است.

? مطالعه بیشتر: کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان ?

کاربرد سنگ‌های ساختمانی

کاربرد سنگ‌های ساختمانی

هر کدام از انواع سنگ ساختمانی، با توجه به جنس و ویژگی‌های خود، برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. به طور کلی، از سنگ‌های ساختمانی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

۱. دیوارها و سازه‌های داخلی ساختمان

از پوشش سنگ برای زیباسازی دیوارهای داخلی ساختمان نیز استفاده می‌شود. با این کار، علاوه بر بالا بردن مقاومت سازه، می‌توانید جلوه و نقش منحصر به فردی را به دیوارهای داخلی اتاق‌های مهم خانه اعطا کنید.
از سنگ‌های مختلف، می‌توانید در پوشش دیوارهای سرویس بهداشتی، سالن‌های غذاخوری، ادارات و… استفاده کنید.
بهتر است سنگی را انتخاب نمایید که در برابر رطوبت و مواد شوینده، مقاومت بالایی داشته باشد؛ چرا که برای نظافت منزل، لازم است هر چند وقت یکبار، دیوار‌ها را با مواد شوینده و آب بشویید.

۲. نمای ساختمان

حتما تا به حال ساختمان‌هایی که با نمای سنگی مزین شده‌اند را دیده‌اید. چنانچه از سنگ مناسب برای نمای ساختمان استفاده شود، علاوه بر زیباسازی بیشتر نما، مقاومت آن در برابر ضربه و عوامل طبیعی نیز افزایش می‌یابد.
سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنید باید در برابر تابش نور خورشید، رطوبت، باران‌های اسیدی، دمای بسیار زیاد یا بسیار کم و آلودگی هوا مقاوم باشد و دچار افت کیفیت و مقاومت نشود.
دقت کنید که هر سنگی که برای نما در شرایط آب و هوایی خاصی مناسب است، لزوما برای پیاده‌سازی در شرایط آب و هوایی دیگر مناسب نیست. بهتر است در زمان خرید، مقاومت سنگ را در برابر شرایط آب و هوایی منطقه خود بررسی نمایید.

? مطالعه بیشتر: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها ?

۳. کف سازی

کف پله‌ها و کف ساختمان، همواره در معرض فرسایش است چرا که علاوه بر تحمل بار اثاثیه، می‌بایست رفت و آمد افراد مختلف را تحمل کند. استفاده از سنگی که دارای مقاومت بسیار بالا است، می‌تواند عمر بالای پله و کف ساختمان شما را تضمین نماید. همچنین، بهتر است سنگی را انتخاب نمایید که دارای تخلخل کم بوده و در برابر شستشو با آب و مواد شوینده، مقاومت بالایی داشته باشد. بهترین نوع سنگ برای کف، سنگ‌هایی نظیر کوارتز یا گنیس می‌باشند.

۴. زیبا‌سازی فضا

یکی دیگر از کاربردهای سنگ‌های ساختمانی، زیبا‌سازی فضا است. به طور کلی، از انواع سنگ‌های مختلف می‌توان برای زیبا‌سازی ساختمان‌هایی با سبک کلاسیک، مینرال، مدرن و… استفاده نمود. می‌توانید فضای مختلف ساختمان مانند شومینه، قاب درب یا پنجره، ستون‌ها و… را با سنگ‌های دکوراتیو و تزئینی بیارایید.

تاثیر استفاده از سنگ ساختمانی در قیمت سازه

تاثیر استفاده از سنگ ساختمانی در قیمت سازه

سنگ‌ها نسبت به مصالحی مانند گچ یا سیمان، هزینه بالاتری دارند. با این حال، مقاومت و زیبایی خاصی که انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی به ساختمان هدیه می‌کنند، بسیار بیشتر از مصالح دیگر است.
با بکارگیری سنگ‌های ساختمانی در سازه‌های مختلف، قیمت سازه با توجه به عواملی نظیر قیمت سنگ، تعداد روزهای اجرا و پیادی‌سازی، تعداد کارگران، قیمت مصالح دیگر برای پیاده‌سازی و… افزایش می‌یابد.
هرچه سنگ از مقاومت و زیبایی بیشتری برخوردار باشد، به همان نسبت، قیمت و ارزش سازه بیشتر می‌شود.

? مطالعه بیشتر: یخ زدگی بتن و تاثیرات آن ?

بهترین و محبوب‌ترین سنگ ساختمانی

بهترین و محبوب‌ترین سنگ ساختمانی

ویژگی‌ها و شرایط آب و هوایی هر منطقه و استفاده‌های مختلفی که از انواع سنگ‌ها می‌شود، باعث شده که در هر منطقه و با توجه به کاربرد مختلف، سنگ‌های متنوعی به محبوبیت بیشتر برسند.
قبل از انتخاب نوع و ضخامت سنگ، می‌بایست مشخص کنید که سنگ را برای چه منظوری تهیه می‌کنید؟ آیا قرار است سنگ جنبه تزئینی داشته باشد؟ آیا مقاومت سنگ برای شما فاکتور مهمتری است؟ آیا می‌خواهید سنگی تهیه کنید هم زیبایی زیادی داشته باشد و هم از مقاومت بالایی برخوردار باشد؟ بودجه مورد نظر شما چقدر است؟ و…
تمام سنگ‌های معرفی شده در این صفحه، با توجه به نوع کاربرد خود، دارای محبوبیت بالایی هستند. با مشخص کردن انتظارات خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین سنگ‌ها را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب نمایید.