۵ مورد از جالب ترین کاربردهای غیر سازه ای آجر!

5 مورد از جالب ترین کاربردهای غیر سازه ای آجر!

یکی از مصالح بسیار قدیمی مورد استفاده در ساختمان سازی آجر سفال است. اگرچه در گذشته‌های دور از آجر تنها در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شد، امروزه به دلیل تنوع بسیار زیاد در مشخصات و ویژگی‌های آجرها، از این مصالح ساختمانی پرکاربرد در موارد غیر سازه‌ایی نیز استفاده می‌کنند. به بیان دیگر این روزها کاربردهای غیر سازه‌ای آجر بطور چشمگیری افزایش یافته و وجود کاربردهای گوناگون و گسترده از آجر در اماکن مختلف، مهر تایید این ادعا است. در واقع آجر نوعی سنگ محکم و ساخته شده توسط بشر می‌باشد که نه تنها از زمان تولید، این متریال با گذشت زمان به طور دائمی دچار تغییر و تحول شده است بلکه بدون تردید در آینده نیز کماکان دچار تغییر و تحول خواهد شد و با کمک پیشرفت‌های حاصل شده در علم و تکنولوژی به قابلیت‌ها و کاربردهای دیگری نیز خواهد رسید. در این مقاله قصد داریم به معرفی کاربرد‌های غیر سازه‌ای آجر بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

آجر چیست؟

آجر چیست؟

همانطور که گفتیم آجر یکی از انواع مصالح ساختمانی می‌باشد که کاربردهای بسیار متفاوتی دارد. اصلی‌ترین ماده اولیه در تولید آجرها، خاک رس می‌باشد. آجرها از نظر مقاومت، نوع، ظاهر و … تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال آجر نسوز انگلیسی بیشتر برای نمای ساختمان به کار برده می‌شود. آجر نه تنها در نمای ساختمان‌ها بلکه در طراحی دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به بررسی کاربردهای غیر سازه ای آجر می پردازیم.

آجرها انواع مختلفی دارند که عبارتند از: رسی، دکوراتیو، بتنی، ماسه آهکی، شیلی و … . همانطور که گفته شد آجر بیشتر برای دیوار چینی، نمای ساختمان، کف سازی و کرسی چینی استفاده می‌شود. همچنین قیمت آجر نیز با توجه به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده هنگام تولید، نحوه تولید و کاربرد آن تعیین می‌شود. به این معنا که قیمت آجر دکوراتیو (به دلیل کاربرد فراوان و زیبایی بی‌نظیر در دکوراسیون داخلی) با قیمت آجر لعابی (از این نوع آجر نیز برای تزیین استفاده می‌شود) متفاوت است.

? مطالعه بیشتر: درصد مشارکت در ساخت در سال ۱۴۰۱ و مهم ترین قوانین آن ?

لازم به ذکر است که تنها ماده اولیه برای تولید آجر، خاک رس نیست بلکه موادی مانند ماسه، سولفات‌ها، کانی‌های آهن، سنگ آهک و … نیز در تولید آجر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما میزان آهک و خاک رس باید کم‌تر باشد تا کیفیت آجر پایین نیاید. امروزه کاربردهای غیر سازه‌ای آجر بسیار محبوب شده و آجر دکوراتیو یکی از اصلی‌ترین مصالح در دکوراسیون داخلی و تزئینات داخلی ساختمان‌ها می‌باشد. همچنین انواع دیگری از آجر وجود دارند که برای نمای ساختمان، دیوارچینی، کف سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

آجرهای رسی که یکی از انواع آجرها هستند، با پیشرفت علم و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده‌اند. این نوع آجر که از چندین هزار سال پیش در کشورمان کاربرد داشته، در ابتدا به صورت دست ساز تولید شده و کیفیت آن چندان مناسب نبوده است. امروزه این آجر در ابعاد، رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شود. 

از بهترین روش‌ها برای تشخیص آجر با کیفیت خوب صدای آن هنگام برخورد با دیگر آجرها می‌باشد. به صورت کلی آجر با کیفیت زمانی که با دیگر آجرها برخورد می‌کند صدایی مانند زنگ تولید می‌شود. اگر صدای تولید شده حالت خفه داشته باشد یعنی آجر پخت مناسبی نداشته یا اینکه در بافت آجر ترک وجود دارد. همچنین می‌توان نتیجه گرفت که آجر آب را به صورت کامل جذب نکرده است. 

از ویژگی‌های آجر با کیفیت می‌توان به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، سرما و حرارت، ضریب انتقال پایین، بافت یکدست، سطح صاف و بدون حفره، رنگ یکنواخت، ابعاد استاندارد و … اشاره نمود. 

شما می‌توانید برای خرید آجر لفتون به فروشگاه اینترنتی اصفهان آجر به آدرس esfahanajor.com مراجعه نمایید. 

? مطالعه بیشتر: کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان ?

کاربردهای آجر در ساختمان سازی

کاربردهای آجر در ساختمان سازی

همانطور که تا به اینجا اشاره کردیم آجر از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مصالح ساختمانی است که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در نتیجه اصلی‌ترین کاربرد آجر در ساختمان سازی می‌باشد اما کاربردهای غیر سازه ای آجر نیز بسیار است. آجرها از نظر مقاومت و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. به همین دلیل استفاده از آجرها علاوه بر نمای ساختمان‌ها در دکوراسیون داخلی، کف‌سازی محوطه‌ها، ساخت شومینه نیز امکان‌پذیر می‌باشد. برای مثال آجر نسوز علاوه بر نمای ساختمان‌ها در ساخت شومینه و همچنین دکوراسیون داخلی به کار برده می‌شود. علاوه بر کاربردهای سازه‌ای می‌توان به کاربردهای غیر سازه‌ای آجر نیز اشاره کرد که به منظور زیباسازی صورت می‌گیرند. در قسمت‌های بعدی این مقاله به کاربردهای غیر سازه‌ای آجر نیز خواهیم پرداخت. از اصلی‌ترین کاربردهای آجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • استفاده از آجر با کیفیت در ساختمان سازی، راه سازی، پل سازی و سد سازی
  • ساخت دیوارهای باربر و جداگر در ابعاد متفاوت، برای مثال دیوار نما، دیوار حصار، دیوار فونداسیون و …
  • مورد استفاده برای کف سازی، قرنیز، بازسازی و ساخت ارگ و … 
  • مورد استفاده برای فضاهای داخلی و دکوراتیو
  • قابل استفاده برای سنگ ریزی جاده و توده‌هایی که در زیر بتن فونداسیون‌ها وجود دارد
  • استفاده از آجرهای نسوز برای دیواره‌های داخلی دودکش، تنور، کوره، باربیکیوهای آجری و … که حرارت بسیار زیادی دارند.
  • قابل استفاده برای پیاده‌رو‌سازی و مسیرهایی که به باغچه‌ها و گلخانه‌ها ختم می‌شوند. 
  • استفاده از آجرهای سوراخ‌دار برای تزئینات داخلی ساختمان‌ها، برای مثال جا شمعی‌های دکوراتیو
  • قابل استفاده در طاق‌های قوسی و گنبدی و همچنین نماهای ایرانی سنتی

? مطالعه بیشتر: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها ?

۵ مورد از کاربردهای غیر سازه‌ای آجر

5 مورد از کاربردهای غیر سازه‌ای آجر

۱. زیباسازی 

از کاربردهای غیر سازه‌ای آجرمی‌توان به استفاده در موارد زیباسازی اشاره نمود. در واقع یکی از اصلی‌ترین استفاده‌های غیر سازه‌ای انواع آجر، بکارگیری آن در ساخت نما است. همانطور که می‌دانید مهم‌ترین هدف از نماسازی ساختمان‌ افزایش زیبایی بنا می‌باشد. برای مثال آجر نمای نسوز که جزو قدیمی‌ترین آجر نماها نیز محسوب می‌شوند از ظاهری بسیار شیک و جذاب برخوردار هستند. از این رو برای زیباسازی و افزایش جذابیت نمای خارجی ساختمان‌ از این نوع آجر استفاده می‌شود.

۲. وسایل دکوری

همانطور که گفته شد از آجر فقط برای ساخت و ساز استفاده نمی‌شود بلکه در برخی موارد می‌توان از آجر برای تزئینات داخلی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان با تعبیه سوراخ‌هایی در آجرهای دکوراتیو آنها را به شمعدان‌هایی زیبا تبدیل نمود.

۳. پارتیشن

جالب است بدانید که کاربردهای غیر سازه‌ایی در ساختمان شامل همه فعالیت‌های صورت گرفته بر روی دیوارهای جداکننده در آن ساختمان است. بنابراین استفاده غیرسازه‌ای از آجرها شامل بکارگیری آجرها در دیوارهای جداکننده نیز می‌شود. به این معنا که کاربردهای آجر برای جدا نمودن بخش‌های داخلی ساختمان مانند جداسازی اتاق‌ها از سالن، دکوراتیو و … در دسته کاربردهای غیر سازه‌ای این محصول پرکاربرد قرار می‌گیرد.

? مطالعه بیشتر: یخ زدگی بتن و تاثیرات آن ?

۴. محوطه سازی 

علاوه بر این استفاده از آجر جهت محوطه سازی همچون دور چینی باغچه‌ و باغ‌ها، کفپوش‌ها و سنگفرش‌ها و … نیز جز کاربردهای غیر سازه ایی می‌باشد.

۵. دکوراسیون داخلی

از آجر به خصوص آجر دکوراتیو می‌توان در طراحی داخلی منازل، ویلاها، کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها و… استفاده نمود. با بکارگیری آجر دکوراتیو می‌توان بهترین و منحصر به فرد‌ترین دیزاین را در سبک‌های مختلف در دکوراسیون داخلی محل مورد نظر خود ایجاد نمایید.

به طور کلی تمام کاربردهای انواع آجرها به جز دیوارهای باربری یا سازه‌ای در دسته کاربردهای غیر سازه‌ای قرار دارند. در نتیجه می‌توان دریافت که کاربرد غیرسازه‌‌ای از آجر در مقایسه کاربرد سازه‌ایی آن بیشتر و رایج‌تر است.

نتیجه گیری

به طور خلاصه به بلوک‌های مکعبی شکل و تشکیل شده از خاک رس آجر می‌گویند. این محصول جز قدیمی‌ترین و همچنین پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود که دارای کاربردهای سازه‌ایی و غیر سازه‌ایی بسیار متنوع می‌باشد. این روزها آجرها بسیار متنوع و در قیمت‌های گوناگونی در بازار عرضه می‌شوند. 

جالب است بدانید که امروزه کاربردهای غیر سازه‌ای آجر بسیار رایج شده است.