درصد مشارکت در ساخت در سال ۱۴۰۱ و مهم ترین قوانین آن

درصد مشارکت در ساخت در سال 1401 و مهم ترین قوانین آن

امروزه ساختمان سازی و ساخت و ساز به حرفه ای پر رقابت و پر طرفدار تبدیل شده است. قوانینی برای سهولت کار افرادی که درگیر ساخت و ساز هستند وضع شده است که کار را برایشان راحت‌تر کرده و بار هزینه‌های اضافی را از روی دوششان برمی‎دارد. یکی از راه‎های تبدیل بنای فرسوده به بنای جدید و کسب سود از آن، درصد مشارکت در ساخت است.
در اصفهان آجر، قصد داریم شما را با درصد مشارکت در ساخت و تمامی نکات پیرامون آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت چیست؟

بسیاری از افرادی که صاحب خانه‌های قدیمی و فرسوده هستند، پس از برآورد هزینه‌هایی مانند قیمت آجر، دستمزد کارگران، زمان پروژه و… به دلیل کمبود بودجه یا ناتوانی در مدیریت پروژه، از انجام آن سر باز‌زده و منصرف می‌شوند.
یکی از راه‌های بازسازی خانه‌های فرسوده در چنین شرایطی، استفاده از قرارداد مشارکت در ساخت است. در مشارکت در ساخت، شما خانه قدیمی خود را به فرد یا افراد دیگر واگذار کرده و آن‌ها در همان مکان، اقدام به احداث چند واحد آپارتمان کرده و در عوض، چند واحد از آپارتمان به شما تعلق می‌گیرد و مابقی واحد‎ها به شریک/شرکا. از مزایای اصلی قرارداد مشارکت در ساخت که آن را برای صاحبین خانه و افرادی که در کار ساخت و ساز قرار دارند جذاب می‌کنند، عبارتند از:

  • افزایش استحکام و طول عمر بنا؛
  • نوسازی و زیبا‌سازی ساختمان؛
  • استاندارد‌سازی ساختمان؛
  • امکان اضافه کردن چندین واحد مسکونی در مکان ساختمان قبلی؛
  • به کارگیری جدید‌ترین امکانات و مصالح (مانند آجر انگلیسی، مصالح ضد اشعه UV و…) در ساختمان جدید؛
  • افزایش ارزش ملک؛
  • صرفه‎جویی در هزینه‌ها؛
  • بی‌نیاز شدن ساختمان به تعمیر؛
  • جذب راحت‌تر مشتری؛
  • آسودگی خاطر.

? مطالعه بیشتر: کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان

درصد مشارکت در ساخت و محاسبه بلاعوض

درصد مشارکت در ساخت و محاسبه بلاعوض

اگر قصد شراکت در چنین موردی را دارید، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید درصد مشارکت در ساخت است. چه مالک ساختمان باشید و چه قصد دارید با مالک مشارکت داشته و از اینکار سودی عایدتان شود، باید به میزان سودی که از این پروژه عایدتان می‌شود خوب فکر کنید؛ چرا که همیشه افرادی وجود دارند که قصد کلاهبرداری داشته و باعث ضرر و زیان و مشکلات اضافی می‌شوند.
بنابراین، اگر می‌خواهید خیالتان آسوده باشد و بعد‌ها در راهروهای دادگاه سرگردان نشوید، بهتر است با رایج‌ترین فرمول‌های محاسبه درصد مشارکت در ساخت آشنا باشید.
چنانچه قرارداد منصفانه تنظیم شده باشد، هر دو طرف معامله، به سود قابل توجهی خواهند رسید. سود مشارکت، با توجه به وضعیت روز و نرخ نوسانات بازار محاسبه می‌شود. در حال حاضر، درصد مشارکت معمولا به صورت ۶۰ به ۴۰ تنظیم می‌شود و در کنار آن، مبلغی به عنوان بلاعوض به مالک ساختمان داده می‌شود. البته، در برخی شرایط، این درصد به صورت ۵۰-۵۰ تنظیم می‌شود. نحوه محاسبه مبلغ بلاعوض به صورت زیر است:
( ارزش کارشناسی شده ملک×اندازه سهم سازنده) -(هزینه‌های ساخت × اندازه سهم مالک)= مبلغ بلاعوض
این مبلغ، عموما برای این در نظر گرفته می‌شود که مالک بتواند تا زمانی که ساخت و ساز تمام شود، در خانه جدیدی ساکن شود.
با تمام این تفاسیر، درصد مشارکت، در همه جا ثابت نیست. در مکان‌هایی مانند تهران که ارزش ملک یا زمین زیاد است، این درصد به صورت ۵۵ الی ۶۰ برای مالک و ۴۵ تا ۵۰ برای سازنده تعیین می‌شود.

? مطالعه بیشتر: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها ? 

تامین مصالح ساختمان‌سازی در قرارداد‌های مشارکت در ساخت با کدام طرف است؟

تامین مصالح ساختمان‌سازی در قرارداد‌های مشارکت در ساخت با کدام طرف است؟

تمام هزینه‌های ساخت اعم از دستمزد کارگران، گودبرداری، خرید مصالح ایمن برای مقاوم‌سازی مانند آجر دکوراتیو و…، اخذ مجوزهای لازم و مواردی از این دست، با طرف سازنده است. با این حال، برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی، بهتر است تمام این وظایف در قرارداد مشارکت به طور کامل ذکر شوند.
همچنین، مالک و سازنده می‌توانند بر روی برخی از موارد توافق داشته باشند. به طور مثال، تعداد طبقات، نوع مصالحی که در ساخت بخشی از قسمت‌های ساختمان به کار می‌رود، زمان تحویل پروژه و… مواردی هستند که می‌بایست به طور دقیق مشخص شوند.
چنانچه قصد تهیه بهترین آجرهای روز دنیا با بهترین کیفیت را دارید، از شما دعوت می‌کنیم به سایت شرکت پیشگامان آژمان تدبیر مراجعه نموده و از خدمات ما بهره‌مند شوید. ما در زمینه ارائه جدیدترین محصولات آجر نظیر آجر سفال، آجر ده سوراخ و… فعالیت داشته و بالاترین کیفیت محصول را با مناسب‌ترین قیمت‌ها به شما تقدیم می‌کنیم.

? مطالعه بیشتر: یخ زدگی بتن و تاثیرات آن ? 

قرارداد مشارکت در ساخت و نکات مهم آن

قرارداد مشارکت در ساخت و نکات مهم آن

با اینکه محاسبه درصد مشارکت طبق فرمول و محاسبات خاصی انجام می‌شود، اما این درصد می‌تواند با توجه به شرایط، تغییر کند. موارد زیادی نظیر قیمت زمین ملک، کیفیت و نوع پروژه، تراکم مجاز ساختمان، متراژ زمین و… همگی بر روی درصد مشارکت تاثیر می‌گذارند.
چنانچه قصد بستن قرارداد مشارکت در ساخت را دارید، بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • میزان سهم مالک، می‌تواند با توجه به مبلغ بلاعوض متغیر باشد.
  • سازندگان و مدیران پروژه خوش‎نام، معمولا مبلغ بلاعوض کمتری را پرداخت می‌کنند (عمومیت ندارد).
  • چنانچه بازار مسکن دچار تغییرات شود، می‌توان توافقات جدیدی بین طرفین برقرار نمود.
  • قبل از امضای چنین قراردادهایی، بهتر است تمام بندهای آن را با دقت خوانده و در صورت امکان، به یک وکیل ماهر نشان دهید تا از جانب عادلانه بودن قرارداد، خیالتان راحت شود.
  • دقت کنید که قرارداد نباید به صورت کلی نوشته شده باشد و تمام جزئیات و وظایف می‌بایست در آن ذکر شوند.

? مطالعه بیشتر: معرفی انواع سقف کاذب و کاربرد های آن!

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت

انواع قراردادهای مشارکت در ساخت

با توجه به توافق و شرایط طرفین، می‌توان قرارداد‌های مختلفی را تنظیم نمود. مالک و سازنده می‌توانند با یکدیگر توافق کنند که ساختمان جدیدی در زمین مالک ساخته شود و پس از اتمام ساخت، طرفین در ساختمان شریک شوند. در چنین مواردی، معمولا قیمت زمین و ما به ازای آن را در بیعانه وارد نمی‎کنند.
توافق دیگر می‌تواند به این صورت باشد که عملیات ساخت و ساز به صورت مرحله‌ای پیش برود و پس از پایان هر مرحله، یک سهم از زمین منتقل شود. به طور مثال، پس از اسکلت‌بندی ساختمان، یک دانگ به مالک منتقل شود. در توافق نامه باید ذکر شود که پس از انجام کار، طرفین برای تنظیم سند رسمی اقدام کنند.
حالت سوم توافق می‌تواند به این صورت باشد که در قرارداد ذکر شود که چنانچه مرحله خاصی از پروژه شروع شد، مالک یک وکالت بلاعزل به سازنده بدهد تا سهم خود را با تنظیم سند انتقال رسمی، به وی منتقل کند. در برخی اوقات، طرفین توافق می‌کنند که در آغاز شروع به ساخت، سه دانگ از ملک به سازنده منتقل شود.
هرگونه کم‎کاری یا تخلفی که از جانب سازنده انجام شود و موجب ضرر رساندن به مالک یا ساختمان‌های اطراف شود، مستلزم پرداخت خسارت توسط سازنده می‌باشد.