نمای آجری سنتی؛ اصالت نمای ایرانی

نمای آجری سنتی؛ اصالت نمای ایرانی

“نمای آجری سنتی” یکی از اصلی ترین سازه های قدیمی و تاریخی است که در ایران باستان نیز آثار آن را می توان مشاهده کرد. در واقع یکی از مهمترین مصالح پرکاربرد در فرهنگ و معماری ایرانی- اسلامی، استفاده از انواع آجر می باشد. از همین رو زمانی که آثار تاریخی ایران را مشاهده می کنید، استفاده از آجرهای مختلف را که به اشکال مختلفی به شکل هنرمندانه در کنار هم قرار گرفته اند را می بینید. در این مقاله به شما درباره ” نمای آجری سنتی؛ اصالت نمای ایرانی ” خواهیم گفت.

نمای آجری سنتی چیست؟

آجر سنتی به آجرهایی مانند آجر قزاقی گفته می شود که می توان از آن برای بخش های مختلف یک سازه اعم از کف یا دیوارها استفاده کرد. از این آجرها می توان برای نمای ساختمان ها به سبک معماری ایرانی- اسلامی نیز استفاده کرد. از همین رو فرقی ندارد بخش داخلی یا بیرونی ساختمان باشد، شما می توانید از این آجرها برای اهداف مختلف استفاده کنید. از دیرباز این آجرها به وفور برای سازه های خاص استفاده شده است. یکی از قدیمی ترین سازه های آجری ایران که می توانید این نمای آجری را مشاهده کنید، سی و سه پل اصفهان است.

در واقع منظور از آجر سنتی، آجرهایی است که حتی امروز هم می توانید از آن برای سبک کلاسیک استفاده کرد. از همین رو اگر طراحی دکوراسیون کلاسیک را دوست دارید می توانید خرید آجر سنتی را در دستور کار خود قرار دهید.

? پیشنهاد ویژه: نمای مدرن یا سنتی؛ ۶ تفاوت مهم آنها کدام است؟ ?

نحوه آجر چینی نمای سنتی ساختمان

نحوه آجر چینی نمای سنتی ساختمان

در استفاده از آجر نما برای نماهای سنتی، چیدمان آجر پس از انتخاب نوع آجر می تواند تعیین کننده باشد. چرا که این چیدمان در نهایت، نمای مورد نظر را خاص می کند. البته چیدمان آجرهای نمای سنتی انواع مختلفی دارد، مثلا از چیدمان مشبک جناغی برای نمای داخلی ساختمان ها به اشکال سنتی و کلاسیک استفاده می شود. البته می توانید برای نمای بیرونی سنتی نیز از سبک گل اندازی استفاده کنید

? پیشنهاد ویژه: نمای خشک آجری چیست؟ ۴ دلیل برتری آن نسبت به نمای سنتی ?

انواع طرح های اجرای نمای آجری سنتی

اگر قصد دارید از آجر برای نمای سنتی استفاده کنید، می توانید از طرح های مختلف برای اجرا استفاده کنید، تا نتیجه نهایی شما را متحیر کنند. از جمله طرح های پرکاربرد برای نماهای سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رگ چینی

یکی از روش های طراحی برای نماهای سنتی آجری، استفاده از رگ چینی برای نمای بیرونی ساختمان است. این روش به اشکال مختلف اجرایی می شود، استفاده از آجر رسته، آجر کله، آجر قد نما، آجر لاریز، آجر لابند مرتب، استفاده از روش نصب نیما نیم و… از جمله مواردی است که می توانید طرح رگ چینی را با آن اجرایی کند و در نهایت نمای بافت حصیری، جناغی، شطرنجی و… را مشاهده کنید.

گل اندازی

گاهی برای زیباتر دیده شدن نما، در کنار آجر از متریال دیگری مانند کاشی نیز میتوان استفاده کرد. در این شرایط همنشینی آجر در کنار کاشی می تواند نمای خیره کننده ای ایجاد کند.

گره سازی

اگر از آجرهای بریده و تیشه دار برای نماکاری ساختمان به شکل هنرمندانه ای استفاده کنید، در نهایت حتما از نتیجه کار متحیر می شوید. به این روش گره سازی گفته می شود.

آجرکاری با آجرهای تزئینی (مهری): انواع نقش های برجسته را می توانید با طرح نمای آجری ترکیب کنید تا آن را از شکل ساده و معمولی به شکل خیره کننده ای زیبا کنید.

فخر و مدین

اگر آجرها به شکل مشبک در کنار هم قرار گیرند زمانی که نور از دیوار عبور می کند سایه زیبایی در محیط ایجاد می کند. به این روش اجرای طرح آجر فخر و مدین گفته می شود.

هشت و گیر

اینکه آجرها به شکلی ساده در کنار هم قرار گیرند، تنها یکی از انواع طراحی نمای ساختمان آجری است. شما می توانید آجرها را با طراحی مناسب به شکلی برجسته و فرورفته در کنار هم قرار دهید تا شکلی سه بعدی برای ساختمان ایجاد کنید. به روش طراحی آجر نما هشت و گیر گفته می شود.

باد بزنی

قرار گرفتن آجرها به شکل افقی و عمودی در کنار هم به طوری که شکل مربع به خود بگیرد، نصب چیدمان بادبزنی گفته می شود.

معقلی (ترکیب کاشی و آجر)

این روش نیز مانند گل اندازی ترکیب آجر و کاشی است. با این تفاوت که میزان کاشی به کار رفته در این طرح بیشتر است.

انواع طرح های اجرای نمای آجری سنتی

المان های تاثیر گذار در طراحی نمای سنتی ایرانی

از جمله المان های تاثیرگذاری در طراحی نمای سنتی ساختمان که قابلیت اجرایی با انواع آجر مانند آجر انگلیسی یا هر نوع دیگری که طیف های رنگی طبیعی در آن بسیار ماندگار است به راحتی اجرایی کرد. از جمله این المان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طاقی و طاقچه به عنوان اصلی ترین المان نماهای سنتی آجری
  • ایوان
  • سقف های آینه کاری
  • حوض
  • پنجره ارسی
  • تخت سنتی

? پیشنهاد ویژه: مصالح مدرن برای نمای سنتی?

طرح و رنگ آجر نمای سنتی ایرانی

یکی از مهمترین ویژگی های خاص آجر نمای سنتی ایرانی تنوع طرح و رنگ خیره کننده آن است. اگرچه به ظاهر تمامی این سازه های آجری مشابه و هم رنگ هستند، اما با کمی دقت و ظرافت می بینید که این سازه ها هر کدام به شکل هنرمندانه ای با رنگ های مختلف اما با رعایت هارمونی ساخته شده است. یکی از مهمترین مواردی که می تواند شما را برای استفاده از آجر برای اجرای این نماها ترغیب کند، اینکه قیمت آجر نما در مقایسه با دیگر متریال نماکاری ارزانتر و مقرون به صرفه تر اما نتیجه نهایی بسیار زیباتر است.
شما می توانید انواع آجر مانند آجر نسوز را برای نماکاری سنتی در داخل و خارج ساختمان با قیمت مناسبی خریداری و استفاده کنید.

طرح و رنگ آجر نمای سنتی ایرانی

سبک روستیک در نمای آجر سنتی ایرانی

یکی از سبک های بسیار خاص برای نماهای سنتی آجری استفاده از سبک روستیک است. که در آن آجرها کاملا نوستالژیک دیده می شود و احساس معماری اصیل ایرانی که در تمامی ساختمان های قدیمی و تاریخی دیده می شود را ایجاد می کند. اگر در میان سازه های مختلف مدرن و صنعتی که تمام شهرها را در بر گرفته، به دنبال تنوع و احساس گرم و لذتبخش هستید، می توانید از نماهای سنتی کار شده با آجرهای نمای سنتی استفاده کیند. به ویژه اگر ساختمان شما نزدیک سازه های تاریخی یا محله های قدیمی است این انتخاب میتواند، یک انتخاب هوشمندانه و خاص باشد. نمای روستیک با استفاده از آجرهای روستیک که فرورفتگی ها و برآمدگی های آجرهای قدیمی را دارد بسیار جذاب و زیبا است.

کاربری های نمای آجر سنتی

از مهمترین کاربری هایی که نماهای آجر، استفاده در اماکن و سازه های سنتی است که به زیباتر دیده شدن محیط کمک می کند. به طور مثال می توان از این نماها در سازه های زیر استفاده کرد:

  • ساخت ویلا
  • ساخت رستوران ها و کافه های سنتی
  • مساجد و اماکن سنتی
  • ساختمان هایی با سبک معماری سنتی
  • طراحی فضای باز و حیاط
  • مرمت ساختمان های قدیمی و تاریخی
  • ساختمان ها در بافت تاریخی شهرها

کاربری های نمای آجر سنتی

نکات مهم در طراحی نمای آجری سنتی

زمانی که می خواهید از نمای آجری برای دیوار یا نمای ساختمان در داخل یا خارج استفاده کنید، لازم است به موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نحوه آجر چینی برای نمای سنتی
  • در نظر گرفتن المان های تاثیرگذاری در نمای سنتی
  • استفاده از انواع آجر نما
  • استفاده از تنوع طرح و رنگ آجرهای نما سنتی
  • به کاربردن روش های مختلف طراحی چیدمان آجر
  • استفاده از متریال و مصالح با کیفیت

نتیجه گیری

شما می توانید از انواع آجر برای نمای سنتی استفاده کنید. آجر قزاقی، آنتیک، روستیک، لعابدار و.. از جمله آجرهایی است که می توانید به راحتی برای این نماها استفاده کنید. نکته مهم این است که در زمان خرید آجر با کیفیت را انتخاب کنید. با توجه به حساس بودن این نماها به کیفیت آجر برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، پیشنهاد می شود برای اجرای طرح های سنتی از محصولات شرکت اصفهان آجر استفاده کنید. این شرکت با تولید انواع آجر به رنگ ها و ابعاد مختلف و با کیفیت بالا یکی از شرکت های خوشنام و البته با سابقه در زمینه تولید آجر می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت انواع آجر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.