نمای خشک آجری چیست؟ ۴ دلیل برتری آن نسبت به نمای سنتی

What is dry brick facade 4 reasons for its superiority over the traditional view

نمای خشک آجری امروزه یکی از روش های جدید و مدرن برای نمای ساختمان به شمار می آید. این روش اگرچه جدید است اما حالا به گزینه اولویت دار برای بسیاری از پیمانکاران برای اجرای پروژه های نماکاری به شمار می آید.

نمای خشک آجری این مزیت را دارد که نه تنها قابل جایگزین نیست، بلکه زیبایی ظاهری آن بسیار جذاب و ماندگار است. جنس این آجرها عمدتا از آجر سفال است که در ادامه درباره آن و مزایای استفاده ز آن به جای آجرهای سنتی اشاره می شود.

نمای خشک آجری چیست؟

نمای خشک آجری چیست

نامگذاری نمای خشک آجری به این دلیل است که در چیدمان و اتصال از ملات استفاده نمی شود. چیزی که در این روش آجرها را روی هم یا در کنار هم نگه میدارد گیره ها و یراق آلاتی است که توان زیادی در تحمل وزن آجرها و قدرت نگهداشت آن ها در کنار هم دارد. این موضوع سبب می شود که بتوان به راحتی طراحی های سه بعدی را برای نمای ساختمان اجرا کرد.

تا پیش از این برای نمای ساختمان ها از انواع آجر نسوز استفاده می شد. به طوری که طرح های ثابت و یکسانی و گاهی از طراحی های سنتی برای نماکاری استفاده می شد. آنچه این آجرها را در کنار هم نگه میداشت ملاتی بود که غالبا از ترکیب آب و سیمان بود. با پیشرفت تکنولوژی و ورود نانو آجر تلاش شد تا کیفیت و ماندگاری آجرها افزایش پیدا کند. راهکاری که توانست تحولی عظیم در دنیای تولید آجر باشد.

برای اجرای نماهای خشک از جنس آجر نیازمند اجزایی هستید که می تواند در نهایت تکمیل پروژه با بالاترین کیفیت را به همراه داشته باشد. از مهمترین اجزایی که در این نماها لازم است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاب نگهدارنده: از آنجا که این نماهای آجری بدون ملات ایجاد می شوند، برای قرار دادن آجرها در کنار هم باید از قاب استاندارد برای نگهداری آجرها به کار می رود. این قاب ها از جنس فلز یا چوب است.
  • عایق حرارتی: این عایق ها به کمک چسب به بدنه ساختمان متصل می شود
  • فضای مورد نیاز برای تهویه: از آنجا که ممکن است در فضای بین دیوار اصلی و نما رطوبت نفوذ کند از همین رو فاصله ای ایجاد می شود تا رطوبت به نما نرسد.
  • اتصالات: این اتصالات که بخش های مختلفی دارد کمک می کند تا آجرها به دیوارهای پروفیلی پیش ساخته متصل شود.

مجموع این اقدامات تاثیر زیادی بر قیمت آجر نما داشت. به طوری که امروزه قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد که البته قیمت آن به عوامل مختلفی وابسته است. همه این تغییر و تحولات در صنعت تولید آجر نیز به دلیل کاربرد زیادی است که این متریال دارد. البته استفاده از آجر در طول تاریخ قدمت طولانی دارد و بسیاری از آثار باستانی به جا مانده از سده های قبل نشان دهنده اهمیت آن است.

مزایا و برتری نمای خشک آجری نسبت به ملات (نمای سنتی)

مزایا و برتری نمای خشک آجری نسبت به ملات

نکته جالبی که باید درباره نمای خشک آجری بدانید اینکه می توانید انواعی از آجر را که برای این نوع کاربری طراحی شده استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که طبیعتا قیمت آجر شیل که با ملات نصب میشود گرانتر می شود، در حالی که نمای خشک ملاتی ندارد و نصب آن متفاوت از سایر آجر است.

آجر انگلیسی نیز متفاوت از این نوع آجر  و البته کیفیت آن نیز متفاوت است. بنابراین نمی توانید این توقع را داشته باشید که این آجر را با قیمتی برابر و کیفیتی به اندازه دیگر آجرها خریداری کنید.  

همانطور که آجر لفتون در نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد اما به دلیل سخت بودن نصب و پرهزینه بودن آن امروزه اقبال به آن کمتر شده، نماهای خشک آجری کار بسیاری از پیمانکاران را تسهیل کرده است. البته نه تنها قیمت کم، بلکه مزایای دیگری در کنار هم سبب شده تا این نما بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

۱- عدم تحمیل وزن زیاد به ساختمان

همانطور که می دانید استفاده از آجر وزن زیادی را به ساختمان تحمیل می کند. بهتر است بدانید بهترین آجر ساختمانی کدام است و سپس اقدام به خرید کنید. این در حالی است که به دلیل عدم استفاده از ملات در نصب نمای خشک آجری وزن زیادی به ساختمان تحمیل نمی شود. همین موضوع در زمان حوادث غیرمترقبه خسارات کمتری به همراه دارد.

۲- اجرای سریع و در کوتاه مدت

از دیگر مزایای استفاده از این نوع آجر اجرای سریع نمای ساختمان به دلیل عدم استفاده از ملات است. در این پروژه ها از قالب های پیش ساخته ای برای نصب آجرها استفاده می شود. از همین رو نخاله و کثیفی کمتری ایجاد می شود.

? پیشنهاد ویژه: نمای مدرن یا سنتی ?

۳- عدم نیاز به تخصص خاص برای اجرای نمای خشک آجری

از آنجا که چیدن این آجرها در کنار هم به ملات نیازی ندارد از همین رو کارگران ساده نیز می توانند این آجرها را در جای خود نصب کنند. تصور کنید شما در حالت عادی باید برای قیمت آجر شاموتی مبلغی بپردازید، پس از آن استادکار و یک یا چند کارگر برای اجرای پروژه استخدام کنید. این در حالی است که در اجرای نماهای خشک آجری می توانید از کارگران ساده نیز کمک بگیرید.

۴- قیمت مناسب

قیمت مناسب

یکی از مهمترین مزایای اجرای نمای های خشک آجری قیمت مقرون به صرفه برای خرید و نصب این آجرها می باشد. علاوه بر اینکه این پروژه ها در کوتاه مدت با کمترین نخاله اجرا و تمام می شود.

نه تنها از نظر قیمتی در زمان خرید و اجرا این آجرها مقرون به صرفه اند، بلکه دوام و ماندگاری بالای این آجرها سبب می شود هزینه نگهداری و ترمیم آن نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کند و برای مشتریان گزینه ای اقتصادی به شمار می آید. به ویژه اگر قصد دارید با هزینه ای معقول نمای ساختمان خود را بازسازی کنید.

جمع بندی

یکی از گزینه های مناسب برای نماهای آجرکاری خرید آجر دکوراتیو با کاربری برای نمای خشک آجری است. اما پیش از خرید و اجرای این پروژه لازم است با مزایا و معایب این نوع نماکاری ها آشنا شوید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید عمر نمای ساختمان های آجری به سبک سنتی حدود ۱۵ سال است که پس از آن نیازمند ترمیم و مرمت است. اما نمای خشک این ویژگی را ندارد. هزینه ترمیم و مرمت آن بسیار کم و مقرون به صرفه است  و برای اجرای آن نگرانی از بابت استفاده از ملات و خرابی و تولید نخاله ندارید.

در نظر داشته باشید که در ایجاد این نماها به هیچ عنوان ملات استفاده نمی شود، از همین رو وزن زیادی به ساختمان تحمیل نمی شود. در نتیجه در زمان زلزله و حوادث غیرمترقبه میزان خسارت ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

? پیشنهاد ویژه: آجر ضد زلزله چیست ?

در صورتی که می خواهید بازسازی ساختمان را با معقول ترین و مناسب ترین هزینه انجام دهید، نماهای خشک با آجر یکی از گزینه های بسیار مناسب است که بسیاری از پیمانکاران به شما می دهند. علاوه براینکه اجرای آن نیز بسیار راحت و سریع است.

از بابت تولید نخاله و آلودگی نیز در مقایسه با انواع دیگر آجر، بسیار تمیز است. هزینه دستمزد نصاب نیز بسیار کمتر از روش های اجرای آجر به روش های سنتی می باشد. چرا که دیگر ملات و نصب حرفه ای برای چیدمان آجر نیاز نیست و می توان با استفاده از فریم های پروفیل آجرها را در کنار هم قرار داد.