نمای مدرن یا سنتی؛ ۶ تفاوت مهم آنها کدام است؟

نمای مدرن یا سنتی

نمای مدرن یا سنتی یکی از دوراهی‌های مهم برای افرادی است که قصد انجام نمای ساختمان خود را دارند. قبول داریم که این دوراهی یک دوراهی بسیار سخت و در عین حال حساس و مهم است.

اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نمای مدرن یا سنتی به دست بیاورید مطلب زیر را تا انتها مطالعه کنید زیرا قصد داریم ۶ تفاوت مهم بین نمای مدرن و سنتی را با هم بررسی کنیم.

به چه نمایی مدرن می گویند؟

نمای مدرن

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تفاوت نمای مدرن و نمای سنتی با هم صحبت کنیم بهتر است که به تعریف هر کدام از آن‌ها بپردازیم. در اولین مرحله بهتر است بدانیم که نمای مدرن چه نمایی است. به صورت کلی نمی‌توان یک تعریف ثابت و مطلق را برای نمای مدرن در نظر گرفت.

اما نمای مدرن نشان دهنده بافت شهری است. معمولاً امروزه نماهای مدرن بسیار خلاقانه و با متریال بسیار متفاوتی ساخته می‌شوند و در بسیاری از موارد و متریال استفاده شده در نماهای مدرن از فلز، شیشه، آجر دکوراتیو، آجر نسوز و… استفاده می‌شود.

در اجرای نمای ساختمان مدرن معماران می‌توانند به راحتی هر سبک و طرح مد نظر خود را اجرا کنند، به قول معروف دست آن‌ها در اجرای نمای ساختمان باز است. به همین دلیل است که گاهی بعضی از نماهای ساختمانی مدرن بسیار منحصر به فرد و ویژه و خاص طراحی می‌شوند.

معمولاً تلاش می‌شود تا در نماهای مدرن و جدید از سبک‌های مینیمال و ساده در مقابل سبک‌های شلوغ استفاده شود. یکی از تفاوت‌های مهم نمای سنتی و مدرن در آجر استفاده شده در آن‌ها است. معمولاً بهترین نماهای آجری مدرن نماهایی هستند که از آجر دکوراتیو و آجر قزاقی در آن استفاده می‌شود.

نمای سنتی به چه معناست؟

نمای سنتی

در مقابل نمای مدرن نمای سنتی وجود دارد که همیشه و در همه ایام طرفداران مخصوص به خود را دارد. درست است که نمای مدرن ساختمان‌ها می تواند در زیبایی خیابان‌ها و شهرها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد اما به هیچ عنوان نمی‌توان از زیبایی و مزایای نمای سنتی به این راحتی گذشت.

در واقع نمای سنتی ساختمان نشان دهنده اصالت و فرهنگ غنی ایرانی در معماری است. معمولاً برای اجرای نماهای سنتی باید یکسری نکات و اصول مهم و همچنین مصالح و متریال مربوط به آن استفاده شود. بعضی از المان‌های مهمی که در بسیاری از نماهای سنتی ساختمان‌ها قابل مشاهده است عبارتند از: دیوان طاقی، سقف‌های آینه کاری، گچبری، آجرهای قدیمی و سنتی و….

بسیاری از افرادی که از گذشته تا کنون مالک ساختمان‌های سنتی و قدیمی هستند تمایل ندارند که آن را به شکل مدرن و امروزی بازسازی کنند بلکه آن‌ها بیشتر تمایل دارند بازسازی نمای آجری قدیمی خود را انجام بدهند. این که برای بازسازی بهتر است چه سبکی انتخاب شود کاملاً به تشخیص مالک ساختمان مربوط است. پیشنهاد ما هم این است که حتماً ساختمان‌های سنتی و با اصالت قدیمی را به همان شکل سنتی بازسازی کنید.

تفاوت های میان آجر نمای مدرن و سنتی

تفاوت آجر نمای مدرن و سنتی

بعد از اینکه به یک تعریف مختصر و خلاصه در مورد نمای مدرن و سنتی پرداختیم، حالا نوبت به آن رسیده است که تفاوت‌های میان آجر نمای مدرن و سنتی را نیز با هم بررسی کنیم. همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین تفاوت‌های نمای مدرن و سنتی در آجرهای استفاده شده در آن است. به همین دلیل در ادامه تفاوت‌های میان آجر نمای مدرن و سنتی را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- مصالح ساختمانی

یکی از مهمترین تفاوت‌های نمای مدرن و سنتی در متریال و مصالح استفاده شده در آن است. نماهای کلاسیک و سنتی معمولاً از سنگ و یا آجرهای مخصوص به خود برای نما استفاده می‌کردند. درست است که در نماهای امروزی نیز در بسیاری از موارد از آجر و سنگ هم استفاده می‌شود اما معمولاً متریال‌های دیگری مثل چوب، فلز، شیشه هم به شکل گسترده در نماهای مدرن بسیار به چشم می‌خورد.

البته سنگ و آجری که برای نمای مدرن استفاده می‌شود با آجرهایی که در نمای سنتی استفاده می‌شود متفاوت است. اگر قصد خرید آجر نما را دارید بهتر است که ابتدا در مورد آجرنمای مورد نظر جستجو و تحقیق کنید و با بررسی قیمت آن‌ها اقدام به خرید آن کنید.

از طرفی انتخاب بین نمای آجری یا چوبی بسیار سخت و دشوار است زیرا هر کدام از این دو نما بسیار جذاب و پر طرفدار هستند.

۲- سازگاری با محیط زیست

یکی دیگر از فاکتورهایی که در مقایسه نمای سنتی و مدرن باید به آن توجه شود سازگاری با محیط زیست است. در گذشته معماران بیشتر تلاش می‌کردند تا از متریال و مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست در نمای ساختمان‌ها استفاده کنند.

در حالیکه امروزه معمولا بیشتر از متریال مصنوعی مثل فلز، بتن، شیشه و… در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از طرفی در گذشته تلاش می‌شد تا معماری داخلی و معماری خارجی ساختمان به شکلی باشد که بیشترین استفاده از انرژی‌های طبیعی را داشته باشد.

به همین دلیل استفاده از نورهای مصنوعی در ساختمان‌های قدیمی بسیار کمتر بود. در حالیکه امروزه گاهی از ابتدای روز نیز باید در ساختمان‌های مدرن از انواع نورهای مصنوعی برای روشنایی داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود.

۳- هزینه

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مورد مقایسه نمای سنتی و مدرن در مورد هزینه آن است. معمولاً در نمای ساختمانی سنتی از متریال و مصالح ساختمانی استفاده می‌شد که هزینه کمتری نسبت به متریال و مصالح ساختمانی مدرن و جدید دارد.

از طرفی معمولاً ساخت نمای ساختمانی مدرن با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و به روز انجام می‌شود که قاعدتاً هزینه استفاده از این تجهیزات و ماشین آلات نیز بسیار زیاد است. همین موضوع باعث می‌شود که هزینه ساخت نمای مدرن بیشتر از نمای سنتی باشد.

البته این موضوع کاملاً به نوع متریال و آجرهای استفاده شده در نمای ساختمان بستگی دارد به همین دلیل بهتر است که در مورد قیمت آجر در ابتدا و قبل از شروع به اجرا استعلام بگیرید تا در پایان پروژه با هزینه نامعقولی روبرو نشوید.

اگر قصد خرید آجر دکوراتیو یا هر آجر دیگری دارید بهتر است که آن را از یک مجموعه با سابقه در این حوزه مثل اصفهان آجر تهیه کنید.

۴- تکنولوژی و فناوری

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبه نمای مدرن در مقابل نمای سنتی این است که تلاش می‌شود تا از فناوری و تکنولوژی‌های مختلفی در آن استفاده شود. به همین دلیل و معمولاً نماهای ساختمانی مدرن و امروزی بسیار بهینه‌تر و کاربردی‌تر نسبت به گذشته هستند.

معمولاً در بسیاری از موارد هم تلاش شده تا حد ممکن از انرژی‌های طبیعی و انرژی خورشیدی و یا آب باران برای تامین انرژی نما یا دیگر قسمت‌های ساختمان استفاده شود.

? پیشنهاد ویژه: آجر ضد زلزله چیست ?

۵- اصلاح فضا و خطای دید

اصلاح فضا و خطای دید

از آنجایی که در گذشته متراژ ساختمان‌ها و متناسب با آن نمای ساختمان بسیار بیشتر و بزرگ بود، معمار ساختمان آزادی عمل بیشتری برای اجرای هر طرح و مدلی برای نمای ساختمان داشتند. در حالی که امروزه به دلیل اینکه معمولاً ساختمان‌ها کوچکتر هستند نمای ظاهری آن‌ها نیز کوچکتر است و معمار مورد نظر آزادی عمل زیادی در اجرای تمامی طرح‌ها و مدل‌ها ندارد.

از همین رو معماران برای طراحی نماهای مدرن و امروزی سعی می‌کنند تا با استفاده از اصلاح فضا و خطای دید و کمک گرفتن از انواع چیدمان آجر از طریق ایجاد خطوط مختلف و المان‌های منحنی و دایره‌ای فضا را بزرگتر از چیزی که هست نشان بدهند.

۶- ظاهر

واضح است که ظاهر و نمای ساختمان سنتی و مدرن با هم متفاوت است. معمولاً در گذشته نمای ساختمان‌ها یعنی نمای ساختمان‌های سنتی و کلاسیک بسیار باشکوه‌تر و پر زرق و برق تر بوده است. در حالی که نماهای مدرن و امروزی تا حد ممکن مینیمال و بدون هیچ نوع مصالح و متریال اضافی هستند.

در گذشته به دلیل اینکه معمولاً متراژ و فضای آزاد ساختمان بسیار زیاد بوده معمولاً از المان‌های افقی و با فاصله‌های زیاد و با آسودگی خاطر نمای ساختمان‌ها اجرا می‌شده است. در حالی که امروزه به دلیل کم بودن فضا و متراژ ساختمان‌ها و معمولاً نماهای مدرن به شکل عمودی طراحی می‌شوند.

? پیشنهاد ویژه: آموزش شستن نمای آجری ?

جمع بندی

تلاش کردیم تا در ابتدا در مورد تعریف خلاصه و مختصری در مورد نمای سنتی و نمای مدرن با شما صحبت کنیم. در ادامه نیز مهمترین تفاوت‌های این دو نما و همچنین آجرهای استفاده شده در آن را با هم بررسی کردیم.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اجرای نمای ساختمان و یا بازسازی آن حتماً در مورد این دو سبک و همچنین متریال استفاده شده در آن تحقیق کنید. مثلاً حتماً باید بدانید که نمای جدید ساختمان شما نمای سنگ یا آجر باشد.

در مرحله بعدی باید سنگ یا آجر مورد نظر خود را از بین سنگ‌ها و آجرهایی که برای نما استفاده می‌شود انتخاب کنید. البته بهتر است که در این مرحله در مورد قیمت آجر نیز جستجو و تحقیقی داشته باشید تا بتوانید انتخاب بهینه و مناسب برای نمای ساختمان خود داشته باشید.

اگر در مورد انتخاب نمای ساختمان خود دچار شک و تردید هستید بهتر است که حتماً از مشاوره و کارشناسی متخصصین و معماران این حوزه استفاده کنید تا در نهایت به یک انتخاب قاطع و بهینه برسید.