بازسازی نمای آجری قدیمی + مراحل آن

Reconstruction of the old brick facade

استفاده از انواع آجر برای ساخت نمای ساختمان ها از دیرباز محبوبیت زیادی داشته است. تا آنجا که امروزه بازسازی نمای آجری قدیمی همچنان مورد توجه است.

این متریال پرکاربرد و ماندگار علاوه بر ظاهر زیبا، کیفیت و دوام بالایی دارد از همین رو با گذشت قرن ها همچنان محبوب است. استفاده از آجر نما در بازسازی نمای آجری قدیمی یکی از مواردی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و انتخاب مناسبی برای این منظور است.

آیا بهتر است نماهای آجری را نوسازی کنیم یا خیر؟

آیا نماهای آجری را نوسازی کنیم

بازسازی نمای آجری قدیمی در شرایطی که سالیان زیادی از عمر آجرهای قدیمی گذشته و دچا تغییر رنگ یا شوره شده اهمیت زیادی دارد. از آنجا که آجر در زمره مصالح با دوام، ارزان قیمت و متنوع است از همین رو همیشه یکی از گزینه های محبوب و پر طرفدار به شمار می آید. به ویژه آنکه طی سالیان اخیر با به کارگیری تکنولوژی و فناوری های جدید تولید آجر شبیه آجرهای قدیمی نیست و دست مصرف کننده را در انتخاب آن باز گذاشته است.

آجر شاموتی، آجر شیل، نسوز، دکوراتیو و… از جمله آجرهای پرکاربرد در نمای ساختمان است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو گزینه بازسازی و نوسازی نماهای آجری می تواند به زیبایی ظاهری ساختمان بیفزاید. علاوه بر اینکه میزان ماندگاری و مقاومت بنای ساختمان نیز افزایش پیدا می کند.

هزینه بازسازی نماهای آجری قدیمی چقدر است؟

هزینه بازسازی نماهای آجری قدیمی

ترمیم نمای آجری قدیمی برای مالکان و کارفرما یک دغدغه مهم به همراه دارد. اینکه هزینه بازسازی این نماها چقدر خواهد بود. برای تعیین هزینه ها باید موارد مختلفی را مورد توجه قرار داد. از جمله اینکه:

  • بازسازی کامل است یا فقط بخش های تخریب شده و فرسوده مشمول بازسازی می شود؟
  • تعویض در و پنجره ها هم مدنظر قرار دارد یا خیر؟
  • نما با رنگ آمیزی بازسازی می شود یا تخریب کامل؟
  • آیا نمای جدید ترکیبی است یا از یک متریال استفاده می شود؟
  • متراژ نمای مورد نظر چقدر است؟
  • نمای جدید از جنس نمای قدیمی است یا طراحی جدید و متریال جدید نیاز دارد؟

هر کدام از این می تواند در هزینه های بازسازی نما تاثیر مستقیم داشته باشد و باعث کاهش یا افزایش هزینه ها شود.

? پیشنهاد ویژه: پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن ?

بررسی مزایا و معایب نمای آجری قدیمی

مزایا و معایب نمای آجری قدیمی

ترمیم نمای آجری قدیمی به دلیل تاثیر مستقیم آن بر ماندگاری و زیبایی ساختمان اهمیت زیادی دارد. همچنین می تواند بر مقاومت ساختمان نیز بیفزاید. البته ممکن است این اقدام هزینه بر هم باشد.

به طور مثال قیمت آجر انگلیسی یا انواع دیگر آجر که برای نمای ساختمان به کار می رود متفاوت است، برخی گران و برخی ارزانتر است. با این وجود استفاده از آجر برای نمای ساختمان مزایا و معایبی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود.

مزایا

از مهمترین مزیت هایی که می توان برای نمای آجری برشمرد عبارت است از:

۱- دوام و ماندگاری بالا

آجر به دلیل روش تولید و مواد اولیه به کار رفته در آن دارای ماندگاری بالایی است. علاوه بر اینکه مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت، تابش شدید نور خورشید و سرما و گرما دارد. همچنین می توان از آجر ضد زلزله به قصد استحکام بیشتر نیز استفاده کرد.

۲- تنوع

تکنولوژی به کار رفته در تولید آجرهای نسل جدید به تنوع رنگی و شکل ظاهری آجرها کمک زیادی کرده است.  

۳- کیفیت بالا

آجرها از دیرباز در زمره مصالح ماندگار بوده اند، بسیاری از ساختمان های قدیمی پس از صدها سال همچنان پابرجا و سالم مانده اند. امروزه این کیفیت با بهره گیری از فناوری های جدید افزایش یافته است.

۴- ارزان قیمت و مقرون به صرفه

آجر یکی از مصالح ارزان قیمت در بازار است که در مقایسه با بسیاری از انواع مصالح مقرون به صرفه تر است.  

۵- عایق مناسب صدا و انرژی

آجر می تواند مانع از نفوذ آلودگی صوتی به محیط داخلی ساختمان و نیز هدررفت انرژی شود. مخصوصا آجرهای عایق صدا در این زمینه فوق العاده هستند.

۶- نصب آسان و راحت

این متریال نیازمند تمیزکاری زود به زود نیست و در صورتی که از آجر با کیفیت برای نمای ساختمان استفاده شود تا سال ها دچار شوره، ترک خوردگی یا کثیفی نمی شود.  

۷- نگهداری راحت

نماهای آجری به دلیل جنس مواد به کار رفته در آن نیازمند تمیزکاری مداوم و مراقبت در برابر عوامل خارجی ندارد. در صورتی که از آجر با کیفیت استفاده کنید این متریال تا سالیان طولانی زیبایی اولیه خود را حفظ می کند. همچنین شستشوی آجر نما به راحتی قابل انجام است.

۸- قابلیت ترکیب با سایر متریال

آجر یکی از مصالحی است که همنشینی خوبی با دیگر مصالح دارد و در طراحی های نمای ساختمانی می شود از آن با سایر مصالح به شکل ترکیبی استفاده کرد.

۹- استحکام و مقاومت زیاد

آجر مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت، تنش های دمایی و تداوم مجاورت با نور خورشید دارد.  

۱۰- سازگار با محیط زیست

تولید آجر از مواد طبیعی است و در روند تولید آن آسیبی به محیط زیست وارد نمی شود. این ماده کاملا با محیط زیست سازگاری دارد.

معایب

نوسازی نمای آجری قدیمی و جایگزین کردن آن با آجرهای جدید می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد. از جمله اینکه:

  1. آجر وزن زیادی به ساختمان تحمیل می کند.
  2. آجر آب زیادی را جذب می کند.
  3. جرم زیاد آجر می تواند بار سازه را تحت الشعاع قرار دهد.

مراحل ترمیم نمای آجری

مراحل ترمیم نمای آجری

برای ترمیم نمای آجری قدیمی لازم است مراحل مختلفی طی شود تا بازسازی به مناسب ترین شکل ممکن صورت بگیرد. این مراحل چهارگانه عبارت است از:

مرحله ۱: بازدید نما توسط کارشناس

نخستین گام برای ترمیم و بازسازی نمای ساختمان بازدید از نما و نظرات کارشناس خبره درباره آن است. کارشناس باتجربه و خبره می تواند بهترین مشاوره ها برای ترمیم و بازسازی را به مالک ارائه دهد و براساس آن برنامه ریزی های بعدی صورت گیرد.

مهمترین مرحله بازسازی نما نیز همین مرحله است. در صورتی که بازسازی و برنامه ریزی های اولیه به درستی صورت نگیرد، این پروژه نمی تواند به درستی به سرانجام برسد.

مرحله ۲: طراحی جدید برای بازسازی نمای آجری قدیمی

پس از تصمیمی که برای اجرای بازسازی طرح نمای ساختمان دارید و مشورت کارشناسان، نوبت به طراحی نمای جدید می رسد. اینکه قصد تغییر کامل نما را دارید یا تنها می خواهید آجرهای قدیمی را با آجرهای جدید و سالم بازسازی کنید؟

از آنجا که آجر یکی از متریال های ماندگار و با دوام برای نمای ساختمان است شما می توانید خرید آجر نسوز را به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای نمای ساختمان خود مدنظر قرار دهید.

مرحله ۳: انتخاب مصالح مورد نظر به تناسب طراحی نمای جدید

در صورتی که در روند بازسازی قصد تغییر متریال و مصالح مورد نظر برای نمای ساختمان را داشته باشید در این مرحله باید گزینه های مناسب را تهیه و خریداری کنید. آجر دکوراتیو یکی از گزینه های مناسب برای نمای ساختمان است.

مرحله ۴: اجرای نوسازی نمای آجری قدیمی

در این مرحله ابتدا با نصب داربست اقدامات اجرایی برای نوسازی و بازسازی نما شروع می شود. داربست مانع از تخریب و ریزش نمای ساختمان در روند اجرای بازسازی می شود. نکته مهم اینکه روند پروژه باید کاملا تحت نظارت کارشناس خبره صورت گیرد.

جمع بندی

در بازسازی نمای آجری قدیمی لازم است موارد زیادی را مدنظر قرار دهید. از جمله اینکه:

  • لزوم تعویض پنجره ها به تناسب نمای جدید
  • استفاده از رنگ های با کیفیت برای رنگ آمیزی آجرها
  • انتخاب مناسب مصالح نمای جدید به تناسب آب و هوا
  • در صورت تصمیم برای تغییر کامل نما، لزوم تخریب کامل نمای قبلی و جایگزین کردن نمای جدید
  • امکان استفاده از مصالح دیگر به شکل ترکیبی با آجرهای قدیمی نما

در مجموع در صورتی که قصد بازسازی نمای آجری ساختمان خود را دارید حتما پس از مشورت از کارشناسان خبره و طراحی نمای جدید در زمان خرید مصالح تمام دقت و تمرکز خود را به کار بگیرید.

بازسازی نمای ساختمان اقدامی هزینه بر است از همین رو باید زمان مناسبی را برای انتخاب متریال و مصالح مدنظر قرار دهید. علاوه بر اینکه از یک تیم حرفه ای و با تجربه برای اجرای این پروژه کمک بگیرید تا در نهایت نتیجه مطلوبی به دست آورید.

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشد: