نمای سنگ یا آجر؛ مقایسه جامع و کاربردی

نمای سنگ یا آجر

نمای سنگ یا آجر؟ این سوال یکی از سوالاتی است که همه افرادی که قصد انجام نمای ساختمان خود را داشته‌اند با آن روبرو شده‌اند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی انواع نماهای سنگ و نماهای آجری بپردازیم.

اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید در نما بهتر است از سنگ استفاده شود یا آجر، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. زیرا تمایل داریم تا تمامی جزئیات مربوط به این نماهای ساختمانی را با یکدیگر بررسی کنیم.

نمای سنگی و ویژگی های آن

نمای سنگی و ویژگی های آن

قبل از اینکه بخواهیم ویژگی‌های مختلفی را در مورد این دو نمای ساختمانی باهم بررسی کنیم بهتر است که با هر کدام به صورت جداگانه و به تشریح آشنا شویم. در ابتدا به بررسی نماهای سنگی و ویژگی‌های مربوط به آن می‌پردازیم.

به صورت کلی در حال حاضر نمای سنگی با دو روش خشک و تر برای نمای ساختمانی اجرا می‌شود. در روش تر یعنی همان روش سنتی با استفاده از سیمان و ملات انجام می‌شود. اما در نصب سنگ به روش خشک، که یک روش جدیدتر و امروزی است از طریق ایجاد زیرساخت و به صورت سازه‌ای اقدام به نصب سنگ‌های نمای ساختمانی می‌کنند.

اگر نگاهی به نمای ساختمان‌های امروزی داشته باشید متوجه می‌شوید که تعداد بسیار زیادی از این نماهای ساختمانی از جنس سنگ هستند. البته سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند خود دارای تنوع زیادی از جنس و رنگ و کیفیت هستند.

موضوع مهمی که در استفاده از سنگ چه در داخل ساختمان و چه برای نمای ساختمان وجود دارد این است که بدانید از چه سنگی در چه جایگاهی استفاده کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود حتما به توصیه مشاوره کارشناسان و متخصصین این حوزه توجه کنید؛ زیرا آن‌ها با یک دید فنی و تخصصی به شما مشاوره می‌دهند.

مهمترین ویژگی‌های نماهای سنگی را در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم:

  • تنوع رنگ و طرح

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود این است که تنوع رنگی و طرحی بسیار زیادی دارند به شکلی که می‌توانند تمامی سلایق را از خود راضی نگه دارند. شما می‌توانید طرح و رنگ این سنگ‌ها را متناسب با دیگر متریال و مصالح استفاده شده در ساختمان انتخاب کنید.

  • عدم تغییر رنگ

یکی از مشکلات مهمی که در انواع نماهای ساختمانی وجود دارد این است که بعد از گذشت مدت زمانی و  در برابر پدیده‌های طبیعی مثل نور خورشید و باران و … دچار تغییر رنگ می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب نماهای سنگی این است که بعد از گذشت مدت زمانی تغییر رنگ نمی‌دهند و پدیده‌های طبیعی نمی‌تواند تاثیری بر روی رنگ آن داشته باشد.

  • استحکام و مقاومت بالا

استحکام و مقاومت این نماهای ساختمانی بسیار بالا است. این موضوع به دلیل ماهیت جنس خود سنگ است. به همین دلیل این موضوع باعث می‌شود که طول عمر نماهای سنگی بسیار بیشتر از سایر نماهای ساختمانی باشد.

  • هزینه نگهداری پایین

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که برای نمای ساختمانی باید بررسی شود هزینه نگهداری آن است. از آنجایی که نماهای سنگی نیاز به مراقبت خاصی ندارند، پس هزینه نگهداری آن‌ها نیز پایین است. این موضوع می‌تواند قیمت بالای بعضی از سنگ‌های نما را توجیه کند.

  • قابل اجرا در همه سطوح

اما از دیگر ویژگی‌های خوب نماهای سنگی این است که می‌توان از آن برای نمای هر سطحی استفاده کرد. در واقع هیچ فرقی نمی‌کند که نمای شما ساده، طرح دار، دایره یا از طرح‌های خاص و پیچیده باشد. شما می‌توانید هر طرحی از نما را با استفاده از سنگ بپوشانید.

نمای آجری و ویژگی های آن

نمای آجری و ویژگی های آن

بعد از بررسی نمای سنگی و ویژگی‌های آن حالا نوبت به بررسی نمای آجری و ویژگی‌های مربوط به آن می‌رسد. نماهای آجری نیز یکی دیگر از نماهای بسیار پرطرفدار برای نما ساختمان‌ها هستند که امروزه برای نمای ساختمان‌های زیادی از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … استفاده می‌شود.

استفاده از آجر برای نمای ساختمان یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمای ساختمان‌ها بوده است. اگر نگاهی به معماری تاریخی و سنتی ساختمان‌های ایران داشته باشید متوجه می‌شوید که تعداد بسیار زیادی از آن‌ها از نماهای آجری استفاده کرده‌اند. البته هر کدام از این آثار تاریخی ممکن است که از آجرهای مخصوص و متفاوتی از دیگران استفاده کرده باشند. امروزه خرید آجر دکوراتیو و آجر نما از مهمترین عبارت‌هایی است که از عرضه کنندگان آجر درخواست می‌شود.

 همانطور که می‌دانید آجرهای زیادی به عنوان مصالح ساختمانی وجود دارند اما آجرهایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند باید دارای ویژگی‌های مختلفی باشند. مثلاً آجر نسوز یکی از آجرهای کاربردی است که برای نماهای مختلف ساختمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است این آجرها مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت و گرما دارند. برای مثال آجر شاموتی و آجر انگلیسی از رایج‌ترین آجرنماهای استفاده شده در ساختمان‌های مختلف هستند.


? حتما بخوانید: پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن ?


  • استحکام و مقاومت بالا 

آجرهایی که در نماهای ساختمانی استفاده می‌شوند دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند. این موضوع باعث می‌شود که طول عمر نمای ساختمان افزایش پیدا کند.

  • عدم نیاز به تجهیزات تخصصی و ویژه 

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب نماهای آجری این است که برای نصب آن‌ها به هیچ تجهیزات ویژه و تخصصی نیاز نیست. 

  • مواد اولیه در دسترس 

مواد اولیه در دسترس برای ساخت انواع آجرهای نما، یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی است که می‌توان با استفاده از آن نماهای آجری زیادی را تولید کرد.

  • قیمت مناسب

از آنجایی که مواد اولیه آجرهایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شوند بسیار در دسترس هستند در نتیجه قیمت این آجرها نیز مناسب و ارزان خواهد بود. به صورت کلی آجر یکی از متریال و مصالح ارزان در ساخت انواع ساختمان‌های مختلف است. البته قیمت آجر نما با توجه به نوع آجر متفاوت خواهد بود. قاعدتاً بعضی از این آجرها کیفیت بالاتری دارند که متناسب با آن نیز قیمت آن‌ها بیشتر از سایر آجرهای نما خواهد بود.

  • قابل اجرا در تمامی اقلیم های آب و هوایی

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب آجر نماها این است که می‌توان از آن در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد. به همین دلیل است که اگر شما به هر شهری در ایران سفر کنید می‌توانید ساختمان‌هایی با نماهای آجری را ببینید.

  • استحکام و مقاومت بالا در برابر آتش سوزی

از آنجایی که آجرنماها معمولاً از نوع آجر نسوز هستند استحکام و مقاومت زیادی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند. این موضوع یکی از ویژگی‌هایی است که افراد زیادی تمایل دارند که از نماهای آجری به خصوص در مناطق گرمسیر استفاده کنند.

  • عدم نیاز به دانش و تخصص خاص برای نصب

نصب و اجرای این نماهای ساختمانی بسیار ساده و راحت است و اجرای آن نیاز به دانش و تخصص خاص و ویژه‌ای ندارد.

مقایسه کامل میان نمای آجر و سنگ

مقایسه کامل میان نمای آجر و سنگ

حالا که با تعریف و ویژگی‌های هر کدام از نماهای آجری و سنگی آشنا شدید بهتر است که به مقایسه این دو نمای ساختمانی بپردازیم. در انتهای این مطلب شما هستید که انتخاب می‌کنید از کدام نمای ساختمانی استفاده کنید. در ادامه مهمترین فاکتورهایی که برای مقایسه این دو نماهای ساختمانی باید بررسی شود را برای شما لیست کرده‌ایم.

مقایسه قیمت

قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای است که برای مقایسه نمای آجر و سنگ باید بررسی شود. همانطور که در مطالب بالا نیز در مورد آن صحبت شد آجرنماها قیمت بسیار مناسب‌تر و مقرون به صرفه تری نسبت به سنگ دارند.

اگر شما برای نمای ساختمان خود با محدودیت بودجه و هزینه روبرو هستید بهتر است که حتماً از نماهای آجری به جای نماهای سنگی استفاده کنید. اما در زمینه قیمت به این نکته توجه کنید که قاعدتا قیمت آجرها با هم متفاوت است. مثلا قیمت آجر لفتون با قیمت آجر شاموتی متفاوت خواهد بود.

مقایسه از لحاظ میزان ذخیره انرژی

مقایسه از لحاظ میزان ذخیره انرژی

دیگر فاکتوری که برای مقایسه دمای سنگی و آجری باید به آن توجه شود ذخیره انرژی است. در واقع بسیاری از افراد تنها به دنبال فاکتور عایق سرما و گرما برای نمای ساختمان خود هستند.

پیشنهاد ما به این افراد این است که حتماً از نماهای آجری به جای نمای سنگی استفاده کنند زیرا آجرنماها یکی از مصالح ساختمانی هستند که می‌توانند سرما و گرما را در خود نگه دارند. اما سنگ‌های ساختمانی این ویژگی را ندارند و این موضوع در ساختمان‌هایی که از نمای سنگی استفاده می‌کنند باعث می‌شود که هدر رفت انرژی در آن‌ها بالا باشد.


? حتما بخوانید: آجر عایق صوت چیست؟ ?


استحکام و دوام

استحکام و دوام نمای ساختمان یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که برای مقایسه نمای آجری و سنگی باید به آن پرداخته شود. تجربه نشان می‌دهد که طول عمر نماهای آجری بسیار بیشتر از نماهای سنگی است.

از آن‌جایی که امروزه از آجرهای بسیار با کیفیتی برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود پیشنهاد ما به شما این است که اگر فاکتور استحکام و طول عمر نمای ساختمان برای شما اهمیت دارد حتماً از نمای آجری برای ساختمان خود استفاده کنید. یکی از ایرادات نماهای سنگی این است که در اثر تغییرات ناگهانی هوا دچار ترک خوردگی و شکستگی می‌شوند.

ایمنی

اما یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در مورد انواع نماهای ساختمانی به خصوص نماهای سنگی و آجری باید به آن توجه شود ایمن بودن آن است. ممکن است شما هم بارها شاهد این صحنه بوده باشید که بعضی از سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان‌ها استفاده شده‌اند به دلایل مختلف جدا شده و سقوط کنند.

این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اتفاقات ناخوشایند و جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. این در حالی است که معمولاً آجرها دارای وزن سبکی هستند و به ندرت امکان جدا شدن و سقوط آن‌ها وجود دارد پس اگر موضوع ایمن بودن نمای ساختمان برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد بهتر است که حتماً از نماهای آجری به جای نماهای سنگی استفاده کنید.


? حتما بخوانید: آجر ضد زلزله چیست؟ ?


مزایا و معایب نمای آجری

بعد از اینکه در مورد فاکتورهای مقایسه‌ای برای نمای سنگی و آجری با شما صحبت کردیم حالا نوبت به این رسیده است که در مورد مزایا و معایب هر کدام از این نماها ساختمانی با شما صحبت کنیم. در ابتدا به بررسی مزایا و معایب نمای آجری می‌پردازدیم.

مزایای نمای آجری

  • مواد اولیه در دسترس
  •  قیمت مناسب
  •  نصب و اجرای آسان
  •  دوام زیاد
  •  مقاومت در برابر پدیده‌های طبیعی

معایب نمای آجر

  • امکان بروز ه قارچ و کپک
  • امکان شوره زدگی آجر ( اگر از از آجرهای بی‌کیفیت استفاده شود)
  • زیاد شدن وزن ساختمان

مزایا و معایب نمای سنگی

در این قسمت مزایا و معایب نمای سنگی را با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای نمای سنگی

  • زیبایی بصری وظاهری
  • تنوع رنگ و طرح
  • استحکام و مقاومت بالا

معایب نمای سنگی

  • وزن زیاد نما
  • غیر ایمن بودن
  • قیمت بالا
  • پیچیدگی نصب و اجرا 
  • غیر ایمن بودن در برابر حوادث طبیعی

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا با بررسی ویژگی‌ها و فاکتورهای بسیار زیادی در مورد نمای آجری و سنگی به شما کمک کنیم تا نمای ساختمان مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر مطلب بالا را با دقت مطالعه کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که هر کدام از این نماهای ساختمانی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

این که کدام یک از این نماهای ساختمانی بهتر است به نیازها و فاکتورهای مورد نظر شما بستگی دارد. اگر در انتخاب نمای ساختمانی دچار مشکل و تردید هستید بهتر است که فاکتورهای خود را در مورد این دو نوع نمای ساختمانی با هم مقایسه کنید، در انتها می‌توانید یک انتخاب درست و صحیح داشته باشید. پیشنهاد ما به شما این است که حتما برای اطمینان از انتخاب خود با یک متخصص مشورت کنید.

← مقالات مرتبط

نمای آجری یا چوبی؛ کدام بهتر است؟