نمای آجری بهتر است یا چوبی؟

اصلی

یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمان نمای آن است که به آن معنا می بخشد. برای اینکه بتوان بهترین‌ گزینه را برای نمای هر ساختمان انتخاب کرد باید ابتدا بدانیم که هر متریال یک برای چه فضایی مناسب است و مزیت و معایب آن چیست. نمای آجری یا چوبی، دو ماده پرکاربرد و محبوب در زمینه نما ساختمان می باشند؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم نمای چوبی یا آجری چه امکاناتی را به عنوان نما به ساختمان اضافه می‌کنند.

مقایسه ای میان نماهای آجری با نماهای چوبی

مقایسه ای میان نماهای آجری با نماهای چوبی

نمای هر خانه علاوه بر مسائل زیبایی شناختی، کاربرد های زیادیی نیز به همراه دارد. مهم ترین کاربرد یک نما در ساختمان محافظت در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی می باشد؛ به همین دلیل انتخاب نما متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه اهمیت زیادی دارد. همچنین مسائل دیگری مانند هزینه، مقاومت، ظاهر شکیل و… وجود دارند که اگر در همان ابتدا به این مسائل توجه کافی نشود، در آینده منجر به تولید هزینه های اضافی برای تعمیر و نگهداری آن‌ها خواهد شد.

در مقایسه بین نمای نمای چوبی یا آجری باید اشاره کرد که هر دو از زیبایی خاصی برخوردار هستند و نمای چشم نوازی را به بنا اضافه می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق تر هر یک و ویژگی های این دو آشنا خواهیم شد.

مزایا و معایب نمای چوبی

مزایا و معایب نمای چوبی

متریال چوب یکی از زیباترین و محبوب ترین نماهای ساختمانی محسوب می شود که به دلیل طبیعی بودن و شکل پذیری آسان مورد توجه زیادی قرار گرفته است. انتخاب چوب به عنوان نما به زمان های زیادی در گذشته برمیگردد و استحکام آن سبب شده تا بتوانند تا مدت زیادی پایدار بماند. تنوع چوب ها سبب شده تا افراد بتوانند رنگ مورد نظر خود به راحتی انتخاب کرده و با دیگر عناصر موجود مطابقت دهند.

مزایا

  1. دوام و استحکام بالای چوب که سبب ماندگاری آن در طی سالها میشود.
  2. تنوع گسترده سبک ها و بافت ها، ایده ها و نوآوری های زیادی را در بخش طراحی فراهم می‌کند.
  3. می‌تواند عایق مناسبی برای خانه محسوب شود و به حفظ رطوبت فضای داخلی کمک می‌کند.
  4. ظاهر زیبایی چوب حس طبیعی بودن و گرما را به ساختمان اضافه می‌کند.
  5. تجدیدپذیر هستند و از نظر محیط زیست متریال سالمی در نظر گرفته می‌شوند.
  6. ساختمان های با روکش چوبی دیوارهای بیرونی سنگ تراشی را حذف می کنند و اندازه و هزینه را کاهش می دهند.
  7. چوب یک ماده قوی و در عین حال سبک وزن است که عملکردهای طراحی محافظ و تزئینی را ارائه می دهد.
  8. چوب به راحتی تعمیر می شود و می‌توان تغییرات لازم را روی آن اجرا کرد.

معایب

  1. متریال چوب در مقایسه با متریال دیگری مثل سنگ در خطر آتش سوزی هستند.
  2. احتیاج به عایق بندی پس از فرایند نصب دارند.
  3. تقریبا هزینه بالایی در بر می‌گیرند.
  4. برای تهیه آن لازم است درختان زیادی قطع شود که این مسئله به محیط زیست آسیب می‌رساند.

مزایا و معایب نمای آجری

مزایا و معایب نمای آجری

آجر از جمله متریال هایی است که قدمت زیادی دارد. آجرهم در فضای داخلی ساختمان و دیوار ها نقش مهمی دارد، هم میتواند به عنوان نما در بیرون از ساختمان استفاده شود. استفاده از این متریال مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


? پیشنهاد ویژه: پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن ?


مزایا

۱- ظاهر

روکش آجری می‌تواند ملک را از نظر زیبایی‌شناختی زیباتر جلوه دهد که می‌تواند جذابیت آن را برای خریداران بالقوه افزایش دهد. نمای آجری در انواع مختلف با رنگ های متنوعی موجود است و از این طریق می‌تواند با سایر ویژگی های یک ساختمان هماهنگ شود. آجر شاموتی یکی از پرکاربردترین نوع آجر در بخش نما محسوب می‌شود که ظاهر خوبی به ساختمان اضافه می‌کند.

۲- محافظت از بنا

روکش آجری می تواند ساختمانی را که روی آن نصب می شود از ایجاد ترک و سایر آسیب های ناشی از آلاینده ها، قالب و تغییرات دما محافظت کند.

۳- نگهداری کمتر

روکش آجری در مقایسه با نقاشی به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. برای اینکه روکش آجری به بهترین شکل ظاهر شود، فقط باید هر از گاهی شسته شود.

۴- عایق

روکش آجری عایق مناسبی برای صدا و گرما می باشد که برای محیط های شلوغ شهری مناسب است. از آجر ضد صدا در بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود.

۵- صرفه جویی در مصرف انرژی

تنظیم دمای بهبود یافته از عایق ارائه شده توسط روکش آجری منجر به صرفه جویی طولانی مدت در قبض انرژی در طول زمان می شود.

۶- از فضای داخلی محافظت می کند

روکش آجری می‌تواند از ساختمان‌ها در برابر نفوذ آب محافظت کند تا از آسیب‌های داخلی پرهزینه‌ای که اصلاح آن دشوار است، جلوگیری کند.

۷- ارزش ملک را افزایش می دهد

خرید آجر نما و استفاده از آن  به دلیل مزایای زیبایی شناختی و کاربردی می تواند ارزش ملک را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.


? حتما بخوانید: آموزش شستن نمای آجری ?


۸- مقرون به صرفه بودن

در مقایسه با سایر متریال و با توجه به مزیت هایی که دارد، قیمت آجر مقرون به صرفه است.

۹- طول عمر

از آنجایی که نماهای آجری از آجر سفالی واقعی ساخته شده‌اند، تا زمانی که توسط متخصصان حرفه‌ای به درستی نصب شوند، تا سال‌ها دوام خواهند داشت. همچنین می‌توان از آنها به عنوان آجر دکوراتیو نیز استفاده کرد.

۱۰- مقاوم در برابر آتش

آجرهای سفالی خنثی و غیر قابل احتراق هستند و بنابراین بسته به نحوه ساخت و اجرا، محافظت بیشتری در برابر آتش و گرما ارائه می دهند. آجر نسوز نوعی از آجر است که مقاومت بالایی در برابر آتش دارد.


? حتما بخوانید: کاربردهای آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان ?


معایب

۱- حساسیت به بارندگی

اگرچه روکش های آجری خارجی تا حد زیادی بادوام هستند، اما در مناطقی که در معرض بارندگی شدید هستند توصیه نمی شود. بارندگی مکرر می تواند باعث  رطوبت در سطح نما شود.

۲- آسیب طبیعی

جدا از آسیب آب، روکش آجری نیز مستعد آسیب ناشی از زلزله یا حتی بادهای شدید است. روکش آجری باید وزن خود را فقط با کمک سیم کشی تحمل کند و در بسیاری از نصب نما آجری به همین دلیل بسیار سخت است.

۳- عدم بهبود یکپارچگی ساختاری

نمای آجری به عنوان یک سازه جداگانه نصب می شود و بنابراین هیچ کاری برای بهبود یکپارچگی ساختاری یک ساختمان انجام نمی دهد. نمای آجر فقط ظاهر سطح ساختار را تحت تأثیر قرار می دهد و کمکی به نگه داشتن ساختمان نمی کند.

۴- وزن بالا

آجر ها پس از نصب وزن زیادی به ساختمان اضافه می‌کنند؛ بنابراین برای ساختمان های با ارتفاع زیاد مناسب نیستند.

آیا می توان نمای آجری و چوبی را ترکیب کرد؟

ترکیب نمای آجری و چوبی

با توجه به ویژگی هایی که هر یک دارند می‌تواند به شکل های متفاوتی باعث ایجاد زیبایی در بنا شوند. همچنین ساختار ان‌ها به گونه ای است که استحکام لازم را برای نمای بیرونی دارد. با توجه به آب و هوای اکثر مناطق ایران، نمای چوب و آجر به صورت تنها یا در ترکیب با یکدیگر می‌تواند انتخاب مناسبی برای ساختمان باشد. 

امروزه ترکیب دو متریال با یکدیگر از جمله کارهایی است که به مدرن تر شدن ساختمان کمک می‌کند و یکنواختی را از بین می‌برد. از جمله مزیت های نماهای ترکیبی (نمای چوبی و آجری با یکدیگر) آن است که:

  • به نما ریتم می بخشد.
  • بر شخصیت خانه تأکید می کند.
  • ترکیبی از اصالت و مدرنیته را ارائه می دهد.

سوالات متداول

آیا می‌توان از آجر در همه مناطق استفاده کرد؟

آجر یک ماده بسیار مقاوم و سخت است؛ بنابراین نمی توان در آن تغییرات زیادی بوجود آورد همه اقلیم ها تغییرات دما را تجربه می کنند، اما برخی از مناطق نوسانات بسیار شدیدتری در دما یا تغییرات فصلی دارند.

آجر و ملات به سادگی نمی توانند منبسط و منقبض شوند وقتی این اتفاق به طور مکرر رخ می دهد. در نهایت آجر و ملات فرسوده می شوند، می ترکند یا به تدریج از بین می روند.

اجرا آجر نما به صرفه تر است یا نمای سنگی؟

نمای آجری در مقابل نمای سنگی تفاوت قیمتی زیادی دارد و مقرون به صرفه تر است.

چه چوبی برای نما استفاده می شود؟

سرو قرمز غربی یکی از محبوب ترین گزینه ها برای روکش نمای چوبی است. به دلیل ثبات ابعادی آن، کار با آن آسان است. علاوه بر این، صیقل دادن و تکمیل روکش آن بدون دردسر است.

آیا نماهای آجری ضد حریق هستند؟

بله، آنها در دمای بیش از ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد در کوره پخت می شوند. بنابراین، آجر سفالی مقاومت زیادی در برابر آتش دارند.

اصلی ترین تفاوت بین نمای آجری و چوبی چیست؟

نمای چوبی در برابر شوره زدن بر اثر برخورد باران مقاومت دارد و در مقابل نمای آجری در مقابل حرارت می تواند مقاومت بالاتری از خود نشان دهد.