شستشوی آجر نما + آموزش شستن نماهای آجری

شستشوی آجر نما + آموزش شستن نماهای آجری

استفاده از آجر نما برای زیباسازی و طراحی خارجی ساختمان یکی از موارد پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید. کیفیت و ماندگاری بالا در کنار هزینه مقرون به صرفه آن مهمترین عامل استفاده از این متریال است. با این وجود طی سال های طولانی یا در مجاورت آلاینده های مختلف چهره کثیفی بر این نما می نشیند. از همین رو شستشوی آجر نما بسیار اهمیت دارد. در این مطلب به بهترین و مناسب ترین روش های شستشوی آجر نما اشاره می شود.

دلایل کثیف شدن نمای آجری

دلیل کثیف شدن نمای آجری

وقتی گشت و گذاری در شهرهای مختلف داشته باشید، بسیاری از ساختمان های قدیمی را می بینید که با انواع آجر مثل آجر شیل نماکاری شده است. سازه سالم و قدیمی که تنها کثیفی توانسته از زیبایی و جذابیت آن بکاهد.

زندگی شهرنشینی و ایجاد آلاینده های زیاد از مهمترین عواملی است که به مرور زمان باعث سیاهی آجرها و نمای کثیف آن می شود. برای رفع این کثیفی ها شستشوی آجر نما یکی از روش های پرکاربرد و البته خاص است که باید روش های خاص انجام شود.

شستشوی آجر نما باید به تناسب نوع کثیفی باشد که روی آجر ها ایجاد شده است. به طور مثال گاهی شما شاهد لکه های سیاه یا سبز رنگی روی آجرها هستید. این لکه ها به دلایل مختلفی مثل رطوبت، گرد و خاک، گلسنگ یا خزه باشد. برای شناسایی علل این لکه ها کافی است از روش های زیر استفاده کنید:

۱- پوسته شدن آجر

با جاروی یا دستکش بخش از آجر را تمیز کنید. اگر جرمی از آن نریخت نشان دهنده وجود رطوبت باشد. رطوبت به مرور باعث پوسته شدن یا ترک خوردن آجر می شود.

با توجه به اینکه در گذشته تنوع آجر وجود نداشته بیشتر این موارد مشاهده می شود. امروزه برای پیشگیری از این موضوع یا مرمت دیوار می توان از آجر نسوز استفاده کرد که مقاومت بالایی در برابر رطوبت، تنش دمایی و بارندگی دارد.


? حتما بخوانید: آجر نسوز قلیایی چیست؟ ?


۲- کثیفی های محیطی

در همان آزمایش اگر شاهد رفع کثیفی شدید به راحتی می توانید با روش های مختلف که در ادامه به آن اشاره می شود آجرها را تمیز کنید.

۳- رشد جلبک و خزه

در صورتی که لکه ها جلبک و خزه باشد نیز می توان با روش های مشابه برای از بین بردن آن استفاده کرد.

۴- شوره زدن آجر

گاهی کثیفی ظاهری آجرها به دلیل ایجاد شوره است. شوره ایجاد لک های سفیدی بر آجر می کند که عمدتا به دلیل بارندگی یا نشت آب است. تمیز کردن این شوره ها نیز راهکارهای خاصی می طلبد.

نکته مهمی که در تمیز کردن دیوارهای آجری باید مورد توجه قرار گیرد اینکه در صورت شستشوی به موقع دیوار می تواند از تجمع کثیفی ها و سخت شدن تمیز کردن آن پیشگیری کرد. هر کدام از این موارد راهکاری برای تمیز کردن دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود.

۶ روش عالی برای شستشوی آجر نما

روش های شستشوی آجر نما

شستشوی آجر نما را می توان با انواع روش های زیر انجام داد. در این شرایط شناخت جنس و نوع آجر مثلا  آجر دکوراتیو، نوع کثیفی و انتخاب بهترین روش اهمیت زیادی دارد.

روش اول: صیقل دادن با سندبلاست

بسیاری تصور می کنند شستشوی ساده آجرها با آب پرفشار می تواند باعث تمیز شدن شود. این در حالی است که بسیاری از آلودگی ها عمیق یا محکم شده از همین رو نمی توان با روش های معمولی برای تمیز کردن آن استفاده کرد. روش سندبلاست به معنای شستشوی آجرها با ترکیب دانه شن یا سیلیس با فشار زیاد آب یا هوا به دیوارها است.

این روش آلودگی های عمیق روی آجر را به راحتی برطرف می کند. در این روش غالبا از دستگاه واترجت استفاده می شود. واترجت با ترکیب آب و سیلیس پر شده و سپس این ترکیب با فشار به دیوارهای آجری پاشیده می شود.

روش دوم: شستشو با آب یا ترکیب آب و انواع شوینده

شستشو با آب یا ترکیب آب و انواع شوینده

یکی دیگر از روش های مرسوم برای تمیز کردن دیوارهای آجری استفاده از ترکیب آب و انواع شوینده است. گاهی نیز می توان آب را با سرکه یا سفید کننده نیز ترکیب و برای شستشوی آجر استفاده کرد. سعی کنید از اسید برای تمیز کردن آجر استفاده نکنید چرا که به مرور باعث از بین رفتن آجرها می شود.


? حتما بخوانید: آجر ضد صدا چیست؟ ?


روش سوم: شستشوی دیوار آجری با بخار آب

شستشوی دیوار آجری با بخار آب

در این روش عمدتا از دستگاه های بخار شوی  که بخار آب را با فشار زیاد به آجرها برخورد می کند تمیز می کنند. گاهی از محلول صابون یا مواد شوینده به میزان کم نیز استفاده می شود. برای دیوارهای آجری چرب استفاده از این روش بسیار مفید است.

روش چهارم: تمیز کردن با سمباده

گاهی کثیفی روی آجرها انباشته و سخت شده از همین رو ممکن است با روش های بالا نتوان آن را برطرف کرد. استفاده از سمباده های مویی و غیرسیمی یا سنگ ساب مورد توجه قرار می گیرد. پس از تمیز کردن جرم ها با آب یا سایر روش ها می توان دیوار را تمیز کرد.

روش پنجم: استفاده از روش پاکسازی نانو برای شستشوی دیوارهای آجری

پاکسازی نانو برای شستشوی دیوارهای آجری 

مواد رزینی یا نانو نیز از دیگر ترکیباتی هستند که می توان برای پاکسازی آجرهای نما از آن استفاده کرد. در شرایطی که آجر در مجاورت دائمی جرم و رطوبت باشد بهترین روش استفاده از نانو برای کاور کردن آجر و ایجاد مقاومت در آن برای تغییر رنگ است.

روش ششم: استفاده از اسید برای پاک کردن آلودگی های سطح آجر

یکی از اسیدهای پرکاربرد برای تمیز کردن آجرهای نما اسید فلوئوریدریک که با آب زیاد رقیق شده است. پس از خیس کردن دیوار با آب، از این اسید با کمک فرچه یا قلم مو کشیده می شود. پس از لحظاتی نیز باید به سرعت شستشو شود.

این روش به دلیل تاثیر منفی بر آجرها طرفدار زیادی ندارد. اما میزان و حجم آلودگی ها گاهی استفاده از این راهکار را اجتناب ناپذیر می کند.

جمع بندی

کثیف شدن نمای ساختمان های آجری حتی در مناطقی که آلودگی های محیطی در آن کم است، نیز اجتناب ناپذیر است. عوامل مختلفی می تواند با گذشت زمان منجر به بروز این مشکل شود. در چنین شرایطی استفاده از یکی از راهکارهای ذکر شده ضروری است.

با این وجود امروزه این امکان فراهم شده با استفاده از روش های مختلف در زمان نماکاری ساختمان با کشیدن لایه ای روی آجرها کثیف شدن آجرها را به تعویق انداخت.  یا از نشستن آلودگی روی آجرها پیشگیری کرد.

به طور مثال استفاده از مواد نانو یا رزینی یکی از این روش ها است. رزین لایه ای بی رنگ است که باعث براق شدن نمای ظاهری آجرها می شود. استفاده از این مواد عمر طولانی ندارد و پس از مدتی باید برای ترمیم آن اقدام کرد.

استفاده از آجرهای مختلف متناسب با اقلیم جغرافیایی نیز اهمیت زیادی دارد که می تواند در طولانی مدت برای تمیز کردن آن نیز کار را تسهیل کند. همچنین تمیز کردن و شستشوی آجرها نیز باید با نهایت دقت و ظرافت صورت بگیرد تا علاوه بر حفظ سلامتی آجرها تمیزی آن نیز حفظ شود.

به این منظور استفاده از آجرهای با کیفیت و مناسب برای نمای ساختمان، تشخیص درست آلاینده ها و نیز انتخاب بهترین روش شستشو اهمیت زیادی دارد. این موضوع می تواند علاوه بر تمیز شدن دیوار به حفظ کیفیت و ماندگاری آجرها نیز بیفزاید.