همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

امروزه در صنعت ساخت و ساز، از مصالح و مواد مختلفی استفاده می‌شود. هر مصالحی، کارایی و کاربرد منحصر به فرد خود را دارد. یکی از مهم‌ترین مصالح برای ساخت یک بنا، آجر است. آجر‌ها در انواع و اشکال مختلفی ساخته می‌شوند و دارای مقاومت و کاربرد های گوناگونی هستند. همین تفاوت ها، بر روی قیمت آجر و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. یکی از انواع پرکاربرد آجر، آجر نسوز قلیایی است. آجر های معمولی که از قالب گیری خاک رس و پختن آن در کوره‌ها ساخته می‌شوند، می‌توانند در قسمت های مختلف ساختمان تعبیه شوند. اما اگر قرار است آجر در نزدیکی منبع گرما نصب شود، نمی‌توان از آجر معمولی استفاده کرد، چرا که این آجر‌ها پس از مدتی، دچار ترک خوردگی می‌شوند.
در چنین شرایطی، از آجر نسوز قلیایی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش ساخت، کارایی و … از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید…

آجر نسوز قلیایی چیست؟

آجر نسوز قلیایی چیست؟
شاید کمی ‌گیج کننده به نظر برسد اما در فرآیند تولید آجرهای معمولی مانند آجر لفتون، برای پخت معمولا از دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می‌کنند. با این حال، آجر های معمولی، پس از پخت و خنک شدن، تاب تحمل گرمای بیش از ۱۰۰ درجه را ندارند. در حقیقت، مشکل اصلی شوک حرارتی است. هنگامی‌ که آجر معمولی با منبع گرما تماس پیدا می‌کند، به سرعت منبسط می‌شود و پس از فرو نشستن گرما یا آتش، بافت آن منقبض می‌شود. این تغییرات ناگهانی دما، بر پایداری سازه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ایجاد ترک و مشکلات جدی دیگری شود.
مواد نسوز، آنهایی هستند که می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند؛ بدون اینکه گرما به ساختار، مقاومت یا رسانایی حرارتی آنها آسیب برساند. در مورد آجرها، ترکیب شیمیایی مورد استفاده در ساخت نسوزها با آجرهای معمولی فرق می‌کند، که همین تفاوت، بر رنگ و هدایت حرارتی آنها تأثیرتاثیر می‌گذارد.
آجرهای نسوز قلیایی، نسبت به درجه حرارت بالا و شوک حرارتی مقاوم هستند. در عین حال، در برابر فرسایش نیز مقاوم هستند و به راحتی جدا نمی‌شوند. علاوه بر این‌ها، دارای خاصیت استحکام بالا، مقاومت در برابر فشار زیاد، حجم پایدار بالا، مقاومت در برابر خوردگی قلیایی و … هستند. همین ویژگی ها باعث می‌شود که در برخی شرایط، خرید آجر نسوز گزینه مناسبی باشد.
قیمت آجر نسوز نسبت به قیمت آجر سفال بیشتر و نسبت به قیمت آجر دکوراتیو کمتر است. دلیل این کمتر یا بیشتر بودن هزینه ها، تفاوت در کاربرد و مصالح استفاده شده در ساخت آن هاست. آجر نسوز بسیار مقاوم تر و کاربردی تر از آجر سفال است. در مقابل، آجر دکوراتیو مخصوص نمای ساختمان است و زیبایی آن را چند برابر می کند.

مطالعه بیشتر ? آجر ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی انواع آن

روش ساخت آجر نسوز قلیایی

روش ساخت آجر نسوز قلیایی
ماده اولیه آجر نسوز قلیایی، متشکل از مواد معدنی غیر فلزی است که در اشکال مختلف یافت می‌شوند. این مواد شامل:
· خاک رس، عمدتا سیلیکات آلومینیوم هیدراته شده؛
· مواد معدنی حاوی اکسید آلومینیوم بالا مانند بوکسیت، دیاسپور و کیانیت؛
· منابع سیلیس شامل ماسه و کوارتزیت؛
· مواد معدنی منیزیم، منیزیت، دولومیت، فورستریت و الیوین؛
· کرومیت (یک محلول جامد اکسید کروم با اکسیدهای آلومینیوم، آهن و منیزیم)؛
· کربن به عنوان گرافیت یا کک؛
· میکای ورمیکولیت.
مواد اولیه جزئی عبارتند از:
· زیرکونیا؛
· زیرکون؛
· توریا؛
· برلیا؛
· تیتانیا؛
· سریا؛
· سایر مواد معدنی حاوی عناصر خاکی کمیاب.
آجرهای نسوز توسط پرس خشک، گل سفت، ریخته گری نرم و فرایند پرس گرم که در ساخت آجرهای ساختمان استفاده می‌شود، ایجاد می‌شوند. برخی از مواد، از جمله منیزیت و دولومیت، نیاز به پخت در کوره های دوار دارند، تا قبل از اینکه مواد خرد شده و اندازه آنها به شکل آجر نسوز درآیند، پخته و متراکم شوند. مواد اولیه، در یک کوره الکتریکی ذوب می‌شوند و سپس، مواد ذوب شده در قالب های مخصوص ریخته می‌شود. پس از سرد شدن، آجر‌ها را از قالب در می‌آورند و در انبار مخصوص قرار می‌دهند.
به طور کلی، ۵ نوع آجر نسوز قلیایی وجود دارد:
· آجرهای مگنزیا با چسبندگی مستقیم که با استفاده از منیزیم متخلخل با خلوص بالا ساخته می‌شود و حاوی بیش از ۹۵ درصد MgO است. این آجر، یک محصول نسوز منیزیم است که بین دانه های پریکلاز آن، اتصال مستقیم وجود دارد.
· آجر منیزیم-سیلیس که با پختن منیزیت متخلخل با سیلیکون بالا ساخته می‌شود. حاوی ۵ تا ۱۱ درصد SiO2 است. این آجر، یک محصول نسوز منیزیم است که با فورستریت ترکیب شده است.
· آجر فورستریت. در آجر نسوز فورستریت، یک ماده نسوز با فورستریت به عنوان فاز بلوری اصلی عمل می‌کند و در مواد اولیه اش، بیشتر از پریدوت و پریدوت خالص استفاده شده است.
· آجرهای منیزیم-آلومینا که با پختن منیزیم به عنوان ماده اولیه اصلی و افزودن مقدار مناسب مواد غنی از Al2O3 و پخت آنها ساخته می‌شوند.
· آجرهای منیزیم-کلسیم که در مواد اولیه شان از منیزیم پخته شده با کلسیم استفاده می‌شود و حاوی ۶ الی ۱۰ درصد CaO است.

مطالعه بیشتر ? آجر فوم دار و مهم ترین دانستنی ها در مورد آن

روش نصب آجر نسوز قلیایی

روش نصب آجر نسوز قلیایی
به این دلیل که در زمستان به دلیل یخ زدگی و میزان رطوبت زیاد هوا، احتمال شوره آجر‌ بیشتر است، بهتر است نصب آجر نسوز در فصول گرم سال مانند تابستان انجام گیرد. همچنین باید در انتخاب مواد مورد استفاده در نصب دقت کنید؛ چرا که برخی از مواد، به دلیل وجود نمک و آهک، باعث شوره زدن آجر‌ها می‌شوند.
قبل از نصب آجر نسوز قلیایی، مخصوصا اگر قصد دارید آن را در نمای بیرونی ساختمان به کار ببرید، بهتر است شکل و رنگ آجر را با ملات آن هماهنگ کنید تا زیبایی ساختمان تان چند برابر شود.
به طور کلی، برای نصب آجر نسوز، از دو روش استفاده می‌شود: نصب به روش خشک و نصب به روش ملات.
در نصب آجر نسوز به روش خشک، از چسب های مخصوص آجر نسوز، برای چسباندن آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند. این نوع چسب‌ها بسیار سریع‌تر از ملات خشک می‌شوند و معمولا فقط در نمای داخلی ساختمان که امکان بارش باران در آن جا وجود ندارد، از این روش استفاده می‌شود.
استفاده از چسب نسبت به ملات، تمیزی و زیبایی بیشتری به همراه دارد.
در صورتی که آجر نسوز برای قسمت بیرونی ساختمان و در فضای باز مورد استفاده قرار گیرد، از ملات برای نصب آن استفاده می‌کنند. ملات ارزان‌تر از چسب است و دوام بیشتری نیز دارد.
در زمان دیوار چینی و چیدمان آجر نسوز، از روش با بند یا بدون بند استفاده می‌کنند. روش با بند معمولا در نصب با مقیاس بزرگ استفاده می‌شود و بین آجر‌ها، فاصله کمی ‌لحاظ می‌شود. روش بدون بند معمولا در چیدمان های با مقیاس کم و سطحی به کار گرفته می‌شود و بین آجر‌ها، فاصله‌ای قرار نمی‌دهند.

مطالعه بیشتر ?آجر سبز چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد؟

کاربرد آجر نسوز قلیایی

کاربرد آجر نسوز قلیایی
اگر به دنبال یک آجر مقاوم در برابر آتش سوزی هستید و بین خرید آجر ده سوراخ و آجر نسوز مردد اید، بهتر است کاربرد های هر کدام را مد نظر قرار دهید.
این نوع آجر نسوز، بیشتر برای مصارف خانگی مانند اجاق گاز، کباب پز و شومینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آجر نسوز در مکان هایی که در معرض آتش یا دمای زیاد هستند، باعث تضمین امنیت محیط می‌شود و هزینه خسارت احتمالی را کاهش می‌دهد.
علاوه بر عملکرد فنی، معمارانی هستند که از آجرهای نسوز، برای ساخت و پوشش سطوح استفاده می‌کنند. می‌توانید در سرتاسر خانه، از آن‌ها استفاده کنید و جلوه زیبایی به محل زندگی تان ببخشید.
همچنین، این آجر‌ها، در صنعت موارد استفاده فراوانی دارند. دودکش های کارخانه جات و کوره‌ها، گرم کننده‌ها و مجاری هوایی، کوره های ذوب مواد، روکش دستگاه های خنک کننده کارخانه جات و … تنها موارد کوچکی از استفاده آجر های نسوز قلیایی در صنعت هستند.

مطالعه بیشتر ? آجر خنک کننده چیست و چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

از آنجایی که انتخاب آجر مناسب برای ساختمان، نقش مهمی ‌در زیبایی، دوام و امنیت آن دارد، باید در هنگام خرید آن، به فاکتور های زیادی توجه کنید. شکل، اندازه، مقاومت، محل نصب، همخوانی با مواد و متریال های ساختمان، قیمت آجر و هزینه نصب و… مواردی است که باید لحاظ شوند.
شرکت پیشگامان آژمان تدبیر، با تولید و عرضه انواع آجر در سراسر کشور، در حال خدمت رسانی به شما عزیزان است.
جهت خرید آجر نسوز، خرید آجر ده سوراخ، آجر لفتون و… و استعلام قیمت آجر دکوراتیو، قیمت آجر سفال و … از شما دعوت می‌کنیم از سایت ما دیدن فرمایید.