آموزش دیوار چینی + فرمول محاسبه آجر مورد نیاز در هر متر مربع

آموزش دیوار چینی + فرمول محاسبه آجر مورد نیاز در هر متر مربع

در باره دیوار و دیوار چینی چه می دانید؟ دیوار هایی که در اطراف ما وجود دارد، چه از انواع آجر ساخته شده باشد و چه از سیمان، دانش تخصصی و حرفه ای خود را نیاز دارد تا دیواری بدون عیب و نقص و ایمن در برابر بلایا ساخته شود. تعداد آجر ها در هر متر و ملات استفاده شده بین آجر ها همگی از اهمیت بسیاری برخورد دارند. چه خرید آجر نسوز انجام دهید و چه خرید آجر دکوراتیو انجام دهید و قصد ساخت دیوار با آن را داشته باشید، حتما باید اصول اولیه را بدانید. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم هر چیز که لازم است درباره اصول دیوار چینی بدانید، بیاموزید.

اصول دیوار چینی

اصول دیوار چینی

قبل از صحبت درباره اصول دیوار چینی، بهتر است به تعریف آجر بپردازیم. آجر چیست؟ آجر گل پخته شده است که در ابعاد متفاوت وانواع گوناگون وجود دارد. در ایران نیز آجر ابعاد استانداردی دارد که میزان آن ۵/۵*۱۱*۲۲ سانتی متر است. آجر با توجه به نوع استفاده و محل مورد نظر، انواع متنوع و مختلفی دارد که با توجه به کاربرد مورد نیاز، انتخاب و استفاده می شود. انواع آجر شامل دسته بندی هایی چون آجر ده سوراخ، آجر بهمنی، آجر پا باریک، آجر سه گل، آجر تخت، آجر چهارگوش، آجر چینی، آجر شیل، آجر ختایی، آجر دو قدی، آجر زنجاب و …

حال که با آجر و انواع آن آشنا شدیم، پیشنهاد می کنیم نگاهی به ملات و انواع ملات های ساختمانی داشته باشیم. ملات چیست؟ ملات ماده ای خمیری مانند و چسبنده است که در اموری چون دیوار چینی و ساختمان سازی کاربرد بسیار دارد. نوع عملکرد ملات به این صورت است که بین آجر ها و مواد مورد استفاده در ساخت سازه زده می شود و موجب چسبندگی مواد به هم و استحکام سازه می شود. ملات از دو بخش تشکیل می شود، بخش چسب و بخش پر کننده. مثلا در ترکیب ملات ماسه سیمان، ماده پر کننده ماسه و چسب سیمان می باشد. بخش اعظمی از ملات را پر کننده تشکیل می دهد یعنی حدود ۸۰% از ملات. اگر این مقدار به درستی رعایت نشود، سبب کاهش کیفیت ملات ساخته شده می شود و در نهایت سبب کاهش عمر بنا خواهد شد.

با بیشتر شدن تعداد افرادی که در حال انجام بازسازی منازل و انجام پروژه‌های خودکفا هستند، ممکن است به محاسبه برخی از اندازه‌گیری‌ها برای مشاغل یا مقدار محصولات مورد نیاز عادت نداشته باشند.

خوشبختانه برای اکثر آجر سفالی انجام محاسبات کاملاً ساده است، زیرا اندازه‌های استاندارد مختلفی وجود ندارد.

همیشه بهتر است که اندازه استاندارد در کشور خود را بررسی کنید، در صورتی که استاندارد متفاوتی داشته باشد.

نحوه محاسبه تعداد آجرهای مورد نیاز برای انجام دیوار چینی

نحوه محاسبه تعداد آجرهای مورد نیاز برای انجام دیوار چینی

آسان‌ترین راه برای محاسبه این است که:

  • ابتدا متر مربع سطح مورد نظرتان را محاسبه کنید. برای مثال دیواری با ۲ متر ارتفاع و ۵ متر طول می‌شود ۱۰ متر مربع (۲ * ۵ = ۱۰ متر‌ مربع)
  • سپس متر مربع را بر تعداد آجر مورد نیاز در هر متر مربع تقسیم کنید
  • برای آجرهای استاندارد، برای هر مترمربع دیوار چینی به ضخامت ۱۱ سانتیمتر، ۷۰ آجر لازم است.
  • سپس تعداد آجرهای مورد نیاز برای کار در اختیار شماست! می توانید برای خرید انواع آجر با پیشگامان آژمان تدبیر در ارتباط باشید.

اندازه استاندارد آجر چیست؟

اندازه استاندارد آجر چیست؟-دیوار چینی

در ایران (و برخی دیگر از کشورها) اندازه استاندارد آجر ۲۲۰ میلی‌متر طول، ۵۵ میلی‌متر ارتفاع، ۱۱۰ میلی‌متر عرض است.

برای محاسبه سطح مورد نظرتان، فقط به اندازه‌گیری ۲۲۰ میلی‌متر طول و ۵۵ میلی‌متر ارتفاع نیاز دارید، زیرا این تنها ابعادی است که روی پوشش سطح مورد نظر تأثیر می‌گذارد.

با احتساب ملات، دقیقاً ۶۸ آجر با این ابعاد در هر متر مربع وجود دارد، اما بیشتر افراد حرفه‌ای در هر متر مربع ۷۰ آجر را محاسبه می‌کنند تا شکستگی، بریدگی، آسیب تصادفی یا هدر رفت آن فراهم شود.

ضخامت ملات در دیوار آجری چقدر است؟

ضخامت ملات در دیوار آجری چقدر است؟-دیوار چینی

ملات بین آجرهای دیوار باید ضخامت نزدیک به ۱۰ میلی‌متر (۱ سانتی‌متر) داشته باشد. این امر به منظور ایجاد چسبندگی مناسب بین ردیف‌های آجرها و همچنین ایجاد پایداری در ساختار است. در اکثر کشورها و ایالت‌ها قوانین ساختمانی سختی نیز وجود دارد، بنابراین اگر ملات بیش از حد نازک یا ضخیم باشد، احتمالا قابل قبول نیست. به طور کلی مقدار مجاز حدود ۱ تا ۲ میلی‌متر در هر طرف از دیوار ۱۰ میلی‌متر ملات است. 

در هر متر مربع چند آجر وجود دارد؟

در هر متر مربع چند آجر وجود دارد؟-دیوار چینی

با احتساب ۱۰ میلی‌متر ملات و ۳ درصد اضافی برای «هدر رفت» باید آجر به تعداد زیر در هر متر مربع وجود داشته باشد:

  • ۷۰ آجر در هر متر مربع از آجرهای «اندازه استاندارد» (۲۲۰ میلی‌متر در ۵۵ میلی‌متر)
  • ۵۵ آجر در هر متر مربع از آجرهای ۷۰ میلی‌متری ( ۲۳۰ میلی‌متر در ۷۰ میلی‌متر)
  • ۶۲ آجر در هر متر مربع از آجرهای ۶۲ میلی‌متری ( ۲۳۰ میلی‌متر در ۶۲ میلی‌متر)
  • ۷۲ آجر در هر متر مربع از آجرهای ۵۰ میلی‌متری ( ۲۳۰ میلی‌متر در ۵۰ میلی‌متر)

فرمول محاسبه آجر در دیوار چینی

فرمول محاسبه آجر در دیوار چینی

ضخامت دیوار × ارتفاع × طول = حجم دیوار

 حجم دیوار×۴/۱ = حجم ملات

 حجم دیوار ×۴/۳ = حجم آجر

عیار ملات یا بتن × حجم ملات یا بتن = میزان سیمان در آجرکاری دیوار

حجم یک آجر یا سفال / حجم آجر  = تعداد آجر یا سفال