نصب آجر با چسب + آموزش قدم به قدم

نصب آجر با چسب + آموزش قدم به قدم

یکی از راه های پرکاربردی که امروزه برای قرار دادن آجر روی هم در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می دهند، ” نصب آجر با چسب ” است. در این روش به جای ملات سیمانی و آهکی و…. از چسب های مخصوصی استفاده می شود که از قضا نیازی به مهارت خاصی م ندارد.در واقع استفاده از این روش برای شما هم که یک فرد آماتور هستید هم امکان پذیر است. در این مقاله به شما خواهیم گفت  “نصب آجر با چسب + آموزش قدم به قدم ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

مراحل نصب آجر با چسب

زمانی که اقدام به خرید آجر می کنید، می توانید از روش های مختلفی برای چسباندن آجرها استفاده کنید. یکی از ساده ترین و بهترین راه ها به ویژه برای آجرهایی که قصد دارید در محیط داخلی ساختمان و در دکوراسیون داخلی استفاده از چسب می باشد. در واقع شما می توانید از انواع آجر نما در بخش های داخلی ساختمان استفاده کنید. اما اینکه چگونه از چسب برای آن استفاده کنید لازم است مراحل زیر را مورد توجه قرار دهید:

مراحل نصب آجر با چسب

  • تمیز کردن سطح مورد نظر برای چسباندن آجر: زمانی که می خواهید آجر را روی سطح مورد نظر با چسب بچسبانید، ابتدا باید آن را از وجود هرگونه آلودگی و کثیفی پاک کنید. در این مرحله می توانید از دستمالی مرطوب استفاده نمایید. اگر سطح مورد نظر به خوبی تمیز نشده باشد پس از نصب آجرها، امکان کاهش قدرت چسبندگی چسب می شود.
  • استفاده از تفنگ درزگیر: وسیله مناسبی که می توانید از آن برای چسب آجر استفاده کنید، تفنگ درزگیر است. کافی است از قوطی چسب آجر مقداری از آن را در تفنگ درزگیر پر کنید و با آن سطح آجر را آغشته به چسب کنید.
  •  قرار دادن آجرها از قسمت چسبی به هم: در این مرحله آجرها را به شکلی که مدنظر دارید روی هم قرار و آن را بهم فشار دهید. اگر چسب با کیفیتی انتخاب کرده باشید، به خوبی آجرها روی هم می چسبند.

در نظر داشته باشید که شما می توانید از چسب آجر در پروژه های مختلف استفاده کنید که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • نصب آجرنما
  • نصب آجر نسوز در بخش های مختلف ساختمان اعم از نمای داخلی و خارجی
  • نصب آجر دکوراتیو برای دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان
  • چسباندن سنگ های دکوراتیو و آنتیک

? بیشتر بدانید: چسب آجر چیست؟ کاربرد، مزایا و انواع آن کدامند؟ ?

مزایای چسباندن آجر با چسب

شاید برای شما سوال باشد که اگر بخواهید از چسب برای چسباندن آجر انگلیسی استفاده کنید، چه مزیتی بیشتر از ملات به همراه دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای چسباندن آجر با چسب

  • مقاومت زیاد چسب آجر در برابر تنش های دمایی مانند یخبندان یا حرارت
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب به لایه های به هم چسبیده آجر با چسب
  • قدرت چسبندگی بسیار زیاد و با دوام
  • مقاوم در برابر نشتی های آب  در ساختمان
  • استفاده راحت تر در مقایسه با دوغاب و ملات
  • امکان استفاده از آن توسط آماتورها
  • قیمت بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با ملات
  • تسریع در روند پروژه
  • مقاومت زیاد  در برابر سولفات
  • غیرسمی و سازگار با محیط زیست
  • کاهش ضایعات و کثیفی در زمان انجام پروژه و پس از آن

نکات مهم در زمان نصب آجر با چسب

زمانی که می خواهید از آجر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی استفاده کنید و آن را با چسب نصب کنید لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • انجام بندکشی دقیق: یکی از مهمترین مواردی که شما در این پروژه باید مورد توجه قرار دهید انجام دقیق بندکشی ها به شکل صحیح می باشد. چرا که اگر در این مورد دقت کافی به عمل نیاید امکان نفوذ رطوبت به درزها و ترک خوردن آجر می شود.
  • دقت در ضخامت چسب: اگر می خواهید از چسب برای چسباندن آجر نسوز یا هر آجر دیگری استفاده کنید، چسبی که روی سطح آجر مالیده می شود باید ۳ تا ۷ میلیمتر ضخامت داشته باشد تا توان چسبندگی مناسب دو آجر روی هم را داشته باشد.

نکات مهم در زمان نصب آجر با چسب

چسب مناسب برای نصب آجر نما

همانطور که انتخاب آجر برای نما اهمیت زیادی دارد و  به طور مثال انتخاب میان دو گزینه آجر شاموتی یا نما می تواند بر نتیجه کار تاثیر زیادی داشته باشد، انتخاب چسب مناسب هم باید با دقت و حساسیت بالایی صورت بگیرد.

در واقع  با این توضیحات باید بدانید که چسب آجر انواع مختلفی دارد که به تناسب نیاز خود می توانید از هر کدام آن ها استفاده کنید. چسب های آجر براساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  • چسب آجر نما یکی از انواع چسب است که به دو دسته چسب پودری و چسب خمیر آجر تقسیم می شود.
  • چسب پودری: این چسب در واقع ماده ای پودری است که با ترکیب شدن با گچ می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو قیمت های مختلفی از این نوع چسب در بازار وجود دارد. شما می توانید از این چسب برای چسباندن انواع آجر استفاده کنید. مزیت استفاده از این چسب قیمت مناسب و ارزانی است که در مقایسه با انواع دیگر چسب دارا می باشد. علاوه بر اینکه می توانید در نمای داخلی وخارجی ساختمان هم از آن استفاده کنید. از دیگر مزیت های این چسب می توان به سرعت بالای خشک شدن آن اشاره کرد علاوه بر اینکه اگر بخواهیم آن را با دوغاب مقایسه کنیم بسیار قوی تر است.
  • چسب خمیر آجر:  یکی دیگر از انواع چسب آجر نما می توان به چسب خمیر آجر اشاره کرده که به وفور در ساختمان سازی استفاده می شود. قیمت این چسب کمی بیشتر از نوع پودری است اما تفاوت زیادی ندارد. در این چسب از موادی مثل رزین اکریلیک، پودر معدنی و مواد غلظت دهنده استفاده شده است و در واقع همین ترکیبات تفاوت قیمتی با چسب پودری ایجاد می کند. از مزیت های این چسب می توان به کاهش مصرف چسب در مقایسه با نوع پودری می توان اشاره کرد. علاوه بر آجر، شما می توانید از این چسب برای چسباندن سنگ های آنتیک نیز استفاده کنید.
  • چسب آجر براساس نوع نما نیز از انواع چسب آجر به شمار می آید که شامل چسب آجر دکوراتیو و چسب آجر نسوز می باشد.
  • چسب آجرهای دکوراتیو: در این چسب از مواد پلیمری و نانو استفاده شده که به دلیل وجود نوع آجر تقریبا امکان شوره زدن یا ایجاد قارچ در این آجرها وجود ندارد از همین رو به راحتی می توانید از این چسب استفاده کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید قیمت این چسب با چسب خمیری برابر است و شما می توانید به راحتی به تناسب نیاز خود یکی از این موارد را خریداری کنید.
  • چسب آجر نسوز: آجر نسوز به دلیل مقاومت دمایی آن در برابر آتش به این نام شناخته می شود. حالا اگر می خواهید از چسب مناسب این آجر استفاده کنید، چسب نیز باید همین میزان مقاومت را دارا باشد. پس در این زمینه می توانید با خیال راحت از چسب آجر نسوز استفاده کنید.

? بیشتر بدانید: انواع سنگ ساختمانی، بررسی کاربرد و معرفی محبوب ترین آنها ?

چسب مناسب برای نصب آجر نما

نتیجه گیری

اگر می خواهید پروژه نماکاری شما در داخل یا خارجی ساختمان در کمترین زمان و با مناسب ترین هزینه انجام شود قطعا یکی از بهترین گزینه ها استفاده از چسب آجر است تا بتوانید فرایند چسباندن آجرها را تسریع کنید. در نظر داشته باشید که شما از چسب های مخصوصی برای این منظور باید استفاده کنید که کیفیت و مقاومت لازم را داشته باشد. شما می توانید بهترین و با کیفیت ترین آجرهای دکوراتیو و چسب آجر را از شرکت اصفهان آجر خریداری کنید. برای این منظور کافی است با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

? سوالات متداول ?

۱- مزیت استفاده از چسب آجر برای اتصال و چسباندن آجرهای دکوراتیو روی هم چیست؟
مقاومت زیاد چسب آجر در برابر تنش های دمایی مانند یخبندان یا حرارت
مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب به لایه های به هم چسبیده آجر با چسب
قدرت چسبندگی بسیار زیاد و با دوام
مقاوم در برابر نشتی های آب در ساختمان
استفاده راحت تر در مقایسه با دوغاب و ملات
امکان استفاده از آن توسط آماتورها
قیمت بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با ملات
تسریع در روند پروژه
مقاومت زیاد در برابر سولفات
غیرسمی و سازگار با محیط زیست
کاهش ضایعات و کثیفی در زمان انجام پروژه و پس از آن

۲- مقاومت دمایی چسب برای چه محیط هایی مناسب است؟
چسب آجر در برابر تنش های دمایی مانند یخبندان یا حرارت و حتی رطوبت و بارندگی نیز زیاد است و اصلا نیازی نیست از این بابت نگرانی داشته باشید.

۳-انواع چسب آجر را نام ببرید؟
چسب های مورد استفاده برای آجر به دو دسته زیر تقسیم می شود:
چسب آجر نما که شامل چسب پودری و چسب خمیری است.
چسب آجر براساس نوع آجر نما که شامل چسب آجر دکوراتیو و چسب آجر نسوز است.