آجر فوم دار و مهم ترین دانستنی ها در مورد آن

آجر فوم دار و مهم ترین دانستنی ها در مورد آن

از دیرباز آجرها پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده‌اند و در سایز و انواع مختلفی مانند آجر شیل، آجر سه گل، آجر ده سوراخ و … در بازار موجود می‌باشند. با گذر زمان و پیشرفت در صنعت ساختمان سازی، آجرها به ظاهری زیباتر، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دست یافتند. آجر فوم دار از جمله آجرهایی با ویژگی‌ و کاربردهای فراوان است. این نوع آجر از خاک رس و آب در ابعاد مختلفی تولید شده است. همانطور که از اسمش پیداست در آجرهای فوم دار یک لایه فوم قرار دارد. به دلیل وجود فوم و در نتیجه عایق بودن آجر فوم دار، استفاده از آنها در ساخت دیوارها بسیار کارایی دارد. این نوع آجر یکی از با کیفیت‌ترین و پر فروش‌ترین آجر اصفهان است.

آجر فوم دار چیست

آجر فوم دار چیست 

آجر فوم دار که به اسم‌های آجر عایق، تیغه یونولیت دار و تیغه فوم دار نیز شناخته می‌شوند. آجرهای فوم دار نوعی آجر سفالی سوراخ دار و شیاردار می‌باشند که در گذشته‌ایی نه چندان دور مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند. وجود شیارها روی سطح آجر باعث چسبندگی بهتر آجر با ملات و در نتیجه استحکام بیشتر می‌شود. همچنین به دلیل استفاده از فوم عایق مناسبی برای گرما و صدا می‌باشند.

 

حتما بخوانید ? آجر سبز چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد؟

 

مزایا و معایب آجر فوم دار

منطقی است قبل از خرید هر محصولی خواه خرید آجر دکوراتیو، خرید آجر نسوز خواه دیگر مصالح ساختمانی، ابتدا از مزایا و معایب محصول آگاه شوید تا بتوانید بهترین محصول متناسب با نیازتان را انتخاب نمایید.

مزایا

عایق حرارت و دما

آجر فوم دار نه تنها مانع اتلاف انرژی می‌شود بلکه آکوستیک نیز می‌باشد که از ورود صداهای آزار دهنده جلوگیری می‌کند. در واقع به دلیل وجود سوراخ‌های موجود در آجر، حرارت از محیط خارج یا وارد نمی‌شود. در نتیجه در فصل‌های سرد هوای داخل ساختمان گرم و در فصل‌های گرم هوا خنک می‌ماند. این ویژگی باعث کاهش مصرف انرژی و متعاقبا کاهش هزینه‌ قبوض می‌شود.

حمل و نقل آسان

حمل و نقل آجرهای فوم دار به دلیل تراکم بالا و استحکام زیاد آسان است که این امر باعث کاهش نسبی هزینه حمل و نقل می‌شود.

 

حتما بخوانید ? تعریف شوره آجر به زبان ساده + کاربردی ترین روش های از بین بردن آن

 

وزن سبک

در مقایسه با سایر آجرها، آجرهای فوم دار وزن بسیار کم و استحکام چشمگیری دارند. از این رو ساختمان‌هایی که در ساخت آنها از آجر فوم دار استفاده شده است نیز علاوه بر سبک و مستحکم بودن، برای ساخت به هزینه کمتری نیز نیاز دارند.

عدم جذب آب و رطوبت

عدم جذب آب و رطوبت-آجر فوم دار

یکی از مزایای مهم آجر فوم دار عدم جذب رطوبت و آب است. زیرا این ویژگی مانع ایجاد شوره آجر و کاهش استحکام ساختمان می‌شود.

سرعت بیشتر در ساخت

استفاده از آجرهای فوم دار به دلیل وجود شیار روی سطح آنها بسیار آسان‌تر است. همچنین این آجرها نسبت به سایر آجرها دارای ابعاد بزرگ‌تری (تقریبا ۳ برابر بزرگ‌تر) می‌باشند. این ویژگی‌ها پروسه ساخت را سریع‌تر می‌کنند.

 

حتما بخوانید ? گام به گام مراحل طرز تهیه آجر به زبان ساده و کاربردی

 

سلامتی ساکنان

از آنجا که در ساخت آجرهای فوم دار اصلا از مواد سمی و مضر استفاده نمی‌شود، این آجرها به سلامتی ساکنان آسیب نمی‌زنند.

امنیت

به دلیل وزن کم و سبک بودن آجرهای فوم دار هنگام وقوع زلزله امکان سقوط و افتادن مصالح کاهش می‌یابد.

مقرون به صرفه بودن

به دلیل نیاز به ملات کمتر، ضایعات کم، وزن سبک و مدت زمان مورد نیاز برای ساخت بسیار مقرون به صرفه است. برای مشاهده قیمت آجر فوم دار، همچنین قیمت آجر سه گل و قیمت آجر ده سوراخ به سایت esfahanajor.com مراجعه فرمایید.

معایب

با وجود مزایای بسیار اما آجرهای فوم دار معایبی نیز دارند. سطح این آجرها کاملا متراکم و یکدست است. بنابراین رطوبت و هوا به درون ساختمان وارد نمی‌شود و تنفس ناپذیر می‌باشند. این ویژگی باعث می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی با قرار گرفتن در این محیط‌ها دچار مشکل شوند.
همچنین اگرچه آجر فوم دار ضد حریق است اما از آنجا که فوم‌ها از مواد سمی و شیمیایی قابل اشتعال ساخته شده‌اند، در صورت بروز آتش سوزی شدید بسیار خطرناک و خطرساز هستند. زیرا باعث افزایش شدت آجر و سقوط سازه‌ها و انتشار گازهای سمی می‌شوند.

کاربرد آجر فوم دار در ساختمان سازی

کاربرد آجر فوم دار در ساختمان سازی

آجر فوم دار به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی نظیر حمل و نقل بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته و بزرگ، مقاومت فشاری بالا، نصب آسان و … در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند.

فونداسیون ساختمان

استفاده از آجرهای فوم دار در اجرای فونداسیون ساختمان یکی از کاربردهای رایج این آجرها است. به دلیل وزن سبک آجرهای فوم دار برای کاهش احتمال نشست ساختمان یا کاهش بار در زمین‌های تراکم‌پذیر می‌توان از این آجرها به عنوان یک فونداسیون اضافی یا جبرانی استفاده کرد.

دیوارهای حائل و نگهدارنده

در ساخت و سازهای سنتی در دیوارها از بتن، ماسه، خاک یا سنگ استفاده می‌شد اما بزرگ‌ترین عیب این مصالح وزن زیاد آنها بود. کار با مصالح سنگین نه تنها دشوار است بلکه به نیروی کار و تجهیزات زیادی نیاز است که باعث افزایش هزینه می‌شوند. به دلیل سبک بودن آجرهای فوم دار فشار کمتری به دیوار وارد می‌شود که مانع نشست دیوار می‌شود. علاوه بر این به دلیل مقاومت فشاری بالا، استحکام و ضد آب بودن با گذشت زمان دیوارها آسیب نمی‌بینند و خراب نمی‌شوند.

حتما بخوانید ? مهم ترین نکات برای عمل آوری بتن با بهترین کیفیت

 

سازه‌های زیر زمین

استفاده از آجرها و بلوک‌های فوم دار، تاسیسات زیرزمینی و تونل‌ها را در برابر فشار خارجی نگهداری و محافظت می‌کند و مانع خراب شدن خطوط لوله در برابر تغییرات دما می‌شود. از آنجا که قابلیت سفارشی سازی این آجرها وجود دارد استفاده و نصب آنها در تمام مناطق زیر زمین امکان پذیر است. همچنین این آجره به دلیل وزن کم و توزیع برابر وزن روی خطوط لوله، فشار لوله‌ها را کم می‌کنند در نتیجه مانع شکستن و ترک خوردگی لوله‌ها می‌شود.

محوطه سازی برای سقف های زنده ، زمین های گلف و پارک ها

علاقه مردم به ساخت باغچه‌های کوچک روی بام منزلشان روز به روز درحال افزایش است. اجرای روف گاردن علاوه بر زیبایی باعث بهبود هوای پاک و بهره گیری از سیستم تهویه طبیعی می‌شود. با استفاده از آجرهای فوم دار به عنوان لایه زیرین خاک می‌توان زیباترین روف گاردن را ایجاد کرد.

ابعاد آجر فوم دار

ابعاد آجر فوم دار

آجرهای فوم دار در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند. همانطور که گفتیم یکی از مزایای آجرهای فوم دار امکان سفارشی سازی آنهاست. به عبارتی می‌توانید ابعاد آجر را مطابق نیاز خود سفارش دهید. با این وجود پرکاربردترین آجرهای فوم دار در ابعاد ۲۰*۲۰*۱۰، ۲۰*۲۰*۱۵ و ۲۰*۲۰*۷ تولید می‌شوند. با توجه به سایز و ابعاد آجر تعداد سوراخ‌های موجود در آن متفاوت هستند.

نتیجه گیری

امروزه با توجه به اقتصاد بسیار رقابتی که وجود دارد می‌توانید از هر مزیت و رقابتی بهره ببرید تا پروژه خود را بر اساس بودجه تعیین شده به اتمام برسانید. هنگام انتخاب مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز علاوه بر قیمت و کیفیت باید به مزایا و از همه مهم‌تر ایمنی آن توجه کنید. آجرهای فوم دار در مقایسه با دیگر آجرها از مزایا و ویژگی‌های بسیاری برخوردارند که علاوه بر هزینه پایین، اجرای آسان و … امنیت ساکنان به ویژه در مناطق زلزله خیز را تامین می‌کند. برای آگاهی از ابعاد و قیمت آجر فوم دار به سایت esfahanajor.com مراجعه کنید.