آجر نمای ساختمان چیست؟

آجر نمای ساختمان چیست؟

آجر یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در همه سازه ها از آن استفاده های مختلفی می شود. “اجر نمای ساختمان” نیز یکی از انواع پرکاربرد و البته پرطرفدار به شمار می آید که می توان از آن برای زیبا سازی محیط خارجی و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “آجر نمای ساختمان چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

انواع آجر نمای ساختمان

بافت و رنگ از مشخصات اصلی آجرنماها بوده و بسیار مهم است. روش تولید، ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی مواد اولیه و فرآیند پخت (دما و مدت زمان) می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی را به دست آورد. مثلاً: اگر پس از پخت، آهن به صورت اکسید آهن آزاد یا همان هماتیت وجود داشته باشد، آجر قرمز می‌شود! اما اگر آهن در متا کائولینیت گنجانده شود، آجر زرد می‌شود. پیچیده است!

در اکثر موارد، آجرهای روکش دارای ضلعی هستند که در آن بافت‌ها و سایر پوشش‌ها اعمال می‌شوند – بهترین ظاهر آنها.
اضلاع دیگر لزوماً از همان ویژگی‌هایی که نما دارد برخوردار نیستند، زیرا دیده نمی‌شوند.
یک ویژگی‌ آجرنمای ساختمان که هنوز هم لذت بخش است این است که نماهای مختلف گزینه‌های بیشتری برای کاربرد یک آجر ایجاد می‌کنند، زیرا نمای آنها متفاوت است.

? بیشتر بدانید:روش اجرایی آجر نما برای دور پنجره?

انواع آجر نمای ساختمان

این امر برای برخی از محصولات ما مانند آجر Coachhouse صدق می‌کند: ترکیبی از آجر سیاه-آبی-قهوه‌ای تیره است، با نمایی کاملاً بافت‌دار. با این حال، قسمت پشتی با وجود ویژگی‌های رنگی یکسان، بافت خشن یکسانی ندارد – بسیار نرم‌تر است. به طوری که یک آجر یکسان با توجه به نوع کاربرد شما می‌تواند چندین شکل متفاوت داشته باشد.

آجرنماها معمولاً طبق اندازه‌ی استاندارد آجرهای سفالی است. با این حال، آجرها می‌توانند در قالب‌های دیگر برای اهداف تزئین و طراحی، مانند روکش (۵۰ میلی متر) و همپتون بلوک (۱۶۲ میلی متر) از آجرهای لیتل همپتون و سنگفرش تولید شوند.

با همه این توضیحات لازم به ذکر است که بدانید، این آجرها انواع مختلفی دارند که دست مصرف کننده را برای انواع سبک های معماری اعم از کلاسیک و مدرن باز می گذارد. امروزه انواع آجر این امکان را فراهم کرده که بتوانید از آجرهای مختلف در کنار سایر متریال مانند فلز، کامپوزیت، سنگ و…. نیز استفاده کنید. آجرهای نما انواع مختلفی دارند که در ادامه با ان آشنا می شود:

  • آجر شاموتی: یکی از انواع آجر نسوز است که می توانید به راحتی آن را در بازار در اشکال مربع یا مستطیل خریداری کنید. تنوع رنگی این آجرها در طیف های مختلف قهوه ای، نارنجی، زرد و… این شرایط را فراهم کرده تا نتیجه نهایی شکلی طبیعی و گرم داشته باشد و ظاهری چشم نواز داشته باشد. رنگ این آجرها ماندگار است و دوام بالایی دراد.
  • آجر پلاک: یکی از انواع آجر دکوراتیو است که تولید شده از خاک رس و دیگر ترکیبات معدنی است. مقاومت این آجرها در برابر رطوبت و تنش های دمایی بالا است از همین رو بدون نگرانی می توانید از طیف های رنگی این آجر برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده نمایید.
  • آجر نسوز: این آجر انواع مختلفی دارد. آجر انگلیسی یکی از انواع آن است. مهمترین ویژگی های این آجرها نسوز بودن ان در کنار داشتن شکل ظاهری زیبا و خاص است. شما می توانید از این آجر برای محیط های در معرض حریق مانند شومینه و باربیکیو و… به راحتی استفاده کنید.
  • آجر روستیک: اگر در میان اجر هایی با نمای طبیعی بخواهید یک گزینه را انتخاب کنید قطعا روستیک بهترین گزینه است. تنوع رنگی و طرحی این آجر باعث شده تا بتوانید با اطمینان خاطر از این آجر سفال نسوز و البته ضد حریق استفاده کنید.
  • آجر حصیری: ترکیب بندی این آجر ها ب شکلی است که پس از نصب نمایی با بافت حصیری ایجاد می کند و که بسیار محیط را خاص می کند.
  • آجر لعابی: در میان گزینه های مختلف آجر نما، آجر لعابی قطعا یکی از گزینه های بسیار جذاب است به ویژه برای محیط داخلی ساختمان. وجه تمایز این آجر با انواع دیگر، به دلیل داشتن لایه ای لعابی است که علاوه بر شکل ظاهری و رنگ خاص، مقاومت آن را در برابر حرارت و رطوبت تا حد زیادی افزایش می دهد.
  • آجر قزاقی: در میان آجرها، می توان قزاقی را یکی از انواع قدیمی دانست که امروزه می توان آن را به رنگ های صورتی، زرد، قهوه ای و قرمز در بازار مشاهده کرد. از مهمترین قابلیت های این آجر تنوع طرح آن و قابلیت استفاده از آن برای گوشه ها و زوایای ال مانند است.
  • آجر شیل: نوع دیگری از آجر های نما که به وفور می توان آن را در بازار مشاهده کرد، آجر شیل است. این آجرها به دلیل ساختار خاصی که دارند علاوه بر نما قابلیت استفاده در بخش های مختلف ساختمان را دارا است. به این آجر، آجر ده سوراخ یا سوراخ دار نیز گفته می شود. چرا که روی سطح آن سوراخ هایی تعبیه شده که علاوه بر کاهش وزن آجر، به محکم تر شدن نصب آجر با ملات نیز کمک می کند.

نصب آجر نمای ساختمان

شما می توانید از سه روش برای نصب آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان استفاده کنید. این روش ها عبارت است از:

نصب آجر نمای ساختمان

  1. استفاده از دوغاب: از این روش برای آجرهایی که ضخامت کمی دارند استفاده می شود. چرا که وزن آجر کم است و با ملات دوغاب به راحتی در جای خود محکم می شود. برای بخش هایی از سازه که دسترسی برای نصب آجر در آن سخت است از این روش استفاده می شود.
  2. استفاده از چسب: امروزه از چسب های مخصوصی نیز برای نصب آجر بر جای خود استفاده می شود. عمدتا از این روش برای نصب آجرهای نما با ضخامت کم استفاده می شود. در نظر داشته باشید که این روش بسیار حساس و تخصصی است از همین رو باید از کمک افراد باتجربه و خبره استفاده کنید. در این روش از چسب های مخصوص روی آجر و دیوار مالیده و پس از آن آجر روی محل نصب می شود.
  3. استفاده از روش خشک: جدیدترین روش نصب آجر، این روش است که در آن به جای استفاده از ملات و چسب از تجهیزات فلزی مانند پیچ رول پلاک یا سایر اتصالات استفاده می شود. یکی از مهمترین مزیت های این روش عدم تولید نخاله و آلودگی در محیط و نصب سریع و آسان است.

در نظر داشته باشید که اگر می خواهید از آجر به عنوان متریال مورد استفاده در نما و دکوراسیون داخلی ساختمان استفاده کنید، اجرا و نصب آن را به عهده استادکاران خبره بسپارید. چرا که کوچکترین اشتباهی می تواند علاوه بر دوباره کاری از نظر مالی نیز هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. پیش از اجرای هر طرح نیز باید از مشاوره افراد باتجربه در این زمینه استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید مدنظر قرار دهید خرید آجر با کیفیت از شرکت های تولیدکننده خوشنام است، بی توجهی در انتخاب آجر با کیفیت می تواند در کوتاه مدت باعث تغییر رنگ یا شوره زدگی آجر شود.

امروزه از روش های مختلفی برای تنوع طرح و رنگ آجرها استفاده می شود تا کیفیت ان تا حد زیادی افزایش پیدا کند تا متعاقبا ماندگاری آجرها نیز حفظ شود. برای این منظور پیشنهاد می شود تا سری به فروشگاه اینترنتی شرکت اصفهان آجر بزنید.

? بیشتر بدانید:نگهداری از آجر نما؛ ۵ روش کاربردی برای مراقبت از آجر نما?

مزایا و ویژگی های استفاده از آجر در نمای ساختمان

آجر نما ها بسیار زیباتر و جذاب‌تر از آجرهایی هستند که برای فضای داخلی دیوارها استفاده می‌شوند، نیازی به گفتن نیست که چون در دماهای شدیدی آتش گرفته‌اند بسیار مقاوم و ضد آب هستند.

به این ترتیب، آجر نمای ساختمان دارای دو ویژگی اساسی هستند: بسیار مقاوم و از نظر زیبایی بسیار مطلوب. البته علاوه بر این ویژگی ها، این آجرها ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز دارند که مصرف کننده می تواند با اطلاع از آن در استفاده از این محصول ترغیب شود. از مهمترین ویژگی های آجر نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت زیاد در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر نور مستقیم خورشید و انواع شرایط آب و هوایی
  • دوام و ماندگاری بسیار بالا
  • حفظ، تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه
  • نصب آسان
  • عایق رطوبت
  • عایق انرژی
  • عایق صورتی
  • ایجاد نمایی طبیعی و گرم
  • مقاوم در برابر زلزله

همین ویژگی ها باعث شده تا آجرهای نما دارای مزیت های زیادی باشد که مهمترین آن ها عبارت است از:

مزایا و ویژگی های استفاده از آجر در نمای ساختمان

  • مقاومت بالا در برابر آتش و شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاوم در برابر رطوبت و بارندگی
  • ماندگاری و دوام بالا
  • عایق صوتی
  • عایق انرژی
  • زیباسازی جلوه بصری ساختمان ها
  • قیمت مناسب در مقایسه با سایر متریال
  • نصب آسان
  • قابل استفاده برای انواع نمای خارجی ساختمان و داخلی ساختمان

? بیشتر بدانید: آموزش رنگ کردن آجر نما ساختمان ?

نتیجه گیری

شما می توانید با استفاده از آجر علاوه بر کاهش هزینه ها، ساختمانی زیبا و ایمن و محکم داشته باشید. انواع آجر برای کاربری های مختلف تولید شده که شما می توانید به راحتی به تناسب نیاز خود از آن استفاده کنید. آجر نما یکی از انواع پرکاربرد آجر می باشد. این آجرها با تنوع طرح و رنگ و قابلیت های منحصر به فرد علاوه بر افزایش کیفیت و ماندگاری ساختمان، ظاهری زیبا به سازه می دهد و باعث افزایش ارزش اقتصادی آن نیز می شود. در صورتی که قصد دارید برای ساختمان خود از این محصول استفاده کنید، پیشنهاد می شود ابتدا با مراجعه به سایت اصفهان آجر به طور کامل انواع محصولات آجر نما را بررسی و پس از آن برای خرید و ثبت سفارش با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

اصفهان آجر یکی از برندهای معروف تولید و عرضه آجر در کشور است که شما می توانید خریدی با کیفیت و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

 

? سوالات متداول ?

۱- انواع آجرهای مورد استفاده برای نما چیست؟
نسوز، روستیک، حصیری، لعابی، شیل، قزاقی پلاک و شاموتی از جمله انواع آجرهای نما می باشد.

۲- مزیت استفاده از آجر چیست؟
مقاومت بالا در برابر آتش و شرایط آب و هوایی مختلف
مقاوم در برابر رطوبت و بارندگی
ماندگاری و دوام بالا
عایق صوتی
عایق انرژی
زیباسازی جلوه بصری ساختمان ها
قیمت مناسب در مقایسه با سایر متریال
نصب آسان
قابل استفاده برای نمای داخلی و خارجی ساختمان

۳- مهمترین ویژگی آجرهای نما چیست؟
زیبایی و مقاومت دو ویژگی خاص و مهم این آجرها به شمار می آید.