نگهداری از آجر نما؛ ۵ روش کاربردی برای مراقبت از آجر نما

Maintenance of brick facade; 5 practical ways to take care of brick facade

در زمان خرید آجر نما یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار دهید نگهداری از آجر نما است. یکی از نکات مهمی که لازم است درباره این آجرها بدانید آسان و کم هزینه بودن نگهداری از آجر نما است.

اما این نگهداری روش های مختلفی دارد که لازم است درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله به شما میگوییم که چگونه از آجرهای نمای ساختمان خود نگهداری کنید.

چرا آجر نما نیاز به مراقبت دارد؟

چرا آجر نما نیاز به مراقبت دارد

همانطور که می دانید آجرهای نما اگرچه عمر و ماندگاری زیادی دارند اما اگر به درستی از آن ها نگهداری کنید این دوام و ماندگاری می تواند توام با حفظ زیبایی ظاهری آن باشد. در صورت نگهداری درست از آجرنما هزینه ترمیم نیز کاهش پیدا می کند.

البته روش های مختلفی مانند نانو آجر هم برای نگهداری از آجر نما وجود دارد. در نظر داشته باشید که نکاتی برای نگهداری از آجرهای نما وجود دارد که لازم است در زمان شستشوی نمای آجری یا سایر روش های نگهداری مورد توجه قرار دهید:

  1. زمانی که از آجر دکوراتیو برای نمای ساختمان استفاده می کنید لازم است هر چند سال یکبار ملات کاری آن را ترمیم کنید. گاهی به مرور زمان بندکشی ساختمان دچار مشکل می شود این کار کمک می کند که نمای آجری طی سال های متمادی سالم باقی بماند.
  2. گاهی در زمان نصب آجرهای نما مقداری از ملات به آجرها پاشیده می شود از همین رو باید قبل از استفاده از ساختمان این ملات ها از آجرها پاکسازی شود. برای این موضوع می توان از مواد مختلف مثل انواع محلول های شوینده مناسب استفاده کرد.
  3. برخی آجرها به مرور زمان دچار شوره یا سفیدک می شوند. از همین رو باید قبل از وقوع شوره یا سفیدک باید نمای ساختمان با استفاده از مواد مختلف مثل نانو آجر پاکسازی کرد.
  4. از آنجا که نانوهای آجر به مرور زمان پس از چند سال از بین می رود از همین رو نیازمند ترمیم است. پس باید مجدد از این ماده برای حفظ ظاهر آجرها استفاده کرد.

امروزه در بسیاری از موارد از چسب آجر به جای ملات استفاده می شود. این کار مانع از پاشیدگی ملات روی آجر ها می شود. با این وجود لازم است چسب آجرها هر چند سال یکبار بررسی و در صورت لزوم ترمیم صورت بگیرد.

روش های نگهداری از آجر نما

روش های نگهداری از آجر نما

با همه توضیحات گفته شده باید بدانید که نگهداری از آجر نما روش و اصول مختلفی دارد که هر کدام برای نگهداری و پاکسازی های خاص است. از همین رو لازم است با انواع روش های نگهداری آشنا شوید.

۱- نگهداری از آجر نما در برابر شوره

نگهداری از آجر نما در برابر شوره

یکی از روش های نگهداری از آجرهای نما برای مقابله با شوره است. شوره یا سفیدک یکی از آسیب هایی است که زیبایی و نمای ساختمان را به مرور زمان تحت تاثیر قرار می دهد. از همین رو لازم است برای ماندگاری بیشتر نمای ساختمان و زیبایی آجرها اقدامات لازم را انجام دهید.

باید بدانید که دلیل اصلی ایجاد شوره روی آجر نمک و املاح اضافه ای است که در ملات آجر یا ملاتی که برای نصب آجر استفاده می شود وجود دارد. از همین رو امروزه از مواد نانو مخصوص آجر استفاده می شود. اگر از آجر نسوز برای نمای ساختمان استفاده می کنید لازم است از مواد نانو برای حفظ و نگهداری آجر استفاده کنید.

۲- تمیز کردن دوده

دوده یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث کثیف شدن و انباشته شدن آلودگی روی آجر شود. برای پیشگیری از این موضوع به ویژه برای آجرهای نما استفاده از مواد شوینده یکی از گزینه های مناسب است.

ماندگاری آلودگی ها و دوده می تواند به مرور زمان به شکل چربی روی آجرها انباشته شود. از همین رو می توان از آب و صابون برای تمیز کردن این دوده ها استفاده کرد. در صورتی که انباشتگی این آلودگی ها زیاد باشد می توان از خمیر تالک نیز برای تمیز کردن آجر استفاده کرد.

با توجه به نوسان قیمت آجر و پر هزینه بودن تعویض کلی آجرهای نما، از همین رو باید تمیز کردن آجرهای نمای ساختمان را جدی گرفت.

۳- مراقبت از آجر نما در برابر لکه

مراقبت از آجر نما در برابر لکه

گاهی لکه هایی از جنس های دیگر بجز دوده یا ملات و… روی آجر دیده می شود. این لکه ها نیز مانند سایر آلودگی ها باید پاکسازی شود. برای این کار می توان از محلول های شوینده استفاده کرد. در نظر داشته باشید که پاک کردن آجر از هر نوع لک و جرمی ضروری است. یکی از مهمترین موارد نگهداری از آجر نما دقت و توجه به این موضوع است.

برای تهیه انواع محلول های شوینده آجر متناسب با نوع آلودگی که روی آجرها وجود دارد پیشنهاد می شود از کارشناسان شرکت پیشگامان آژمان تدبیر مشاوره دریافت کنید.

۴- پاک کردن لکه های قیر از نمای آجری

قیر یکی از آلودگی هایی است که ممکن است نمای آجری را درگیر کند. برای پاک کردن این مواد باید از خمیر تالک استفاده کرد. برای این کار کافی است خمیر تالک روی قسمتی از آجر که آلوده به قیر است قرار دهید. پارافین ماده دیگری است که می توانید در صورتی که آجر به قیر آلوده شد برای پاکسازی آن استفاده کنید.

۵- شستشو و پاک سازی سطح آجر از ملات پاشیده شده

در زمان چیدمان آجر گاهی ملات مورد استفاده، روی آجرها پاشیده می شود. لازم است این ملات در همان زمان پاک شود. همیشه توصیه می شود پیش از استفاده از ساختمان این آلودگی ها پاکسازی شود. برای این کار می توان از کاردک برای برداشتن جرم ملات استفاده کرد.

جمع بندی

آجر یکی از متریالی است که ماندگاری و دوام زیادی دارد. شاهد این مدعا بناهای تاریخی و باستانی است که آجر یکی از مواد اصلی استفاده شده در آن است.

امروزه نیز آجر یکی از مصالح پر کاربرد در ساخت و ساز است، از همین رو لازم است در کنار مزایایی که دارد نگهداری از آجر نما را در دستور کار قرار داد. برای نگهداری از روش های مختلفی می توان استفاده کرد. نکته مهم برای این موضوع شناسایی جنس آلودگی های نشسته روی آجرهای نما است، پس از آن می توانید از روش های مختلفی که در این مطلب به آن اشاره شد استفاده کنید.

? پیشنهاد ویژه: بازسازی نمای آجری قدیمی ?

به طور کلی عمده  آلودگی های روی آجر می تواند از نوع ملات پاشیده، قیر، دوده یا لکه باشد. گاهی نیز شوره های نشسته روی آجر که به دلیل املاح و نمک موجود در ملات است می تواند ظاهر آجرهای نما را آلوده کند. امروزه یکی از موادی که برای نگهداری از آجرهای نما مورد استفاده قرار دهید مواد نانویی است که می تواند باعث شود حدود ۳ تا ۴ سال تاثیرگذاری داشته باشد.

پس یکی از بهترین روش ها استفاده از این مواد است که شما را بی نیاز از نگهداری مداوم از آجر نما می کند. در نظر داشته باشید که محدودیت ماندگاری این مواد به شکلی است که باید هر چند سال یکبار این مواد را تمدید کنید.

پیش از همه این موارد، استفاده از آجر مناسب برای نمای ساختمان می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. پیشنهاد ما به شما برای خرید آجر مناسب، استفاده از محصولات شرکت پیشگامان آژمان تدبیر است. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.