آموزش رنگ کردن آجر نما ساختمان

آموزش رنگ کردن آجر نما ساختمان

استفاده از آجر نسوز برای نما کاری داخلی و خارجی ساختمان ها از دیرباز طرفداران زیادی داشته است. چرا که دوام و ماندگاری بالای آجر باعث می شود که بازسازی و نوسازی آن تا سال ها نیاز نباشد. حتی پس از سال ها اگر شکل ظاهری آجر از حالت اولیه آن دور شده باشد می توان از رنگ کردن آجرنما برای زیباتر کردن و نیز افزایش ماندگاری آن استفاده کرد. در نظر داشته باشید که رنگ کردن آجرنما نکاتی دارد که توجه به آن اهمیت زیادی دارد، از همین رو در این مقاله به هر آنچه که نیاز است درباره نقاشی دیوار آجر نما بدانید اشاره خواهیم کرد.

? پیشنهاد ویژه: نگهداری از آجر نما؛ ۵ روش کاربردی برای مراقبت از آجر نما ?

نقاشی دیوار آجری

زمانی که برای خرید آجر برای نماکاری داخلی و خارجی ساختمان اقدام می کنید، کیفیت بالای آن را باید مورد توجه قرار دهید. چرا که کیفیت پایین آجر می تواند در کوتاه مدت باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری آن شود. در شرایطی که احساس کردید پس از چند سال آجر دیوار زیبایی اولیه خود را از دست داده است می توانید اقدام به رنگ آمیزی آن کنید.

رنگ کردن آجرنما یکی از بهترین و البته قدیمی ترین روش ها است. حتما دیده اید که آجر در نمای بیرونی ساختمان و حیاط و حتی گاهی دیوارهای اتاق و پذیرایی زیبایی اولیه را ندارند. شما می توانید در این شرایط برای ایجاد تنوع و زیبایی آجر از رنگ آمیزی آن استفاده کنید. امروزه رنگ های خنثی مثل سفید و طوسی پرطرفدارترین رنگ ها برای نقاشی آجر نما به شمار می آید.

نقاشی دیوار آجری

بهترین جایگزین رنگ کردن آجر نما

ممکن است ترجیح بدهید به جای رنگ کردن آجرنما از گزینه های دیگری استفاده کنید تا زیبایی اولیه آجر دکوراتیو حفظ شود و شکل طبیعی آن دست نخورده بماند. در این صورت شما وقتی می توانید از گزینه های جایگزین استفاده کنید که آجر به کار رفته سالم باشد. در صورتی که آجر تیره شده و یا روی آن آثار شوره دیده می شود می توانید به راحتی با شستشو به روش های متداول و استاندارد آن را به شکل اول در آورید و نمای آجری را حفظ کنید. پس از شستشو نیز از محلول نانو برای حفظ ظاهر و تمیزی آجر استفاده کنید. در این صورت نه تنها ماندگاری و تمیزی آجر حفظ می شود بلکه از آسیب هایی که به مرور متوجه آجر انگلیسی یا هر نوع آجر دیگر می شود نیز مصون می ماند.

از مهمترین مزیت هایی که محلول های نانو برای آجر دارد پیشگیری از نفوذ آب به درزهای آجر و ایجاد کپک و شوره در آن است. از همین رو امروزه توصیه می شود پس از نماکاری آجر در داخل و خارج ساختمان از این محلول ها استفاده شود. در این صورت دوام و ماندگاری آجر افزایش پیدا می کند و زیبایی ظاهری آجر نیز تا سالیان مدیدی باقی می ماند.

گزینه دیگری که می تواند جایگزین رنگ باشد، استفاده از دوغاب آهک است. اگرچه زیبایی رنگ و آجر را ندارد اما اگر به درستی استفاده شود می تواند دیوار را زیبا کند.
از همین رو اگر قصد خرید آجر دکوراتیو یا هر نوع آجر دیگر برای نمای داخلی و خارجی ساختمان را دارید، حتما از همان ابتدا محلول نانو مورد نظر را نیز تهیه تا پس از نصب آن و خشک شدن ملات، برای ماندگاری زیبایی و ظاهر آجر استفاده کنید.

? پیشنهاد ویژه: نانو آجر چیست؛ انواع، ویژگی ها و کاربردهای آن ?

بهترین جایگزین رنگ کردن آجر نما

قدم به قدم با نحوه رنگ کردن دیوار آجری

اینکه آجر دیوار از چه نوعی است آجر ده سوراخ یا دکوراتیو فرقی نمی کند. زمانی که بخواهید اقدام به رنگ کردن آجرنما کنید لازم است لوازم و ابزارآلات مورد نیاز برای رنگ آمیزی آجر را آماده کنید. این لوازم عبارت است از:

  • سیلر
  • کاردک و سنباده
  • رنگ لاتکس
  • بتونه درزگیر
  • اسفنج و مواد شوینده مناسب
  • نوار نقاشی
  • غلتک
  • قلم مو
  • رنگ مناسب
  • ملات ماسه سیمان

قدم به قدم با نحوه رنگ کردن دیوار آجری

پس از اینکه این موارد را اماده سازی کردید نوبت به انجام اقداماتی است که بستر کار که دیوار آجری است برای رنگ آمیزی آماده شود. مراحلی که باید برای رنگ آمیزی دیوار آجری طی کنید عبارت است از:

  • تمیز کردن دیوار آجری: زمانی که می خواهید برای رنگ آمیزی این دیوارها اقدام کنید باید سطح آجری را از هرگونه آلودگی تمیز کنید. برای اینکار می توانید سطح آجرها را با آب بشویید. اگر دیوار آجری داخل ساختمان است و امکان شستشوی آن نیست می توانید از ترکیب آب و صابون برای تمیز کردن سطح آجرها استفاده کنید. در صورتی که کثیفی سطح آجر زیاد است از بورس های سیمی استفاده کنید و سپس با دستمال ضخیم آن را تمیز کنید. پس از آن ۲۴ ساعت زمان بدهید تا دیوار کاملا خشک شود. در صورتی که اقدام به رنگ آمیزی آجر مرطوب کنید این رنگ پس از مدتی پوسته پوسته می شود.
  • استفاده از پرایمر رنگ: پس از اینکه سطح دیوار آماده رنگ آمیزی شد، برای پوشاندن منافذ آجر از پرایمر استفاده کنید. برای این کار از غلتک یا اسپری رنگ استفاده کنید. یک یا دوبار سطح را با پرایمر بپوشانید و یک روز زمان بدهید تا کاملا خشک شود.
  • رنگ آمیزی دیوار: پس از خشک شدن پرایمر نوبت به رنگ آمیزی دیوار می رسد. برای این منظور از رنگ لاتکس استفاده کنید که مخصوص دیوار آجری است. در صورتی که آجر در اطراف شومینه یا محیط های در مجاورت هوای گرم است، از رنگ های نسوز استفاده کنید. بهترین ابزار برای رنگ آمیزی آجر غلتک و افشانه رنگ است. ضخامتی که باید برای غلتک انتخاب شود ۲۰ تا ۳۲ میلیمتر است. پس از اینکه یک دست دیوار را رنگ آمیزی کردید ۲۴ ساعت زمان بدهید تا خشک شود و در صورت نیاز یک بار دیگر دیوار را رنگ آمیزی کنید.

? پیشنهاد ویژه: چسب آجر چیست؟ کاربرد، مزایا و انواع آن کدامند؟?

گاهی افراد از آجرهای خوشرنگی برای دیوار استفاده می کنند، اما این آجرها پس از مدتی تحت شرایطی تغییر رنگ می دهند. به طور کلی عوامل موثر رنگ آجر عبارت است از:

  • ترکیب شیمیایی خاک اولیه برای ساخت آجر
  • مواد افزودنی به آجر
  • درجه حرارت پخت
  • اختلال و نقص در هر یک از این عوامل می تواند بر کیفیت رنگ و لعاب آجر تاثیر مستقیم داشته باشد.

قدم به قدم با نحوه رنگ کردن دیوار آجری1

جمع بندی

یکی از روش هایی که می توانید از طریق آن نمای ظاهری آجر را حفظ و تنوع مطلوبی نیز برای آن ایجاد کنید استفاده از روش رنگ کردن آجرنما است. این کار کمک می کند تا علاوه بر پوشاندن عیوب و نواقص آجر، عمر و دوام آن نیز افزایش پیدا کند. روش های مختلفی برای رنگ آمیزی آجر وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره شد، اما اگر می خواهید شکل ظاهری آجر حفظ شود و نیازی به رنگ آمیزی آن نداشته باشید می توانید در زمان استفاده از آجر نما، از محلول نانو برای حفظ تمیزی، شکل ظاهری و افزایش ماندگاری آجر استفاده شود.