آجر ضد صدا چیست؟ کاربرد آجرهای عایق صوت

عکس اصلی

آجرها به دلیل طول عمر و پایداری ساختاری خود به طور گسترده ای شناخته شده اند. یکی از ویژگی های بارز آجر، ضد صدا بودن آن است. آجر ضد صدا و آکوستیک این امکان را به شما می دهد تا محیطی کاملا عاری از هر گونه صدای خارجی را داشته باشید.

همه می دانند که ساختار محکم یک آجر به آنها اجازه می دهد تا پایه و اساس برخی از بلندترین و سنگین ترین سازه های جهان را فراهم کنند. با این حال، یکی از ویژگی های کمتر شناخته شده آجرها، توانایی آنها در جلوگیری از ورود صدا در صورت استفاده صحیح است.

استفاده از آجر در ساختن یک ساختمان، می تواند راه بسیار خوبی برای شروع عایق صوتی ساختمان ها با جلوگیری از ورود و خروج صداها، ایجاد دیوارهای خارجی یا داخلی باشد.

عایق صوتی به چه معنی است؟

عایق صدا به چه معنی است

عایق صوتی در خانه ها و آپارتمان ها برای حفظ حریم خصوصی ساکنان از یکدیگر مهم است. عایق صوتی همچنین در مکان هایی مانند استودیوهای ضبط که صدای اتاق به دقت کنترل می شود، حیاتی است. مواد مورد استفاده برای ساخت اتاق نقش مهمی در عایق صدا بودن اتاق دارد و اغلب از آجر برای این منظور استفاده می شود.

آجر ضد صدا و عایق صدا می تواند یک موقعیت مسکونی نسبتاً ناراحت کننده را به یک موقعیت رضایت بخش تبدیل کنند، جایی که شلوغی و مزاحمت های بیرونی تا حد زیادی خفه می شود و فضای شما دیگر اتاقک پژواک برای هر کلمه یا حرکت شما نخواهد بود.

صدا توسط منابع مختلفی تولید می شود و برای سفر به رسانه های پیوسته نیاز دارد. این رسانه می تواند هر چیزی باشد که می تواند به عنوان یک رسانا برای امواج صوتی عمل کند، که به ویژگی های فیزیکی فردی آن محیط بستگی دارد.

اگرچه انواع مختلفی از رسانه ها وجود دارند که می توانند به عنوان رسانای صدا عمل کنند، هوا یکی از بزرگ ترین رسانه هایی است که ارتعاشات صوتی از آن عبور می کند. صدا با جهش مولکول‌ها و ذراتی که با آنها در تماس است به حرکت خود ادامه می‌دهد.

هنگامی که صحبت از عایق صدا می شود، اساس فرآیند اطمینان از کنترل امواج صوتی و ارتعاشات نسبی تا حدی است که صدا از منابع خارجی مهار می شود و حرکت امواج صوتی در داخل اتاق کنترل می شود.

برای اینکه یک اتاق عایق صدا باشد، نیاز به انعطاف پذیری در رویکرد با توجه به تراکم سازه دارد.


? مطالعه بیشتر: ایده هایی برای استفاده از آجرهای نما در منازل مسکونی ?


چگونه می توان با آجر عایق صدا ایجاد کرد؟

ساختار سفت و سخت یک آجر ضد صدا به آن اجازه می‌دهد تا صدا را واقعاً مسدود کند و به جای جذب یا عبور دادن آن، آن را به منبع بازتاب دهد. آجرها به خودی خود باعث طنین و اکو می شوند که می تواند بر آکوستیک تأثیر منفی بگذارد. با این حال، آجرها وقتی با مواد دیگر جفت شوند واقعاً به یک ابزار عایق صوتی عالی تبدیل می شوند تا صدا را جذب کنند.

ایجاد عایق صدا با آجر

به همین دلیل است که اگر به دنبال افزایش آکوستیک یک اتاق بزرگ هستید، آجرها مکانی فوق العاده برای شروع هستند. آنها شما را قادر می سازند تا دیوار را تغییر دهید، با این گزینه که مواد دیگری را برای جذب صدا اضافه کنید، در حالی که امکان ایجاد پایه ای عالی برای مسدود کردن صدا را فراهم می کند.

در این مرحله، احتمالاً از خود می‌پرسید که برای عایق صدا کردن دیوار آجری پس از ساخت چه کاری می‌توان انجام داد.

  1. از درزگیر یا درزگیر عایق صدا استفاده کنید: اگر دیوار دارای ترک یا سوراخ باشد که صدای موج می دهد، صدا می تواند از طریق آن وارد شود، می توان قبل از ادامه با روش های دقیق تر، آنها را مهر و موم کرد.
  2. اضافه کردن دیوار خشک: این روش بسیار محبوب و موثر است و با افزودن جرم و ضخامت کار می کند که باعث کاهش حرکت ارتعاشات صوتی می شود. این یک راه حل بلند مدت خوب است زیرا نسبتاً ساده است و فرآیند شامل پایین آوردن دیوار آجری اصلی نیست.
  3. وینیل بارگذاری انبوه (MLV): MLV را می توان برای دیوارها، کف ها و سقف های جدا شده اعمال کرد. خواص نسبی جرم آن چیزی است که آن را در کاهش انتقال صدا و مقابله با نویز اضافی موثر می کند.
  4. عایق: بسته به نحوه ساخت دیوار، افزودن مقداری عایق به فضای داخلی دیوار ممکن است گزینه خوبی باشد. این کار باید توسط یک متخصص انجام شود، اما نسبتا مقرون به صرفه است و برای تکمیل فرآیند زمان زیادی نمی برد.
  5. جداسازی: این روش مستلزم ساخت دو دیوار با فاصله نسبی بین آنها است. عایق بندی شل بین ناودانی ها عموماً برای اثربخشی جداسازی ضروری در نظر گرفته می شود، زیرا در صورت عدم وجود محفظه هوا، هدف جداسازی از بین می رود.

مزایا استفاده از آجر ضد صدا در ساختمان ها

مزایای استفاده از آجر عایق صوت

آجر ضد صدا در صورت استفاده جهت عایق صوتی دیوار، مکانی عالی برای شروع هستند، زیرا ساختار متراکم و سنگین به آن ها اجازه می دهد صدا را مسدود و منعکس کنند. ایده خوبی است که از دیوارهای آجری در سرتاسر ساختمان برای عایق صدا استفاده کنید، زیرا آنها یک پایه عالی ایجاد می کنند و در صورت جفت شدن با فوم آکوستیک یا مواد جاذب صدا مشابه، عایق صوتی عالی ایجاد می کنند و محیط را برای شما آکوستیک می کنند.

یک تمایز مهم این است که آجرها صدا را مسدود می کنند اما آن را جذب نمی کنند. جذب و مسدود کردن دو راه متفاوت برای جلوگیری از خروج صدا یا ورود به یک منطقه هستند و هر دو دارای مزایا و معایبی هستند.

انواع آجر های عایق صوت

از انواع آجر های عایق صدا را هم در بیرون و هم در داخل ساختمان می توان استفاده کرد. استفاده از آجر، علاوه بر ضد صدا بودن، خاصیت نسوز بودن داشته و نمای ساختمان را نیز زیبا می کند. 

مسدود کردن صدا فرآیندی است که از عبور موج صوتی جلوگیری می کند. با پرتاب آن از سطح سخت، امواج صوتی به داخل اتاق و دور از دیوار منعکس می شوند. این شامل آجر می شود که یکی از بهترین انتخاب ها برای پایه های مسدود کننده صدا است.

انواع آجر ضد صدا

به طور کل ۴ نوع آجر عایق صدا آجری وجود دارد که در ادامه انواع آن را به شما معرفی می کنیم.

۱- آجر ضد صدا آنتیک

آجر های آنتیک بیشتر برای داخل ساختمان استفاده می شوند و برای ایجاد عایق صوتی بین واحد ها یا اتاق خواب ها مناسب هستند.

به طور مثال، در صورتی که اتاق خواب ها پشت تلویزیون قرار گرفته باشند، شما با استفاده از آجر آنتیک که پشت تلویزیون کار شده باشد، اتاق ها را عاری از هرگونه صدا کرده و علاوه بر آن نمای بسیار زیبایی به حال و پذیرایی خود خواهید داد.

این آجر ها در رنگ های مختلف موجود هستند و تا ۷۰% صدا را جذب می کنند و در صورتی که قصد خرید آجر دارید، این نوع به شما به شدت پیشنهاد می شود.

۲- آجر های طرح سنگ

این نوع آجر ها هم برای داخل ساختمان و هم برای نمای بیرونی ساختمان قابل استفاده هستند.

۳- آجر طرح چوب

این آجر ها که یکی از بهترین انواع عایق های صوتی هستند، هم برای داخل ساختمان و هم برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شوند هرچند که کاربرد آن ها بیشتر برای نمای ساختمان است و در واقع نوعی آجر نما هستند.

۴- آجر های طرح چرم

این آجر ها که ویژگی های بسیار مشابه به آجر های نسوز دارند، کاملا عایق صدا بوده و محیطی آکوستیک را برای شما فراهم می کنند. قیمت آجر نسوز نیز مقرون به صرفه است.

جمع بندی

دیوارهای آجری شروع مناسبی برای ایجاد یک محیط عایق صدا ایجاد می کنند. این به این دلیل است که آجر ضد صدا به طور طبیعی ضخیم است، از نظر ترکیب متراکم است و ضخامت و تراکم نسبی آن عبور امواج صوتی از آن را چالش برانگیزتر می کند.

این ویژگی ها احتمال عبور صدا از طرف دیگر دیوار آجری را کاهش می دهد، که برای جلوگیری از صداهای بیرونی مانند ترافیک، قطار و صداهای کلی از محیط خارجی مفید است.

اگر به دنبال راهی برای ایجاد عایق صوتی طبیعی در ساختمان یا سازه خود هستید، استفاده از یک اتاق آجری در یک اتاق آجری بزرگ‌تر یک راه عالی برای جلوگیری از خروج صدا است مگر این که از متریال های نام برده شده در دیوار های داخلی و یا خارجی بنای خود استفاده کنید.