بررسی ۸ مورد از مهم ترین اصول ساخت و ساز ساختمان

بررسی 8 مورد از مهم ترین اصول ساخت و ساز ساختمان

ساخت و ساز ساختمان اصولی دارد که برای ساخت هر نوع سازه و ساختمان مانند منزل،شرکت،مدرسه، سینما و … آن اصول حیاتی اولیه باید رعایت شود. خرید آجر یکی از مواد اولیه مورد نیاز یا بهتر بگوییم، مهمترین مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت و ساز ساختمان است. آجر در انواع متفاوتی مثل آجر دکوراتیو، آجر شیل، آجر لفتون و … مورد استفاده قرار می گیرند. رعایت قوانین ساخت و ساز در آینده بر روی دوام و استحکام سازه تاثیر شگفت انگیزی دارد! در این مطلب هر آنچه لازم است درباره این اصول بدانید را با هم مرور خواهیم کرد.

اصول ساخت و ساز ساختمان با آجر

اصول ساخت و ساز ساختمان با آجر-ساخت و ساز ساختمان

هزاران سال است که در ساخت و ساز ساختمان از انواع مختلف آجر کاری استفاده می‌شود. مانند آجر شیل، آجر دکوراتیو، آجر نسوز نما سفید صدفی و … بعد از گذشت سالیان زیاد هنوز هم آجر یکی از پرکاربردترین و مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی موجود است. اگر تمایل دارید درباره تاریخچه آجر بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم سری به مقاله ما بزنید. در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره انواع آجر، ملات و تکنیک‌های کارآمد و مورداستفاده بناها، متخصصان ساخت و ساز و صاحب خانه‌ها را بیان می‌کنیم.

۱. ۵ نوع مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آجر

۱. ۵ نوع مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آجر-ساخت و ساز ساختمان

در آجر کاری و برای ساخت آجر از چندین ماده اولیه مختلف استفاده می‌شود. بعضی از مواد اولیه کلاسیک قرن‌ها قبل به وجود آمده‌اند و بعضی دیگر حاصل خلاقیت‌های جدیدتری هستند. ویژگی‌ها، مزایا و اصول نصب هر یک از آجرهای زیر را یاد بگیرید.

آجرهای سفالی سوخته
آجرهای آهک شنی (آجرهای سیلیکات کلسیم)
آجرهای بتنی
آجر سفالی خاکستر بادی
آجر نسوز

۲. نحوه نصب روکش آجری روی دیوارهای بیرونی

۲. نحوه نصب روکش آجری روی دیوارهای بیرونی-ساخت و ساز ساختمان

اگرچه مانند دیوارهای سنگی محکم بنظر می‌رسند اما در واقع بیشتر نمای آجری بیرونی، روکش‌هایی از جنس آجر سفال هستند که به روش‌های سنتی قالب زده و تولید می‌شوند. با ریختن دوغاب سیمانی در درزها، به دیوار می‌چسبند. برای نصب روکش آجری در نمای بیرونی ساختمان مهارت‌های خاصی نیاز است و معمولا این کار را افراد تیم بنایی با تجربه انجام می‌دهند.

۳.چگونه بندکشی کنیم؟

۳.چگونه بندکشی کنیم؟-ساخت و ساز ساختمان

بهتر است ابتدا به تعریف بندکشی بپردازیم. بند کشی چیست؟ بندکشی کردن اصطلاحی است که به برداشتن ملات خشک شده از نقاط اتصال آجر و سیمان و جایگزینی آن‌ها با ملات جدید گفته می‌شود. اگرچه این کار آسان است اما بسیار وقت گیر می‌باشد و بهتر است بناءها، افراد حرفه‌ای یا حتی صاحب خانه‌های فنی این کار را انجام دهند. چندین ابزار و وسیله در بازار وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید ملات را درون فواصل بریزید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ نمای آجری جالب+تعریف آجر و بررسی مزایا آن

۴. انتخاب نوع مخلوط ملات مناسب برای ساخت و ساز ساختمان

۴. انتخاب نوع مخلوط ملات مناسب برای ساخت و ساز ساختمان

ملات‌های مورد استفاده برای مونتاژ و نازک کاری دیوارهای آجری با سیمان پرتلند ساخته شده‌اند. انواع مختلفی ملات از جمله N ،O ،S و M وجود دارد. معمولا از ملات نوع N در دیوارهای خارجی و در شرایط سخت مانند هوای شدید و گرمای زیاد استفاده می‌شود. اطلاعات خود را در مورد ملات نوع O ،S و M افزایش دهید.

۵. چگونگی ساخت دیوار با بلوک بتنی

۵. چگونگی ساخت دیوار با بلوک بتنی-ساخت و ساز ساختمان

همانطور که گفتیم زیر بنای ساختمان بسیار مهم است. رایج‌ترین مصالح مورد استفاده در شالوده و زیربنای ساختمان‌، بلوک‌های بتنی هستند. همچنین می‌توان برای ساخت دیوارهای بیرونی و دیوار خانه‌های روستایی از آن‌ها استفاده کرد.

بلوک بتنی عایق (CBIU)، نوعی بلوک بتنی است که از شاخص عایق R-22 برخوردار می‌باشد. این بلوک‌ها در قسمت داخلی استفاده می‌شوند. از آنجایی که نیاز به دیوار خشک و / یا رنگ آمیزی دیوارهای داخلی را کاهش می‌دهند ارزان قیمت‌تر و سازگارتر با محیط زیست می‌باشند.

۶. نکات ساخت و ساز و ملات برای آب و هوا سرد

۶. نکات ساخت و ساز و ملات برای آب و هوا سرد-ساخت و ساز ساختمان
ساخت و سازهایی که در دمای زیر ۴۰ درجه فارنهایت انجام می‌شوند نیاز به مراقبت ویژه‌ایی دارند. در مورد روش‌های مختلف نصب، آجرکاری و مرمت مناسب آب و هوای سرد مطالعه کنید. همچنین درباره محصولات گوناگونی که کار را راحت می‌کنند مانند تسریع کننده‌ها و مواد افزودنی، یاد بگیرید و اطلاعات خود را افزایش دهید. چرا که نتاثیر بسیار زیادی بر طول عمر و مقاومت سازه و ساختمتان شما دارد.

۷. نکاتی درباره نحوه جلوگیری از ترک خوردن آجر

۷. نکاتی درباره نحوه جلوگیری از ترک خوردن آجر-ساخت و ساز ساختمان
یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممن است برای یک سازه پیش آیئ، ترک خوردن آجر است. که البته اگر پیمانکار به اصول ساخت و ساز ساختمان آشنا باشد می تواند از این اتفاق کاملا جلوگیری کند! بعضی از پیمانکاران نمی‌توانند حتی برخی از مراحل ساده را انجام دهند. در نتیجه بعد از تمام شدن کار، مشتریان برای پس گرفتن هزینه با آن‌ها تماس می‌گرفتند. پس توصیه ما به شما عزیزان این است که روش‌های رفع اینگونه مشکلات رایج و بسیار مهم مانند نصب اتصالات انبساطی مناسب را یاد بگیرید تا درگیر چنین مشکلاتی نشوید.

۸. نکات مخلوط کردن ملات و مقدار مواد لازم

۸. نکات مخلوط کردن ملات و مقدار مواد لازم-ساخت و ساز ساختمان
در پی بررسی اصول ساخت و ساز ساختمان، به نکته مهم مخلوط کردن ملات و مقدار مواد لازم رسیده ایم. نصب آجر به مخلوط کردن و نسبت‌های مناسب سیمان و ماسه بستگی دارد. هنگام مخلوط کردن از شن و ماسه خوب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که در این مواد خاک رس و آلاینده‌های دیگری نباشد. زیرا باعث حالت خمیری و خشکی ملات و در نتیجه خراب شدن آن می‌شود. برای به دست آوردن نتیجه عالی، نحوه انتخاب مواد و میزان مناسب برای مخلوط کردن را یاد بگیرید.

 

کلام آخر

کلام آخر-ساخت و ساز ساختمان

برای داشتن یک سازه ایمن و مناسب باید اصولی را بدانیم که در این مطلب آنها را با هم مرور کردیم. فراموش نکنید یک سازه ممکن است جان بسیاری را بگیرد یا جان بسیاری را نجات دهد! این دست شماست که کدام را ترجیح دهید! پس با رعایت این اصول می توانید یک پیمانکار ماهر باشید!

شرکت پیشگامان آجر تدبیر، ارائه دهنده بهترین آجر های نسوز، آجر لفتون، آجر دکوراتیو و … آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.