بررسی تاریخچه آجر

اصلی-اجر

سازه های آجری زیادی دیده اید که در دسته آثار باستانی و تاریخی است و این نشان دهنده قدمت بالای این متریال است. شاید دانستن “تاریخچه آجر” بتواند دلیل این ماندگاری و محبوبیت انواع آجر را نشان دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “بررسی تاریخچه آجر؛ از جهان باستان تا کنون” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

آجر چیست؟

آجر یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد است که قدمتی چند هزار ساله دارد. شاهد این مدعا نیز وجود آثار  باستانی زیادی است که به جای مانده است. این متریال امروزه به روش های سنتی و صنعتی تولید می شود و به دلیل ویژگی های ساختاری آن باعث شده تا همچنان به عنوان یکی از مصالح اصلی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده باشد. از مهمترین ویژگی هایی که باعث شده این متریال همچنان محبوب و پرکاربرد باشد، می توان به مقاومت آن در برابر حرارت بالا، ثبات رنگ و کیفیت در مجاورت نور خورشید در طولانی مدت، عایق صوتی و انرژی بودن آن و… اشاره کرد.

آجر چیست

? پیشنهاد ویژه:بهترین آجر ساختمانی کدام است؟ ۳ رقیب قدیمی ?

تاریخچه آجر (از جهان باستان تا کنون)

براساس اسناد و مدارک تاریخی به جا مانده از آثار باستانی، حتی در عهد عتیق مردم بابل برای مناجات و نزدیکی به خدا با ساخت برج های آجری می ساختند. در آتشکده های زرتشت نیز در ایران به وفور می توان استفاده از آجر را مشاهده کرد. علاوه بر آن آجر یکی از مصالح اصلی برای ساخت کوره های سفالی است.

در ایران باستان از آجر برای نوشتن منشور و قوانین استفاده می شده است. انواع آجر تولید شده در ایران باستان برای ساخت آثار مختلفی مانند طاق کسری، گنبد کاووس، مسجد جامع اصفهان و آرامگاه شاه اسماعیل استفاده می شد. در بسیاری از سد ها و پل های قدیمی نیز آجر به دلیل خاصیت مقاوم بودن این متریال در برابر رطوبت به کار رفته است.

نکته جالبی که درباره تاریخچه این متریال باید بدانید، اینکه کاربرد آجر از آسیای غربی به سمت کشورهای غربی رفته است. در واقع مصری ها و رومی ها و پس از آن هند و چین استفاده از آجر را آموختند.
اروپایی ها نیز از سده چهارم میلادی به استفاده از آجر روی آوردند. برای اولین بار ایتالیایی ها و پس از آن کشورهای فرانسه و آلمان دیگر کشورها به سمت استفاده از آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی رفتند.

  • نحوه پخت آجر و خشک کردن آن
  • پخت آجر و تولید آن کار سختی نیست، کافی است مراحل زیر به درستی طی شود:
  • انتخاب خاک مناسب برای انواع آجر مورد نظر
  • آماده کردن گل رس و ترکیبات موثر در رنگ و طرح آن
  • قالب گیری آجر یا خشت زنی آن
  • خشک کردن آجر

تاریخچه آجر (از جهان باستان تا کنون)

از مهمترین روش هایی که برای خشک کردن آجر استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشک کردن به روش سنتی: در این روش آجرها در مقابل هوای آزاد به مدت ۳ تا ۵ روز قرار می گیرند تا خشک شوند.
  • خشک کردن در کوره های آجرپزی: این روش یکی از روش های قدیمی است که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. در این روش اتاقک هایی کوره مانند ساخته می
  • شد  و آجرها فرایند خشک شدن را در آن طی می کنند.
  • خشک کردن در گرم خانه و تونل گرم: جدیدترین و پرکاربردترین روش خشک کردن آجر امروزه از این طریق است چرا که علاوه بر خشک شدن کامل آجر، می توان کارهایی مانند لعاب زنی را نیز به راحتی برای آن انجام داد.

ترکیب‌ بندی و ابعاد آجر

شما می توانید به راحتی از انواع آجری که در بازار وجود دارد و ابعاد مختلف آن برای ایجاد طراحی های مختلف کلاسیک، مدرن و ترکیبی استفاده کنید. در واقع تولید آجرهای متنوع امروزه این شرایط را برای مشتریان فراهم کرده تا بتوانند از انواع آجر به صورت ترکیبی حتی در کنار سایر متریال مانند چوب، فلز، سنگ و… استفاده کنند.

انواع آجر

آجر طی قرن های متمادی تا به امروز از نظر طرح و رنگ تنوع زیادی داشته است. همین موضوع باعث شده تا امروزه برای انتخاب انواع آجر و کاربرد آن نیازمند کسب اطلاعات باشید. آجرها را براساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می کنند که عبارت است از:

  • انواع آجر براساس نوع کاربرد شامل آجرهای نما، مهندسی، معمولی
  • انواع آجر براساس روش تولید شامل انواع رسی، قزاقی، لعابدار، فشاری، جوشی، صنعتی، نسوز
  • انواع آجر بر اساس مواد اولیه که عبارت است از مهندسی، آهک شنی، قزاقی، آجر شیل، سیمانی و بتنی

انواع آجر

با این وجود مهمترین نوع دسته بندی آجرها براساس نوع کاربرد و شناختی است که مشتریان از آن دارند. این آجرها شامل موارد زیر می باشد:

قزاقی

این آجرها برای نخستین بار توسط روس ها در قزاق خانه ها ساخته شده است از همین به به این نام شناخته می شود. پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت تکنولوژی آجرهای قزاقی به سبک صنعتی تولید شد. آجر ده سوراخ  از جمله انواع آجر های قزاقی است

دکوراتیو

دسته بزرگی از آجرهای نما را آجر دکوراتیو تشکیل می دهد که از آن بیشتر برای نماکاری بیرونی و داخلی استفاده می شود. مقاومت بالای این آجرها در برابر حرارت، قارچ و باکتری و… به دلیل استفاده از مواد پلیمری و نانو در فرایند تولید است.

نسوز

یکی از معروفترین آجرهای مورد استفاده در صنعت ساختمان آجر نسوز  است. از مهمترین ویژگی های آن می توان به ترکیبات معدنی به کار رفته در آن که شامل دی اکسید منیزیم، دی اکسید سیلیس، اکسید آلومینیوم و تیتانیوم اشاره کرد که با خاک نسوز ترکیب و پخته می شود. از انواع مختلف آن مانند آجر انگلیسی در ساخت شومینه، باربیکیو، اجاق گاز پیتزا و… استفاده می شود.

رسی

یکی از انواع معروف آجرها نیز آجر رسی است. به آن آجر مدرسه ای یا مسحدی نیز می گویند. آجرهای پلاک، حصیری و کرکره ای  از جمله انواع این محصول است که غالبا از آن به عنوان آجر نما  استفاده می شود.

لفتون

این آجر را به عنوان آجر مهندسی نیز می شناسند. وجه تمایز این آجر در مقایسه با انواع دیگر داشتن سوراخ هایی روی سطح آن است. غالبا از آن برای دیوارچینی با استفاده از ترکیبات و مصالح مختلفی مانند خاکستر بادی استفاده می شود. از آنجا که آجر لفتون نیز یکی از انواع پرکاربرد است استفده از این پودر در ترکیب آب و سیمان می تواند ترکیبی مقاوم تر از سیمان پرتلند را ایجاد کند.

سفالی

یکی از انواع دیگر آجرها می توان به آجر سفال اشاره کرد. آجری که آن را به عنوان تیغه ای نیز می شناسند، چرا که علاوه بر نما می توان از آن برای دیوار سازی ساختمان ها نیز استفاده کرد. این آجرها در اواع سقفی، بلوکی، دیواری و فوم دار در بازار عرضه می شود و شما می توانید به تناسب نیاز خود هریک را خریداری کنید.

? پیشنهاد ویژه:آجر رستیک چیست؟ انواع، کاربرد و تفاوت آن با آجر معمولی ?

کاربردهای مختلف آجر

از آجر می توان به تناسب نوع نیاز از نما تا دکور داخلی ساختمان ها به راحتی استفاده کرد. اگر به دنبال ایده گرفتن برای استفاده از آجر هستید می توانید گزینه های زیر را در زمان اجرا در نظر بگیرید:

  • کف سازی
  • دیوار چینی
  • پی سازی
  • دکوراسیون داخلی مانند تی وی روم، سرویس بهداشتی و حمام، پذیرایی و اتاق خواب
  • نماکاری بیرون ساختمان

کاربردهای مختلف آجر

آشنایی با اندازه های آجر

از آنجا که آجر یکی از مصالح پرکاربرد است از همین رو طبیعتا برای راحتی کار مشتریان باید ابعاد آن به گونه ای باشد که از نظر متراژ پروژه و هزینه ها قابل محاسبه باشد. غالبا انواع آجرها در اندازه های زیر تولید و در بازار عرضه می شوند:

نوع آجر ابعاد آجر
فشاری ۵.۵-۱۱-۲۲
پلاک ۵.۲*۳۲*
شاموتی ۵.۲*۳۱*۷
روستیک ۲۵*۵۰*۲۰
حصیری ۴*۱۰*۱۲
کرکره ای ۷*۳۱*۵.۲
لعابی ۲۰*۲۰

باندهای آجرکاری و انواع آن

برای آجرکاری در نظر گرفتن باندینگ می تواند در نحوه چیدمان آن تاثیر داشته باشد. باندینگ آجر در واقع به توزیع بار و ایجاد ساختاری پایدار برای سازه مورد نظر کمک می کند. از همین رو زمانی که می خواهید اقدام به آجرکاری کنید، باید از نحوه اتصال یک چهارم آجر با ملات استفاده شود. در آجرکاری از انواع باندینگ می توانید استفاده کنید که در ادامه به آن اشاره می شود:

  • راسته چینی
  • باند انگلیسی
  • باند فنلاندی
  • باند مشترک آمریکایی
  • باند هدر
  • بندکشی

جایگاه آجر در ایران و جهان امروز

جایگاه آجر در ایران و جهان امروز

امروزه آجر در ایران و تمامی کشورهای دیگر به دلیل ویژگی های ساختاری خاص و مقاومت و ماندگاری که از خود نشان داده، یکی از مهمترین، محبوب ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می آید. از همین در معماری مدرن هم از آجر به عنوان یکی از مصالح اصلی استفاده می شود. از مهمترین کاربردهایی که امروزه از آجر می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از انواع آجر در نماکاری داخلی
  • محوطه سازی
  • کف سازی معابر و ساختمان ها
  • استفاده از آجر به عنوان نمای بیرونی

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله به طور کامل بیان شد شما امروزه هم می توانید از زیبایی های انواع آجر برای نماکاری بیرونی و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان های خود استفاده کنید. برای این منظور کافی است آجر با کیفیت را از شرکت های تولیدکننده و عرضه کننده معتبر و باسابقه خریداری کنید. شرکت اصفهان آجر یکی از برندهای معروف تولید آجر در کشور است که شما می توانید با اطمینان خاطر انواع آجر مورد استفاده را به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری خریداری کنید.