آجر رستیک چیست؟ انواع، کاربرد و تفاوت آن با آجر معمولی

What is rustic brick

آجر رستیک نوعی از آجر است که شکل طبیعی آن حفظ شده است. در واقع در ساخت آجر رستیک عمل پرداخت به شکل کامل  انجام نمی شود. آجرهای روستیک مانند آجر دکوراتیو که برای نما استفاده می شوند، دارای زوایا و شکل استاندارد نیست و بیشتر شباهت به آجرها و خشت های طبیعی دارد. کسانی که طرفدار دکوراسیون طبیعی هستند از این نوع آجر استفاده می کنند.

به چه نوع آجری، روستیک می گویند؟

به چه نوع آجری، روستیک می گویند

آجر رستیک از جنس آجر نسوز است که می توان با بهره گیری از آن نمای داخلی و بیرونی ساختمان را به شکل زیبایی دکور کرد. در ساخت این آجر از فرم و بافت طبیعی حفظ می شود. از همین رو در روند ساخت آن پرداخت، رنگ و نازک کاری آن مانند آجر لفتون صورت نمی گیرد. بلکه شکل اولیه آجر حفظ می شود.

آنچه باعث ساخت این آجرها شد، سبک زندگی شهری و دور شدن از طبیعت و زیبایی های طبیعی در زندگی انسان ها بود. از همین رو بخشی از طراحی های معماری به سمت و سوی زنده کردن اشکال طبیعی و ایجاد آرامش در نمای ساختمان ها رفت. 

برای تولید این آجر که از جنس آجر نسوز است، رنگ ها و اندازه های مختلفی تعریف شده که در پس از پخت آجر، به کمک دستگاهی آب را با فشار به آن آجر می پاشند، تا دانه بندی آجر نامنظم و نامرتب شود. دلیل زیبایی و طبیعی بودن این آجر نیز همین بی نظمی دانه بندی آجر است.

? پیشنهاد ویژه: نمای آجری یا چوبی?

انواع آجر رستیک

انواع آجر رستیک

آجر رستیک مانند آجر شیل نیز با توجه به نوع کاربری ان انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  • ال نسوز روستیک: از این آجر بیشتر برای گوشه ها استفاده می شود. همین شکل ساختاری سبب شده تا نصب این آجرها در گوشه ها تسهیل شود. 
  • روستیک قرمز: یکی از انواع معروف آجرهای روستیک رنگ قرمز آن است که می تواند برای نمای بیرونی و داخلی استفاده شود. 
  • پلاک نسوز روستیک: کاربرد این آجر نیز بیشتر برای نمای بیرونی یا ساخت شومینه مورد توجه است. 
  • نسوز روستیک: از این آجر برای نما و دیوارهای دکوراتیو استفاده می شود. این نوع روستیک در اندازه های مختلف کوچک و بزرگ تولید می شود و کاربری های مختلف برای نما و دکور دیوار دارد.

کاربردهای آجر نمای روستیک

کاربردهای آجر نمای روستیک

با توجه به اینکه آجر رستیک یکی از انواع آجر نما به شمار می آید از همین رو افرادی با سلیقه خاص و طبیعت پسند بیشتر به آن تمایل دارند. قیمت آجر از آنجا که به عوامل مختلفی مانند کیفیت، نوع ساخت، تعداد و… بستگی دارد، در نوع روستیک نیز این عوامل تاثیر گذار است. از همین رو در صورتی که قصد خرید آجر نما از نوع روستیک دارید لازم است پیش از آن، هدف خود را از این خرید مشخص کنید.

نکته مهمی که درباره آجرهای روستیک باید بدانید تنوع رنگی و طرحی است که آن را منحصر به فرد کرده و سبب شده همواره مورد پسند باشد. از مهمترین کاربردهایی که روستیک دارد عبارت است از: 

  • استفاده برای نمای آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، دیوارپوش پشت تلویزیون 
  • ساخت شومینه 
  • مورد استفاده در معماری و طراحی رستوران ها و کافی شاپ ها 
  • ساخت لابی

و … 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید که از آجر رستیک نه تنها به عنوان دکور و نمای داخلی، بلکه می توان از آن برای نمای خارجی نیز استفاده کرد. علاوه بر اینکه این آجر قابلیت دارد با انواع متریال مانند چوب و سنگ به شکل ترکیبی برای دکور استفاده کرد.

قیمت آجر سفال روستیک مانند آجرهای دیگر می تواند براساس اندازه و ابعاد آن و نیز میزان مورد نیاز تعیین شود. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ها با کارشناسان شرکت پیشگامان آژمان تدبیر تماس بگیرید.

تفاوت های میان آجر رستیک و معمولی

تفاوت های میان آجر رستیک و معمولی

شاید برای شما سوال باشد که آجر رستیک چه تفاوتی با آجرهای معمولی دارد؟ آیا این تفاوت ها می تواند مانع از کاربرد آن شود؟ بهرحال برای مصرف کننده مهم است که بداند چه دلایل قانع کننده ای برای استفاده از هر کدام یک از آجرهای موجود در بازار وجود دارد. 

در پاسخ به این سوال می توان موارد زیر را مورد توجه قرار داد:

۱- شکل ظاهری

آجرهای معمولی که امروزه مورد توجه قرار دارد غالبا در اندازه ها و ابعاد و اشکال استاندارد و پرداخت شده تولید می شود. در حالی که آجر رستیک به دلیل حفظ اصالت و طبیعی ماندن، عمل پرداخت برای صیقلی شدن و زیباتر شدن روی آن صورت نمی گیرد.

علاوه بر این شکل ظاهری آجرهای روستیک متخلخل است. نکته مهم دیگر در تفاوت شکل ظاهری این آجر با دیگر آجرها، استفاده از روغن است که باعث افزایش استحکام در دیر آجر ها و نیز براق شدنآن ها می شود. از آنجا که در ساخت آجرهای روستیک از روغن استفاده نمی شود، برای حفظ استحکام و مقاومت آن طی روند پخت مراحل شیمیایی که روی آن صورت می گیرد، استحکام مورد نظر ایجاد می شود. رنگ این آجرها نیز کاملا طبیعی است و از هیچ رنگ مصنوعی استفاده نمی شود.

? پیشنهاد ویژه: نمای سنگ یا آجر ?

۲- استحکام درونی

این استحکام درونی باعث عدم شوره زدن و مقاومت آجر در برابر رطوبت می شود. در آجرهای دیگر به دلیل پرداخت و حرارتی که به آن داده می شود این استحکام ایجاد می شود. پس از آن با استفاده از روغن و نیز پرداخت مقاومت آجر افزایش پیدا می کند.

در آجرهای روستیک این موضوع حذف شده، در عوض در روند پخت و مراحل شیمیایی اقداماتی صورت می گیرد تا استحکام مورد نظر در آجر ایجاد شود. از همین رو می توان گفت استحکام آجرهای روستیک با سایر آجرها تفاوت چندانی ندارد، بلکه این تفاوت در روند تولید و روش ایجاد استحکام است.

بنابراین در صورتی که بخواهید از روستیک برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان استفاده کنید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. این آجرها قابلیت ماندگاری و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، تنش های آب و هوایی و نیز نور مستقیم خورشید دارد. از همین رومی توانید به راحتی برای نمای بیرونی ساختمان یا حتی دکور کردن دیوار حمام نیز استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که می دانید آجر رستیک نوعی از آجرهای سفالی است که بیشتر کاربرد نما دارد. در ساختمان های امروزی که بخواهند از این نوع آجر استفاده کنند، آزادی عمل بیشتر می شود. چرا که می توان از متریال مختلف در کنار آن استفاده کرد. عمدتا این آجر به رنگ قهوه ای تولید می شود که می توان در ساخت ویلا یا خانه باغ استفاده کرد.

علاوه بر نمای بیرونی خانه باغ یا ویلا، می توان از آن به عنوان دیوار دکوراتیو پشت تلویزیون، ساخت شومینه و حتی دیوار حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید. حتی برای دکور دیوار اتاق خواب و پذیرایی نیز می توانید از این نوع آجر استفاده کنید.

یکی از مهمترین مزیت های این آجر عدم محدودیت استفاده از آن و نیز همنشینی آن با سایر متریال می باشد. از آجرهای روستیک می توانید در کنار چوب و سنگ نیز استفاده کنید و همچنان از زیبایی و جلوه طبیعی آن بهره ببرید. نکته مهمی که درباره آن وجود دارد اینکه علیرغم تنوع رنگی که این آجرها دارند، اما از هیچ رنگ مصنوعی در روند تولید آن استفاده نمی شود.

نکته پایانی اینکه در صورتی که علاقمند به دکور نزدیک به طبیعت و محیط های روستایی دارید، آجرهای روستیک در اندازه ها و انواع مختلف می تواند شما را به این خواسته نزدیک کند. در نظر داشته باشید که در زمان خرید از فروشگاه های معتبر و با سابقه در زمینه تولید و عرضه آجر اقدام کنید تا در نهایت در کنار زیبایی ظاهری از کیفیت بالایی نیز در پروژه مورد نظر بهره ببرید.