معرفی ۸ نمای آجری جالب

معرفی 8 نمای آجری جالب+تعریف آجر و بررسی مزایا آن

هنگام ساخت یک منزل جدید و یا بازسازی خانه قبلی، یکی از مهم ترین مسائل انتخاب مصالح مورد نیاز برای ساخت می باشد. آجر یکی از مصالحی ست که از قدیم مورد توجه سازندگان قرار داشته است. نمای آجری علاوه بر زیبایی از استحکام قابل توجهی برخورد دار است. در این مقاله به بررسی آجر و مزایا آن و همچنین معرفی ۸ نمای آجری جالب خواهیم پرداخت.

اگر بخواهید در نمای ساختمان خلاقیت به خرج دهید، می توانید به آجر به عنوان یک گزینه جدی فکر کنید، نتیجه می تواند نمای آجری جالب و چشم نوازی باشد که علاوه بر استحکام، زیبایی بصری نیز به همراه دارد. علاوه بر استحکام و زیبایی می توان مزایای دیگری نیز برای آجر برشمرد که در این مقاله درباره نمای آجری جالب و مزایایی که این متریال برای سازه ها به همراه دارد، می پردازیم.

بررسی نمای آجری و مزایا آجر

اگر بخواهید از آجر برای ساخت و نمای ساختمان استفاده کنید می توانید آن را به عنوان گزینه ای جدی بررسی کنید. آجر علاوه بر زیبایی، هزینه مقرون به صرفه ای در مقایسه با سایر متریال نماسازی دارد. از مهمترین مزیت هایی که می توان برای استفاده از آجر برشمرد عبارت است از:

هنگام برنامه‌ریزی برای ساختن خانه‌ای ماندگار و داشتن یک زندگی راحت، باید موارد زیادی را در نظر داشته باشید. آجرها با طیف کاملی از هزینه، راحتی و سبک، تنها گزینه‌ی شما هستند. در ادامه با بررسی مزایا آجر با ما همراه باشید.

? پیشنهاد ویژه: نگهداری از آجر نما؛ ۵ روش کاربردی برای مراقبت از آجر نما?

آجر دارای بهره‌وری انرژی است-نمای آجری

سازگاری با محیط زیست

یکی از مهمترین مزیت هایی که می توان برای آجر برشمرد، سازگاری آن با محیط زیست و عدم آسیب به آن است. این موضوع هم در فرایند تولید و هم در زمان استفاده صدق می کند. با توجه به اینکه مواد اولیه به کار رفته در آجر از جنس طبیعی خاک رس است، به راحتی در طبیعت قابل بازیافت است. از همین رو آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.

انعطاف پذیری بالا

یکی از مواردی که باید درباره آجر بدانید، قابلیت استفاده از آن در کنار سایر متریال برای نمای ساختمان. این طرح ترکیبی می تواند نمایی مدرن یا کلاسیک را برای شما به همراه داشته باشد. این موضوع نشان دهنده انعطاف بالای این متریال است.

مقرون به صرفه بودن

از دیگر مزیت های آجر، قیمت مناسب آن در مقایسه با سایر متریال و مصالحی است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از آنجا که آجر برای استفاده در استحکام بنا و نما کاربرد دارد از همین رو می توانید با هزینه ای منطقی به ساختمانی با معماری طبیعی و جذاب دست پیدا کنید. اجر نسوز یکی از گزینه های مناسب برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان است که علاوه بر زیبایی بصری، قیمت مناسبی نیز دارد.

عایق صوتی برای ساختمان های چند طبقه

از آنجا که مشکل آلودگی صوتی در ساختمان های چند طبقه برای ساکنان آزار دهنده است، می توانید از آجر به عنوان سازه اصلی و نیز عایق صورتی استفاده کنید. استفاده از آجر برای نمای ساختمان نیز کمک می کند آلودگی صوتی از محیط بیرونی وارد ساختمان نشود.

? پیشنهاد ویژه: نمای خشک آجری چیست؟ ۴ دلیل برتری آن نسبت به نمای سنتی ?

آجر خلاق و رنگارنگ است-نمای آجری

نگهداری آسان

آجر برخلاف دیگر مصالح و متریالی که برای نمای ساختمان به کار می رود نیازی به نگهداری ندارد. تا سال ها تمیزی و زیبایی ظاهری آن حفظ می شود. پس از مدتی هم که شاهد تجمع آلودگی روی آن باشید به راحتی می توانید با شستشوی ساده آن را مثل روز اول تمیز کنید.

ایمنی و مقاومت زیاد

آجر یکی از مصالح مقاوم است که ایمنی زیادی نیز برای ساختمان ایجاد می کند. سازه های آجری قابلیت تحمل تنش های دمایی و سیل و طوفان را دارند. در این شرایط نه دچار شکستگی و ترک نمی شود. در صورتی که از آجر باکیفیت استفاده کنید حتی در طولانی مدت دچار شوره هم نمی شود.

اجرای آسان و مقرون به صرفه

از دیگر مزیت هایی که می توان برای آجر برشمرد، امکان اجرای آسان آن است. کافی است با ملات مناسب هر نوع آجری که خریداری کرده اید، آجرها را روی هم قرار دهید. البته طبیعتا برای این کار باید فرد حرفه ای و با تجربه پروژه را اجرا کند. تا نتیجه نهایی سریع و آسان به دست بیاید.

? پیشنهاد ویژه: نمای مدرن یا سنتی؛ ۶ تفاوت مهم آنها کدام است؟?

آجر دارای بهره‌وری انرژی است

برای اینکه آجر نما یا هر نوع دیگر گرما و سرمای کارآمدی را در زمستان و تابستان ایجاد کند، کاملاً با طراحیِ منفعل ساختمان ترکیب شده و از منابع طبیعی انرژی استفاده می‌کند. تراکم طبیعی و کیفیت عایق حرارتی خاک رس دمای متوسط ​​ساختمان را کاهش می‌دهد و میزان مصرف انرژی را پایین می‌آورد تا راحتی و صرفه‌جویی را در طول سال فراهم کند. بنابراین مراحل ساخت آجر از اهمیت بالایی برخورد دار است.

آجر نیاز به نگهداری زیادی ندارد

تاریخچه آجر به زمان های گذشته برمی گردد. برای حفظ زیبایی و دوام آجرها، نیازی به رنگ‌آمیزی یا کارهای دیگر نیست. حتی بعد از گذشت ۵۰ سال، آجرها هنوز قوی، قابل‌اعتماد و بدون نیاز به نگهداری هستند و در مقایسه با مواد سبک‌تر، باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان لازم برای نگهداری از خانه می‌شوند.

آجر مقاوم در برابر آب است

آجر مقاوم در برابر آب است-نمای آجری

دوست‌داشتنی‌ترین خصوصیتِ یک خانه‌ی آجری توانایی مقاومت آن با گذشت زمان است، حتی در سخت‌ترین شرایط محیطی. رنگ‌آمیزی، درزگیری و یا سایر پرداخت‌کاری‌های پرهزینه را‌ فراموش کنید. آجر مقاوم در برابر هوا است، تقریباً به تعمیر و نگهداری نیاز ندارد، مقرون به صرفه است و عملکرد بی‌نقصِ آجر یک عمر طول می‌کشد. جالب است بدانید آجر نسوز نیز یکی از انواع آجر است!

آجر خلاق و رنگارنگ است

جالب است بدانید انواع آجر بسیار مختلف است. می‌توانید آجر را در رنگ‌ها و طرح‌های خلاقانه‌ای درست کنید. از رنگ شکلاتی پررنگ گرفته تا رنگ قرمز وینتیج باشکوه، بادامی یا طلایی و حتی پالت‌های پاستلی متالیک براق یا یکنواخت، رنگ‌های زمینی طبیعیِ آجر تضاد رنگی چشمگیر و ماندگاری را ایجاد می‌کنند که در هر محیطی عالی عمل می‌کند.

آجر ایمن است، یک سرمایه‌گذاری برای زندگی

آجر به عنوان یکی از منابع مورد توجه و قابل‌اعتماد برای مصالح ساختمانی پایدار در جهان، به دلیل استحکام و پتانسیل سرمایه‌گذاری مطمئن شناخته شده است. ساختِ با کیفیت، آرامش و جذابیت یک خانه‌ی آجری از خانواده‌ی شما برای نسل‌های بعدی محافظت می‌کند.

? پیشنهاد ویژه: بازسازی نمای آجری قدیمی + مراحل آن ?

آجر پایدار است-نمای آجری

آجر پایدار است

آجر از مواد معدنی آلی موجود در سنگ رست (شیل) و منابع محلی رس که به طور طبیعی فراوان هستند ساخته شده است. چرخه عمر طولانی مدت آجر مزایای زیست محیطی و بهداشتی مداومی را در پی دارد. آجر با دوام، قابل استفاده مجدد، عاری از آلاینده‌ها و به طور طبیعی در برابر آفات یا آتش سوزی مقاوم است، زندگی در یک خانه‌ی آجری ایمن است و این ماده باعث طراحی مسئولانه و مقرون به صرفه‌ی ساخت خانه می‌شود.

آجر یک انتخاب مناسب از میان مصالح ساختمانی است

ساخت و ساز با آجر مقرون به صرفه و کار با آن آسان است و بدون نیاز به آجر رندر گران قیمت، مصالح اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد. می‌توانید از ظرافت‌‌های طبیعی، کلاسیک و ماندگار تا پیشرفته‌ترین طراحی متقارن مدرن را انتخاب کنید.

سبک و طراحی

آجرها سبک خاصی را به هر نوع خانه می‌افزایند. رنگ‌ها و بافت‌های طبیعی آنها شما را قادر می‌سازد کنتراست‌های نمای چشمگیر یا رنگ‌های خنثی سنتی را ایجاد کنید.

? پیشنهاد ویژه: نمای سنگ یا آجر؛ مقایسه جامع و کاربردی?

سبک و طراحی-نمای آجری

معرفی ۸ نمای آجری

نمای آجری چیست؟ نمای سنتی و ملات فقط برای زیبایی استفاده نمی‌شود، بلکه این «پیوندها» یا الگوها به دیوار آجری مقاومت می‌بخشند. هر آجر توسط دو آجر در زیرش محکم نگه داشته می‌شود و این سه آجر در نهایت توسط سه آجر دیگر از زیر محافظت می‌شوند. اما چگونه می‌توان یک معماریِ مناسب را طراحی کرد؟ نمای آجری داستان کاملاً متفاوتی دارد که در آن آجرها فقط به عنوان تزئین برای ساختمان‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند استفاده می‌شوند و به این ساختمان‌ها اشکال با شکوهی می‌دهند. انواع مختلفی آجر وجود دارد که آجر دکوراتیو نیز یکی از این انواع است که در داخل آن از مواد پلیمری استفاده شده و دارای تنوع رنگی مختلف می باشد. در اینجا تعدادی از نمونه‌های مسحورکننده‌ی نمای آجری ارائه شده است.

همانطور که پیشتر گفته شد، آجر یکی از مصالح قدیمی و پرکاربرد در صنعت ساخت و سازه بوده است. آثار بجای مانده از  سده های پیش نشان می دهد که برای ایرانی ها آجر یکی از مصالح اصلی بوده است. با پیشرفته تکنولوژی و نیز خلاقیت به کار رفته در روند تولید آجر، امروزه از آجر برای نماهای داخلی و خارجی استفاده زیادی می شود. به طوری که وقتی برخی سازه های آجری را نگاه می کنید،  نمای آجری جالب و چشم نوازی را مشاهده می کنید.

نماهای آجری به سبک های مختلف سنتی، مدرن یا تلفیقی هنوز هم طرفداران زیادی دارد. به طور مثال در نماهای سنتی برای پیوند یا الگوی دیوار، از ملات استفاده می شده، اما امروزه آجر نه تنها برای مقاومت ساختمان که برای نما و زیبایی ساختمان استفاده می شود. در نظر داشته باشید که نماهای آجری کاربری خاص فقط برای نما دارند تا زیبایی و شکوه خاصی برای سازه ایجاد کنند. برای نمای ساختمان ها از انواع آجر دکوراتیو استفاده می شود که به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ طرفدار دارد.

? پیشنهاد ویژه: پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن را بشناسید!?

ساختمان‌هایی با نمای آجری:

۱) دفتر ترمه (ساختمان خرده‌فروشی طراحی شده توسط احمد بطحایی و FMZD، همدان، ایران)

1) دفتر ترمه (ساختمان خرده‌فروشی طراحی شده توسط احمد بطحایی و FMZD، همدان، ایران)-نمای آجری

به نظر می‌رسد نمای این ساختمان از کوهی از آجر ساخته شده است. در طبقه پایین، یک مغازه وجود دارد که شبیه غار است، در حالی که آجرکاری در طبقات بالا با لعاب‌کاری ترکیب می‌شود. این کار باعث می‌شود تا نور روز به دفاتر داخل این ساختمان برسد. یک راه پله در این ساختمان وجود دارد که مستقیماً افراد را از بیرون ساختمان به سمت دفاتر هدایت می‌کند و از آجر ساخته شده است.

۲)  استودیو ترا کوتا در ویتنام

استودیو ترا کوتا در ویتنام

یکی از نماهای نمای آجری جالب را می توانید در این استودیو مشاهده کنید. بافت آجری متنوعی که در این ساختمان مکعب به کاررفته بسیار چشم نواز است. در نمای این سازه بافت مشبک طراحی شده که هر سطح آن ۳۶ بخش دارد و پیوندهای آن به گونه ای است که هوا و نور از آن عبور می کند. استودیو ترا کوتا برای تمرکز و آرامش خلاقانه طراحی شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این سازه با هزینه بسیار پایین ساخته شده است.

۳) کمپانی وینر برگر اتریش

ساختمان کمپانی وینر برگر اتریش

از دیگر سازه های خاص جهانی که نمای آجری جالب دارد، مربوط به کمپانی وینر برگر در کشور اتریش است. این سازه یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان آجر است که در کشور اتریش قرار دارد. علاوه برآجر، کاشی سفالی و سنگفرش های بتنی نیز از دیگر محصولات این شرکت است.

این شرکت دارای افتخارات بین المللی زیادی به دلیل خلاقیت در تولید آجر و سازه های ساخته شده با آجرهای این کشور است. دو برج ۵ و ۶ در بلژیک که تولید شده از آجر این شرکت است زیبایی خیره کننده ای در معماری آن به وجود آورده است. از آجرهای این شرکت برای سازه هایی با نمای مدرن استفاده زیادی می شود. به طور مثال باستانی شهر دلفت نیز از دیگر سازه های آجری با آجرهای این شرکت است که آرایش هندسی خاصی دارد و از ستون های آجری برای ایجاد نمایی با شکل قفسه های کتاب استفاده شده است.

? پیشنهاد ویژه: بررسی و معرفی انواع نمای ساختمان ?

۴) ساختمان آرک در سیدنی

ساختمان آرک در سیدنی

این سازه که توسط کویچی تاکادا در سال ۲۰۱۸ طراحی شده یکی از ساختمان هایی است که طراحی آن تلفیقی از معماری مدرن و کلاسیک است. در طراحی این ساختمان که دارای ماسونری سنگین در پایه است، از مصالح سبک در بخش های بالایی برج استفاده شده است.

۵) شهرداری استکهلم

شهرداری استکهلم

یکی از ساختمان های جذاب که از آجر برای نماکاری آن استفاده شده، ساختمان شهرداری استکهلم، پایتخت سوئد است. این سازه در سال ۱۹۱۳ ساحته شده و زیبایی آن همواره حفظ شده و چشم نواز است. نمای آجری جالب این ساختمان با حدود ۸ میلیون آجر به رنگ قرمز ساخته شده اتس. ارتفاع این ساختمان ۱۰۶ متر است که در آن ۳۶۵ پله جانمایی شده است، بادنمای تعبیه شده روی این برج به نماد ملی سوئد تبدیل شده است.

۶) عمارت عبدالصمد مالزی

عمارت عبدالصمد مالزی

از دیگر سازه های آجری جذاب در جهان می توان به این سازه که در کوالالامپور ساخته شده اشاره کرد. یکی از آثار ارزشمند این کشور بوده در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است. سبک معماری آن اندلسی است و به دلیل جذابیت ظاهری آن را خاص کرده است. در حال حاضر در مناسبت های مختلف در این عمارت برنامه هایی مانند جشن یا رژه برگزار می شود.

۷) قلعه لاس ونتوس اسپانیا

قلعه لاس ونتوس اسپانیا

این قلعه محل برگزاری گاوبازی در مادرید است. نمای آجری این سازه به ارتفاع ۶۰ متری به عنوان بلندترین استادیوم مادرید به شمار می آید. قلعه لاس ونتوس در سال ۱۹۳۱ برای گاوبازی و جمع کردن هزینه های خیریه ساخته شد. در آن زمان حدود ۲۴ هزار نفر می توانستند در این مکان به تماشای مسابقات گاوبازی بپردازند. آجر به کار رفته در نمای این سازه از جنس آجر لعاب دارد است.

? پیشنهاد ویژه: مصالح مدرن برای نمای سنتی ?

۸) بیمارستان سن پائول اسپانیا

بیمارستان سن پائول اسپانیا

این سازه که ساخت آن پس از ۲۸ سال در سال ۱۹۳۰ به بهره برداری رسید، به عنوان بیمارستان مورد استفاده بود. اما در سال ۲۰۰۹ از آن به عنوان سازه معماری مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به مرکز فرهنگی و هنری شد. این ساختمان آجری در کنار فضای سبز مطلوبی که برای آن تعبیه شده بسیار چشم نواز و جالب است.

۹) نیروگاه باترسی لندن

نیروگاه باترسی لندن

از دیگر سازه های آجری معروف جهان می توان به نمای آجری این نیروگاه اشاره کرد که در سال ۱۹۸۳ ساخته شده است. سازه ای که ۴ دودکش برای آن طراحی شده است. در حال حاضر از این سازه به عنوان دفتر مرکزی خود در شهر لندن استفاده می کند. آجر به کار رفته در این نیروگاه از نوع آرت دکو است.

۱۰) خانه‌ی سه قسمتی (معماران EAT، ملبورن، استرالیا)

2) خانه‌ی سه قسمتی (معماران EAT، ملبورن، استرالیا)-نمای آجری

این خانه در دهه ۱۹۵۰ از آجر ساخته شد. علاوه بر حیاط این خانه که با دیوارهای شیشه‌ای احاطه شده، در سال ۲۰۱۳ یک بخش اضافی که از آجر ساخته شده به این خانه اضافه شد. آجرهای استفاده شده در اضافات جدید به صورت پیوند پشته‌ای ساخته می‌شوند تا خانه‌ی جدید از خانه‌ی قدیمی قابل تشخیص باشد. در حیاط، یک پیوند پشته‌ای از آجرهای سوراخ‌دار استفاده شده است.

۱۱) پوشیده از آجر (استودیو آدمون، تهران، ایران)

3) پوشیده از آجر (استودیو آدمون، تهران، ایران)-نمای آجری

این ساختمان مسکونی در یک محله‌ی پرجنب و جوش در پایتخت ایران قرار دارد. چیدمان سوراخ‌دار آجرها باعث شده تا آجرها زوایای مختلفی داشته باشند و ورودِ نور روز به داخل ساختمان را کنترل کنند و به حریم خصوصی ساکنان احترام بگذارند. این چیدمان همچنین ظاهری موج‌دار و فوق‌العاده به ساختمان بخشیده است.

۱۲) مدرسه ابتدایی ZP (معماران dmvA، سینت آگاتا-برخم، بلژیک)

4) مدرسه ابتدایی ZP (معماران dmvA، سینت آگاتا-برخم، بلژیک)-نمای آجری

دیوارهای این مدرسه با آجرهایی از بافت‌ها و رنگ‌های مختلف پوشانده شده است. الگوها و ترازهای مختلف نمایی را ایجاد کرده‌اند که با محله هماهنگی دارد و برای دانش‌آموزان بسیار جذاب است.

? پیشنهاد ویژه: انواع آجر نسوز نما ?

۱۳) سردخانه نورتالجه (معماران LINK، نورتالجه، سوئد)

5) سردخانه نورتالجه (معماران LINK، نورتالجه، سوئد)-نمای آجری

طراحان این پروژه می‌خواهند جای خوبی را به خانواده‌های عزادار اختصاص دهند. این سردخانه دارای پنجره‌های بزرگی است که از فضای تاریک می‌کاهد. دیوارها با آجرهای پشته‌ای پوشیده شده‌اند، در حالی که درب‌ها و پنجره‌ها از بتن ساخته شده‌اند.

۱۴) مرکز اسناد حقوق بشر آسیای جنوبی (معماران آناگرام، دهلی، هند)

6) مرکز اسناد حقوق بشر آسیای جنوبی (معماران آناگرام، دهلی، هند)-نمای آجری

چیدمان آجری علاوه بر سایه افکندن بر روی ساختمان و جلوگیری از تابش آفتاب سوزان، امکان هوادهی مناسب به داخل ساختمان را نیز فراهم می‌کند. از آنجایی که این پروژه برای افراد کم درآمد ایجاد شده است، یک جنبه‌ی زیبایی‌شناسی را با قیمت اقتصادی برای ساختمان فراهم می‌کند.

۱۵) غرفه کشاورزی آلمازارا سانتورده (معماران بارسلونا و صوفیار، سانتورده، اسپانیا)

7) غرفه کشاورزی آلمازارا سانتورده (معماران بارسلونا و صوفیار، سانتورده، اسپانیا)-نمای آجری

این ساختمان که کارخانه‌ی تولید زیتون است از یک چیدمان آجری ساده با نفوذ معماری فوق‌العاده‌ای ساخته شده است. نمای ساختمان هیچ پنجره‌ای ندارد و کاملاً از آجرهای براق ساخته شده است که از نزدیک می‌توان بافت آن را مشاهده کرد.

۱۶) مرکز اجتماعی Westvleteren (آتلیه تام ونهی، پوپرینژ، بلژیک)

8) مرکز اجتماعی Westvleteren (آتلیه تام ونهی، پوپرینژ، بلژیک)-نمای آجری

این شرکت معماری ترجیح داد از بافت و سایه‌های مختلف آجر برای نمای ساختمان استفاده کند، به جای اینکه آجرهای ساختمان‌های قدیمی را با ساختمان‌های جدید انطباق دهد. بخش اضافیِ جدید به هویت ساختمان قدیمی احترام می‌گذارد.