کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان

کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان

اهمیت بسیار زیاد نمای ساختمان‌ها به جهت زیباسازی بصری را می‌توان عاملی مهم در استفاده از مصالح مرغوب دانست. از جملۀ این مصالح، باید به آجرهای نسوز اشاره نمود که به لحاظ کیفیت، یک گام جلوتر از آجرهای سفالی قرار گرفته‌اند. در صحبت از کاربرد آجر نسوز همین کافی است که بدانیم این آجر علاوه بر کیفیت، به لحاظ شکل ظاهری نیز امتیازات فراوانی نسبت به دیگر آجرها دارد. اگر شناخت کاربرد آجر نسوز برایتان جالب است، دعوت به خواندن ادامۀ مقاله را از ما پذیرا باشید.

آجر نسوز چیست؟

بدون نیاز به تأمل زیاد، تنها با شنیدن نام این آجر مرغوب، می‌توان به بارزترین ویژگی آن پی برد: حرارت پذیری و استقامت گرمایی بالا.

این دسته از انواع آجر از موادی همچون خاک نسوز، کانی و پوکه معدنی نسوز تشکیل می‌شود. در واقع این مواد نسوز با حرارت پذیری در کوره و در دمای بسیار بالا، فرم آجر به خود می‌گیرند و مقاوم سازی می‌شوند.

 نکتۀ حائز اهمیت راجع به آجر نسوز این است که برخلاف آجرهای معمولی، کاربردهای بیشتر و مدرن‌تری را از آن خود کرده که مهم ترین آن را می‌شود بکارگیری در نمای ساختمان دانست. کاربرد این قسم از آجر به عنوان آجر نما، نشانگر شکل و شمایل زیبای آن است که در سال‌های اخیر با استقبال گستردۀ طراحان و معماران مواجه شده است.

جالبی ماجرا اینجاست که بدانید این دسته از آجرها که در قالب آجر نما در ساختمان مورد استفاده قرار می‌‎گیرند، علاوه بر اینکه در زیباسازی نمای بیرونی ساختمان کارایی دارند؛ در دکوراسیون داخلی نیز خوش درخشیده اند. این حضور درخشان در معماری و بنای سازه مدیون دلایل متعددی چون رنگ بندی و ظرافت این آجرهاست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر ? مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها

انواع آجر نسوز

انواع آجر نسوز

همان طور که اشاره شد، تنوع خاک و مواد نسوز به عنوان ماده اصلی در ساخت آجر نسوز، تنوع و گوناگونی این آجر به جهت کیفیت و استحکام را به دنبال داشته است. به بیان بهتر آجرهای نسوز را نمی‌توان در یک نوع یا یک رنگ خلاصه کرد. این آجرها انواع و اقسام متعددی دارند و برهمین اساس نیز کاربردهای متنوعی را دارا هستند.

 لفتون یکی از اقسام آجر نسوز است که به دلیل ویژگی‌های خاص، جزو برترین انواع آجر نسوز شناخته می‌شود. نام زیبای این آجر برگرفته از روستایی با همین نام در اصفهان است که اولین آجر لفتون ساخته شده در کشور را تولید این روستا می‌دانند.

آجر ده سوراخ نام دیگر آجر لفتون است و به ظاهر خاص این آجر که در عمدۀ تولیدات، دارای ده سوراخ است، اشاره دارد. آجر نسوز لفتون خود محدود به یک نوع نیست و در اشکال متعددی از جمله لفتون قرمز، لفتون نیمه، دوقلو و… به تولید می‌رسد. تمامی لفتون های یاد شده بسته به کیفیت و نوع آجر در بنای سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کشور ما کارخانجات معتبری اقدام به تولید آجر نمای نسوز کرده اند که در این بین آجر اصفهان را می‌توان یکی از اصلی‌ترین تولیدگران این محصول خاص به شمار آورد. یکی دیگر از انواع آجر نسوز نیز آجر نسوز انگلیسی می باشد که طرفداران بسیاری دارد.

آجر اصفهان از برندهای محبوب آجر است که با تولید انواع آجر نما و نسوز از جمله آجر لفتون قرمز که جزو محبوب‌ترین تولیدات آن به شمار می رود، به گسترش معماری اصیل و زیبای ایرانی کمک کرده است. این برند اصیل و قدیمی با هدف تولید برترین آجرهای ساختمانی نسوز و نما اقدام به تولید آجرهایی کرده که با معماری ایران همخوانی داشته باشد و به لحاظ کیفیت نیز بتواند استحکام سازه را تضمین کند.

 برخی از اصلی‌ترین ویژگی آجر اصفهان را می‌توان به شرح زیر دانست:

  • وزن سبک
  • استقامت بالا در مقابل حرارت و گرما
  • رنگ‌بندی متنوع
  • ابعاد گوناگون
  • دوام بسیار زیاد
  • قیمت مقطوع

مطالعه بیشتر ? یخ زدگی بتن و تاثیرات آن

کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی

کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی

یکی از شاخص‌ترین ویژگی آجرهای نسوز قابلیت بکارگیری آنها در نمای دکوراتیو یا همان نمای داخلی ساختمان است که به عقیدۀ برخی از معماران برجسته، بیشتر از نمای خارجی حائز اهمیت است. آجرهای نسوز نما رنگ بندی فوق العاده‌ای دارد و همین عامل سبب شده تا معماران و طراحان دکوراسیون در صورت نیاز، این آجر خاص را نسبت به دیگر مصالح و مواد دکوراتیو در اولویت قرار دهند.

آجرهای نسوز در دکوراسیون داخلی به دور از شلوغی و هیاهوی سبک های مدرن و پیچیده، طراحی دلنشینی برای محیط داخلی به ارمغان دارد که همین عامل برای استقبال از این آجر کفایت می‌کند. آجر نمای نسوز قادر است دیوارهای منزل را به نحوی زیبا طراحی کند؛ به گونه‌ای که بی‌شمار نشانه از اصالت معماری ایرانی را می‌توان در دکوراسیون مشاهده کرد. کاربرد آجر نسوز در منزل منحصر به مورد یاد شده نبوده و شامل کاربردهای متعددی است که از جملۀ آنها می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • طراحی شومینه
  • طراحی دیوار پشت قفسه
  • دیوار آجری نسوز در پس زمینۀ تلویزیون
  • طراحی فضای بین کابینت‌های آشپزخانه
  • طراحی فضای آجری در راه‌پله‌ و راهرو

با وجود اینکه آجرهای نسوز توسط بیشتر طراحان در فضای منزل و محیط‌های شخصی به کار می‌رود، اما این به این معنا نیست که این آجر نما تنها در فضای منزل کاربرد دارد. باید دانست که این آجرها علاوه بر دکوراسیون منزل در بسیاری از محیط‌های اداری، عمومی و تفریحی از قبیل رستوران‌ها که به سبک‌های مدرن طراحی شده‌اند نیز کارایی منحصر به فرد دارد.

مطالعه بیشتر ? معرفی انواع سقف کاذب و کاربرد های آن!

کاربرد آجر نسوز در نمای خارجی

کاربرد آجر نسوز در نمای خارجی

در بحث از کاربرد آجر نسوز در نمای داخلی دانستیم که ظرافت، زیبایی و رنگ بندی‌های متنوع از علل اساسی بکارگیری آجرهای نسوز به شمار می‌رود اما در بحث از نمای خارجی و اهمیت کاربرد آجر نسوز در آن، علل یاد شده به تنهایی برای استفاده کافی نیست؛ لذا باید دو مقوله بسیار مهم دیگر را نیز مدنظر قرار داد: استقامت و کیفیت آجر.

نمای بیرونی ساختمان‌ها به لحاظ زیبایی و طراحی جذاب به اندازۀ نمای داخل ساختمان اهمیت دارد؛ لذا اگر بنا بر استفاده از آجرهای نسوز باشد، باید رنگ بندی و طراحی آجر مدنظر طراحان ساختمانی قرار گیرد. در این بین بحث کیفیت و استحکام نیز به همان اندازه و چه بسا بیشتر، مهم تلقی می‌شود.

فضای بیرونی ساختمان‌ها به جهت اینکه همواره در معرض باد، گرما، باران و… قرار دارد، نیازمند مصالحی است که طی سالیان سال بتواند در معرض این عوامل مقاومت کافی از خود نشان دهد. با در نظر گرفتن این مسئله، آجرهای نسوز تنها گزینه مناسبی است که می‌تواند نمای بیرونی ساختمان را زیبا و در عین حال استحکام آن را نیز حفظ کند.