نمای سنگی ساختمان

نمای سنگی ساختمان

یکی از قسمت‌های اصلی ساختمان نمای خارجی آن است. نمای ساختمان یک ظاهر کلی است که بیانگر کیفیت و سبک عمومی ساختمان است. هر منطقه بر اساس شرایط محیطی و آب و هوایی و امکانات ساختمانی موجود از مصالح مختلفی استفاده می‌کند. استفاده از سنگ‌های طبیعی به عنوان نمای ساختمان امری باستانی است که همچنان ادامه دارد، اما استفاده‌ی صحیح از سنگ در نمای ساختمان یک اصل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از سنگ یا  آجر نما در ساختمان امری سلیقه ایست . در ادامه این مقاله به معرفی انواع نمای سنگی ساختمان و ویژگی های آنها پرداخته ایم.

نماهای مدرن

نماهای مدرن - نمای سنگی ساختمان

با پیشرفت در صنعت ساخت و ساز و دانش ساختمان، امروزه مصالح در دسترس همگان قرار دارد تا بتوانند به راحتی قسمت بیرونی منزل خود را انتخاب کرده و بسازند. بیشتر این مصالح نماهای سنگی هستند که انواع مختلفی دارند. در سال‌های اخیر، استفاده از مصالح مصنوعی رواج یافته است، از جمله انواع کامپوزیت‌ها، چوب‌های مصنوعی و ترمووود، سنگ‌های اسلبکو و غیره. استفاده از مواد ترکیبی در نمای ساختمان نیز به دلیل زیبایی و کاهش هزینه‌ها معمول شده است.

برای خرید و اطلاع از لیست قیمت آجر دکوراتیو با ما تماس بگیرید.

استاندارد و ویژگی‌های نمای سنگی ساختمان

استاندارد و ویژگی‌های نمای سنگی ساختمان - نمای سنگی ساختمان

زیبایی

نمای ساختمان ظاهر خارجی آن را نشان می‌دهد. بنابراین، انتخاب یک سنگ زیبا تأثیر زیادی در نمایش این زیبایی دارد. همچنین، پایداری رنگ و سطح سنگ در طول زمان در نمای ساختمان مهم است، زیرا نما در معرض شرایط مختلف آب و هوایی مانند رطوبت و باران اسیدی قرار خواهد گرفت.

مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

نمای خارجی ساختمان در معرض شرایط آب و هوایی و نور خورشید قرار دارد. سنگ‌هایی که به عنوان نمای سنگی استفاده می‌شوند باید دارای خصوصیاتی باشند که در شرایط آب و هوایی فرسوده نمی‌شوند و می‌توانند برای مدت طولانی همچنان تازه باقی بمانند.

چسبندگی زیاد

نمای سنگی ساختمان باید چسبندگی قابل‌قبولی نسبت به سیمان داشته باشد. در صورت عدم چسبندگی مناسب، به مرور زمان احتمال ریزش سنگ افزایش می‌یابد. این ایرادها را می‌توان در بسیاری از نماهای گرانیتی که قبلاً استفاده شده بودند، مشاهده کرد. بنابراین شهرداری دستور داد که از پیچ برای چسباندن سنگ‌های گرانیتی استفاده شود.

چگالی پایین و وزن کم

وزن سنگ در نما بسیار مهم است، زیرا استفاده از سنگ‌های متخلخل و بدون تخلخل ساختمان را سنگین‌تر می‌کند. مثلاً گرانیت کمترین میزان تخلخل و بیشترین چگالی را در بین سنگ‌ها دارد و به همین دلیل استفاده از آن در نمای ساختمان توصیه نمی‌شود.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تخلخل سنگ چیست؟

تخلخل به حفره‌های خالی و سوراخ‌هایی در سنگ گفته می‌شود. تراورتن یکی از سنگ‌هایی است که کاملاً متخلخل است. سطح سنگ در نمای ساختمان نباید متخلخل باشد، زیرا اگر شکافی در سنگ وجود داشته باشد، آب یا مواد دیگر به داخل آن نفوذ می‌کند و سنگ به مرور زمان فرسوده می‌شود. البته در پشت سنگ که قرار است به دیوار چسبانده شود، بهتر است این سوراخ‌ها وجود داشته باشد. در قرن اخیر، با تراشکاری سنگ تراورتن با رزین و پوشاندن سطح متخلخل این سنگ، تراورتن به بهترین انتخاب برای نمای سنگی ساختمان تبدیل شده است.

تمیز کردن و نگهداری آسان

نمای سنگی در فضاهای بیرونی تحت تأثیر آلودگی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، تمیز کردن نمای ساختمان بسیار مهم است. سنگ‌هایی که سطح براقی ندارند، کثیفی را جذب می‌کنند. در گذشته از سنگ‌های تراورتن به این روش استفاده می‌شده است. در سال‌های اخیر، فرآوریِ انجام شده روی سنگ‌های تراورتن باعث شده که سطح آنها براق و فاقد منافذ باشد که باعث افزایش مقاومت آنها نیز می‌شود.

انواع نماهای سنگی ساختمان

انواع نماهای سنگی ساختمان - نمای سنگی ساختمان

از سنگ‌های مختلفی می‌توان در نمای ساختمان استفاده کرد. در اینجا، به طور خلاصه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

تراورتن

تراورتن - نمای سنگی ساختمان

تراورتن مناسب‌ترین گزینه برای نمای خارجی و حتی نمای داخلی ساختمان است. این نوع سنگ به دلیل داشتن منافذ مناسب، از سنگ‌های سبک محسوب می‌شود و به راحتی به دیوار می‌چسبد. علاوه بر دیوار، به عنوان سنگ فرش نیز استفاده می‌شود و در برابر نفوذ آب، سرما، گرما و اشعه فرابنفش مقاوم است و دارای تنوع رنگی است. از این نوع سنگ در نمای رومی نیز استفاده می‌شود.

سنگ مرمر

سنگ مرمر - نمای سنگی ساختمان

مرمر یکی از سنگ‌های شناخته شده است که بیشتر برای نمای داخلی، روسازی، کف و پله استفاده می‌شود. این سنگ متراکم‌تر از تراورتن است و منافذ کمتری دارد. انواع سنگی که در محیط داخلی یا خارجی استفاده می‌شوند متفاوت است. به جهت کاربرد استانداردِ سنگ مرمر برای مصارف مختلف، باید توجه ویژه‌ای به ضخامت، نوع سنگ مرمر، پرداخت سطح و سایر ویژگی‌های این سنگ داشت.

گرانیت

گرانیت - نمای سنگی ساختمان

قبلاً از گرانیت در نمای ساختمان‌ها زیاد استفاده می شد. اما به دلیل وزن زیاد، عدم چسبندگی و اکسیداسیون آهن آن، دیگر استفاده از این سنگ در نما توصیه نمی‌شود.

ماسه سنگ

ماسه سنگ - نمای سنگی ساختمان

این نوع نمای سنگی در برابر یخ‌زدگی مقاوم است و به دلیل تخلخل زیاد، آب زیادی جذب می‌کند.

نتیجه‌گیری

برای پوشاندن نمای ساختمان می‌توان از مواد و مصالح مختلفی استفاده کرد. در مورد نمای سنگی ساختمان، سنگ تراورتن بهترین انتخاب است زیرا از تمام ویژگی‌های استاندارد برای نما برخوردار است.