روف گاردن چیست؟ زیبا ترین ایده های روف گاردن!

روف گاردن چیست؟ زیبا ترین ایده های روف گاردن!

روف گاردن یا گرین روف فضاهای سبز طراحی شده در پشت‌بام‌ها و سطوح بالای ساختمان‌ها هستند که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. ایده‌های بسیار زیادی در مورد روف گاردن وجود دارد که باید متناسب با فضا و ساختمان مورد نظر، اجرایی شود. اگر دوست دارید در مورد ساخت و کاربرد این ایده‌ها بدانید تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟

قبل از اینکه بخواهید در مورد ساخت و کاربرد Roof Garden بدانید، در ابتدا باید به صورت دقیق با مفهوم آن آشنا شوید. روفگاردن که به آن بام باغ و بام سبز نیز می‌گویند یک فضای بلا استفاده در پشت بام یا تراس ساختمان‌ها است که از آن برای ایجاد یک مکان سر سبز به شکل باغ یا باغچه استفاده می‌کنند. این فضا با توجه به اصول زیباشناسی و معماری و همگام با محیط زیست با هدف خلق مناطق تفریحی، فضای بازی، کنترل دما و … ایجاد می‌شوند. برای ساخت و اجرای این فضاها معمولا از انواع آجر نسوز و با کیفیت از جمله آجر شاموتی، آجر سفال و … استفاده می‌کنند.

? مطالعه بیشتر: ۵ مورد از جالب ترین کاربردهای غیر سازه ای آجر! ?

ساخت روف گاردن

ساخت روف گاردن

روف گاردن با استفاده از متریال و مصالح ساختمانی مختلف از جمله چمن مصنوعی، آجر سفال، آجر دکوراتیو و دیگر متریال ساخته می‌شوند. برای ساخت این فضاها نیاز به یک زیرسازی اساسی و اصولی داریم و در صورتی که این فرآیند به درستی انجام نشود می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر و زیادی را در پی داشته باشد. از همین رو پیشنهاد می‌شود که برای اجرای این روف گاردن ها از متخصصان معتبر و با سابقه و همچنین مواد اولیه مرغوب استفاده کنید.
یکی از مواردی که باید در اجرای روف گاردن به آن توجه کنید، هزینه طراحی و اجرا است. واضح است که هزینه اجرای این بام‌های مدرن نسبت به پشت بام‌های سنتی بیشتر است، هزینه زیرسازی، طراحی، قیمت آجر و دیگر متریال در هزینه‌کلی تاثیر گذار هستند. مثلا یکی از متریال معروفی که برای این موضوعات استفاده می‌شود آجر نسوز انگلیسی و آجر دکوراتیو است که برای خرید آجر انگلیسی و آجر دکوراتیو می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اصفهان آجر که دارای سابقه‌ی طولانی در این زمینه است استفاده کنید.

? مطالعه بیشتر: کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان ?

کاربرد روف گاردن چیست؟

کاربرد روف گاردن چیست؟

روف گاردن را می‌توان در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … پیاده‌سازی کرد. با وجود اینکه این موضوع در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا بسیار جدید است اما باز هم توانسته طرفداران زیادی پیدا کند.
شاید در نگاه اول با خودتان فکر کنید که این بام‌ها بیشتر مناسب کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها در ساختمان‌های تجاری باشند، اما در این بخش می‌خواهیم سایر کاربردهای این بام‌ها را به شما معرفی کنیم.

افزایش ارزش و قیمت ساختمان

از آنجایی که روف گاردن ها یک امکانات ویژه و جذاب محسوب می‌شوند که در همه‌ی ساختمان‌ها وجود ندارند پس اجرای آن‌ها در ساختمان‌ها باعث بالا رفتن قیمت آن ساختمان در زمان فروش می‌شود.

? مطالعه بیشتر: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها?

کاهش مصرف انرژی در فصول گرم

اکثریت پشت‌ بام‌های سنتی از قیر سیاه پوشیده شده‌اند و همین امر باعث جذب نور خورشید و گرما در فصل‌های گرم سال می‌شود که می‌تواند مصرف انرژی را تا حد زیادی افزایش دهد. در صورتی که از انواع سقف‌های سبز یا همان گرین گاردن استفاده کنید این هدر رفت انرژی کاهش پیدا می‌کند.

فضایی مناسب برای انواع دورهمی و مهمانی

یکی از کاربردهای بسیار جذاب و مهم روف گاردن، ایجاد یک فضای دلنشین و زیبا که مناسب استراحت، تفریح، مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی باشد، است. البته در ساختمان‌های اداری نیز می‌تواند محلی برای برگزاری جلسات و یا تفریح و استراحت کارکنان باشد.

کاهش آلودگی هوا و کمک به بهسازی محیط زیست

در دنیای شهری امروز، متاسفانه هر روز شاهد کم شدن فضاهای سبز و پوشش گیاهی هستیم. این موضوع می‌تواند پیامدهای بسیار بدی را به دنبال داشته باشد. ایجاد و خلق بام سبزها در ساختمان‌های مختلف و در سطح وسیع می‌تواند کمک بسیار زیادی در ایجاد اکسیژن و هوای سالم کند که در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود.

? مطالعه بیشتر: معرفی انواع سقف کاذب و کاربرد های آن! ?

ایده های جالب برای طراحی روف گاردن

بعد از اینکه در مورد ساخت انواع روف گاردنها و کاربردهای آن با هم صحبت کردیم، ممکن است شما تمایل داشته باشید این طرح‌ها را برای ساختمان خودتان پیاده‌سازی کنید.
برای پیاده سازی این فضا‌ها در ابتدا باید با اقلیم جغرافیایی مکانی که در آن حضور دارید آشنا شوید و سپس انتظاراتی که از این بام سبزها دارید را مشخص کنید. در مرحله‌ی بعدی نیز بودجه‌ی مورد نظر خودتان را شناسایی کنید و با پیدا کردن یک مجموعه معتبر و با سابقه در این زمینه، فرآیند اجرا را استارت بزنید.
پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اینکه بخواهید بام سبز را در ساختمان خودتان پیاده‌سازی کنید طرح‌ها و مدل‌های متنوع آن را ببینید و بعد متناسب با ساختمان و منطقه جغرافیایی خودتان آن را انتخاب کنید.
روف گاردن‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که در ادامه معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

Roof Garden برای کاشت سبزیجات و گیاهان

Roof Garden برای کاشت سبزیجات و گیاهان

اگر شما جز آن دست از افرادی هستید که به باغبانی و یا کشاورزی علاقه دارید، این گزینه می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد. کاشت و برداشت انواع سبزیجات و گیاهان می‌تواند شروع یک رژیم غذایی ارگانیک و سالم خوری باشد، هر چند با دید بیزنسی نیز می‌توان از آن برای شروع یک کسب و کار استفاده کرد.

? مطالعه بیشتر: ساخت باربیکیو با ساده ترین روش در منزل! ?

استخر در روف گاردن

استخر در روف گاردن

در هوای گرم تابستان، وجود یک استخر شخصی و تمیز در پشت بام ساختمان می‌تواند یک روز ورزشی و هیجان‌انگیز را برای شما به دنبال داشته باشد.

پخت و پز در Roof Garden

پخت و پز در Roof Garden

آشپزی و پخت و پز با استفاده از یک گاز یا باربیکیو در پشت بام منزل و میل کردن آن در یک فضای دلنشین و آرام بخش می‌تواند یک روتین روزانه و یا هفتگی برای شما باشد.

سینمای خانگی در روف گاردن

سینمای خانگی در روف گاردن

اگر جز علاقمندان به سینما و فیلم باشید، با ایجاد یک فضای سینمایی از طریق پروژکتور و یا تلویزیون، یک سینمای خانگی را در پشت بام ساختمان خود می‌توانید داشته باشید.

? مطالعه بیشتر: آجر سبک چیست؟ بررسی ۸ مورد از مزایا آن! ?

زمین بازی در Roof Garden

زمین بازی در Roof Garden

اما اگر به دنبال ایجاد یک فضا برای تفریح و سرگرمی به خصوص برای کودکانتان هستید، زمین بازی در پشت بام می‌تواند یک پیشنهاد فوق‌العاده و خوشحال کننده برای شما باشد. این فضا را می‌توانید متناسب با هر نوع بازی که دوست دارید طراحی کنید.

کلام آخر

این نکته را به یاد داشته باشید که حیاط، تراس و پشت بام ساختمان جز بهترین فضاها برای ایجاد فضای سبز و ایجاد انواع پوشش گیاهی است. درست است که در ابتدا باید هزینه‌ای را برای این موضوع اختصاص دهید اما مطمئن باشید این فرآیند به سود شماست. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بام باغ می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نقش تاثیرگزاری داشته باشد.