سازه Lsf چیست؟ بررسی مهم ترین نکات آن

سازه Lsf چیست؟ بررسی مهم ترین نکات آن

Light Steel Framing (Lsf ) یا همان سیستم اسکلت فولادی سبک، یک سیستم ساختمانی است که برای اسکلت ساختمان‌های متوسط (یک تا ۵ طبقه) استفاده می‌شود. این سازه، یک سیستم ساختمانی مطلوب برای مهندسین عمران (از نظر ثقل و بار جانبی) است که در کشورهای توسعه یافته اجرا می‌شود. سازه Lsf از مزایای قابل توجهی مانند کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش سرعت ساخت ساختمان، مقاوم در برابر زلزله و سایر آسیب‌های طبیعی، کاهش مصرف انرژی به دلیل عایق بندی دیوارها و …برخوردار است، که آن را به یک گزینه عالی برای ساخت و ساز در مقابل سایر سازه‌ها تبدیل می‌کند.

سازه Lsf چیست؟

سازه Lsf چیست؟

Light Steel Framing، سیستم اسکلت فولادی سبک، که سازه ال اس اف نیز شناخته می‌شود، سازه‌ای است در آن، سازه از پروفیل‌های فلزی گالوانیزه با ضخامت کاهش یافته (در حد یک میلی متر) و وزن بسیار کم (ملایم) تشکیل شده است. اولین ساختمان‌های ساخته شده با استفاده از LSF به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد، جایی که تلاش شد تا ساختار چوبی که در آن زمان معمول‌ترین سیستم سازنده بود، تکرار شود. سیستم ساختمان در LSF اجازه می‌دهد تا بر برخی از شکاف‌ها در ساخت چوب، مانند آسیب پذیری آن در برابر آتش، موریانه‌ها و تغییرات رطوبت، غلبه کند. این سازه با مزیت‌های دیگری که دارد، از جمله استحکام مکانیکی برتر، مقاوم در برابر آسیب‌ها و شرایط محیطی مختلف مانند زلزله و طوفان، یک‌ گزینه عالی برای ساختار اولیه ساختمان‌ها به شمار می‌رود. معمولاً برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان و همچنین عایق بندی آن از سایر مصالح در کنار این سازه استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به آجر سه گل و همچنین آجر ده سوراخ و سایر مصالح مشابه، اشاره کرد.

? مطالعه بیشتر: عایق بندی ساختمان و مهم ترین نکات که قبل از انجام باید بدانید! ?

سازه Lsf چه کاربردی دارد؟

سازه Lsf چه کاربردی دارد؟

فناوری اسکلت فولادی سبک یا به اصطلاح سازه Lsf برای اولین بار در پاسخ به مجموعه‌ای از مسائل مشابه با مسائلی که مقاومت ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد، و سایر مسائل مشابه از جمله بهره وری پایین، کنترل کیفیت ضعیف و در دسترس بودن کم نیروی کار ماهر در ساختمان سازی، پدیدار شد. این مدل از سازه‌های ساختمانی، سازه‌های از پیش ساخته شده و سبکی هستند که بر اساس طرح داخلی ساختمان‌ها در کارخانه‌ها تولید می‌شوند. این سازه‌ها با استفاده از انواع پیچ و سرمته‌ای و همچنین بولت‌ها و سایر انواع اتصالات نصب، در محل اصلی ساختمان در حال ساخت، نصب می‌شوند. سازه‌های ال اس اف معمولاً از انواع ورق‌های گالوانیزه شده و همچنین پروفیل
های Z، U و C تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع از سازه‌ها در واقع جایگزین جدیدی برای سازه‌های فلزی و بتنی است که اخیراً در فرایند ساختمان سازی رایج شده و کاربرد دارد. سازه‌های Lsf امروزه به دلیل مقاوم بودن، کم هزینه بودن، افزایش سرعت ساخت و ساز و همچنین عایق بندی و بهبود عملکرد اسکلت ساختمان، مورد توجه بسیاری از مهندسان و معماران قرار گرفته‌اند. برای خرید این سازه‌‌ها و سایر سازه‌های از پیش ساخته شده و‌مصالح دیگر مانند خرید آجر و همچنین آجر دکوراتیو می‌توانید به شرکت‌های تولیدی و نمایندگی‌های معتبر ارائه دهنده این محصولات مراجعه نمایید.

? مطالعه بیشتر: نمای سبز ساختمان چیست – بررسی مزایا و معایب آن?

مزایا سازه Lsf که باید بدانید

مزایا سازه Lsf که باید بدانید

  • این واقعیت که سازه ال اس اف وزن کمتری نسبت به سازه‌های معمولی دارد، باعث می‌شود فرایند ساخت و ساز به طور قابل توجهی سریع‌تر انجام شود. در این نوع سازه، به دلیل سبک‌ بودن و وزن کم سازه، بارهای وارده بر پایه‌‌ها کاهش می‌یابد و به مراتب باعث کاهش احتمال وقوع نشست‌ ساختمان‌ها می‌شود، که از بروز مشکلات بعدی مانند ترک‌ها و غیره جلوگیری می‌کند. همچنین یکی از مزیت‌های مربوط به وزن این سازه‌ها، بازسازی ساختمان‌ها و یا حتی افزایش ۱ یا ۲ طبقه است، زیرا بار وارد شده به سازه موجود به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر خواهد بود.
  • این سازه باعث‌ کاهش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود. در این نوع سازه‌ها به دلیل کاهش تعداد کارگران، کارفرما هزینه کمتری را متحمل خواهد شد. سرعت ساخت و ساز که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم، به نفع کاهش قیمت و هزینه‌های مربوطه است. در سازه‌های LSF، استفاده از قالب‌هایی که بر اساس استاندارد وزن زیادی در ساخت خانه‌های سنتی دارند، اجتناب می‌شود که این امر نیز منجر به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز نسبت به سایر انواع سازه‌ها و اسکلت‌های فلزی و بتنی می‌شود.
  • این سازه‌ها باعث تسریع فرایند ساخت ساختمان می‌شود. عدم اجرای سازه بتنی، عدم نیاز به انتظار برای خشک شدن و اجتناب از کار قالب بندی، باعث می‌شود در ساختمان‌هایی که از سازه Lsf استفاده می‌کنند، زمان زیادی صرف نشود و فرایند ساخت ساختمان تسریع شود. تخمین زده می‌شود که زمان ساخت ساختمان در مقایسه با ساخت و سازهای معمولی، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.
  • سازه‌های ال اس اف همچنین کیفیت بالاتری نسبت به سایر سازه‌های ساختمانی دارند که موجب افزایش مقاومت ساختمان در برابر آسیب‌های محیطی می‌شود. در این نوع سازه‌ها نیروی انسانی کمتری مورد نیاز است و زمان لازم در کار بسیار کمتر از زمانی است که یک ساخت به روش سنتی انجام می‌شود. هزینه‌ای که در نیروی کار صرفه ‌جویی می‌شود می‌تواند تا حدی در مواد تکمیلی سرمایه‌گذاری شود، بنابراین امکان افزایش کیفیت مسکن و سرمایه‌گذاری در عایق‌های حرارتی و صوتی بهتر را فراهم می‌کند. این سازه‌ها همچنین نیاز به عایق بندی ساختمان برای جلوگیری از اتلاف انرژی را از بین می‌برند و در هزینه‌های گزاف عایق بندی صرفه جویی می‌کنند. برای اطلاع از قیمت این سازه‌ها و سایر مصالح مشابه ساختمانی از جمله قیمت آجر لفتون، سنگ و ماسه و … می‌توانید به شرکت‌های تولید کننده مصالح ساختمانی و نمایندگی‌های معتبر آن‌ها و‌ یا وب سایت آن‌ها مراجعه نمایید.

? مطالعه بیشتر: انواع ملات ساختمانی و بررسی کاربرد هرکدام?

چرا از سازه Lsf استفاده کنیم؟

چرا از سازه Lsf استفاده کنیم؟

وزن کم فولاد و سایر مواد مورد استفاده در سازه Lsf، این سازه‌ها را برای ساخت ساختمان‌های جدید و یا بازسازی ساختمان‌های قدیمی ایده آل می‌کند. استفاده از مصالح سبک‌تر مانند سازه‌های ال اس اف، مشکلات حمل و نقل و ارتفاع را کاهش می‌دهد. همچنین وزن کم مصالح به کار رفته در این مدل سازه‌ها، اغلب نیاز به تقویت سازه ساختمان را از بین می‌برد. در برخی موارد، این مزیت LSF را به تنها جایگزین ممکن برای تقسیم فضاها یا اضافه کردن یک طبقه جدید تبدیل می‌کند. سازه‌های LSF همچنین در جایگزینی کف‌های چوبی یا سقف‌های از قبل تخریب‌ شده سودمند واقع می‌شوند.
ساختار LSF بسیار مقاوم است و نسبت به سایر انواع سازه‌ها مقاومت و دوام بالایی دارد و عمری چندین صد ساله دارد. همچنین در ساختمان‌هایی که از سازه‌های ال اس اف استفاده می‌شود، تعمیر و نگهداری نیز به میزان قابل توجهی بسیار کمتر می‌شود و هر زمان که نیاز به مداخله باشد به دلیل سادگی در ساختار این سازه، هزینه‌های مربوطه نیز کاهش می‌یابد. بنابراین با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های ذکر شده برای سازه‌های ال اس اف، بهتر است که برای ساخت ساختمان‌های جدید و با بازسازی خانه‌های قدیمی، از این نوع سازه‌ها استفاده کنیم.

? مطالعه بیشتر: انواع سنگ ساختمانی، بررسی کاربرد و معرفی محبوب ترین آنها ?

مقایسه سازه ال اس اف با دیگر سازه‌ها

مقایسه سازه ال اس اف با دیگر سازه‌ها

وزن یک دیوار در سازه‌های LSF می‌تواند کمتر از ۱۰ درصد وزن یک دیوار با سایر مصالح و سازه‌های ساختمانی باشد. استفاده از سازه‌های ال اس اف در مقایسه با سازه‌های آهنی و بتنی باعث صرفه جویی در انرژی از جمله حمل و نقل و بلند کردن مواد سازه می‌شود.

همچنین با استفاده از سازه‌های Lsf ضایعات و زباله‌های مواد در محل ساخت به حداقل می‌رسد و میزان زباله هایی که باید در پایان فرآیند ساخت و ساز حذف شوند، به شدت کاهش می یابد. علاوه بر این، استفاده از سیستمًهای گیره مکانیکی، استفاده از ملات‌های سریع خشک شونده برای گچ‌های خارجی، سهولت در قرارگیری لوله‌ها و هادی‌های الکتریکی به دلیل عدم لزوم باز شدن چرخش‌ها و بسیاری از تکنیک‌های دیگر استفاده آسان و سریع در ساختمان‌های LSF، این سازه‌ها را از سایر سازه‌های بتنی و آهنی متمایز می‌کند. کاهش چشمگیر نیروی کار و در نتیجه زمان مورد نیاز برای تکمیل کار، کاهش صدا و افزایش مقاومت ساختمان از دیگر مزایا و قابلیت‌های سازه‌های ال اس اف می‌باشد که آن‌ها را به یک‌ گزینه‌ عالی برای ساخت ساختمان‌ها و بازسازی خانه‌های قدیمی تبدیل می‌کند.

سازه‌های ال اس اف به دلیل مقرون به صرفه بودن و سبک‌تر بودن نسبت به سازه‌های فولادی و بتنی، سازه‌ای ایده‌آل برای تزئین نماها و روکش‌های تزئینی نیز محسوب می‌شود. استفاده از LSF به معماران و مهندسان این امکان را می‌دهد که طرح‌ها و الگوها را برای استفاده در پروژه های تجاری و مسکونی خود دستکاری کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اسکلت اولیه ساختمان را نصب کنند.

? مطالعه بیشتر: ۰ تا ۱۰۰ مراحل ساخت ساختمان به زبان ساده!?

نحوه اجرای سازه Lsf

سازه‌های ساختمانی ال اس اف، یک سیستم ساختمانی جدید است که اخیرا مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته است. این سیستم به دلیل مزایای مختلفی که ارائه می‌دهد، به طور گسترده در کشورهای مختلفی برای اهداف ساختمانی مختلف، اجرا می‌شود. سازه‌های ساختمانی ال اس اف با ساختار سبک وزن خود و ساخته شده از پروفیل‌های فولادی گالوانیزه، مشخص می‌شود. این سازه‌های ساختمانی با صفحات OSB یا صفحات سیمانی تکمیل می‌شوند که مستقیماً به پروفیل‌های سازه وصل می‌شود.

این‌ نوع از سازه‌های اسکلت فلزی سبک نهایی را که به ساختمان‌ها ارائه می‌کنند، بسیار شبیه به ساختمان‌های معمولی است، اما فناوری، استحکام و دوام بی‌نظیری را در خود جای داده‌اند. سیستم‌های ال اس اف، به دلیل مقاوم بودن و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و همچنین تسریع فرایند ساخت، در سازه‌های مختلفی از جمله خانه‌ها، ساختمان‌ها، نماها، مدارس، بیمارستان‌ها، مغازه‌ها، سوله‌ها و انبار‌ها و … قابل اجرا است. در اجرای این سازه‌ها، مانند سایر سازه‌های ساختمانی ابتدا طرح‌ها و نقشه‌های معماری و سپس نقشه‌های اجرایی یک ساختمان تهیه می‌شود و سپس بر آن اساس، سازه اولیه با کمک ابزارها اجرا شده و پس از تکمیل سازه، دیوارها و سقف‌ها بر روی آن سوار می‌شوند.