۹ کاربرد مهم آجر ضد اسید و ویژگی های آن

29 کاربرد مهم آجر ضد اسید و ویژگی های آن

آجر ضد اسید از مواد اولیه مانند خاک رس با مقدار کمی محتوای آهک و آهن، فلدسپات، سنگ چخماق یا ماسه ساخته شده و در دمای بالا در کوره‌های سرامیکی به شیشه تبدیل می‌شود. این آجرها معمولاً با ملات‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی نصب می‌شوند. آنها در اندازه‌ها و اشکال مختلفی موجود هستند و با سیمان‌های ضد اسید چسبانده می‌شوند. سیمان‌های مورد استفاده به شرایط شیمیایی و دما بستگی دارند. در این مقاله به تعریف آجر ضد اسید و انواع و کاربردهای آن می‌پردازیم.

آجر ضد اسید چیست؟

آجر ضد اسید نیز مانند آجر دکوراتیو و آجر ده سوراخ یکی از انواع آجر است. این نوع آجر یک ماده‌ی مقاوم در برابر مواد خورنده و اسید است که از کوارتز، فلدسپات و خاک رس به عنوان مواد اولیه اصلی استفاده می‌کند و در دمای بالا آتش می‌گیرد.
این آجر دارای خواص بسیار زیادی مانند مقاومت بالا در برابر اسید، چگالی بالا، جذب آب کم، مقاومت خوب در برابر خوردگی و اکسید شدن آسان در دمای اتاق است و به آسانی آلوده نمی‌شود.
آجر مقاوم در برابر اسید می‌تواند در برابر اکثر اسیدها مانند نمک کلر گرم، اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک به جز اسید هیدروفلوریک و اسید فسفریک داغ مقاومت کند. همچنین می‌تواند در برابر قلیا با چگالی متفاوت در دمای اتاق مقاومت نشان دهد.
اجزای اصلی آجر مقاوم در برابر اسید SiO2 است. هنگامی که SiO2 در دمای بالا سوزانده می‌شود، مقدار زیادی آلومینیوم آندالوزیت وجود دارد که می‌تواند به شدت در برابر اسیدها مقاومت کند. آجر مقاوم در برابر اسید به دلیل چگالی بالا و جذب کم آب می‌تواند در دمای اتاق در برابر قلیا مقاومت کند. اما در دمای بالا در برابر قلیا مقاومت نمی‌کند. آجر نسوز هم یکی از انواع آجر است. شما می توانید جهت خرید آجر نسوز با اصفهان آجر در تماس باشید.
آجرهای ضد اسید شکل خاصی از آجرهای بنایی هستند که از نظر شیمیایی مقاوم بوده و از نظر حرارتی با دوام هستند. این آجرها برای بنایی و کفپوش‌هایی که مستعد حمله شیمیایی هستند مانند برج‌ها در کارخانه شیمیایی استفاده می‌شوند.

ویژگی‌ آجر ضد اسید

ویژگی‌ آجر ضد اسید
· مقاومت بالا در برابر اسید، جذب کم آب، سطح صاف و اندازه دقیق.
· ضد نفوذپذیری، ضد یخ، مقاومت در برابر نمک و خاصیت چسبندگی خوب با سایر مواد.
· قابل نصب بر روی سطوح مرطوب بدون خشک شدن و می‌تواند در زیر آب یا محیط مرطوب سفت شود.
· نصب آسان، تمیز کردن آسان.
· می‌تواند با توجه به نقشه‌های مشتری سفارشی ساخته شود.

کاربرد آجر

آجر نقش بسیار مهمی در ساخت و ساز مهندسی عمران دارد و انواع متفاوتی نیز دارد مثل ـجر شیل، آجر ده سوراخ، آجر سه گل، آجر ضد اسید و … از آجر به عنوان جایگزین سنگ در مصارف ساختمانی استفاده می‌شود. در اینجا، به برخی از کاربردهای اصلی آجر ساختمانی می‌پردازیم:
· ساخت دیوار در هر اندازه‌ای
· ساخت طبقات
· ساخت طاق و قرنیز
· ساخت دیوار حائل آجری
· ساخت خوآ (آجرهای شکسته با اندازه مورد نیاز) جهت استفاده به عنوان سنگدانه در بتن
· تولید سورکی (آجر پودری) جهت استفاده در گچ آهک و بتن آهک

کاربردهای آجر ضد اسید

آجر ضد اسید به طور گسترده‌ای در صنایع شیمیایی مانند کارگاه، کف مقاوم در برابر اسید در فضای باز، پوشش ضد خوردگیِ برج، مخزن، سینک و غیره استفاده می‌شود.
کاربردهای صنعتی آجر مقاوم در برابر اسید عبارتند از:
· کارخانجات شیمیایی
· مواد غذایی و نوشیدنی‌های لبنی
· کارخانه‌های آهن و فولاد
· کارخانجات پتروشیمی
· پالایشگاه‌های نفت و گاز
· صنایع خمیر کاغذ و کاغذ
· نیروگاه‌های حرارتی
· واحد تولید باتری
· واحد خودرو و قطعات کمکی

انواع کاشی و آجرهای ضد اسید

انواع کاشی و آجرهای ضد اسید
انواع آجرهای ضد اسید

آجر ضد اسید انواع مختلفی دارد. بیشترین استفاده از آن شیل قرمز است. برخی دیگر شامل خاک رس، آجر سیلیس و آجر کربنی هستند.
آجرهای ضد اسید باید در دو کلاس تولید شوند:

۱. آجرهای کلاس ۱

این آجرهای ضد اسید برای شرایط شدیدِ محیط‌های خورنده توصیه می‌شوند، مثل مخازن اسیدشویی، مخازن ذخیره‌سازی و کف‌های پر رفت و آمد و در معرض تماس مکرر با مایعات خورنده.

۲. آجرهای کلاس ۲

این نوع آجرهای ضد اسید برای مناطق کاری و کف‌هایی توصیه می‌شوند که گاهی اوقات بخارات، اسیدها و مواد شیمیایی در سیلوهای کود ریخته می‌شوند. اینها همچنین برای آستری و روکش سیلو استفاده می شوند.

 

انواع کاشی‌های ضد اسید

· کاشی‌های ضد اسید به عنوان کفپوش و روکش در بسیاری از راکتورهای شیمیایی و مخازن اسیدها و سایر مواد شیمیایی در کارخانه‌های شیمیایی، کارخانه‌های کود، کارخانه‌های اسید سولفوریک و کارخانه‌های آهن و فولاد استفاده می‌شوند.
· این کاشی‌ها موثرترین مواد اولیه‌ برای تقریباً تمامی روش‌های ضدخوردگی هستند و در ضخامت‌های مختلفی ارائه می‌شوند.
آجرها و کاشی‌های ضد اسید با آجرها و کاشی‌های تجاری معمولی از جهات مختلفی تفاوت دارند، اما مهمترین تفاوت‌های فیزیکی در میزان جذب پایین و انواع اشکال فیزیکی موجود است. کاشی‌های ضد اسید معمولاً بسیار ضخیم‌تر از کاشی‌های معمولی هستند. کاشی‌های ضد اسید معمولی دارای ضخامت ۲۰-۲۵ میلیمتر هستند، در حالی که اکثر کاشی‌های کف تجاری فقط ۵-۸ میلی‌متر ضخامت دارند. این ضخامت اضافی به استحکام بالا و قابلیت پوشش سرامیکی بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی کمک می‌کند.

تفاوت کاشی ضد اسید با آجر ضد اسید

تفاوت کاشی ضد اسید با آجر ضد اسید
کاشی‌ها و آجرهای ضد اسید از لحاظ رنگ، ظاهر، اندازه و … تفاوت‌هایی با هم دارند:
اندازه استاندارد آجرهای ضد اسید عبارت است از:
· ۲۳۰x115x75mm
· ۲۳۰x115x38mm
· ۲۳۰x115x25mm
اندازه استاندارد کاشی‌های ضد اسید شیشه‌ای عبارت است از:
· ۱۰mm
· ۱۲mm
· ۱۵mm
· ۲۰mm
· ۲۵mm
در آخر، نصب و راه‌اندازی آجر، کاشی و سنگ ضد اسید محافظت در برابر سوء استفاده مکانیکی و افزایش درجه حرارت را فراهم می‌کند. سیستم‌های کفپوش آجری ضد اسید از کف کارخانه‌هایی که در معرض خوردگی و سایش مواد شیمیایی قرار دارند محافظت می‌کنند.