بررسی استحکام خانه‌های آجری و مقایسه آن با دیگر مصالح

بررسی استحکام خانه‌های آجری و مقایسه آن با دیگر مصالح

یکی از مسائل حائز اهمیت در عرصه ساختمان‌سازی، استحکام ساختمان و استحکام خانه های آجری می باشد که اگر به خوبی اجرا نشده باشد می‌تواند ضررهای زیادی را در بر‌گیرد، پس هنگام خرید خانه اولویت اصلی ما برای تشخیص کیفیت باید استحکام آن باشد نه ویژگی‌های ظاهری آن، حال قبل از همه این مسائل باید بدانیم در واقع استحکام‌ساختمان و استحکام خانه های آجری به چه معنا می‌باشد؟!

استحکام خانه‌

استحکام خانه‌-استحکام خانه‌های آجری
یک خانه برای افرادی که در آن زندگی می‌کنند، حکم پناهگاه یا یک‌‌ مکان امن را دارد و باید آن‌ها‌ را از خطر‌های احتمالی حفظ‌ کند، پس می‌توان گفت یک ساختمان باید به گونه‌‌ای ساخته شود که در برابر خطر هایی مثل زلزله، سیل، طوفان و….مقاوم باشد مثلا ساختن ساختمان ضد زلزله. در‌واقع می‌توان گفت استحکام همان مقاوم بودن خانه است، به همین دلیل گاهی عبارت《مقاوم سازی》را به جای استحکام به کار می برند.
برای تشخیص استحکام خانه معیارهای متفاوتی وجود دارند اما اصلی ترین آنها، پی‌ساختمان و جوشکاری قسمت‌های مختلف در فرایند اسکلت بندی می‌باشد.
شاید شما تا به حال فکر می‌کردید که هر ساختمانی که ساخته شده است حتما استانداردهای مورد نیاز برای تایید استحکام را دارد اما باید بدانید که حتی بعضی از ساختمان‌هایی که بسیار بزرگ‌هستند و فکر‌می‌کنید هیچ‌چیزی نمی‌تواند آنها را خراب کند، در واقع فاقد استحکام لازم هستند و ممکن است حتی با یک زلزله کوچک خسارت‌های مالی و جانی زیادی را برگیرند.
خانه‌ها از مصالح گوناگونی ساخته می‌شوند که هر کدام‌ مقاومت متفاوتی دارند، بعضی از خانه‌ها از آجر ساخته می‌شوند و ما در این مقاله قصد داریم استحکام خانه های اجری را بررسی‌ کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

استحکام خانه‌های آجری در مقابل خشتی

استحکام خانه‌های آجری در مقابل خشتی
قبل از بررسی تفاوت این دو خانه بهتر است ببینیم به چه خانه هایی خشتی و چه خانه هایی آجری‌ گفته می‌شود؟
مصالح استفاده شده در خانه های خشتی در واقع همان‌ گِل می‌باشد که در قالب ریخته شده و سپس در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و خشک‌ می‌شود، این نوع مصالح بیشتر در روستاها که دسترسی به مصالح مورد نیاز را ندارند استفاده می‌شود و فقط برای خانه های یک طبقه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
خانه‌های آجری همانطور که از اسمش مشخص است توسط انواع آجر ده سوراخ، آجر سفال، آجر شیل و … ساخته می‌شوند و آجر همان خشت خام‌می باشد که در‌کوره‌های داغ پخته و رطوبتش از بین می رود و برای ساخت ‌۴ طبقه مشکلی ندارد. حال قرار است به تفاوت این دو نوع خانه بپردازیم:
خشت به دلیل این که گل خام می باشد و در کوره حرارت ندیده است بسیار شکننده می باشد و استحکام بسیار کمی دارد و نمی‌تواند جوابگوی یک ساختمان چند طبقه باشد و در برابر خطر‌هایی مانند سیل، زلزله و حتی طوفان بسیار آسیب‌پذیر است اما روش تولید آجر متفاوت است. آجر به دلیل حرارتی که در کوره دیده است، شکنندگی بسیار کمتری نسبت به خشت دارد و در واقع می‌توان گفت در برابر خطرهای احتمالی بسیار مقاوم تر است و برای ساخت یک ساختمان چند طبقه قابل استفاده می‌باشد، پس می‌توان نتیجه گرفت استحکام خانه‌های آجری نسبت به خانه‌های خشتی بیشتر است.

استحکام خانه‌های آجری در مقابل خانه‌های بتنی

استحکام خانه‌های آجری در مقابل خانه‌های بتنی
کمی قبل خانه‌های آجری را بررسی کردیم، بنابراین قبل از شروع این مطلب بهتر است خانه‌های بتنی را بررسی کنیم:
امروزه بسیاری از خانه‌های ما به صورت بتنی می‌باشد که در ساخت اسکلت اصلی آن، از بتن آرمه که شامل (سیمان، ماسه، شن و فولاد به صورت میلگرد) می باشد استفاده می‌شود و نیز در پارتیشن‌های آن، مصالحی مثل: آجر‌معمولی کوره ای، سفال تیغه ای، آجر ماشینی سوراخ دار و…به کار برده شده است.
با یک نگاه به مصالح به کار برده شده در ساختمان‌‌های آجری و بتنی می‌توان فهمید که استحکام‌ و مقاومت ساختمان‌های بتنی نسبت به استحکام ساختمان‌های آجری خیلی بیشترمی‌باشد و در واقع ساختمان‌های بتنی نسل جدیدتری از ساختمان‌سازی هستند.

مزایای خانه های آجری

مزایای خانه های آجری
۱- مصالح این خانه ها به راحتی قابل تهیه می‌باشد، به این علت که دسترسی به مواد اولیه ساخت مصالح آن بسیار راحت است.
۲- نمای این خانه ها که از آجر ساخته می‌شود در مقابل نور خورشید تغییر رنگ‌ نمی‌دهد. می توان با خرید آجر دکوراتیو زیبایی آن را بیشتر کرد!
۳- این نوع ساختمان‌ها در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.
۴- آجرها به دلیل اینکه گرمای محیط را در خود ذخیره می‌کنند و با توجه به شرایط محیطی آن را آزاد می‌کنند( مثلا در فصل سرما، مانع از خروج گرما به بیرون از ساختمان می‌شوند) مانع از هدر رفت انرژی می‌شوند.
۵- آجر ماندگاری بسیار بالایی دارد و در طول زمان پوسیده و تجزیه نمی‌شود، پس‌ می‌توان گفت هزینه نگهداری آن بسیار کم است.
۶- آجر یکی از مصالحی است که در طبیعت به مقدار زیاد موجود است و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست نمی‌زند و خطری برای افراد ندارد.

انواع مصالح در ساخت خانه

انواع مصالح در ساخت خانه-استحکام خانه‌های آجری
برای ساخت یک بنا، مصالح متفاوتی به کار می‌رود که ممکن است طبیعی،‌ مصنوعی، خام و یا ترکیبی باشند.
رایج ترین مصالحی که از دور دست ها تا به الان در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته اند و هنوز جایگاه خود را از دست نداده اند، مصالح زیر می‌باشند:
آجر، بتن، چوب، سیمان و فلز
که هر کدام از این مواد با توجه به مقاومت و کارایی در قسمت های خاصی از ساختمان به کار می‌روند. مصالح از نظر‌جنس به دو دسته مصالح مرکب و مصالح ساده تفسیم‌ می‌شوند:

مصالح مرکب: مصالح طبیعی با مصنوعی که در ساخت آنها از چند متریال استفاده شده باشد.
مصالح ساده: مصالح طبیعی یا مصنوعی که مواد تشکیل دهنده آنها یکسان و مشابه باشد مانند: سیمان، شن، آجر

مصالح از نظر نحوه تولید به دو دسته پیش ساخته و درجا تقسیم‌ می‌شوند:

مصالح ساختمانی درجا: همانطور که از نام این نوع مصالح مشخص است، این مصالح در محل اجرای پروژه های ساخت و ساز تولید می‌شوند و سپس‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل بتن درجا، قیرگونی درجا و…
مصالح پیش ساخته: این مصالح در کارخانه‌ها وکارگاه‌ها ساخته می‌شوند سپس به مکان مورد نظر انتقال می‌یابند و این باعث می‌شود که زمان و هزینه‌های کلی کاهش یابد.
مثل: کاشی و سرامیک، بلوک و آجر، دیوارهای بتنی پیش ساخته و…

سخن آخر

نتیجه گیری کلی که از این مقاله به دست می آید این است که استحکام خانه‌های آجری نسبت به خانه‌های خشتی بیشتر و نسبت به خانه‌های بتنی کمتر است. همچنین مصالح ساختمانی به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که شناخت آن‌ها و نوع استفاده‌شان در‌ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. امیدواریم‌ مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر قصد خرید آجر نسوز دارید و یا می خواهید از قیمت آجر لفتون مطلع شوید می توانید با ما تماس بگیرید.