انواع دیوار در ساختمان سازی

انواع مختلف دیوارها

دیوار یک جزء ساختاری است که فضا (اتاق) را به دو فضا (اتاق) تقسیم می‌کند و همچنین ایمنی و سرپناه را فراهم می‌آورد. به طور کلی، دیوارها به دو نوع دیوار بیرونی و دیوار داخلی تقسیم می‌شوند. دیوارهای بیرونی محافظی را برای خانه فراهم می‌کنند و دیوارهای داخلی فضای درونی را به تعداد مختلفی اتاق تقسیم می‌کنند. دیوارهای داخلی همچنین دیوارهای پارتیشن نامیده می‌شوند و دیوارهای بیرونی به عنوان دیوارهای خارجی نیز شناخته می‌شوند.

از نظر فنی دیوارها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

انواع مختلف دیوارها

  1. دیوار باربر

دیوار باربر- انواع مختلف دیوارها

همانطور که از نامش پیداست، کل سازه‌ی ساختمان به جای ستون بر روی دیوارها تکیه داده شده است. به طور کلی، بارهای منتقل شده از دال به تیرها در واقع از تیرها به ستون‌ها منتقل می‌شوند و سپس به فوندانسیون منتقل می‌گردند.

از تصویر بالا می توانید تشخیص دهید که این دیوار از آجر ساخته شده و سازه دارای تیر و دال و آجر است اما ستون ندارد. به بیان ساده، دیواری که تمام وزن سازه از جمله وزن اجزای سازه را تحمل می‌کند، چه دیوار خارجی باشد چه داخلی، دیوار باربر نامیده می‌شود. فوندانسیون نواری برای دیوار باربر استفاده می‌شود.

مطالب مشابه را حتما مطالعه کنید: معرفی سیمان ساختمان

  1.  دیوار غیرباربر یا دیوار آبشار

دیوار غیرباربر یا دیوار آبشار - انواع مختلف دیوارها

این نوع دیوارها بار کف و سقف بالای سر خود را تحمل نمی‌کنند، یعنی وزن سازه‌ی بالای خود را حمل نخواهد کرد. دیوارهای پارتیشن داخل ساختمان بهترین مثال برای این نوع دیوارها هستند زیرا این دیوارها فقط برای تقسیم اتاق ساخته می‌شوند و فاقد یکپارچگی ساختاری هستند. دیوار غیرباربر را می‌توان برداشت یا کوتاه کرد بدون اینکه بر سازه‌ی ساختمان تأثیر بگذارد.

دیوارهای غیرباربر همچنین دیوار آبشار یا دیوارِ پرکننده نامیده می‌شوند.

ضخامت دیوار غیرباربر معمولاً بین ۱۰۰ میلی‌متر تا ۱۲۵ میلی‌متر است.

  1. دیوار برشی

دیوار برشی - انواع مختلف دیوارها

دیوار برشی دیواری است که در اطراف حفره‌ی آسانسور، مخزن آب یا راه پله ساخته می‌شود تا خاک را نگه دارد. هر دیوار برشی دو فشار را تحمل می‌کند و ممکن است فشار باد و فشار خاک یا فشار باد یا فشار آب باشد. دیوار برشی برای مقاومت در برابر این نیروها استفاده می‌شود. از این دیوارها برای حمل نیروی جانبی وارد شده بر سازه در اثر باد، زمین لرزه یا هر بارِ جانبی دیگری استفاده می‌شود.

برای شفاف‌سازی بیشتر، مثالی از مخزن آب هوایی می‌زنیم. مخزن هوایی در معرض باد قرار دارد زیرا در ارتفاعاتی ساخته می‌شود که فشار باد را بر روی آن تقسیم می‌کند. داخل مخزن آب، آب وجود دارد که باعث ایجاد فشار آب در داخل مخزن می‌شود. دیوار برشی بدون هیچگونه انحرافی در برابر این نیروها مقاومت می‌کند. ما به زودی در یک پست جداگانه بیشتر دیوار برشی را توضیح خواهیم داد.

اگر قصد خرید آجر سفال را دارید یا میخواهید از قیمت آجر سه گل مطلع شوید با ما در ارتباط باشید.

  1. دیوار حایل

دیوار حایل - انواع مختلف دیوارها

دیواری که برای حفظ سطح ناهموار زمین در دو وجه آن ساخته می‌شود، دیوار حایل نامیده می‌شود. دیواری که در اطراف یک قطعه زیر سطح زمین ساخته شود تا خاک را در یک سر آن نگه دارد و همچنین پس از انجام خاک‌ریزی برای جلوگیری از زمین‌لغزه ساخته ‌شود، دیوار حایل نامیده می‌شود. دیوار حایل می‌تواند از RCC یا CRS ساخته شود.

دیوارهای حایل بیشتر به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  1. دیوار حایل گرانش
  2. دیوار حایل بتن آرمه
  3. دیوار حایل بنایی آجری
  4. دیوارهای مهار پشت‌بند
  5. دیوار حایل سنگی

       ۵.دیوار بنایی آجری

دیوار بنایی آجری - انواع مختلف دیوارها

به دیواری که با کمک آجر ساخته می‌شود دیوار بنایی آجری گفته می‌شود. از بنایی برای بهم چسباندن آجرهای دیوار استفاده می‌شود. ضخامت دیوار آجری می‌تواند ۲۰ سانتی‌متر یا ۱۰ سانتی‌متر باشد.

  •       دیوار ۲۰ سانتی‌متری برای دیوارهای خارجی استفاده می‌شود.
  •       دیوار ۱۰ سانتی‌متری برای دیوارهای داخلی استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که طول دیوار آجری در یک تکه نباید بیش از ۴ متر باشد. اگر بیش از این باشد، یک ستون باید با RCC ساخته شود.

  1. دیوار بنایی سنگی با نمای کلنگى رگه‌اى:

دیوار بنایی سنگی با نمای کلنگى رگه‌اى - انواع مختلف دیوارها

به دیواری که با اندازه‌های منظم سنگ‌هایی که به خوبی پرداخت و مزین شده‌اند احداث شود دیوار بنایی سنگی با نمای کلنگی رگه‌ای گفته می‌شود. این نوع دیوارها به طور کلی برای اباتمنت‌های پل‌ها، دیواره‌های مرکب یا دیوارهای مرزی استفاده می‌شود.

  1. دیوار بنایی سنگی با نمای سنگ شکسته یا سنگریزه:

دیوار بنایی سنگی با نمای سنگ شکسته یا سنگریزه - انواع مختلف دیوارها

دیواری که با سنگ‌هایی در اندازه‌ی نامنظم ساخته شده است دیوار بنایی سنگی با نمای سنگ شکسته یا سنگریزه نامیده می‌شود. این نوع دیوارها بیشتر از دیوارهای بنایی سنگی با نمای کلنگى رگه‌اى، بنایی می‌شوند.

  1. دیوار هسته:

۰دیوار هسته - انواع مختلف دیوارها

دیوار هسته از فوندانسیون ساخته شده و تا ارتفاع ساختمان بالا رفته است. در این نوع دیوارها، دیوار خود به عنوان یک ستون عمل می‌کند. دیوار هسته برای حمل نیروی جانبیِ وارد شده بر روی سازه در اثر باد، زمین‌لرزه یا هر بار جانبی دیگری ساخته می‌شود.

دیوارهای هسته ترکیبی از دیوارهای برشی هستند. آنها مانند یک هسته مرتب و سازماندهی شده و در مرکز هندسی ساختمان نصب می‌شوند تا اثر پیچش را خنثی کند.

  1. دیوار پیش ساخته:

دیوار پیش ساخته - انواع مختلف دیوارها

همانطور که از نام این دیوار پیداست، این یک دیوار آماده است که در کارخانه قالب‌گیری می‌شود و سپس برای نصب در سایت مورد نظر خریداری می‌شود. بله، دیوار پیش ساخته در دنیای فعلی امکانپذیر است. بسیاری از شرکت‌ها این نوع دیوار را به بازار عرضه کردند. شما باید طول و ارتفاع دیوار را مشخص کنید. دیوار قالب‌گیری می‌شود و به محل منتقل می‌گردد. این نوع دیوارها در جایی که فضای کار محدود باشد و احتمال کار کمتر باشد ترجیح داده می‌شود. بهترین مزیت دیوارهای پیش ساخته این است که شرکت‌ها خودشان نیروی ماهر را برای نصب دیوارها در سایت شما اعزام می‌کنند.

  1. دیوار پاراپت:

دیوار پاراپت - انواع مختلف دیوار ها

دیواری که در طبقه آخر ساختمان ساخته می‌شود تا از سقوط هر چیزی از سقف جلوگیری کند دیوار پاراپت نامیده می‌شود. ارتفاع دیوار پاراپت ۳ فوت است.

  1. دیوار پرده‌ای (کرتین وال):

دیوار پرده‌ای- انواع مختلف دیوارها

دیواری که با شیشه، آلومینیوم یا با یک قاب فولادی ساخته شود دیوار پرده‌ای یا کرتین وال نامیده می‌شود. این نوع دیوارها به طور کلی در ادارات، بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی اتخاذ می‌شوند.

  1. دیوار مرزی (محوطه) یا دیوار مرکب:

دیوار مرزی (محوطه) یا دیوار مرکب - انواع مختلف دیوارها

دیواری که در اطراف ساختمان ساخته شده است تا محدوده‌ی ساختمان را نشان دهد، دیوار مرزی یا دیوار محوطه نامیده می‌شود.