تجهیزات سنگین مورد استفاده در ساخت و ساز

تجهیزات سنگین ساختمانی

از تجهیزات سنگین ساختمانی برای اهداف مختلف در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود. انتخاب انواع مختلف تجهیزات سنگین ساختمان به اندازه‌ی کار و اقتصاد پروژه بستگی دارد. این تجهیزات روند ساخت را آسان و سریعتر می‌کنند.

انواع تجهیزات ساخت و ساز سنگین

مهندسان قبل از ساختمان سازی علاوه بر خرید آجر و دیگر مواد اولیه، باید به فکر تجهیزات هم باشند! انواع مختلفی از تجهیزات سنگین ساختمان که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می‌شوند به شرح زیر است:

  1. بیل مکانیکی
  2. دستگاه حفاری
  3. خاکبردار
  4. بولدوزر
  5. گریدرها
  6. اسکریپر تراکتور چرخ‌ لاستیکی
  7. ترانشه‌زن
  8. لودر
  9. جرثقیل برجی (تاور کرین)
  10. کمپکتور

 

  1. بیل مکانیکی

بیل مکانیکی - تجهیزات سنگین ساختمان

بیل مکانیکی دستگاهی مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی است. هدف کلی این ماشین‌ها حفاری است اما غیر از این برای مقاصد زیادی مانند برداشتن مواد سنگین، تخریب، لایروبی رودخانه، قطع درختان و غیره استفاده می‌شوند. بیل مکانیکی شامل یک بازوی بلند و یک اتاقک است. در انتهای بازوی بلند، چنگک حفاری وجود دارد و اتاقک مکانی است که برای اپراتور ماشین در نظر گرفته شده است. این چیدمان کاملِ کابین می‌تواند تا ۳۶۰ درجه قابلیت چرخش داشته باشد که باعث سهولت کار می‌شود. بیل مکانیکی به دو صورت چرخ‌دار و به شکل چرخ زنجیری در دسترس است.

برای خرید و سفارش انواع آجر نما  و آجر دکوراتیو از محصولات اصفهان آجر دیدن نمایید

  1. ماشین حفاری

ماشین حفاری - تجهیزات سنگین ساختمان

ماشین حفاری یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد است که برای اهداف مختلف مناسب است. از نامش پیدا است که یک کج بیل در قسمت عقب وسیله نقلیه ارائه می‌شود در حالی که چنگک بارگیری در جلو قرار دارد. این دستگاه برای حفر گودال‌های زیر سطح ماشین بسیار مفید است و می‌توان با چنگک جلو، خاکبرداری، تخلیه و بلند کردن مواد را انجام داد.


  1. خاکبردار

خاکبردار - تجهیزات سنگین ساختمان

خاکبردار یکی دیگر از تجهیزات سنگین مورد استفاده در ساخت و ساز است که عموماً برای حفاری عمق بیشتر استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک تیر طولانی است و چنگک حفاری از بالای تیر با استفاده از کابل معلق است. برای ساخت بنادر، حفاری در زیر آب، رسوب‌زدایی در آب و غیره می‌توان از خاکبردار استفاده کرد.

  1. بولدوزر

بولدوزر - تجهیزات سنگین ساختمان

بولدوزرها نوع دیگری از تجهیزات خاکبرداری هستند که برای از بین بردن لایه خاک سطحی تا عمق خاصی استفاده می‌شوند. برداشتِ خاک به کمک یک صفحه فلزی لبه تیز و پهن که در قسمت جلویی آن تهیه شده است انجام می‌شود. این صفحه را می‌توان با استفاده از پیستون‌های هیدرولیک پایین آورده و بلند کرد. این ماشین‌ها به طور گسترده‌ای برای برداشتن لایه‌های ضعیف خاک یا سنگ، بلند کردن خاک و غیره استفاده می‌شوند.

  1. گریدرها

گریدرها - تجهیزات سنگین ساختمان

گریدرها که همچنین گریدر موتوری نامیده می‌شوند، نوع دیگری از تجهیزات مورد استفاده در ساخت و ساز به ویژه برای ساخت جاده‌ها است. این دستگاه عمدتاً برای تسطیح سطح خاک استفاده می‌شود و شامل یک تیغه افقی در بین چرخ‌های جلو و عقب است و این تیغه هنگام کار به زمین پایین می‌آید. کابین اپراتور در قسمت بالای محور عقب قرار دارد. گریدرهای موتوری همچنین برای برداشت برف یا خاک از جاده‌ها، برای صاف کردن سطح خاک قبل از قرار دادن لایه آسفالت، برای حذف لایه غیرضروری خاک از زمین و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

  1. اسکریپر تراکتور چرخ‌ لاستیکی

اسکریپر تراکتور چرخ‌ لاستیکی

اسکریپر تراکتور چرخ‌ لاستیکی دستگاهی است که بر روی زمین حرکت می‌کند و برای مسطح کردن سطح خاک از طریق اسکرپینگ استفاده می‌شود. قسمت جلوی خودرو دارای تراکتور چرخدار و قسمت عقب شامل تنظیمات اسکرپینگ مانند تیغه جلویی افقی، تسمه نقاله و قیف جمع آوری خاک است. وقتی تیغه جلوی زمین پایین آمد و وسیله نقلیه جابجا شد، تیغه شروع به کندن خاک بالای سطح تیغه می‌کند و خاک حفر شده از طریق تسمه نقاله در قیف جمع می‌شود. با پر شدن قیف، قسمت عقب از زمین بلند شده و قیف در محلِ جمع‌آوری خاک تخلیه می‌شود.

۷. ترانشه‌زن

ترانشه زن

از ترانشه‌زن یا ماشین‌آلات ترانشه برای حفاری گودال (ترانشه) در خاک استفاده می‌شود. این ترانشه‌زن‌ها به طور کلی برای قرار دادن خطوط لوله، نصب کابل، اهداف زهکشی و غیره استفاده می‌شوند. ماشین‌آلات ترانشه در دو نوع ترانشه‌زن زنجیری و ترانشه‌زن چرخ‌دار موجودند. ترانشه‌زن‌های زنجیری شامل یک بازوی بلند ثابت هستند که در اطراف این بازو، زنجیر حفاری فراهم شده است. ترانشه‌زن‌های چرخ‌دار دارای یک چرخ فلزی هستند که در اطراف آن دندانه‌های حفاری قرار دارد. برای حفر لایه‌های سخت خاک، ترانشه‌زن‌های چرخ‌دار مناسب‌ترند. هر دو نوع ترانشه‌زن در اَشکال چرخ زنجیری و چرخ‌دار (چرخ‌های جدا) موجودند.

  1. لودرها

از لودرها در محل ساخت و ساز برای بارگذاری مواد روی دامپرها، کامیون و غیره استفاده می‌شود. ممکن است موادِ حفاری شامل خاک، ضایعات ناشی از تخریب، مواد اولیه و غیره باشند. لودر ممکن است دارای چرخ زنجیری یا چرخ‌های جدا ب‌اشد. لودرهای چرخدار به طور گسترده در سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که لودرهای چرخ زنجیری یا خزنده در سایت‌هایی که وسایل نقلیه‌ی چرخ‌دار نمی‌توانند دسترسی داشته باشند، استفاده می‌شوند.

  1. جرثقیل برجی (تاور کرین)

جرثقیل برجی (تاور کرین)

جرثقیل‌های برجی در واقع جرثقیل‌های ثابت هستند که برای ساخت سازه‌های مرتفع استفاده می‌شوند. مواد سنگین مانند بلوک‌های بتونی پیش‌تنیده، خرپاهای فولادی، چارچوب‌ها و غیره را می‌توان با استفاده از این نوع تجهیزات به راحتی تا ارتفاع مورد نیاز بلند کرد. این ماشین عبارت است از: دکل که یک برج نگهدارنده عمودی است، فلش (Jib) که بازوی جرثقیل را حرکت می‌دهد، کنفلش (Counter Jib) که بازوی دیگری است که وزن مقابل در عقب جرثقیل را تحمل می کند و یک کابین اپراتور که می‌توان از آنجا با جرثقیل کار کرد.

 

       ۱۰.کمپکتور

کمپکتور

 

کمپکتور یا غلتک برای فشرده‌سازی سطح مواد یا سطح زمین استفاده می‌شود. انواع مختلف کمپکتوری از برای اهداف مختلف فشرده‌سازی در دسترس است. غلتک‌هایی با چرخ صاف برای فشرده‌سازی لایه‌های کم عمق خاک یا آسفالت و غیره استفاده می‌شوند. غلتک‌های پاچه بزی برای اهداف فشرده‌سازی عمیق استفاده می‌شود. غلتک‌های پنوماتیک برای فشرده‌سازی خاک‌های ریزدانه، لایه‌های آسفالت و غیره استفاده می‌شوند.