جامع ترین راهنمای خرید آجر

جامع ترین راهنمای خرید آجر

ساخت یک ساختمان بدون شک یکی از زمان‌برترین کارها است. توسعه یک محیط مسکونی یا تجاری از ابتدا یک کار بسیار مسئولیت‌پذیر است. به همین جهت شما باید در سرمایه گذاری و انتخاب مصالح ساختمانی دقت فراوانی را به کار ببرید. خرید مصالح مختلف در هر مرحله از ساخت یک ساختمان، می‌تواند زندگی  ساکنان آن ساختمان  را برای سال ها تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مصالح مهمی که در خرید آن باید توجه و دقت کافی به کار برد، آجر است. آجر از قدیمی‌ترین و پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی است. آجر، که بلوک کوچکی از خاک رس است که معمولاً برای ساخت دیوارها و سنگفرش‌ها استفاده می‌شود. راهنمای خرید آجر از این جهت اهمیت دارد که آجرها اولین جایگزین برای سنگ در ساخت و ساز هستند و مردم از زمان های بسیار قدیم حدود ۵۰۰۰ سال پیش،  استفاده از آجر را آغاز کردند. اگرچه انتخاب و خرید مواد مناسب و باکیفیت ممکن است کاری نه چندان سخت به نظر برسد، اما برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد. به همین جهت آشنایی با مصالح مخالفی چون آجر امر بسیار مهمی می‌باشد. به این ترتیب در این مقاله، به توضیح آجر و کاربرد آن پرداخته و یک راهنمای خرید آجر جامع و کامل ارائه می‌شود.

کاربرد آجر

کاربرد آجر

آجر از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی می‌باشد که از گذشتگان دور جایگزین سنگ شده است. آجر‌ها یکی از مصالح ساختمانی بسیار محبوب هستند که در ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. آجرها در ساخت دیوارهای آجری استفاده می‌شوند. همچنین در کفپوش‌ها، دیوارهای جداکننده، دیوارهای حائل و غیره نیز به کار برده می‌شوند. آجرها با توجه به رنگ‌ها، اندازه‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف آن برای به دست آوردن طرح‌های مختلف استفاده می‌شوند. به عنوان یک مولفه زیبایی شناختی نیز، آجر را می‌توان به عنوان آجر روکش در معرض استفاده قرار داد. آجرها با اندازه استاندارد، رنگ، شکل و بافت آجر بر ظاهر و احساس کلی یک ساختمان تأثیر می‌گذارند، بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که آجرهایی که خریداری می‌شوند، متناسب با طراحی خانه مورد نظر باشد و همچنین پس از نصب، از استحکام کافی نیز برخوردار بوده و برای مدت طولانی دوام آورد. آجرها مطابق با جنس و اندازه‌ای که دارند، می‌توانند کاربردهای متنوع و مختلفی  داشته و به ‌عنوان دیوارپوش، کف پوش و دیوارکشی به کار برده شوند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردی که آجرها دارند استفاده از آن‌ها در بنایی و ساخت دیوار است.

? مطالعه بیشتر: پی ساختمان و اهمیت آن در ساخت و ساز ?

راهنمای خرید آجر

راهنمای خرید آجر

همان طور که گفته شد، آجرها از مصالح مهم و اساسی برای ساختمان‌سازی هستند که انواع مختلفی داشته و هر نوع آن کاربرد و استفاده خاص خود را دارد. نکات بسیار مهمی وجود دارند که به هنگام انتخاب و خرید تمامی مصالح ساختمانی مانند آجر باید مورد توجه قرار گیرند. این نکات مهم در قالب راهنمای خرید آجر در این بخش بیان شده‌اند.

اولین نکته‌ای که در هنگام خرید آجر باید انجام شود، ارزیابی کیفیت آجر می‌باشد. به طور کلی، آجرهایی که به درستی سفت شده‌اند به رنگ قرمز یکنواخت با لبه‌های مشخص به نظر می‌رسند. بنابراین به هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که هیچ لکه تیره یا روشنی در اطراف و سطح آجر وجود ندارد. آجرها باید به مدت یک روز در آب خیس شوند تا وجود گلدهی آن‌ها بررسی شود. اگر پس از ۲۴ ساعت رسوبات سفیدی بر روی آنها مشاهده شد، مطمئناً آجرهای مورد نظر مناسب نبوده و نباید خریداری شوند.  آجرها اغلب با خاک شنی یا رسی ساخته می‌شوند و در صورت برخورد با هم باید صدای زنگ تولید کنند. برای ایجاد دیوارهای مستحکم بدون استفاده از گچ اضافی، استفاده از آجرهایی که لبه‌هایی یکنواخت تیز دارند ضروری است.

مسئله دوم مهم به هنگام خرید آجر، بررسی مالی و برآورد هزینه‌ها می‌باشد. برآورد هزینه بخش اساسی ساخت یک ساختمان مسکونی و یا تجاری است، اما این این موضوع نباید مانع از انتخابی مناسب شده و بر کیفیت آجر تاثیر بگذارد. در وهله اول، باید بپذیرید که هزینه آجر بخش مهمی از بودجه کلی ساخت و ساز است. به یاد داشته باشید که هر نوع محدودیت مالی بر توسعه ساختاری ساختمان شما تأثیر می‌گذارد.

نکته سوم از راهنمای خرید آجر، تعیین کاربرد و هدف از خرید آجر می‌باشد.  به طور کلی و اصولاً از آجر در کارهای بنایی مانند ساخت دیوار در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. اما علاوه بر این، می‌توان از آن به عنوان کفپوش حیاط‌ها نیز استفاده کرد. به عبارت بهتر، نیاز مولفه تعیین کننده‌ای در خرید آجر است.

نکته چهارم بررسی انواع مختلف آجرها می‌باشد. انواع مختلف آجرها در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. حالا اینکه کدام آجر در کجا استفاده شود بستگی به هدفی دارد که از آن استفاده می‌شود. انواع مختلفی از آجرها شامل آجر ماشینی، آجر ماسه آهکی، آجر نسوز، آجر سفالی، آجر ده سوراخ و غیره می‌باشد. لازم به ذکر است برای خرید انواع مختلفی از آجرها مانند خرید آجر سه گل، خرید آجر نسوز، خرید آجر لفتون و دیگر مدل‌ها می‌توانید به سایت شرکت آجر اصفهان مراجعه کنید.

نکته بعدی راهنمای خرید آجر، توجه به ظاهر و درجه بندی آجرها می‌باشد. به طور کلی، آجرها از جهت ظاهر، در انواع مختلف توپر، توخالی، سوراخ دار و متخلخل ساخته می‌شوند. نوع توپر آجرها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و اغلب در ساخت دیوارهای بالابر به کار برده می‌شوند. آجرهای تو خالی و سوراخ دار نیز سوراخ‌های زیادی بر روی آن‌ها وجود دارد و آجر‌های متخلخل به شیوه پرسی ساخته شده و منفذهای فراوانی دارند. آجرهای متخلخل از منظر کاربردی که دارند، به سه دسته آجر معمولی، آجر نما و آجر مهندسی گروه‌بندی می‌شوند.

علاوه بر ظاهر، آجراها از جهت درجه نیز به چند گروه درجه بندی می‌شوند. برای مثال آجرهای درجه یکی که آجرهای نمایان نامیده می‌شوند، در دیوارهای بیرونی، آجرهای رو به رو و روکش کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جهتی دیگر، آجرهای درجه یک دیگری نیز وجود دارند که دارای ابعاد آجری استاندارد (۱۹*۹*۹ سانتی‌متر) بوده و دارای لبه‌های تیز، یکنواخت سوخته و عاری از رسوب نمک هستند.

نکته بعدی درمورد خاصیت مکندگی آجر است. خاصیت مکندگی آجر باید چیزی حدود پانزده درصد باشد. اگر که کمتر از این وزن باشد،  ملات به آجر نخواهد چسبید. همچنین اگر که بیشتر از میزان گفته شده باشد، منجر به جذب شدن همه آب ملات به آجر شده و ملات خراب می‌شود.

? مطالعه بیشتر: بهترین آجر برای باربیکیو کدام است؟ ?

تست آجر را فراموش نکنید!

تست آجر را فراموش نکنید!

همان طور که گفته شد، یک ساختمان و سازه ساخته شده، از یک ساختار بسیار پیچیده و منحصر به فردی برخوردار است چرا که برای ساخت آن از مصالح ساختمانی مختلف و متنوعی چون سیمان، ماسه، کاشی، آجر، چوب، آرماتور و بسیار مصالح دیگر استفاده می‌شود. نوع و کیفیت مصالح به کار برده شده در یک ساختمان عوامل استحکام و دوام آن ساختمان هستند و در میزان طول عمر و ایمنی ساکنین آن ساختمان نقش دارند. به این ترتیب با توجه به این موضوع، تمامی مواد و مصالح به کار برده شده باید از کیفیت مرغوبی برخوردار باشند تا بتوانند بهترین عملکرد و استحکام را را داشته باشند. نامطلوب بودن هر یک از مصالح ساختمانی می‌توانند بر عملکرد کلی سازه  تأثیر منفی داشته باشند. تمامی موارد گفته شده بر بررسی دقیق مصالح پیش از خرید تاکید دارند. یکی از مهم‌ترین مصالح، آجرها هستند. برای بررسی کیفیت و مرغوبیت آجرها، تست آجر انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت آجر، این تست نباید فراموش شود. در ادامه مراحل تست آجر بیان شده است.

  • اولین مرحله از تست آجر، بررسی شکل و اندازه آجرها می‌باشد. به طور کلی آجرها باید سطح پلانی یکنواخت و مستطیلی شکل و مطابق با اندازه استاندارد داشته باشند و لبه‌های آن‌ها نیز مستقیم تیز باشد. ابعاد استانداردی که یک آجر می‌تواند داشته باشد، ۱۹۰ میلی متر در ۹۰ میلی متر و ابعاد نوع آجرهای ساختمانی نیز ۲۰۰ میلی متر در ۱۰۰ میلی متر می‌باشد.
  • مرحله دوم تست آجر، بررسی میزان سختی آن‌ها است. آجرها باید به میزانی محکم باشند که وقتی ناخن بر روی آن‌ها کشیده می‌شود خراشیده نشده و هیچ گونه اثری نیز بر روی سطح آجر باقی نماند.
  • مرحله سوم تست، بررسی رنگ آجرها می‌باشد. به طور معمول آجرها رنگ قرمزی عمیق و یکنواختی دارند که این یکنواختی نشان از یکنواختی ترکیب شیمیایی آجر و کیفیت بالای سوزاندن آجر می‌باشد.
  • مرحله چهارم، بررسی بافت و میزان فشردگی آجرها می‌باشد. به یاد داشته باشید که سطوح آجرها نباید به مقداری صاف باشند که ملات بر روی آن‌ها لیز خورده و لغزش داشته باشد و  میبایست یک بافت پیش فشرده ، همگن و یکنواخت داشته باشند.
  • مرحله پنجم، بررسی مقاومت آجرها می‌باشد. آجرها نباید به هنگام برخورد با زمین از ارتفاع حدود یک متری شکسته شوند.
  • مرحله بعدی تست، صدای آجر است. اگر دو آجر با یکدیگر برخورد داشته باشند باید یک صدای زنگ مانند بدهند. در این صورت است که می‌توان گفت دو آجر مورد نظر مرغوب  و باکیفیت می‌باشند. چرا که صدای زنگ ایجاد شده، نشان از توپر بودن، استحکام و همچنین میزان جذب آب بالای آجرها می‌باشد.

یک تست دیگر برای آجرها بررسی میزان نمک محلول موجود در آن‌ها است. وجود نمک محلول در آجر خطرناک است. به این ترتیب برای بررسی وجود و یا عدم وجود آن در یک آجر،  یک لایه از پودری خاکستری یا سفید بر روی سطح آجر تولید می‌شود. سپس به مدت بیست و چهار ساعت آجرها در آب غوطه ور شده و در نهایت خشک می‌شوند. اگر که بر روی سطوح اجر رسوب رنگ سفید وجود داشته باشد، می‌توان متوجه این موضوع شد که آجر انتخابی مناسب نبوده و نمی‌توان از آن برای ساخت و ساز استفاده کرد.

تست بعدی آجر، تست میزان مقاومت فشاری آجر و یا  COMPRESSIVE STRENGTH TEST می‌باشد. این تست به این صورت است که به جهت اندازه گیری میزان مقاومت فشاری آجر ، آجر لفتون و یا سفال را در زیر دستگاه crushing machine قرار داده و مقدار زیادی تا جایی که منجر به شکستگی آجر شود، بر آن فشار وارد می‌کنیم . با توجه به انجام این کار، بالاترین میزان فشاری که باعث ترک برداشتن و شکستن آجر شود را ثبت می‌کنیم . این آزمایش را بر روی پنج نوع آجر مختلف انجام می‌دهیم و در پایان میانگین نتایج حاصل، به عنوان میزان مقاومت فشاری آجر و یا مقاومت در برابر شکنندگی آجر به دست می‌آید.

تست دیگری که برای تست آجر انجام می‌شود، سنجش میزان جذب آب آجر و یا WATER ABSORPTION TEST می‌باشد. جهت اجرای این تست، در وهله اول آجری را به دلخواه انتخاب کرده و وزن می‌کنیم. سپس آجر مورد نظر را برای یک شبانه روز درون آب قرار داده و سپس آن را به حالت خیس نیز وزن می‌کنیم. در نهایت اختلاف وزنی که در دو حالت خشک و خیس وجود دارد به دست می‌آید که نشان دهنده میزان آب جذب شده توسط آجر می‌باشد.

? مطالعه بیشتر: پایایی بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

نتیجه گیری

همان طور که در طول مقاله نیز به آن اشاره شد، آجرها یکی ار مصالح قدیمی، پرکاربرد و اساسی ساخت یک سازه و ساختمان هستند که میبایست توجه ویژه‌ای را صرف انتخاب و خرید آن‌ها کرد. در این مقاله سعی شد علاوه بر توضیح آجر و کاربرد آن، یک راهنمای جامع و کامل برای خرید آجر نیز گردآوری کرده و روش‌های تست آجر نیز به طور کامل بیان شود.