سوله چیست + مهم ترین نکات هنگام ساخت آن

سوله چیست + مهم ترین نکات هنگام ساخت آن

پاسخ به سوال سوله چیست یکی از آن مبحث‌های بسیار مهم در زمینه ساخت و ساز است زیرا افراد زیادی فقط اسم سوله را شنیده‌اند و ماهیت اصلی و کلی آن را نمی‌دانند. به همین دلیل در در ادامه این مطلب قصد داریم که در مورد سوال سوله چیست با شما صحبت کنیم. در واقع هر جزئیات مهمی که در مورد سوله وجود دارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

تعریف سوله

دراولین مرحله باید با تعریف و مفهوم سوله آشنا شویم. در واقع سوله‌ها سازه‌های فلزی هستند که در اکثر مواقع دارای سقف شیبدار بوده و در بسیاری از موارد بدون هیچ ستون میانی ساخته می‌شوند. به صورت کلی سوله‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و از آن‌ها در کاربردهای مختلفی از جمله کارخانه‌ها، انبارها، مرغداری‌ها، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و … استفاده می‌شود. برای ساخت سوله‌ها از محاسبات فنی ویژه استفاده می‌شود و بسیاری از افراد این سوله‌ها را سازه‌های مهم عمرانی می‌دانند. اما در مورد تاریخچه سوله باید گفت که این سازه‌ها حدود ۷۰ سال است که ساخته می‌شوند و اولین سوله در ایستگاه قطار لیورپول ساخته شد.

انواع سوله

انواع سوله

بعد از اینکه در مورد ماهیت سوله و استفاده آن با شما صحبت کردیم حالا باید انواع سوله را با هم بررسی کنیم. سوله‌ها را می‌توان از جنبه‌های مختلفی دسته بندی کرد. در ابتدا سوله‌ها با این هدف ساخته می‌شدند که بتوان از آن‌ها به صورت موقتی و با هزینه مناسب و همچنین با راحت‌ترین مصالح و متریال استفاده کرد. اما با گذشت زمان ساخت این سوله‌ها با گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرد. مثلاً در ابتدا فقط سوله‌ها را با مصالح فلزی یا بتنی می‌ساختند اما در حال حاضر سوله‌هایی از جنس آجر نیز وجود دارند. آجر استفاده شده در سوله‌ها می‌توانند از انواع مختلف باشند. آجر سفال و آجر لفتون نیزاز جمله این آجرها هستند.

برای خرید هر نوع آجری از جمله برای خرید آجر شیل یا خرید آجر سفال و… می توانید با ما در اصفهان آجر در تماس باشید.

سوله سرپایی، سوله تیرورقی، سوله یو بی ام (UBM) و سوله دست دوم از مهمترین انواع سوله‌های ساخته شده هستند که هر کدام از آن‌ها را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

سوله خرپایی

 به این سوله‌ها، سوله‌های سبک، سوله سبک قوسی و سوله HSS نیز می‌گویند. سوله‌های خرپایی ازجمله سوله‌هایی هستند که ساخت آن‌ها بسیار پیچیده است و فقط باید با انجام محاسبات دقیق مهندسی انجام شود. هر شخص یا مجموعه قادر به ساخت این سوله‌ها نیست. این سوله‌ها ساخت پیچیده‌ای دارند اما بسیار با کیفیت هستند و در عین حال  قیمت بسیار مناسبی دارند.

این سوله‌ها به این دلیل که با استفاده از پیچ و مهره ساخته می‌شوند، می‌توان آن‌ها را به دفعات متعدد باز و بسته کرد و از آن‌ها استفاده مجدد کرد. همچنین از این طریق می‌توانید سوله‌ها را پیشرفته‌تر کرده و امکانات جدیدی به آن اضافه کنید.

سوله تیر ورقی

 سوله‌های تیرورقی از انواع قدیمی‌ترین سوله‌های ساخته شده هستند. امروزه تقاضای زیادی برای ساخت این سوله‌ها وجود ندارد. البته این موضوع در مورد کشورهای اروپایی و پیشرفته است و متاسفانه در کشور ایران هنوز استفاده از این سوله‌ها بسیار رایج است. البته این که از چه نوع سوله‌هایی استفاده کنیم دقیقا به کاربردی که قرار است از سوله داشته باشیم بستگی دارد. مثلاً سوله‌های تیرورقی با توجه به معایب زیادی که دارند اما برای بعضی از کاربردها بهترین گزینه مصرفی هستند.

 سوله UBM یو بی ام

 این نوع سوله‌ها از جدیدترین و به روزترین سوله‌های ساخته شده هستند. یکی از مهم‌ترین مصالح و متریالی که در سوله‌های یو بی ام استفاده می‌شود، ورق‌های گالوانیزه است. این سوله‌ها به صورت کلی به صورت قوس کامل ساخته می‌شوند و شکل آن‌ها شبیه به تونل است. معمولاً برای سقف این سوله‌ها از مصالحی از جنس پلی اورتان استفاده می‌شود. این سوله‌ها نسبت به سوله‌هایی که با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند قیمت مناسب‌تر و پایین‌تری دارند. از آنجایی که این سوله‌ها دارای قوس زیادی هستند در مقابل باد و برف مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین عایق بسیار خوبی در برابر سرما و گرما هستند. این نوع سوله‌ها نیز مثل دیگر سوله‌ها برای کاربردهای خاصی تولید می‌شوند. مثلاً بهتر است که از این سوله‌ها تحت هیچ شرایطی برای کاربردهای دامداری و مرغداری استفاده نشود زیرا سقف این سوله‌ها به شدت جاذب میکروب، باکتری و بو هستند و نمی‌توان آن‌ها را ضدعفونی کرد به همین دلیل می‌توانند بیماری‌ها را به سرعت به دام و طیور منتقل کنند.

سوله چه کاربردهایی دارد؟

سوله چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم سوله‌ها، ویژگی‌ها و خواص مختلفی دارند که هر کدام با توجه به ویژگی‌هایی که دارند برای کاربرد خاصی ساخته می‌شوند. از جمله مهمترین کاربردهای سوله می‌توان به کاربرد آن‌ها در صنعت مرغداری، دامداری، کشاورزی، کارخانجات، نمایشگاهی، تعمیرگاهی و … اشاره کرد. به این موضوع هم توجه کنید که باید نوع سوله را دقیقا مطابق با کاربردی که به آن نیاز دارید انتخاب کنید زیرا بعضی از سوله‌ها فقط برای کاربردهای خاصی ساخت و استفاده می‌شوند. مثلاً به هیچ عنوان نمی‌توان از سوله‌های یو بی ام، برای کاربردهای پزشکی، دارویی، مواد غذایی، مرغداری، دامداری و … استفاده کرد.  وزارت بهداشت نیز هیچ تاییدیه‌ای برای استفاده از این سوله‌ها در جهت استفاده برای مواد غذایی و دارویی نمی‌دهد.

اجزای تشکیل دهنده سوله چیست؟

بعد از اینکه با تعریف و معنای سوله و انواع آن آشنا شدید حالا وقت آن است که در مورد اجزای تشکیل دهنده سوله با هم صحبت کنیم.

به صورت کلی اجزای تشکیل دهنده سوله عبارتند از قاب یا فریم، وال پست، استرات، مهاربند، سینه بند، جرثقیل، سایه بان، ناودانی، گیرت و پی پرلین یا لاپه.

مهم ترین نکات هنگام ساخت سوله

مهم ترین نکات هنگام ساخت سوله

برای ساخت سوله باید به یک سری نکات توجه کرد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به کاربردی که قرار است از سوله دریافت کنید توجه کنید. پوشش سقف سوله نیز یکی از نکات مهمی است که باید در ابتدای امر به آن توجه ویژه کنید. مثلاً اینکه قرار است سوله در چه محیطی ساخته شود نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. اگر قرار است که در معرض نور مستقیم خورشید یا هوای گرم و سرد باشد باید حتما از پوشش سقف و دیوارهایی استفاده شود که مقاومت بالایی در مقابل گرما و سرما داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا همه جزئیات مربوط به ساخت و تولید سوله‌های مختلف را با هم بررسی کنیم و به سوال سوله چیست پاسخ بدهیم. به این موضوع توجه کنید که هر نوع از سوله‌ها، ویژگی‌ها و معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند و برای کاربردهای خاصی ساخته و استفاده می‌شوند. پس بهتر است که در ابتدای امر کاربردی که از سوله نیاز دارید را مشخص کنید سپس اقدام به ساخت سوله کنید. همچنین می‌توان از سوله‌های دست دوم نیز استفاده کرد که در مورد مدیریت بودجه و هزینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما به این موضوع توجه کنید که برای ساخت هر نوعی از سوله‌ها بهتر است که از مجموعه‌ها و افراد با سابقه و معتبر استفاده کنید تا در آینده به مشکل بر نخورید.