مقاوم سازی ساختمان آجری

مقاوم سازی ساختمان های آجری

” ساختمان آجری” یکی از پرتکرارترین نماهای ساختمانی است که شما می توانید در سطح شهرها و روستاها مشاهده کنید. از آنجا که آجر انگلیسی یا انواع دیگر آن یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین نوع مصالح ساختمانی است از همین رو از دیرباز این محصول در ساخت و ساز ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و… مورد استفاده بوده است. اما در نظر داشته باشید که این ساختمان ها پس از گذشت چندین سال نیازمند مقاوم سازی هستند. در این مقاله به شما خواهیم گفت “مقاوم سازی ساختمان های آجری” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

ساختمان های آجری

ساختمان های آجری

ساختمان های آجری به ساختمان هایی گفته می شود که عمده آن ها به صورت غیر اصولی و تنها با دیوار چینی های آجری ساخته شده اند. از همین رو مقاومت بسیار کمی در شرایط بحران مانند زلزله دارند. خانه های روستایی نمونه این ساختمان ها است. یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از چنین آسیب هایی، مقاوم سازی ساختمان های آجری می باشد.

فرقی نمی کند که شما در ساختمان از چه نوع آجری استفاده کنید، آجر لفتون یا شاموتی یا هر نوع آجر دیگری اگر به شکلی استاندارد و مناسب استفاده نشود، می تواند در شرایط زلزله آسیب زا باشد.

? پیشنهاد ویژه: آجر فشاری چیست؟ کاربرد آن در ساختمان را بشناسید! ?

روش های مقاوم سازی ساختمان آجری

اگر بخواهید اقدام به روش مقاوم سازی ساختمان های آجری کنید، روش های مختلفی وجود دارد که می توان به تناسب نوع ساختمان و فضایی که آجر در آن استفاده شده، استفاده کرد. از مهمترین روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از کلاف بندی قائم: در این روش برای اینکه دیوارهای متقاطع بهسازی و مقاوم شوند از کلاف بندی قائم از جنس بتن یا فولاد استفاده می شود. البته از میان نوع کلاف بندی های بتنی و فولادی، کلاف بندی های بتنی به دلیل تراز از کف از مقاومت بالاتری برخوردار است.
  • مقاوم سازی دال سقف: روش دیگری که می تواند موجب مقاوم سازی ساختمان های آجری شود، استفاده از تسمه هایی به عنوان مهاربند ضربدری برای سقف است. این کار به تقویت سقف کمک می کند.
  • افزایش تراکم دیوارها: راهکار دیگر پرکردن تراکم دیوار برای کاهش تاثیرات پیچی آن است. چرا که بازشوها توام با اثرات پیچشی در زمان وقوع زلزله و ریزش ساختمان است و هر چه این بازشوها کوچکتر شود تاثیر پیچشی آن نیز کمتر می شود. برای این منظور در دیوارهای می توانید از آجر نسوز یا آجرهایی که مقاومت حرارتی، فشاری و ضربه ای بالایی دارند استفاده کنید.
  • افزایش مقاومت فونداسیون سازه: از آنجا که تمامی وزن ساختمان به فونداسیون یا پی ساختمان تحمیل می شود از همین رو هر چه پی سازه مقاوم تر باشد، طبیعتا مقاومت آن نیز افزایش پیدا می کند.
  • انتخاب مصالح با کیفیت در ساخت و ساز: اگر می خواهید ناچار به مقاوم سازی ساختمان پس از پایان کار نباشید، بهترین کار استفاده از مصالح با کیفیت است. در صورتی که ساختمان با متریال با کیفیتی ساخته نشده در زمان مقاوم سازی، باید مصالح با کیفیت مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال اگر می خواهید برای بخش های مختلف ساختمان اعم از بخش های درونی یا بیرونی از آجر هایی مانند آجر شاموتی استفاده کنید، فارغ از رنگ و ابعاد آن باید بالاترین کیفیت را نیز انتخاب کنید.
  • استفاده از سیستم FRP: مواد کامپوزیتی تولید شده از پلیمر با الیاف FRP است که می توان از آن برای مقاوم سازی دیوارهای بتنی مسلح استفاده کرد. به این سیستم لمینت نیز گفته می شود که طی سال های گذشته یکی از پرکاربردترین روش ها برای تقویت سازه های آجری بوده است. از مهمترین مزیت های این روش وزن کمی و مقاومت بالایی است که برای ساختمان ایجاد می کند.

روش های مقاوم سازی ساختمان آجری

زمانی که می خواهید از آجر برای سازه های مختلف استفاده کنید، باید استاندارد و کیفیت آجر را نیز در نظر بگیرید. البته در نظر داشته باشید که قیمت آجر با کیفیت قطعا در مقایسه با آجرهای معمولی کمی بیشتر است. اما در شرایط بحرانی است که می توان به تفاوت کیفیت و میزان آسیب هایی که ساختمان های آجری می بینند، را مشاهده کرد.

راهکارهای ضروری مقاوم سازی ساختمان آجری در برابر زلزله

اگر می خواهید در زمان زلزله متحمل هزینه های سنگین تخریب ساختمان یا آسیب های جانی نشوید حتما باید هر نکته ای که می تواند مقاومت ساختمان را افزایش دهد، رعایت کنید. از مهمترین راهکارهای ضروری که می تواند منجر به مقاومت ساختمان های آجری شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعمیر دیوارهای ترک خورده: یکی از آسیب های رایجی که می توان در بسیاری از ساختمان های قدیمی مشاهده کرد، وجود ترک در دیوارها است. آجر اگرچه یکی از مصالح مقاومت و مستحکم است اما اگر پس از سالیان طولانی در ساختمان های قدیمی آثار ترک در دیوارهای آجری مشاهده کردید، حتما برای تعمیر آن اقدام کنید. برای اینکار می توانید از دوغاب ضد انقباض استفاده کنید. در صورتی که ترک ها بسیار نازک و ناچیز بود می توان از متریال رزین اپوکسی استفاده کنید.

بندکشی مجدد دیوارها: همانطور که می دانید آجر پس از نصب بندکشی می شود. این کار علاوه بر زیباتر کردن نمای نهایی، به افزایش مقاومت بیشتر آجر کمک می کند. در واقع بندکشی مانع از نفوذ آب و رطوبت به ملات و آجر می شود. از همین رو تجدید بندکشی ها می تواند آجرها را در جای خود مستحکم تر کند.

استفاده از پوشش بتن مسلح روی دیوارها: اگر دیوار آجر بسیار قدیمی، نازک یا سست است می توانید از بتن برای یک یا دو طرف دیوار استفاده کنید. برای اینکار کافی است با ذوغاب ترک های دیوار را بپوشانید پس از آن با دستگاه واتر جت دیوار را از هر نوع آلودگی تمیز کنید. سپس با بتن دیوارهای و شبکه های فولادی که روی دیوار قرار گرفته پوشش دهید.

استفاده از دوغاب: اگر دیوارهای آجری سستی دارید، یکی از ساده ترین کارها برای افزایش مقاومت آن استفاده از ذوغاب که از ترکیب سیمان پرتلند و سیمان پوزولانی است و سفت کردن آجرها در جای خود است. این کار به افزایش استحکام آجرها در جای خود کمک می کند.

نوسازی دیوارها: گاهی میزان آسیب به دیوارها به حدی است که حتی اگر زلزله هم رخ ندهید، وجود آن تهدید جانی و مالی به همراه دارد. دیوارهایی که ترک های بیشتر از ۱۰ میلیمتر دارند از جمله این موارد هستند. در این شرایط بهترین کار برای مقاوم سازی دیوار، تخریب و نوسازی آن می باشد. اگر می خواهید در این دیوارها از آجر استفاده کنید، آجر ده سوراخ بهترین گزینه است. چرا که علاوه بر وزن کم به دلیل داشتن سوراخ روی سطح آن ملات به خوبی آجرها را به هم می چسباند.

راهکارهای ضروری مقاوم سازی ساختمان آجری در برابر زلزله

? پیشنهاد ویژه: انواع آجر چینی (چیدمان آجر) در ساختمان سازی را بشناسید! ?

نتیجه گیری

در صورتی که قصد خرید انواع آجر دکوراتیو یا آجر های معمولی برای بخش های مختلف ساختمان را دارید باید نکات مهمی مانند کیفیت بافت، رنگ، میزان آجر مورد نیاز و… را مدنظر قرار دهید. پس از آن بهترین انتخاب را داشته باشید. از آنجا که آجر یکی از متریال بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی است از همین رو خرید این محصول باید از شرکت های تولیدکننده معتبر باشد. شرکت اصفهان آجر یکی از شرکت های تولیدکننده و عرضه کننده آجر با کیفیت در کشور است که شما می توانید برای پروژه های مختلف ساختمان سازی اقدام به خرید محصولات این شرکت کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت راهنمایی برای خرید آنلاین و غیرحضوری آجر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

 

? سوالات متداول ?

راهکارهای ضروری مقاوم سازی ساختمان چیست؟

برای مقاوم سازی دیوارها می توانید از راهکارهای تعمیر دیوارهای ترک خورده، بندکشی مجدد دیوارها، استفاده از پوشش بتن مسلح روی دیوارها، استفاده از دوغاب و نیز نوسازی دیوارها استفاده کنید.

بهترین روش های مقاوم سازی ساختمان های آجری را نام ببرید؟

استفاده از کلاف بندی قائم، مقاوم سازی دال سقف، افزایش تراکم دیوارها، افزایش مقاومت فونداسیون سازه، انتخاب مصالح با کیفیت در ساخت و ساز و استفاده از سیستم FRP.

کدام دیوارهای آجری نیازمند نوسازی هستند؟

دیوارهایی که ترک های بیشتر از ۱۰ میلیمتر دارند.