گابیون بندی چیست؟ معرفی ۸ کاربرد جالب آن!

گابیون بندی چیست؟ معرفی 8 کاربرد جالب آن!

در مطالب قبل درباره یکی از قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی، آجر سفال، صحبت کردیم. از این رو قصد داریم در این مقاله به بررسی یکی از مصالح پرکاربرد و نسبتا جدید بپردازیم. در واقع گابیون بندی مثالی از بکارگیری مصالح قدیمی به شیوه‌ایی مدرن است. اگر به حاشیه سدها، جاده‌ها و فضاهای شهری توجه کنید شاهد کاربردهای فراوان توری گابیون خواهید بود. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که گابیون بندی چیست و چه کاربردی دارد؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال تا انتها با ما همراه شوید.

گابیون بندی چیست؟

گابیون بندی چیست؟

گابیون بندی که با نام تورسنگ و سله اندازی نیز شناخته می‌شود، توری‌هایی شبیه به قفس‌ و پر شده از سنگ‌های ریز یا درشت می‌باشند. گابیون‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند. اصلی‌ترین کاربرد تورسنگ‌ها ممانعت از ریزش دیواره‌های خاکی می‌باشد. جالب است بدانید که گابیون‌ها مانند آجر نما کاربرد دکوری و تزئینی دارند و می‌توان از آنها در ساخت حصار، نرده، در زیباسازی مکان‌های تفریحی، باغ‌ها، پارک‌ها و … استفاده نمود.

به طور کلی براساس تعریفی که ارائه دادیم گابیون یک قفس توری شکل است که درون آن را با سنگ‌های مختلف پر کرده‌اند. برای درک بهتر می‌توان گفت گابیون بندی به توری مرغ شباهت زیادی دارد. البته توجه داشته باشید که با وجود شباهت‌های بسیار میان این دو نوع توری، آنها دارای تفاوت‌های بارزی نیز هستند.
اگر دکوراسیون خارجی باغ یا باغچه خود را با استفاده از تزیین نموده‌ایید و اکنون قصد دارید سراغ زیباسازی دکوراسیون داخلی ساختمان‌تان بروید پیشنهاد می‌کنیم از آجر لفتون برای نمای بیرونی شومینه استفاده نمایید. زیرا آجر لفتون علاوه بر زیبایی دارای مقاومت بسیار بالایی است. برای خرید آجر با کیفیت می‌توانید به سایت اصفهان آجر به آدرس esfahanajor.com مراجعه نمایید.

تاریخچه گابیون

تاریخچه گابیون - گابیون بندی

فرسایش خاک یکی از مشکلات اصلی انسان‌ها در تمام طول تاریخ بوده است. همانطور که می‌دانید فرسایش خاک مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد. از آنجایی که هدایت کردن سیلاب‌ها مشکلاتی نظیر آسیب به ساختمان‌ها و مناطق مسکونی را ایجاد می‌کند. در نتیجه اهمیت ساخت دیوارهای مستحکم برای جلوگیری از این آسیب‌ها مشخص می‌شود، به همین دلیل مصریان در گذشته با نی و سنگ سازه‌هایی مانند گابیون امروزی را می‌ساختند.

پس می‌توان گفت مصریان اولین انسان‌هایی بوده‌اند که گابیون را شناخته و آن را ساخته‌اند. آن‌ها گابیون را برای محافظت از مناطق مسکونی در اطراف رود نیل با استفاده از سنگ و نی می‌ساختند. البته این کار را برای بعضی از فصل‌ها که امکان به وجود آمدن سیل و طغیان رودخانه وجود داشت انجام می‌داده‌اند.

بعد از آن افراد نظامی برای جلوگیری از ورود دشمن و همچنین حفاظت از تجهیزات جنگی و نظامی، توری‌‌هایی را که از جنس فلز بوده‌اند با سنگ و گاها کلوخ پر می‌کردند، که استفاده از این نوع توری‌ها نیز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد.

امروزه نیز گابیون‌ها با استفاده از توری‌های فلزی به جای نی ساخته می‌شوند. یکی از موارد استفاده گابیون جلوگیری از فرسایش خاک است که مصریان نیز این کار را انجام می‌داده‌اند.

کاربردهای گابیون بندی

کاربردهای گابیون بندی - گابیون بندی

کاربرد گابیون در عمران، معماری و همچنین محوطه سازی بسیار متفاوت و متنوع می‌باشد. نه تنها از گابیون برای ساخت و ساز استفاده می‌شود بلکه همانطور که گفتیم به دلیل جذابیت ظاهری‌شان در زیباسازی محوطه‌ها و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند. علاوه بر جذابیت ظاهری گابیون‌ها، مقاومت بالای این سازه نیز سبب به کار بردن آن در مکان‌های مختلفی شده است. بیشتر طراحان فضاهای سبز از گابیون در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. اکثر افراد تصور می‌کنند که گابیون تنها کاربرد تزیینی دارد در صورتی که از آن در ساخت فلاورباکس، آتشدان و … نیز استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی تمامی این کاربردها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

۱. استفاده از گابیون در راه‌سازی

از گابیون در ساخت بزرگراه، جاده و راه‌آهن برای مقاوم کردن و جلوگیری از ریزش سنگ‌ بر روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شود.

۲. استفاده از گابیون در کانال‌های آب

از تشک‌های گابیون در کف کانال‌های آبی به منظور کم کردن سرعت آب و همچنین کنترل فرسایش استفاده می‌شود. دلیل استفاده از تشک‌های گابیون ارتفاع کم‌تر آن‌هاست.

۳. کاربرد گابیون در ساختمان‌سازی

در مواردی می‌توان از گابیون برای ساخت سازه اصلی و همچنین دیوار باربر استفاده کرد.

۴. استفاده از گابیون در رودخانه‌ها

از گابیون‌ها برای ساخت دیوار دریایی، تغییر جهت سیلاب، هدایت آب به مسیر دیگر، محافظت از حوضچه‌ها، مخازن آبی، دریاچه‌ها و … استفاده می‌شود.

۵. نمای ساختمان

از گابیون‌ در نمای ساختمان برای زیباسازی بیشتر آن نیز استفاده می‌شود.

۶. دکوراسیون داخلی

در برخی موارد از گابیون برای ساخت یک دیوار دکوراتیو یا دیوار جداکننده‌ی فضاهای مختلف داخلی و خارجی در منازل، رستوران‌ها و.. استفاده می‌شود.

 

۷. کاربرد گابیون در مبلمان محوطه

امروزه از مبلمان در فضاهای سبز روی پشت‌بام یا حتی بالکن منازل استفاده زیادی می‌شود. در طراحی این فضاها می‌توان از گابیون به عنوان مبلمان استفاده کرد زیرا استحکام بسیار زیادی دارند و دارای تنوع اجرایی بالایی می‌باشند. برای قسمت نشیمن این مبلمان می‌توان از چوب و تشکچه‌های کوچک استفاده کرد.

۸. گابیون دکوراتیو

از گابیون می‌توان به شکل‌های متفاوت در طراحی المان‌های گوناگون فضاهای شهری استفاده نمود. همچنین می‌توان با ادغام المان‌های گابیونی و نورپردازی‌های متناسب با محیط مورد نظر زیبایی محوطه را چندین برابر نمود.

نحوه گابیون بندی

نحوه گابیون بندی

نحوه اجرای گابیون بندی بستگی به کاربرد و موارد استفاده آنها دارد. اگرچه یکی از مزایای گابیون‌ها سهولت در استفاده و اجرا است اما همچنان به مهارت و تخصص نسبی نیاز دارد. به طور کلی اولین اقدام هنگام گابیون بندی، برش توری‌ها بر اساس الگوی مشخص شده است. سپس با کمک پایه‌های نصب شده در مکان مورد نظر، توری‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنیم. نتیجه کار یک قفس فلزی خواهد بود. در آخرین قدم نیز قفس فلزی به دست آمده را با پوکه، سنگ، پوکه و … پر می‌کنیم.

نکته: توجه داشته باشید جنس توری را با توجه به شرایط و کاربرد آن انتخاب نمایید.

 

نتیجه گیری
به طور خلاصه گابیون بندی از سنگ و تور تشکیل می‌شود. نام‌های دیگر گابیون‌ها تورسنگ، قفس‌های توری و تله اندازی است. از مزایای گابیون بندی می‌توان به استفاده آسان، هزینه پایین، دسترسی فراوان، مقاومت زیاد در برابر رطوبت، ماندگاری و دوام بسیار بالا، عدم نیاز به نگهداری فیزیکی
و قیمت پایین سنگ مورد نیاز برای پر کردن اشاره کرد. سیم‌های از جنس گالوانیزه مورد استفاده هنگام ساخت این توری‌ها روکش‌دار یا بدون روکش، ضد زنگ و ضد خوردگی می‌باشند.