بررسی و معرفی انواع نمای ساختمان

بررسی و معرفی انواع نمای ساختمان

آنچه در مورد انواع نمای ساختمان باید بدانیم این است که نما، ظاهر بیرونی هر ساختمان است. از آنجایی که زیبایی و چگونگی نما نشان دهنده هنر، کیفیت و مهارت کار معمار و طراح ساختمان است، طراحی نما یکی از حوزه‌هایی است که امروزه معماران برای آن اهمیت زیادی قائل هستند. برای داشتن نمایی زیبا می توان از آجر نما، سنگ های زینتی، آجر دکوراتیو و … استفاده کرد.در این مطلب به بررسی نمای ساختمان می پردازیم.

نمای ساختمان

نمای ساختمان مسکونی می‌تواند نشان دهنده سلیقه، علایق، اعتقادات و رسم و رسومات مردم باشد.همچنین شکل ظاهری هر ساختمان مسکونی با توجه به شرایط محیطی هر منطقه مانند: آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلودگی هوا متفاوت است.

دیگر عوامل مهم در نمای ساختمان عبارتند از: عایق بندی در برابر سرما و گرما، عایق صوتی، مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر یخ زدگی، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر جدا شدن و افتادن و قابل اجرا بودن در ساختمان‌های بلند و سبک بودن. برای مثال، برای جلوگیری از آتش می توان از آجر نسوز برای نما استفاده کرد. برای خرید و اطلاع از قیمت آجر با ما در ارتباط باشید.

نمای ساختمان باید هنگام اجرا انعطاف پذیر باشد، یعنی دارای موادی باشد که می‌توان به راحتی در نماها با اشکال مختلف هندسی مورد از آن‌ها استفاده کرد.

همچنین مهم است نمای ساختمان به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر حفاظت، مناسب محیط داخلی باشد. برای مثال، نور به درون ساختمان بتابد و نیز بتوان از محوطه در فضای باز نیز استفاده کرد.

در ادامه انواع نمای ساختمان و برخی از ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کنیم:

نمای شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای-نمای ساختمان

نماهای تمام شیشه‌ای از زمان معماری مدرن به عنوان پوشش ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این نوع نما علاوه بر زیبایی، این امکان را فراهم می‌کند که از حداکثر نور خورشید استفاده کنید.

همچنین استفاده از ۲ یا ۳ شیشه‌ دیواری، یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب را به وجود می‌آورد.

از نوع مناسب شیشه با قابلیت‌های خاص (گرم شونده برقی، شیشه هوشمند و غیره) استفاده کنید.
این می‌تواند مزایا و معایب خاصی داشته باشد.

از معایب نمای شیشه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
افزایش بیش از حد دمای داخلی ساختمان در فصول گرم و معتدل سال
کاهش بیش از حد دما در فصول سرد سال
مصرف زیاد انرژی
آلودگی هوا

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت-نمای ساختمان
کامپوزیت‌ها از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل می‌شوند. ماده بدست آمده از هر یک از اجزا سازنده قوی‌تر و ماندگارتر است.
مزایای نمای کامپوزیت سبکی، سهولت مونتاژ و پایداری است. قابل توجه‌ترین نکته منفی کامپوزیت‌ها عملکرد ضعیف آن‌ها هنگام اجرا است.

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس-نمای ساختمان
بایرامیکس ترکیبی از دانه‌های سنگ گرانیت و سنگ مرمر با تنوع رنگی زیاد به همراه رزین‌های طبیعی و مصنوعی است. این ترکیب ابتدا به صورت ملات است و پس از خشک شدن، به یک سنگ تزئینی شباهت دارد.

نمای بایرامیکس را می‌توان در انواع دیوارها از جمله دیوارهای چوبی، سنگی، پلاستیکی، سرامیکی، سیمانی و … استفاده کرد.

مزایای استفاده از نمای بایرامیکس عبارتند از:

۱- تنوع رنگ

۲- تعمیر و نگهداری آسان

۳- انعطاف پذیری

۴- قابلیت شستشو با آب

بایرامیکس می‌تواند سطوح ناهموار گچ کاری شده را به راحتی بپوشاند. اگرچه نمای بایرامیکس مزایایی دارد اما به دلیل عدم تطابق با فرهنگ و سلیقه ایرانی، این نما مورد استقبال جامعه مهندسان ساختمان و پیمانکاران قرار نگرفته است و در مدت زمان کوتاهی زیبایی خود را از دست می‌دهد.

نمای سنگی

نمای سنگی-نمای ساختمان
سنگ ساختمانی یکی از بهترین پوشش‌ها برای نمای خارجی ساختمان است که در نمای سنتی و مدرن کاربرد دارد. نه تنها سنگ ساختمانی دوام بالایی به ساختمان می‌دهد بلکه می‌تواند به بهبود عایق حرارتی و صوتی نیز کمک کند. معمولا از سنگ تراورتن (سنگ آهک) برای نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود که علاوه بر چسبندگی زیاد، رنگ فوق العاده زیبایی دارد. باید سنگ را با توجه به شرایط آب و هوایی انتخاب کنید، برای مثال، در مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید فضای خالی بسیار کمی داشته باشد در غیر این صورت ممکن است بخاطر سرما خراب شود، یا در مناطقی که امکان طوفان شن وجود دارد، سنگ باید در برابر سایش مقاوم باشد. هنگام اجرای نماهای سنگی با سنگ‌های صیقلی، باید حداکثر اقدامات ایمنی برای چسبیدن محکم سنگ با بدنه ساختمان رعایت شود. در غیر این صورت، احتمالاً سنگ از ساختمان جدا می‌شود و می‌افتد.

نمای آجری

نمای آجری-نمای ساختمان
تاریخچه آجر به سالها پیش بر می گردد.انواع آجر متفاوت است مانند آجر سه گل، آجر شیل، آجر ده سوراخ، آجر دکوراتیو، آجر لفتون، آجر نسوز و … . نمای آجری شامل آجرهای سفالی و آجر شیل است. نمای آجری، علاوه بر زیبایی، تنوع و پایداری رنگ، به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین مانند یک عایق حرارتی و سرمایشی ساختمان عمل می‌کند. البته یکی از نقاط ضعف نمای آجری شوره زدن است. امروزه بیشتر از سیستم‌های نمای خشک برای افزایش ضریب ایمنی و همچنین مقاومت نما استفاده می‌کنند. در این روش برای چسباندن آجرها به جای ملات از تجهیزات فلزی استفاده می‌شود. در نمای معمولی، به دلیل استفاده از ملات، سرعت اجرا کم است. اما در سیستم نمای خشک به دلیل عدم استفاده از ملات، در قسمت‌های مرتفع ساختمان، سرعت اجرا بسیار سریع‌تر از سایر نماها مانند نمای آجری است. در این سیستم به خصوص در ساختمان‌های مرتفع امکان بازسازی دوره ای نیز وجود دارد. اما برای خانه‌های مسکونی کم ارتفاع مقرون به صرفه نیست و استفاده نمی‌شود.

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی-نمای ساختمان
در مقایسه با نمای سنگی، نمای سرامیک ارزان‌تر و سبک‌تر است. به دلیل طراحی قابل نظارت، می‌تواند زیبایی خاصی به نمای خارجی بدهد. یکی از معایب نمای‌های سرامیکی عایق نبودن آن‌ها در برابر سرما، گرما و صدا است. همچنین از نمای سرامیکی به دلیل انعکاس شدید نور در مکان‌های شلوغ استفاده نمی‌شود.

نمای سیمانی

نمای سیمانی-نمای ساختمان
از آنجایی که سیمان در برابر عوامل جوی مانند رطوبت مقاومت زیادی دارد و قیمت آن در مقایسه با سایر مواد مانند: شیشه، آجر و غیره کم‌تر است، از سیمان برای پوشاندن دیواره‌های خارجی استفاده می‌کنند.

با توجه به روش اجرا، مواد استفاده شده و طراحی نما، نمای سیمان را با نام‌های مختلفی مانند: نمای رومی، نمای چکشی، نمای تیشه‌ایی، نمای قدیمی، نمای سیمان شسته و نمای تگری می‌شناسند.