آجر فشاری چیست؟ کاربرد آن در ساختمان را بشناسید!

آجر فشاری چیست؟ کاربرد آن در ساختمان را بشناسید!

اگر در حوزه ساختمان سازی کار می کنید، قطعا با آجر فشاری آشنا هستید. این آجر یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های مصالح ساختمانی است که دوام و کیفیت مناسبی دارد و از گذشته‌های دور تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده است.

اگرچه آجرهای مختلفی به بازار آمده و در ساخت مصالح ساختمانی پیشرفت های بزرگ شکل گرفته، اما این مدل آجر هنوز با ویژگی ها و مزایای بی نظیر در حال استفاده و جایگاه ویژه خود را در حوزه ساختمان سازی حفظ نموده است.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد این آجر و مزایای آن در این مطلب همراه ما باشید.

آجر فشاری چیست؟

چرا آجر فشاری گاهی اوقات به عنوان بهترین آجر ساختمانی شناخته می شود؟ دلیل اینکه به این نوع آجر، آجر فشاری می گویند این است که با فشار دست ساخته می شود.

? پیشنهاد ویژه: آجر قزاقی چیست ?

در گذشته از این آجر برای ساخت دیوارهای حامل و ساخت طاق ها استفاده می کردند و برای ساخت دیوارهای باربر کاربرد داشته است. اما امروزه به دلیل وزن زیاد این آجر دیگر از آن برای دیوار چینی و افزایش ارتفاع ساختمان ها استفاده نمی کنند و بیشترین کاربرد آن در حوزه فوندانسیون ساختمان است.

آجر فشاری با نام های دیگر، آجر گری و زبره و توپر شهرت دارد که از خاک رس ساخته می شود و به دلیل ویژگی های مکانیکی و شیمیایی متفاوت هنوز استفاده از آن در مراحل ساختمان سازی پابرجاست. البته یکی از دلایل محبوبیت آن هزینه کم اجراست.

ویژگی های آجر گری

ویژگی های آجر گری

اگر نگاهی به بازار انداخته باشید، با انواع مختلف آجر از نظر رنگ، شکل و اندازه های مختلف روبرو می شود. این که کدام گزینه برای چه هدفی انتخاب شود، به ویژگی های ساختاری آجر بستگی دارد.

انواع مختلفی از آجرها مانند آجر لفتون، آجرنسوز و … با توجه به ظاهر و کیفیت شان مورد استفاده قرار می گیرد. آجر دکوراتیو نیز به عنوان نمونه ای زینتی برای طراحی نما استفاده می شود و کیفیت و دوامی برای حفظ دیوار ندارد.

در این قسمت به بررسی ویژگی های آجر فشاری آشنا می شوید تا بتوانید نوع و عملکرد آن را بیشتر بشناسید:

  • آجر فشاری استحکام  بالایی دارد.
  • نحوه ساخت آن به گونه ای است که وزن، قالب ابعاد و استحکام آن مورد بررسی قرار می گیرد.
  • با کمک برش بلوک های بزرگ و دستگاه های پرس نمونه دیگری از این آجر به نام آجر ماشینی ساخته می شود.
  • دارای ظاهر طبیعی دارد و در ساخت نما ساختمان استفاده فراوانی می شود.
  • مقاومت آجر بسیار بالاست و هیچ گاه تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرد.
  • ظاهر طبیعی دارد و برای خرید آجر نما پیشنهاد خوبی است.
  • وزن هر آجر حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که تقریبا دو کیلوگرم وزن آن ها محاسبه شده است.
  • این آجرها گرما گرمای داخل را خیلی سریع به بیرون منتقل می کنند و برای ساخت خانه های مسکونی در مناطق سردسیر پیشنهاد مناسبی هستند.
  • آجرهای فشاری در رنگ های مختلف زرد، قرمز و ترکیبی از این دو رنگ طراحی می شوند که عوامل مختلفی همچون پحت آجر، نوع خاک و فرمول آن روی رنگ آجر تاثیرگذار است.
  • قدرت جذب رطوبت این آجر بسیار کم است و تنها حدود ۳ الی ۷ درصد بوده. به همین خاطر، از این آجر برای طراحی نما و ساخت خانه های مناطق مرطوبت استفاده می شود.

آجر نسوز نیز یکی دیگر از نمونه آجر های موجود در بازار است که خاک چینی و نسوز طراحی می شود و حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کند. قیمت آجر نسوز با توجه به حرارت پخت، ابعاد و رنگ آن کاملاً متفاوت است.

بررسی مزایا و معایب آجر فشاری

مزایا و معایب آجر فشاری

مزایای آجر گری

  • این آجر بسیار شبیه سنگ است و برای اجرای ایده های خاص و طبیعی پیشنهاد می شود.
  • به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت برای اجرا در نما های خارجی محیط های دارای آب و هوای مرطوب گزینه مناسبی است.
  • از دیگر مزایای آن می توان به چسبندگی بالای ملات سیمانی اشاره کرد که امکان استفاده از آن در هر زمانی از سال وجود دارد.

معایب آجر فشاری

  • این آجر با ویژگی ضدبخار مانع از بین رفتن گرد و غبار ایجاد شده هنگام بارش باران یا شستشو نمی شود.
  • این آجر برای عایق بندی ساختمان گزینه مناسبی نیست و هیچ گاه باعث حفظ گرمای داخل خانه نمی شود.
  • به دلیل وزن بالای این آجر امکان استفاده از آن در مراحل ساختمان سازی بسیار محدود شده است. زیرا استاندارد بودن ساختمان سازی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث سنگین شدن بیش از حد می شود.

آجر سفال یکی دیگر از نمونه های پرکاربرد در ساختمان سازی است که از خاک رس تهیه می شود و در کیفیت های مختلف قابل تهیه است. این مدل آجر برخلاف آجر فشاری در زمین های دیوارهای بیرونی ساختمان کاربرد دارد و برای دیوار چینی داخلی نیز استفاده می شود.

تفاوت آجر فشاری با آجر های ماشینی

اولین موضوعی که آجر فشاری را نسبت به دیگر آجرها متمایز جلوه می دهد استفاده از دست هنگام قالب گیری آنهاست. در حالی که امروزه با کمک ابزارها و ماشین آلات مختلف ساخت قالب گیری و پرس آجرها به راحتی انجام می‌شود و نیاز به دخالت دست ندارد.

دیگر تفاوت آجر فشاری با آجرهای ماشینی مانند آجر انگلیسی ظاهر آن است. آجر گری دارای ظاهری یکنواخت و سطح زبری است، در حالیکه آجر های ماشینی سطح صافی دارند.

قدرت چسبندگی آجرهای زبره بسیار بالاست و به‌خوبی ملات را جذب می کند. در حالی که آجرهای ماشینی چنین ویژگی ندارد و استفاده از آنها در ساخت طاق ضربی امکان پذیر نیست.

وزن و اندازه دو آجر با یکدیگر متفاوت است. اندازه آجر فشاری حدود ۵ در ۱۰ در ۲۰ و ۲۲ در ۱۱ در ۵ است، در حالی که آجرهای ماشینی با ابعاد ۲۲ در ۱۰ در ۵.۵ ساخته می شود.

آجرهای فشاری با طول عمر و مقاومت بالاتری نسبت به آجر های ماشین ساخته می شود، اما باز هم به دلیل وجود سوراخ داخل آجر های ماشینی ملات به داخل آنها نفوذ می کند و باعث افزایش استحکام دیوارهای حامل می‌شود همچنین امکان عبور میلگرد داخل سوراخ های آجر های ماشینی موجب ارتقاء کیفیت سازه خواهد شد.

از دیگر تفاوت هایی که روی انتخاب نوع آجر ماشینی و فشاری تاثیر می گذارد، قیمت آن هاست.  معمولاً آجر های ماشینی به صورت تکی محاسبه می شود، در حالی که برای آجر های فشاری باید به صورت تنی هزینه آن را پرداخت کنید.

آجر ۱۰ سوراخ یکی از پرکاربردترین آجر های دارای سوراخ است که از ترکیب خاک روز خاکشیر و خاک نسوز تهیه می شود و به دلیل وزن سبک و مقاومت موجب افزایش کیفیت سازه خواهد شد.

کاربرد آجر فشاری در ساختمان

کاربرد آجر فشاری در ساختمان

در موارد زیر با کاربردهای متنوع این آجر آشنا می شوید:

  1. اولین کاربردی که این آجرها به ذهن می آید استفاده از آن ها در دیوار چینی و کرسی چینی پی دیوار است.
  2. همچنین برای ساخت دیوارهای باربر می توان از این آجر استفاده کرد.
  3. یکی از زمینه‌های پرکاربرد از این محصول قالب بندی فونداسیون است. همچنین آجرهای فشاری برای ساخت دیوارهای حیاط و ویلا انتخاب مناسب و مقرون به صرفه ای شناخته می شود.

اگر احساس می کنید برای ساخت دیوارها نیاز به آجری خاص با رنگ متفاوت هستید، آجر شیل گزینه مناسبی است. این آجر با رنگ های مختلف زرد، کرم و قرمز طراحی می شود و نمایی متفاوت به خانه تان می بخشد. برای اطلاع از قیمت آجر شیل نیز می توانید نگاهی به صفحات محصولات بزنید.

کلام آخر

آجر فشاری یکی از با قدمت ترین مدل آجرهاست که ویژگی های خاص خودش را دارد و توانسته برای زمینه های مختلف حضور پررنگی داشته باشد.

اگرچه این روزها ساخت آجرهای مختلف با طراحی های جذاب را شاهد هستیم، اما باز هم بدلیل قیمت مناسب از این آجر برای فوندانسیون ساختمان استفاده می کنند.