انواع آجر چینی (چیدمان آجر) در ساختمان سازی را بشناسید!

Know the types of Chinese bricks (laying bricks) in construction

زمانی که در نمای ساختمان ها آجر نما مورد استفاده قرار گیرد اینکه نوع آجر چینی به چه شکلی باشد اهمیت زیادی دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید انواع آجر چینی در نمای ساختمان ها می توانند در ظاهر مدرن یا سنتی آن تاثیر بگذارد.

از همین رو روش های مختلفی برای زیباتر شدن نمای ساختمان ها ایجاد شده است. در این شرایط خرید آجر مناسب با طراحی نمای ساختمان و چیدمان آجرهایی که در آن به کار می رود اهمیت زیادی دارد.

انواع آجر چینی به روش مدرن

آجر چینی به روش مدرن

چیدمان آجر برای نمای ساختمان های مدرن به دو صورت فخر یا حصیری انجام می شود. در این صورت لازم است حتما اقدام خرید آجر دکوراتیو کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای انواع آجر چینی می توان از آجرهای مختلفی استفاده کرد تا نتیجه کار به شکل دلخواه نزدیک یا منطبق باشد. 

۱- روش فخر و مدین

این نوع چینش آجرها برای نمای ساختمان در گذشته به عنوان مشبک سنتی شناخته می شد. در این روش در میان آجرهای چیده شده حفره ای وجود دارد که دیوار را شبکه ای می کند.

علاوه بر نمای بیرونی از این روش می توان برای دیوارهای جداکننده در داخل ساختمان یا دیوارهای دکوراتیو نیز استفاده کرد. شاید دیده باشید که از این روش مدرن آجرچینی در کافه ها و رستوران ها نیز استفاده می شود. این روش را می توان در زمره پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن برشمرد. 

۲- آجر چینی حصیری

این روش به دلیل شکل ظاهری آن که شبیه بافت حصیر است حصیری می نامند. یکی از زیباترین روش های چینش آجر است که برای این نما لازم است از آجرهای مقاوم استفاده کرد. آجر لعابی یکی از آجرهای مناسب برای این روش است. 

در صورتی که می خواهید اقدام به خرید آجر لفتون برای نمای ساختمان کنید، پیشنهاد ما به شما خرید از شرکت پیشگامان آژمان تدبیر است. این شرکت ضمن تولید و عرضه انواع آجر با کیفیت در سراسر کشور، امکان خرید غیرحضوری را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده است.

در صورتی که قصد خرید یا اطلاع از قیمت آجر نسوز یا انواع دیگر آجر را دارید می توانید با شماره تماس ۰۹۱۳۴۶۰۴۰۴۹ تماس بگیرید. علاوه براین می توانید برای مشاوره خرید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید. علاوه بر این می توانید به صورت آنلاین قیمت آجر سفال، دکوراتیو، شیل، سفالی و… را از طریق سایت اینترنتی این شرکت به آدرس https://esfahanajor.com را مشاهده کنید.

انواع چیدمان آجر سنتی (معماری های اسلامی)

انواع چیدمان آجر سنتی

اگرچه امروزه روش های چیدن آجر برای نما به سبک مدرن طرفداران زیادی دارد، اما نمی توان زیبایی نماهای سنتی آجری را نادیده گرفت. به ویژه اینکه تنوع زیاد آجرهای موجود در بازار می تواند کیفیت این نماها را نیز دو چندان کند.

آجر ضد صدا یکی از آجرهای عایق صوتی و مناسب است. البته انواع دیگری از آجر نیز وجود دارد که می توان برای نما استفاده کرده که شکل ظاهری آن بسیار چشم نواز است. پیش از آنکه بخواهید اقدام به خرید آجر کنید ابتدا باید  با انواع چیدمان آجر به روش سنتی آشنا شوید:  

۱- آجر چینی مشبک جناغی

در این طرح سنتی آجرها به شکل خاص و منظم در کنار هم قرار می گیرند. بخشی از آجرها در زاویه ۴۵ درجه از زمین چیده می شوند. در ردیف بعدی آجرها در زاویه ۹۰ درجه نسبت به آجرهای قبلی قرار می گیرند. و همه این آجرها بر قطر دیوار به صورت عمومی قرار می گیرند. 

۲- چیدمان آجر نما به روش رگ چینی

چیدمان آجر نما به روش رگ چینی

رگ چینی نیز یکی از روش های آجر چینی سنتی به شمار می آید که در آن از آجرهای یک رنگ استفاده می شود. برای این طرح سنتی می توان از سه روش رگ چینی راسته، رگ چینی کله و رگ چینی لابند مرتب استفاده کرد. این طرح سنتی زیبایی بصری زیادی به ساختمان می دهد. در نظر داشته باشید که در این روش از بندکشی های رنگی استفاده می شود. 

۳- آجرچینی بادبزنی

یکی از انواع روش های چیدمان آجر، سبک بادبزنی است که در آن آجرها به صورت دوتا دوتا مربع شکل در کنار هم قرار می گیرند. به این صورت که دو آجر عمومی و دو آجر به صورت افقی در کنار آن قرار می گیرد و شکل مربع را به خود می گیرد. از این روش برای دکور اطراف شومینه استفاده می شود. آجر شیل یکی از آجرهای مناسب برای این چیدمان است.

۴- آجرچینی آبشاری

آجرچینی آبشاری

این روش آجر چینی به این صورت است که آجرها باید نامنظم و غیرقائم در کنار هم قرار گیرند تا نتیجه کار شکل هندسی زیبایی شود. این آجر زیبایی خاصی به نمای ساختمان می دهد که می توان نمونه آن را در نمای ساختمان های قدیمی و آثار باستانی مشاهده کرد. این نما در بناهای دارای معماری ایرانی-اسلامی کاربرد زیادی داشته است. 

۵- چیدمان آجر به روش گل اندازی

این طرح را می توان یکی از پرکاربردترین و البته شناخته شده ترین طرح آجر چینی سنتی برشمرد. از این طرح در مساجد و  مناره ها استفاده می شده است. در این روش آجرها به صورت لوزی در کنار هم قرار می گرفتند.

این چیدمان به شکلی بوده که در نهایت طرحی شبیه گل تجسم پیدا می کرده است. از آنجا که این طرح بیشتر نماکاری است آجر ضد زلزله می تواند کاربرد زیادی برای آن داشته باشد.

جمع بندی

شاید تا پیش از این تصور شما از آجرهای مورد استفاده در نما طراحی معمولی و ساده بوده که با ترکیب رنگ یا متریال مختلف زیبایی بصری برای بیننده ایجاد می کرد. اما نکته مهمی که درباره استفاده از آجر باید بدانید، کاربرد گسترده و البته متنوع آن است که سبب شده طرفداران زیادی داشته باشد. آجرها یکی از انواع مصالح متنوع و البته با کیفیت و ماندگاری است که حتی در آثار تاریخی به جا مانده از صدها سال قبل مورد استفاده بوده است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری فناوری های جدید کیفیت آجرهای تولیدی به مراتب افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر اینکه آجرهای امروزی برخلاف نمونه های قدیمی دیرتر زیبایی ظاهری خود را از دست می دهند. شستشوی آجر نما به ساده ترین روش ها سبب شده تا بسیاری از نماهای آجری تا سالیان متمادی زیبایی اولیه خود را حفظ کنند. 

علاوه بر کیفیت بالا و شکل ظاهری آجرها، روش های مدرن و سنتی نیز به کمک آمده تا زیبایی حاصل از آن بیش از پیش افزایش پیدا کند. امروزه بسیاری از کارفرمایان این اختیار را دارند که به تناسب کاربری ساختمان هر نمایی که می خواهند برای ساختمان خود از آجر ایجاد کنند. نه تنها نمای ساختمان ها، که طراحی های جدید و گاها تلفیقی این امکان را فراهم کرده که فضای داخلی خانه ها و دیوارهای دکوراتیو نیز امکان بهره گیری از نمای آجری را داشته باشند. برخلاف طراحی های قدیمی و سنتی که از آجر تنها برای نمای بیرونی و دیوار چینی استفاده می شده است.

نکته مهمی که باید پیش از انتخاب سبک و روش آجرنما و چینش آن بدانید، خرید آجر با کیفیت، متناسب با طراحی مورد نظر و نیز با قیمت مناسب است. از آنجا که نمای ساختمان و حتی بخش های داخلی برای ساکنان آن علاوه بر زیبایی تاثیر روانی و نیز هویتی دارد از همین رو نمی توان در انتخاب نوع آجر بی دقتی کرد.

در صورتی که احساس کردید نیازمند مشاوره برای انتخاب آجر مناسب برای طراحی نمای مدرن یا سنتی بودید، می توانید از کارشناسان شرکت پیشگامان آژمان تدبیر برند تجاری اصفهان آجر کمک بگیرید. تا در نهایت خریدی مطمئن و رضایتمند داشته باشید.