پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن را بشناسید!

Modern brick facade

آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمان سازی است که از گذشته تا کنون مورد استفاده بسیاری از معماران و ساختمان سازان قرار گرفته است؛ از ساختمان سازی های کلاسیک گرفته تا نمای آجری مدرن ساختمان های امروزه. ما در این مقاله پرطرفدارترین نمای آجری مدرن در سراسر جهان را به شما معرفی کرده و ویژگی های آن ها را بازگو می کنیم.

آجر یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است که تقریباً برای همیشه دوام می آورد. در واقع بیش از ۱۰۰ سال! و بر خلاف سایر مصالح، نگهداری از نمای آجری بسیار آسان است.

مزایای استفاده از آجر در نمای ساختمان های مدرن

استفاده از آجر نما به دلیل تنوع رنگ و مدل های متنوع، در بین مردم و معماران بسیار محبوب شده است. ایرانیان از دیرباز ساختمان های خود را توسط آجر می ساختند البته هرچند که آجر های امروزی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده اند، اما همچنان با معماری سنتی و بومی ایران بسیار سازگار اند.

برخی مزایای استفاده از آجر نما عبارت است از:

  • ظاهر

نمای آجری می‌تواند ملک را از نظر زیبایی‌شناختی، زیباتر جلوه دهد که می‌تواند جذابیت آن را برای خریداران بالقوه افزایش دهد. روکش دیوار آجری نیز در رنگ های مختلف موجود است تا با سایر ویژگی های یک ساختمان مطابقت داشته باشد. همچنین استفاده از آجر در نما جز سبک معماری های بومی ایران است و طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد.

  • قدرت را بازیابی می کند

روکش آجری می تواند ساختمانی را که روی آن نصب می شود از ایجاد ترک و سایر آسیب های ناشی از آلاینده ها، قالب و تغییرات دما محافظت کند.

همچنین جالب است بدانید که از لحاظ روان شناسی، آجر در ذهن انسان نمادی از مقاومت است و انسان ها آجر را به طور غریزی محکم تر از هر سازه و نمای دیگری می دانند. البته این می تواند به قدمت بسیار زیاد آجر در ساخت و ساز ها مرتبط باشد.

  • نگهداری کمتر

روکش آجری (نمای آجری مدرن) در مقایسه با نقاشی و سایر نما ها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. این سبک نما ها به سختی آسیب می بینند یا آلودگی را به خود جذب می کنند. برای اینکه نمای آجری به بهترین شکل ظاهر شود، فقط باید هر از گاهی شسته شود.

  • عایق

آجر نسوز نما برای ساختمان، عایق بهتری در برابر اتلاف صدا و گرما فراهم می کند که به ویژه برای استفاده در محیط های شهری شلوغ مفید است.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

از آن جایی که آجر نوعی عایق صدا و عایق حرارت است، نمای آجری از به هدر رفتن انرژی و گرمای داخل بنا جلوگیری کرده و به عایق بندی ساختمان کمک می کند. در نتیجه منجر به صرفه جویی طولانی مدت در قبض انرژی در طول زمان می شود.

  • از فضای داخلی محافظت می کند

روکش آجری می‌تواند از ساختمان‌ها در برابر نفوذ آب محافظت کند تا از آسیب‌های داخلی پرهزینه‌ای که اصلاح آن دشوار است، جلوگیری کند.

  • ارزش ملک را افزایش دهید

نما آجری به دلیل مزایای زیبایی شناختی و کاربردی (در صورتی که به درستی و زیبا از آن استفاده شود) می تواند ارزش ملک و ساختمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

  • مقرون به صرفه بودن

نصب روکش آجری (نمای آجری مدرن) بسیار مقرون به صرفه تر از ساخت یک دیوار آجری کامل است. ورقه های آجری نیز به طور معمول در جعبه های نیم متر مربعی فروخته می شود.

بنابراین می توان مناطق کوچک را با هزینه کم تکمیل کرد. تنها کافی است در رابطه با قیمت آجر نما تحقیق کرده و آن را با متریال های دیگر مقایسه کنید!

  • طول عمر

از آنجایی که نما ‌های آجری از آجر سفالی واقعی ساخته شده‌اند، تا زمانی که توسط متخصصان حرفه‌ای به درستی نصب شوند، تا سال‌ها دوام خواهند داشت. برای اثبات این قضیه تنها کافی است دیوار چین و بنا های قدیمی ایران را در نظر بگیرید!

  • مقاوم در برابر آتش

آجرهای سفالی خنثی و غیر قابل احتراق هستند و بنابراین بسته به نحوه ساخت و اجرا، محافظت بیشتری در برابر آتش و گرما ارائه می دهند و در واقع در صورت وقوع آتش سوزی، به هیچ عنوان آسیب نخواهند دید و کاملا ایمن هستند.

  • دسترسی ساده و راحت

از آن جایی که آجر در کشور ما به وفور یافت می شود و جز مصالح در دسترس است، برای خرید آجر نما نیاز به صرف زمان جهت پیدا کردن آن ندارید.

? ارزان، با کیفیت و مطمئن: خرید انواع آجر از آجر پیشگامان اصفهان

۷ نمای آجری مدرن معروف در جهان

اگر تصور می کنید نما های آجری فقط در ایران و یا کشور های آسیایی وجود دارند و استفاده می شوند، سخت در اشتباه هستید!

امروزه استفاده از آجر دکوراتیو در سراسر جهان شناخته شده و از آن برای زیبایی و نما های خاص استفاده می شود. در ادامه قصد داریم ۷ تا از معروف ترین نمای آجری مدرن جهان را به شما معرفی کنیم.

۱- ساختمان  Twisting Veil در هند

این ساختمان مرکز اسناد حقوق بشر جنوب آسیا است که توسط معماران آناگرام، دهلی، هند ساخته شده است. معماران آناگرام با استفاده از انعطاف پذیری آجرها به عنوان ماژول های قابل چرخش، ارتفاعی را طراحی کردند که امکان تهویه طبیعی کافی را فراهم می کند و در عین حال صدا را کاهش می دهد و سایه ای از گرمای شدید خورشید هند ایجاد می کند.

استفاده از آجر با منابع محدود طراحی، برای ایجاد نمای بسیار پیچیده با هزینه نسبتا کم ایده آل بود.

۲- ساختمان Rippled Skin در آمریکا

Mulberry House توسط SHoP Architects در شهر نیویورک، ایالات متحده واقع شده است. آجرهای مشکی SHoP Architect که در گوشه ای از خیابان در محله شیک NoLita منهتن قرار دارد، نشان می دهد که چگونه مفصل بندی ظریف این ماده می تواند نور و سایه را برای زیبایی شناسی معماری چشمگیر هدایت کند.

پانل های وجهی متحمل بار نیستند، در عوض ساختمان را به عنوان پوسته ای معاصر می پیچند که ادای نماهای آجری تاریخی منطقه است.

۳- ساختمان Singular Chasm در اسپانیا

این نمای آجری مدرن که کارخانه روغن زیتون در شمال اسپانیا است، نشان می دهد که چگونه می توان از آجر برای ایجاد معماری متمایز از طریق توده ساده و یک شبح قوی استفاده کرد: دو عملکرد اصلی ساختمان در دو حجم همگن قرار گرفته اند که توسط یک فضای خالی تقسیم شده اند.

این نماهای آجری بدون پنجره از دور محکم و صاف به نظر می رسند، اما دارای کیفیت بافت ظریفی هستند که وقتی از نزدیک مشاهده می شوند، عناصر بیشتری را ارائه می دهند.

۴- ساختمان Patchwork Pattern در بلژیک

در بسیاری از بازسازی ها و الحاقات، ساعت ها صرف تلاش برای تطبیق بافت و رنگ متنوع آجرها برای گره زدن قدیمی و جدید می شود.

با این حال، آتلیه Tom Vanhee انتخاب کرد که در جهت مخالف با این مرکز اجتماعی در بلژیک حرکت کند و با بیان اضافات و تفریق با استفاده از آجرهای متضاد که تکامل یک ساختمان را در طول سالیان متمادی جشن می گیرد.

۵- ساختمان  Perforated Grid در کره جنوبی

ساختمان ABC که توسط WISE Architecture در سئول، کره جنوبی ساخته شده است. ساختمان اداری WISE Architecture در سئول، کره جنوبی، ترکیبی از ویژگی های یکدست و مجسمه ای Pabellón Agrícola Almazara Santurde با ماهیت نفوذپذیر مرکز اسناد حقوق بشر جنوب آسیا است.

آجرها با شکاف‌های جزئی برای قسمت‌های خاصی از نما چیده شده بودند که به نور و هوا اجازه می‌داد تا از طریق راهروهای پنهان در پشت لایه‌های آجر سیاه عبور کند.

۶- ساختمان  Lattice Layer در اسپانیا

خانه ۷۱۲ توسط HARQUITECTES که در بارسلون، اسپانیا واقع شده است. شکل ساده خانه ۷۱۲، یک اقامتگاه خصوصی با نمای آجری مدرن در بارسلون، اسپانیا، ماهیت غیرعادی پوشش ساختمان را رد می کند.

با کاهش ۶۵ درصدی بودجه ساخت و ساز، آجرهای سوراخ دار به دلیل ترکیبی از هزینه و عملکرد کم انتخاب شدند. آجرها به طور مرتب در هر گوشه ساختمان همپوشانی دارند و طرح مثلثی متمایز خانه را بیان می کنند.

ساختمان Pixelated Pod در کره جنوبی

خانه کره ای Slade Architecture برای یک خانواده جوان، تطبیق پذیری آجر را به عنوان یک عنصر مدولار نشان می دهد و از پیچیدگی سیال معماری در عصر دیجیتال صحبت می کند.

همانطور که این شرکت توضیح می دهد:

آجرها حس بسیار ملموسی از مقیاس و ساخت را ارائه می دهند، فرآیند تبدیل انتزاعی به واقعی. تعداد پیکسل ها صاف بودن یک تصویر دیجیتال را تعیین می کند. صاف بودن این خانه توسط ماژول آجری تعیین می شود.

نتیجه یک خانه ۹۶۷۵ پیکسلی است که در آن ۱ پیکسل = ۱ آجر است.