بهترین آجر ساختمانی کدام است؟ ۳ رقیب قدیمی

بهترین آجر ساختمانی کدام است؟ مقایسه و بررسی کاربرد هر کدام

در تاریخ روش‌ های حرفه ای ساخت و ساز، آجر یکی از قدیمی ترین مصالح برای خانه ها و پروژه های ساختمانی به حساب می‌آید. همچنین احتمالاً آجر‌ها جزو بادوام ترین مصالح هستند چرا که دیوارهای آجری، پایه ها و ستون ها پس از گذشت هزاران سال همچنان دست نخورده باقی مانده اند. اما بهترین آجر ساختمانی کدام است و چگونه می توان آنها را تشخیص داد؟

هنگامی که از شما خواسته می شود به یک ساختمان آجری فکر کنید، ممکن است تصویری از یک مدرسه آجری قرمز یا یک ساختار سنتی مشابه را به ذهنتان خطور کند، اما آجر ها از مواد مختلف به اشکال گوناگونی وجود دارند و می توانند کاربردهای متفاوتی از هم داشته باشند.

اگر با دقت بیشتری به اطرافمان نگاه کنیم، نماهای آجری مدرن زیادی می بینیم که نشان می دهد آجر همچنان پرطرفدار است. در این مقاله به بررسی بهترین آجر ساختمانی و کاربرد آن ها در بخش های مختلف می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت آجر ساختمانی با آجر معمولی

تفاوت آجر ساختمانی با آجر معمولی

در فرایند ساختمان سازی یکی از مهمترین جنبه های یک پروژه ساختمانی ایجاد پایه های ایمن است. برای ساختن اینها به آجرهایی نیاز دارید که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشند.

آجرهای ساختمانی کاملاً برای این منظور ساخته می شوند. این آجرها برای مقاومت در برابر زمان نیاز به استحکام و دوام بالایی دارند. علاوه بر آن آجرهای با ظاهر خاص و زیبا را نمی توان بر روی پایه هایی که فقط برای پوشانده شدن کاربرد دارند استفاده کرد بنابراین استفاده از از آجرهای ساختمانی در این جهت اهمیت زیادی دارد.

برخلاف طیف گسترده ای از بافت ها و سطوح تخلخل موجود در آجرهای معمولی، جذب آب کم آجرهای ساختمانی به این معنی است که می‌توانند به کاهش رطوبت و خشک نگه داشتن ساختمان کمک می کنند.

همچنین از آنجایی که آجر ساختمانی برای اهداف زیبایی شناسی استفاده نمی شوند، ظاهر آن ها اهمیت بالایی ندارند و بیشتر بر روی استحکام و توان مقاومت آن تمرکز دارد.

? پیشنهاد ویژه: آجر ضد زلزله چیست ?

آجرهای ساختمانی به‌عنوان کلاس A یا کلاس B رتبه‌بندی می‌شوند که کلاس A قوی‌ترین است، اما کلاس B معمول تر است. آجرهای ساختمانی  کلاس A دارای مقاومت فشاری بیشتر از ۱۲۵ نیوتن بر میلی‌متر مربع و جذب آب کمتر از ۴.۵ درصد هستند. آجرهای مهندسی کلاس B دارای مقاومت فشاری بیشتر از ۷۵ نیوتن بر میلی‌متر مربع و جذب آب کمتر از ۷ درصد هستند.

در مقابل آجرهای معمولی همانطور که از نام آن پیداست در واقع کم‌مصرف‌ترین انواع آجر محسوب می‌شوند. مقاومت فشاری کمتری نسبت به آجرهای ساختمانی یا آجر های دیگر دارند و عموماً از کیفیت پایین‌تری نیز برخوردارند. همچنین تمرکز کمتری برای ظاهر ثابت روی آجرهای معمولی وجود دارد.  

از آجرهای معمولی نباید زیر سطح زمین استفاده شوند و عموماً فقط برای آجرکاری داخلی استفاده می شوند. اگر به دنبال آجر برای نمای ساختمان هستید میتوانید با مقایسه قیمت آجر نما و خرید آن ها یک ظاهر زیبا به ساختمان خود بیافزایید.

بهترین آجر ساختمانی کدام است؟ مقایسه و بررسی کاربرد هر کدام

ما اغلب شنیده ایم که “هسته و بنیان هر چیزی باید قوی باشد.” برای یک ساختمان، هسته اغلب آجر است که استفاده می شود. وقتی صحبت از آجر می شود، گزینه های زیادی مثل  آجرهای سفالی، آجر سه گل، آجرهای خاکستر بادی، آجرهای شنی آهکی و آجرهای سفالی سوخته و… به ذهن انسان خطور می.کند.

همه اینها مزایای خاصی برای سبک های خاص دارند و این پتانسیل را دارند که در نهایت به زیبایی بدرخشند. در کاربردهای ساختمانی، آجر مزایای متعددی نسبت به مواد جایگزینی دارد که به همان هدف عمل می کنند.

  • آجر یک ماده بادوام است و می تواند صدها یا هزاران سال دوام بیاورد
  • نوعی از آجر به نام آجر نسوز وجود دارد که می تواند در برابر دمای بالا مقاومت کند
  • آجر قابلیت کاهش نویز و عایق صدا را ارائه می دهد
  • آجر برای محافظت از محیط زیست نیازی به استفاده از رنگ یا سایر پرداخت ها ندارد
  • به عنوان یک جزء ساختمانی، مشکلات مربوط به آجرهای جداگانه را می توان بدون نیاز به تخریب و بازسازی کل سازه برطرف کرد.

۱- آجر لفتون

آجر لفتون

آجر لفتون نوع دیگری از خانواده آجر است که گاهی برای ایجاد سختی و زیبایی برای نمای ساختمان استفاده می شود. آجر لفتون توسط خاک رس زرد تولید می شود. آجر ۱۰ سوراخ یکی از پراستفاده ترین آجرهای لفتون است.

اخیراً نوع دیگری از آجر لفتون نیز وجود دارد که از خاک شیل نیز تولید می شود و رنگ آن قرمز است. استقامت آجرهای شیل لفتون کمی بیشتر از آجر سفالی است. آجر برگ گل نیز از خاک شیل تولید می شود، اما سنگ شیل مورد استفاده در این مورد کاملاً متفاوت است.

به طور کلی آجر لفتون دارای ۴ سوراخ در سطح خود است. وجود سوراخ در آجرهای لفاون باعث نفوذ عمودی ملات در طول دیوار چینی می شود که باعث استحکام بیشتر دیوار می شود.

در ساخت دیوارهای باربر نیز می توان از این آجر استفاده کرد، چرا که می توان با استفاده سوراخ های روی سطح آجر و میلگرد میزان. استحکام آن را افزایش داد. در مقایسه با آجرهای فشاری، آجر لفتون بسیار شکننده است. اضلاع این نوع آجر گونیا بوده و سطوح بسیار صاف تری نسبت به آجرهای فشاری دارد.

پس از خرید آجر لفتون میتوان روی دیوار چینی محوطه ها، حصار باغ ها و ویلاها، طاقچه ها و حیاط منازل، اتاق ها، تراس ها، حمام و سرویس بهداشتی و … سقف ها توسط تیرها استفاده کرد.

۲- آجر سفال

آجر سفال

آجر سفال یک مصالح ساختمانی بسیار محبوب است که در ساخت سازه های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه اصلاحاتی در فرآیند تولید آجر انجام شده است، اما تا حد زیادی نسبت به ساخت اولین آجرها که حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش در خاورمیانه انجام می گرفته همچنان بدون تغییر باقی مانده است. در واقع، آجرسازی در مناطق توسعه نیافته جهان از آنچه هزاران سال پیش رخ داده است قابل تشخیص نیست.

آجر سفالی از مخلوط کردن خاک رس با آب و سنگدانه ای مثل ماسه برای جلوگیری از انقباض و حجیم شدن به دست می آید. گل به قوام نسبتاً غلیظی کار می‌شود، به شکل فشرده در می‌آید و در کوره در دمای ۱۸۳۲ درجه فارنهایت (۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد) پخته می‌شود.

بسیاری از فرآیندها و رویه‌های مختلف برای فرآیند پخت ایجاد شده‌اند و کارخانه‌های مدرن آجر می‌توانند سالانه میلیون‌ها آجر تولید کنند. همچنین این آجر منبع دیگر آجر بازیافتی محسوب میشود. هنگامی که سازه های آجری تخریب می شوند، آجرهای دست نخورده به طور معمول جمع آوری شده و دوباره مورد استفاده قرار می گیرند.

آجرهای سفالی سوخته رنگ مایل به قرمزی دارند و به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان در دیوارهای بنایی، پایه ها و ستون های ساختمان ها استفاده کرد. هنگام ساختن دیوارها، آجرها را با ملات اندود می‌کنند تا استحکام، مقاومت در برابر آب و عایق‌سازی آنها افزایش یابد.

ویژگی های آجر سفال

  • عایق صدا: ضخامت و تراکم مشخصه دیوار آجری گلی باعث کاهش انتقال صدا و جلوگیری از ورود سر و صدای بیرون بخ داخل خانه می شود. اصطلاحا می گویند این آجرها، آجر ضد صدا هستند.
  • بادوام: آجرهای سفالی به مرور زمان تاب نمی‌خورد، زنگ نمی‌زند، فرسوده نمی‌شوند، پوسته پوسته یا محو نمی‌شوند، موریانه را در خود جای نمی‌دهند و ظاهر زیبایی ایجاد می‌کنند.
  • هزینه نگهداری کم: در حالی که خرید این آجرها ممکن است گران باشد، نگهداری و دوام کم آنها این مواد را به گزینه ای مقرون به صرفه برای نمای بیرونی خانه شما تبدیل می کند.
  • ارزش فروش مجدد بالا: خانه های آجری سفالی معمولاً ارزش فروش مجدد بالایی دارند زیرا خریداران خانه ظاهر مجلل و مراقبت آسان یک خانه آجری را ترجیح می دهند.
  • مقاومت در برابر آتش: این آجرها به راحتی نمی سوزند و احتمال آتش سوزی را در محل استفاده کاهش می دهند.

۳- آجر فشاری

آجر فشاری

برای ساخت آجر فشاری به طور مشخص از کارگران استفاده میشود و متریال که برای ساخت آجر مورد استفاده قرار می گیرد به صورت دستی انجام می گیرد و از ماشین ها و تجهیزات مرتبط با آن استفاده نمی شود؛ به همین دلیل مقدار شکنندگی آنها نسبت به نوع ماشینی به میزان زیادی افزایش می یابد.

در نتیجه این که ساخت صورت دستی انجام می گیرد دارای چین و شکل های موج داره طبیعی روی سطوح آجر فشاری می باشد که سبب ایجاد ظاهر منحصر به فرد می شود.

از جمله کاربردهای این نوع آجر می توان به بازسازی و یا توسعه املاک قدیمی اشاره کرد تا بتوان سبک قدیمی را همچنان در آن پیاده سازی کرد. همچنین میتوان از آنها برای انجام کارهای مرتبط با میراث فرهنگی نیز استفاده کرد.

جمع بندی

در دوران مدرن، مواد مختلفی ساخته شده اند که از نظر هزینه، سهولت نصب و خواص عایق، جایگزین های عملی برای آجر ها هستند. با این حال، تعداد کمی از چنین کاربردهایی با دوام آجر مطابقت دارند.

علاوه بر آن ظاهر و احساس آجر همچنان بسیار جذاب است. اگر می خواهید خانه شما محکم و بادوام باشد، باید از مواد با کیفیت استفاده کنید. به همین دلیل هنگام خرید آجر مهم است که بدانید چگونه آجرهای با کیفیت بالا را انتخاب کنید.