آجر لعابی چیست؛ مشخصات و کاربردهای آجر لعابدار

What is glazed brick

آجر لعابی نوعی از آجرهای قدیمی به شمار می آید که روی آن لایه ای لعاب از جنس شیشه مذاب یا سنگ چخماق به عنوان لعاب قرار می گیرد. از آجر لعابدار  مانند آجر نسوز نما غالبا به عنوان آجر نمای بیرونی ساختمان یا دیوارهای بیرونی استفاده می شود.

قیمت این آجرها نیز مانند قیمت آجر دکوراتیو یا شیل یا نسوز متفاوت بوده و بسته به نوع لعاب کاری می تواند کاهش یا افزایش داشته باشد.

لعاب چیست؟

زمانی که بخواهد اقدام به خرید آجر به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز کنید با انواع متنوعی از آجر مواجه می شوید که یکی از آن ها آجر لعابدار است. شاید برای شما سوال باشد که این لعاب به کار رفته روی آجر چیست؟

لعاب در واقع از جنس شیشه مذاب یا مخلوط سنگ چخماق با سیلیس است که تحت حرارت و دمای زیاد ذوب و به عنوان لعاب مورد استفاده قرار می گیرد. این لعاب جلوه ای براق و شیشه ای به آجر می دهد که در مواردی با اضافه کردن ترکیبات اکسید فلزات مختلف آن را در رنگ های مختلف تولید می کنند. از همین رو می توانید در زمان خرید آجر لعابی با طیف رنگی های مختلف انتخاب های بیشتری داشته باشید. 

یکی از سوالاتی که ممکن است پیش بیاید اینکه از اکسید چه فلزاتی برای لعاب استفاده می شود؟ فلزاتی مانند کروم، مس، کبالت، آهن و نیز کربنات مس در زمره فلزات پرکاربرد است که برای رنگ لعاب مورد توجه قرار می گیرد. از همین رو در نهایت شما می توانید رنگ های مختلفی مانند فیروزه ای، قرمز و… در آجرهای لعابی مشاهده باشید. 

آجر لعابدار چیست؟

آجر لعابدار چیست

آجر لعابدار از انواع آجرهای قدیمی است که می توان آن را در سازه های باستانی ایران به وفور مشاهده کرد. استفاده از این آجرها کاربرد زیادی در معماری ایرانی- اسلامی دارد و مهمترین مزیتی که دارد ماندگاری بالایی است که طی صدها سال زیبایی و جلوه خود را حفظ کرده است. این آجر می تواند از انواع مختلف آجر شیل باشد که با لعاب به رنگ های مختلفی عرضه می شود.

تا در نهایت در بخش های مختلف یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. از مزیت های این آجر تنوع کاربرد آن است. از آنجا که این آجرها می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. نمای ساختمان، کفپوش یا دیوارهای ساختمان بخش هایی است که می توان از آن استفاده کرد. در نظر داشته باشید که آجر عایق صوت و انرژی است از همین رو این آجر یکی از مصالح پرطرفدار، پرکاربرد و صد البته مقرون به صرفه است.

مشخصات آجر لعابی

مشخصات آجرهای لعابی

استفاده از آجر لعابی مانند سایر آجرهای دیگر قابلیت استفاده از ملات یا چسب آجر برای قرارگیری آجرها روی هم دارد.

از آنجا که لعاب بدون نیاز به چسباندن به آجر و صرفا با نفوذ به سفال و متریال بکار رفته در آجر، لعاب کاری صورت می گیرد. پس از آن لعاب آجر تحت حرارت مشخص تثبیت می شود.

نکته مهمی که باید در زمان لعاب کاری آجر در نظر بگیرید، اینکه گردو غبار و هر گونه ماده اضافه ای بین لعاب و آجر قرار گیرد، باعث بلند شدن لعاب از روی آجر می شود. از همین رو در زمان لعابکاری محیط باید عاری از هر گونه گرد و خاک و آلودگی باشد. حتی تماس روغن می تواند بر کیفیت لعاب کاری آجرها تاثیر منفی داشته باشد.

آجرهای لعابی بر اساس انواع لعابی که در آن به کار رفته است به اشکال زیر دسته بندی می شود:

  1. لعاب سربکه: براقی و شفافیت این لعاب به دلیل قرار گیری تحت دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد است و برای آجر و انواع سفال کاربرد دارد.
  2. لعاب قلعکه: لعاب به دست آمده به رنگ سفید مات است که ایرانیان باستان از آن استفاده زیادی داشته اند.
  3. لعاب خاکستر: از این لعاب که بدست آمده از گیاه زبان گنجشک است استفاده می شود.
  4. لعاب فلدسپات نیوز: از این لعاب برای ظروف غذا خوری استفاده می شود.

 از مهمترین مشخصات این آجرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر تنش های محیطی و فرسایش
  • ایجاد زیبایی و جلوه رنگی چشم نواز
  • قابل استفاده برای نماسازی

کاربردهای آن

کاربردهای آجر لعابدار

از آجرهای لعابی می توان برای بخش های مختلف یک ساختمان و حتی ساختمان هایی با کاربری های خاص  استفاده کرد. به طور مثال برای اماکن مذهبی مثل مساجد می توان از رنگ های مختلف این آجرها استفاده کرد. علاوه بر ان برای نمای ساختمان های مسکونی و تجاری هم می توان از انواع مختلف این آجرها استفاده کرد.

در واقع این مزیت ناشی از تنوع رنگی و جلوه ظاهری است که این آجرها دارند. از همین رو برای کاربرد با اهداف مختلف هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید با طراحی مناسب بخش های مختلف ساختمان استفاده از این آجرها را مورد توجه قرار دهید.

? پیشنهاد ویژه: آجر رستیک چیست ?

البته در نظر داشته باشید که ویژگی های مختلف این آجرها که ماندگاری بالا یکی از مهمترین آن ها است، انتخاب آجرهای لعابی را به عنوان گزینه ای جدی در ساخت و ساز تبدیل می کند.

آجر لعابی کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

  • استفاده در نما کاری مساجد و اماکن مذهبی
  • کف سازی و کفپوش ساختمان ها
  • استفاده برای اطراف باغچه و استخرها
  • قرنیز دیوارها
  • ساخت گنبد، گلدسته و سردر ها
  • استفاده به عنوان دیوارپوش بخش های داخلی ساختمان مانند پذیرایی، اتاق خواب و سرویس بهداشتی
  • قابل استفاده برای لعاب کاری ظروف سفال و سرامیک
  • مورد استفاده در قرنیز

جمع بندی

جمع بندی

زمانی که بخواهید آجر لعابدار خریداری کنید با انواعی از لعاب و  آجر لعابی مواجه می شوید. از جمله انواع لعاب های به کار رفته در این آجرها می توان به انواع مصری، خاکستری، دوغابی، کریستالی، بریستول و… اشاره کرد.

این لعاب ها در نهایت آجرهای لعابی مانند فیروزه ای، قهوه ای، قرمز، سبز مسجدی، زرد، لاجوردی و… را به دست می آورد. با این وود در دسته بندی دیگری به صورت کلی آجرهای لعابی شامل موارد زیر می شود:

  • مهری
  • تراش
  • معمولی

از آنجا که این آجرها مقاومت بالایی دارند از همین رو می توان به راحتی از آن برای طراحی های کلاسیک یا مدرن استفاده کنید. مقاومت بالا در برابر تنش های جوی و مواد شیمیایی مزیت های مهمی است که آجرهای لعابی را برای استفاده ارزشمند می کند. این آجرها کاربرد زیادی برای نما، دیوارهای بیرونی و حیاط، کفپوش یا حتی دیوار پوش داخلی ساختمان دارد. به همین دلیل است که خرید آجر نما با کیفیت در ایران بسیار اهمیت دارد.

از آنجا که از دیرباز حتی در ایران باستان و آثار به جا مانده از گذشته در بسیاری از آثار ایرانی- اسلامی از آجرهای لعابی متنوع استفاده شده است. نشان می دهد که این آجر دارای ویژگی های منحصر به فردی است که می توان با اطمینان خاطر آن را به عنوان یکی از مصالح ارزان قیمت و زیبا برای ساخت و ساز استفاده کرد. این آجرها به شما امکان می دهد تا انواعی از طراحی های مدرن و کلاسیک یا تلفیقی را به راحتی برای نمای ساختمان اجرا کنید.

همچنین قابلیت ترکیب با سایر متریال را نیز دارد. از همین رو دست کارفرما و مشتری را در طراحی و اجرا باز بگذراد. در نظر داشته باشید که یکی از دلایل اهمیت نمای ساختمان، هویت بخشی ساختمان و ساکنان آن است. از همین رو می توانید از این آجر به عنوان یک متریال هویت بخش در بعد معماری و روانشناسی استفاده کنید. علاوه بر اینکه این آجرها به دلیل تنوع رنگی و شکل ظاهری که دارد می تواند احساس خوبی پس از پایان کار برای مالک به همراه داشته باشد. 

 است که برای رنگ لعاب مورد توجه قرار می گیرد. از همین رو در نهایت شما می توانید رنگ های مختلفی مانند فیروزه ای، قرمز و… در آجرهای لعابی مشاهده باشید.