آجر متخلخل؛ تعریف، مزایا و کاربرد آن

آجر متخلخل؛ تعریف، مزایا و کاربرد آن

استفاده از انواع آجر در صنعت ساخت و ساز امری مرسوم و طبیعی است. در این میان استفاده از برخی آجرها مثل آجر متخلخل می تواند توام با مزیت های اقتصادی و نیز کیفی باشد. آجر متخلخل از انواع آجرهای سبک به شّمار می آید که برای سازه هایی که وزن سبک در آن اهمیت بالایی دارد، بسیاری کاربردی است.

آجر متخلخل چیست؟

آجر متخلخل چیست؟

در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده از آجر سفال یا انواع دیگر آجر بسیار کاربردی است. به طور کلی گفته می شود که بیشترین وزن مصالح ساختمانی را آجر تشکیل می دهد. در شرایطی که در ساخت و ساز یک بنا سبک بودن وزن سازه اهمیت زیادی داشته باشد استفاده از  آجر متخلخل می تواند گزینه مناسبی باشد.

ویژگی های حائز اهمیت این نوع آجر علاوه بر سبکی آن در عایق بودن و نیز استحکام بنا بسیار مورد توجه است. وجه تسمیه این آجر به دلیل توخالی بودن و فضای بین ذرات تشکیل دهنده آن است که سبب شده وزن سبکی در مقایسه با سایر انواع آجر داشته باشد. نکته مهمی که درباره این آجر باید بدانید، اینکه در بازار با عنوان بلوک سبک نیز شناخته می شود پس از شنیدن این ام تعجب نکنید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر از جمله شرکت های عرضه و فروش انواع آجر با کیفیت در کشور است که جهت خرید آجر ده سوراخ، آجر نسوز نما، شیل و… می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

? مطالعه بیشتر: موارد تاثیر گذار بر عمر سوله ?

آجر متخلخل چه ویژگی هایی دارد؟

آجر متخلخل چه ویژگی هایی دارد؟

متخلخل بودن این نوع آجر و بافت کم تراکم آن ویژگی های خاصی به آن داده است. از همین رو از جمله آجرهای پرفروش به شمار می آید. به ویژه آنکه در کنار سبک بودن این آجرها به نوعی عایق حرارتی نیز به شمار می آیند.

 از مهمترین ویژگی هایی که می توان درباره آجر متخلخل به آن اشاره کرد عبارت است از:

  •       شکل ظاهری زیبا و مستحکم
  •       وزن کم و حمل و نقل آسان آن
  •       عایق حرارتی مناسب
  •       مقرون به صرفه در مصرف انرژی
  •       دارای ابعاد استاندارد

? مطالعه بیشتر: نمای پارامتریک و هر آنچه باید از آن بدانید! ?

مزایای آجر متخلخل

مزایای آجر متخلخل

از مهمترین مزیت های استفاده از آجرهای متخلخل می توان به وزن سبک آن و ایجاد ایمنی بالای ساختمان در حوادث غیرمترقبه مثل زلزله اشاره کرد. علاوه بر اینکه عایق بودن این آجر سبب می شود که میزان هدر رفت انرژی در سازه کم شود.

از دیگر مزیت های این آجر که به سبک بودن آن مربوط می شود، امکان حمل و نقل آسان آن است. زیبایی این آجرها و استحکام آن به شکلی است که می توان از آجرهای متخلخل برای نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

به طور خلاصه می توان مزیت های آجرهای متخلخل را به شرح زیر بیان کرد:

  • وزن سبک آجرهای متخلخل به دلیل تراکم پایین ذرات تشکیل دهنده آن است که در حمل و نقل آن بسیار کمک می کند.
  • وزن سبک آجر در  کاهش دادن وزن سازه نهایی موثر است از همین رو می توان گفت سازه در برابر حوادث غیر مترقبه مثل زلزله مقاوم تر است.
  • ابعاد استاندارد و دقیق آجرهای متخلخل به زیبایی و نظم کار می افزاید.
  • آجرهای متخلخل تا حد زیادی عایق حرارتی هستند که در نهایت به کاهش مصرف انرژی در ساختمان کمک می کند.
  • آجرهای متخلخل در برابر رطوبت و باد مقاومت بالایی دارند، همچنین توان بالایی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند.
  • از آنجا که آجرها از مواد طبیعی مثل خاک رس و… ساخته می شوند می توان گفت این نوع مصالح دوستدار محیط زیست محسوب می شوند.
  • آجرهای متخلخل به دلیل ویژگی های ساختاری خاصی که دارند دوام و ماندگاری بالایی در سازه دارند.
  • توان مقاومتی بالای آجرهای متخلخل در برابر تنش های محیطی یکی از علل عمر بالای آجر در سازه های با قدمت زیاد است.
  • سازه های آجری به ویژه آجرهای متخلخل به دلیل ابعاد استاندارد و دقیقی که دارند نیاز به نما ندارند، در واقع این آجرها به دلیل ساختار ظاهری مناسب می تواند علاوه بر بدنه سازه به عنوان نمای ساختمان نیز استفاده کرد.
  • قیمت آجر متخلخل در کنار مزیت های فراوانی که گفته شد بسیار مقرون به صرفه است.

? مطالعه بیشتر: عیار بتن چیست و چه تاثیری بر سازه دارد؟ ?

آجر متخلخل چه کاربردی دارد؟

آجر متخلخل چه کاربردی دارد؟

از مهمترین کاربردهایی که این نوع آجر به عنوان بلوک سبک در صنعت ساخت و ساز دارد می توان به دیگر کاربردهای آن به ویژه در کوره های صنعتی نیز اشاره کرد. در واقع ویژگی ها عایق حرارتی این نوع آجر در کنار انتقال کم حرارت سبب شده که در کوره های حرارتی به عنوان عایق پشتیبان کارایی زیادی داشته باشد. گفتنی است که برخی از انواع آجرهای متخلخل که برای کوره ها کاربرد دارند اگر برای تماس مستقیم با حرارت باشند، دیگر مناسب ساخت و ساز نیستند. اما به عنوان عایق پشت کوره های صنعتی می توان از آجرهای متخلخل معمول استفاده کرد.

کلام آخر

از آنجا که انواع آجر کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارند از همین رو عمدتا پیمانکاران در تلاشند از آجرهای باکیفیت اما با قیمت مناسب استفاده کنند. آجرهای متخلخل می تواند یکی از انتخاب های مناسب برای صنعت ساختمان سازی به ویژه در انبوه سازی است. چرا که تراکم بالای ساختمان ها در آپارتمان سازی نیازمند رعایت وزن مناسب برای سازه است.

علاوه بر اینکه این ساختمان ها باید در برابر حوادث غیرمترقبه مقاوم باشند. کاهش مصرف انرژی به دلیل عایق حرارتی بودن این آجرها مزیتی ویژه به شمار می آید. همچنین زیبایی و استحکام آجرهای نسوز در کنار ابعاد دقیق و استاندارد آن در کنار استحکام سازه به زیبای نمای ساختمان نیز کمک می کند. داشتن همه این ویژگی ها مزیت ها در کنار هم می تواند تا حد زیادی کاهش دهنده هزینه های ساخت و ساز باشد. مشروط بر اینکه از فروشگاه های معتبر برای خرید این نوع آجر اقدام کنید.

در صورتی که قصد خرید یا ثبت سفارش برای تهیه آجر متخلخل را داشته باشید می توانید با شماره تماس ۰۳۱۳۵۳۳۲۱۵۵ تماس بگیرید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان پیشگامان آژمان تدبیر صحبت کنید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر از جمله شرکت های با سابقه و خوشنام فروش و عرضه انواع آجر در کشور به شمار می آید که مشتریان ملی و بین المللی زیادی در راستای اجرای پروژه های کلان با آن همکاری دارند.